این روزها شبکه های اجتماعی زیادی وجود دارند که هر یک از آن ها، کاربرد خاص خود را دارد! در حال حاضر برخی از شبکه های اجتماعی عمومی و برخی دیگر اختصاصی هستند که استراتژی خاص خود را برای فعالیت در آن می طلبد. اینستاگرام یکی از شبکه های اجتماعی عمومی است که مورد استفاده میلیون ها کاربر قرار گرفته است. هشتگ ها یکی از بخش های اینستاگرام هستند که کمک زیادی به دیده شدن بیشتر محتوا می کند! در این مقاله می خواهیم به بررسی جدیدترین اصول استفاده از هشتگ ها در سال 2021 بپردازیم تا به خوبی بتوانید از آن استفاده کنید.

هشتگ (Hashtag) چیست؟

اگر در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنید، بعید است که نام هشتگ را نشنیده باشید یا از آن استفاده نکنید! در واقع هشتگ به کلمات گفته می شود که پس از کاراکتر # می‌آید و باعث می شود تا مخاطبان هدف، بتوانند کسب و کار موردنظر خود را پیدا کنند. امروزه هدف استفاده از هشتگ تنها افزایش مخاطبان نیست، بلکه به تناسب تغییرات اینستاگرام باید حتماً استراتژی مناسبی برای استفاده از هشتگ ها داشته باشید.

کاراکتر هشتگ اولین بار در سال 199 در سیستم چت Internet Relay Chat مورد استفاده قرار گرفت و هدف آن، برچسب زدن برای گروه ها و موضوعات موجود بود. در واقع از آن برای دسته بندی پیام‌ها و محتواها استفاده می شد تا کاربران به راحتی بتوانند اطلاعات مورد نیازشان را پیدا کنند. از ابتدای کار توییتر، کاربران از بی‌نظمی محتواها ناراضی بودند و هشتگی وجود نداشت تا به آن نظم ببخشد. در این زمان فردی به نام Messina متوجه شد این جریان با «SanDiegoFire» در فلیکر- یک سایت به اشتراک‌گذاری عکس و ویدیو- تگ شده است. این مسئله باعث ارتباط برقرار کردن Messina به Ritter شد و او توانست درخواست استفاده از هشتگ SanDiegoFire# برای توییت‌های مشابه را بدهد. از آن تاریخ کاربران توییتر برای توییت‌هایی با موضوع مشترک از هشتگ استفاده ‌کردند. در نهایت، در سال 2009 توییتر هشتگ را پذیرفت و یک ابزار جستجو معرفی کرد تا کاربران توییت اشخاصی که از یک هشتگ خاص استفاده کرده‌‌اند را مشاهده کنند. پس از چند سال توییتر از ابزار Trending Topics هم رونمایی کرد تا بتواند ترندهای هر روز و ماه را بر اساس تعداد هشتگ مورد استفاده به کاربران نمایش دهد. اینستاگرام نیز از همان آغاز کار خود در سال 2010 هشتگ را در برنامه خود لحاظ کرد.

اهمیت استفاده از هشتگ ها در شبکه های اجتماعی

هشتگ ها متخص به پست نیستند اما لازم است بدانید که برای سازماندهی به پست ها کمک زیادی می کنند. در اینستاگرام شما می توانید به کپشن هر پست می‌توانید 30 هشتگ اضافه کنید و به کاربران کمک کنید تا محتوای شما را بر اساس آن هشتگ ببینند. برای مثال یک اینفلوئنسر غذا، هنگام پست کردن نوشیدنی خنک می تواند از هشتگ #نوشیدنی_تابستونی استفاده کند و کاربران دیگر اینستاگرام که به تهیه یک نوشیدنی مناسب برای فصل گرما با کمک این هشتگ پست های مرتبط با آن را ببینند.

با استفاده از هشتگ می توانیدپست هایی که کاربران تعاملی با آن ندارند و زمان زیادی از انتشار آن گذشته است را در اختیار کاربران قرار دهید! استفاده از هشتگ‌های مرتبط و هدف‌گذاری شده در پست‌ها و استوری‌ها، هنوز هم یکی از بهترین راه‌ها برای کشف شدن توسط مخاطبان جدید در اینستاگرام است. نرخ تعامل بیشتر که اهمیت بسیار زیادی دارد، با کمک هشتگ ها که ممکن است به افزایش فالوور منجر شود کمک کند.

مزایای استفاده از هشتگ

  • در دسترس قرار گرفتن محتوا برای کاربران بیشتر
  • آگاهی از موضوعات مورد علاقه به کمک هشتگ

استراتژی هشتگ‌گذاری در اینستاگرام

اینستاگرام الگوریتم های خود را مدام بروز می کند و استفاده از هشتگ ها، در حال حاضر منجر به افزایش Reach می شود. همچنین باید در نظر بگیرید که استفاده از هشتگ ها باید به درستی باشد و بر اساس ارزیابی های صورت گرفته انجام شود. در ادامه به نکاتی که در استراتژی هشتگ‌گذاری باید به آن دقت کنید می‌پردازیم:

  • پیدا کردن هشتگ‌هایی که کسب‌وکار شما را توصیف می‌کنند!

با کلمات کلیدی موتورهای جستجو آشنا هستید؟ هشتگ ها چنین نقشی در شبکه های اجتماعی را ایفا می کنند. کلمات کلیدی یا هشتگ‌هایی که می‌خواهید از طریق آن‌ها در فضای آنلاین توسط کاربران پیدا شوید را شناسایی کنید. از خود بپرسید: اگر مردم دنبال محصولات یا خدمات من باشند چه چیزی در اینستاگرام تایپ می‌کنند؟ سپس تمام این هشتگ‌ها را یادداشت کنید. در مرحله بعد، به بخش قسمت «Tags» در صفحه جستجو اینستاگرام بروید، کلید واژه مورد نظرتان را وارد و روی آن کلیک کنید. مشاهده خواهید کرد که اینستاگرام به شما لیستی از هشتگ های ترکیبی پیشنهاد می‌دهد. آن‌ها را یادداشت کنید. همچنین می‌توانید به بخش “Related ” نگاهی بیاندازید. این موارد از هشتگ های تخصصی صفحه شما هستند که نباید استفاده از آن ها را فراموش کنید!

  • شناسایی ظرفیت رقابتی بودن هشتگ‌ها

شما هم فکر می کنید که تولید محتوای فراوان به همراه استفاده از هشتگ های پرطرفدار کار درستی است؟ در حالی که این کار باعث می شود تا پست شما در میان انبوه زیادی از محتوا دفن شود. باید هشتگ‌هایی انتخاب کنید که دارای سایز مناسب هستند تا شانس بیشتری برای راهیابی به پست‌های برتر، جایی که اغلب کاربران از آنجا بازدید می‌کنند، داشته باشید.

چگونه می توان اندازه مناسب هشتگ برای یک صفحه را تعیین کرد؟

قبل از هر کاری، در ابتدا باید تعداد متوسط لایک‌ پست‌هایتان را تعیین کنید. سپس، با کمک بخش Top هشتگ تعداد لایکی که نیاز دارید تا به این بخش ورود پیدا کنید را هم مشخص کنید! برای انجام این کار کافی است میزان آخرین پست‌های برتر بخش هشتگ‌ها را بررسی کنید پست برتری که 1500 لایک گرفته است در حالی که پست شما فقط و فقط 200 لایک می‌گیرد، از آن استفاده نکنید در عوض، از هشتگ دیگری که به تعداد لایک‌های پست شما نزدیک است استفاده کنید تا شانس ورود به بخش پست‌های برتر بیشتر شود. هنگامی که یک پست را با تعدادی هشتگ منتشر کردید، روز بعد به پست خود بازگردید و بررسی کنید که پست‌تان از طریق کدام هشتگ‌ها در بخش پست‌های برتر دیده شده است! این هشتگ پتانسیل ورود پست های شما به بخش برترین های هشتگ را دارد، بنابراین در پست های بعدی از آن استفاده کنید.

از طریق بررسی پست‌های برتر هشتگ انتخاب کنید

هنگام بررسی پست های رقیب، باید ببینید که با کدام هشتگ ها توانسته در بخش برترین های هشتگ قرار بگیرد! همچنین باید سایر هشتگ‌هایی که استفاده کرده است را شناسایی کنید. در مرحله بعد باید ببینید که آن هشتگ چقدر رقابتی بوده است تا بتوانید در آینده از آن استفاده کنید!

اگر می خواهید Reach خود را افزایش دهید، باید سعی کنید در بخش برترین های هشتگ قرار بگیرید! هنگام جستجوی هشتگ در نسخه موبایل، پست‌ها در دو قسمت Top و Recent به صورت تفکیک شده نمایش داده می‌شوند. بنابراین حضور در بخش TOP هشتگ ها یک راه کار عالی برای جذب کاربران جدید است و نباید از آن غافل شوید.

نرخ تعامل صفحه شما مسئله مهمی است که روی قرار گرفتن در بخش برترین های هشتگ تاثیر زیادی دارد! به طور کلی 24 ساعت بعد از انتشار محتوا فرصت دارید که با لایک و کامنت مخاطبان به بخش Top راه یابید. بنابراین نرخ تعامل بالا در مدت کوتاه پس از ارسال پست، می تواند این موضوع به اینستاگرام نشان می‌دهد که پست شما محتوای با کیفیتی دارد و بهتر است در بخش تاپ قرار بگیرد.

یک فایل اکسل از هشتگ‌های اینستاگرام خود تهیه کنید

هنگام پیدا کردن هشتگ های مرتبط، شاید با یک لیست بلند برخورد کنید که برخی از آن ها واقعاً ارزشمند نیستند! به همین دلیل پیشنهاد می کنیم یک فایل اکسل ایجاد کنید و آن ها را بر اساس اهمیت در فایل اکسل مشخص کنید. آن‌ها ممکن است در موضوع و سایز متفاوت باشند؛ بعضی هشتگ‌ها تک کلمه‌ای و بعضی ترکیبی هستند. برای اینکه هوشمندانه عمل کنید و بتوانید در آینده هم از آن ها استفاده کنید، بهتر است آن ها را دسته بندی کنید!

یک فایل اکسل ایجاد کرده و هشتگ ها را در آن بریزید! سپس آن ها را بروز و سازمان دهی شده نگه دارید. به عنوان مثال اطلاعات آن را همیشه آپدیت کنید؛ یکی از اطلاعات مهم، این است که ببینید هر هشتگ چند پست دارد تا بتوانید برای استفاده از آن راحت تر تصمیم بگیرید. برای مثال اگر همیشه هشتگ اینستاگرام مارکتینگ را همراه با هشتگ ترفند اینستاگرام همراه می‌کردید در پست بعدی اینستاگرام مارکتینگ را با هشتگ آموزش اینستاگرام استفاده کنید و ببینید که کدام یک بهتر عمل کرده است.

از رصد فعالیت رقیبان خود غافل نشوید

رقابت در تمام بخش های اینستاگرام وجود دارد، حتی در بخش هشتگ ها. بنابراین نباید از آن غافل شوید و همیشه باید رقیبان را در نظر بگیرید. بررسی کنید رقیبان‌تان از چه هشتگ‌هایی به چه میزان و در چه دفعاتی استفاده می‌کنند. مخاطبین آن‌ها مخاطبین شما نیز هستند سعی کنید گوی رقابت را از آن‌ها بربایید و به کمک این راه، هسته اصلی هشتگ ها را مشخص کنید.

هشتگ‌های مختلف را آزمایش و با سنجش اثربخشی آن‌ها رشد کنید؛ هشتگ‌های مختلف و مرتبط با محتوا را به طور مرتب مورد بررسی قرار دهید! تنها به قرار دادن هشتگ برای پست و استوری اکتفا نکنید؛ بلکه کار اصلی آنالیز آن پس از استفاده است. با رشد شما، هشتگ‌هایتان نیز باید بروزرسانی شوند. در واقع شما نباید هیچوقت تحقیقات خود را متوقف نکنید و جستجوی هشتگ­ های جدید که بتواند حساب کاربری شما را بیشتر در معرض دید مخاطبان قرار دهد، ادامه دهید.

 انواع هشتگ برای کسب‌وکارها

هشتگ های اینستاگرام انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

هشتگ‌های مخصوص برند

هر کسب و کاری هشتگ مربوط به برند خود را دارد! گاهی اوقات هشتگ برند همان نام برند و گاهی اوقات شعار آن برند است. در هر صورت آن هشتگ مربوط به برند است و نباید استفاده از آن فراموش شود. این هشتگ می تواند کاربران را تشویق به دنبال کردن صفحه آن برند کند. یکی از بهترین موقعیت‌ها به کارگیری آن برای کمپین محتوای تولید شده توسط کاربر است. اگر نام برند شما بسیار عمومی است و صفحات دیگری هم از آن استفاده می کنند، بهتر است آن را با واژه‌ دیگری ترکیب کنید یا از شعار خود استفاده کنید. دقت کنید که هشتگ کوتاه باشد و نگارش آن دشوار نباشد تا هم ماندگار شود؛ همچنین باید دقت کنید که نوشتن آن هم برای کاربران آسان باشد.  هشتگ انتخابی شما باید کاملاً مربوط به کسب و کارتان باشد.

 مخاطبین را به دنبال کردن هشتگ برندتان ترغیب کنید

چند سالی است که اینستاگرام قابلیت فالو کردن هشتگ را در اختیار کاربران قرار داده است! کاربران با انجام این کار، تمام پست‌هایی که  از آن هشتگ استفاده کرده‌اند را در صفحه فید خود مشاهده می کنند. این بهترین فرصت برای قرار گرفتن پست های شما در صفحه فید کاربران علاقه مند به آن هشتگ است. اگر هشتگ مخصوص برند برای کسب‌وکار خود داشته باشید، میتوانید از فالوورهایتان دعوت کنید تا هشتگ خاص شما را دنبال کنند. با این کار احتمال نمایش محتوا به فالوورهایتان افزایش می‌یابد.

هشتگ‌های مخصوص کمپین

اگر در حال طراحی یک کمپین تبلیغات هستید و می خواهید هشتگی طراحی کنید، بهتر است نام کمپین خود به عنوان هشتگ استفاده کنید. این نوع از هشتگ نیز باید در عین سادگی، منحصربه‌فرد باشد تا در بین محتوای دیگران در بخش جستجو هشتگ گم نشوند. همچنین خلاقیت برای این نوع از هشتگ‌ها سبب می‌شود تا کمپین شما در ذهن مخاطب ماندگارتر شود. طراحی هشتگ برای مسابقات علاوه بر اینکه باعث افزایش آگاهی کاربران می شود، باعث افزایش نرخ تعامل شما نیز افزایش پیدا کند. با اضافه کردن هشتگ کمپین در بخش بیو و دعوت از کاربران برای شرکت در آن توجه‌شان نسبت به مسابقه جلب کرده و نرخ تعامل را بیشتر کنید. در زمان برگزاری کمپین هشتگ کمپین را رصد کنید و در صورت نیاز نسبت به محتوای شرکت‌کنندگان واکنش نشان دهید.

با هشتگ در بیو اینگیجمنت کمپین‌ها را افزایش دهید

یکی از بهترین راه های افزایش نرخ تعامل صفحه استفاده از کمپین‌های UGC(محتوای تولید شده توسط کاربر) و کمپین‌های تبلیغاتی است؛ برای این کار می توانید با اضافه کردن هشتگ آن‌ها در بیو، در لیست محتوای هشتگ قرار بگیرید. برای کمپین‌های خود هشتگ بسازید و با یک جمله جذاب در بیو مخاطب را به دنبال کردن آن ترغیب کنید. برخلاف باور رایج، استفاده از هشتگ عمومی تاثیری روی رشد صفحه نخواهد داشت.

هشتگ‌های ترند یا موضوعات پرگفتگو

در مورد ترند شدن موضوعات در شبکه های اجتماعی چیزی می دانید؟ ترند شدن به معنای داغ شدن یک موضوع در یک مدت زمان مشخص است که معمولاً محتوای آن با هشتگ ها منتشر می شوند. گاهی اوقات ممکن است موضوعات ترند را به صفحه اینستاگرام خود ربط دهید و همراه با موضوعات ترند موج سواری کنید! در واقع با این کار به راحتی می توانید توجه کاربران زیادی را به سمت خود جلب کنید و از این طریق، تعامل و کاربران صفحه اینستاگرام خود را افزایش دهید. البته در این حالت معمولا بازدید از پروفایل و آگاهی از برند شما افزایش پیدا می کند اما احتمال افزایش نرخ تعامل و تعداد فالوورها کمتر است. در حال حاضر توییتر منبع بزرگی برای هشتگ های ترند است و نسبت به اینستاگرام، موضوعات ترند در آن بیشتر هستند. البته یادتان باشد که از این موضوع برای محتواهای نامرتبط استفاده نکنید زیرا اساس هشتگ‌گذاری مرتبط بودن هشتگ با محتوا است. برای مثال در واقعه سیل بهار 98 بعضی از اکانت‌ها با اضافه کردن هشتگ‌های مربوط به سیل قصد بالا بردن اینگیجمنت محتوا خود را داشته‌اند غافل از این نکته که الگوریتم اینستاگرام این اقدام را منفی در نظر می‌گیرد.

بخشی به نام موضوعات پر طرفدار در توییتر وجود دارد که می توانید موضوعات پر بحث را در آن مشاهده کنید! در حال حاضر چنین قابلیتی برای اینستاگرام طراحی نشده است در نتیجه شناسایی هشتگ‌های ترند در اینستاگرام کار ساده‌ای نیست. البته گاهی اوقات موضوعات به قدری داغ هستند که در اینستاگرام هم به چشم می خورند.

هشتگ‌های موضوعی یا محتوایی

به هشتگ هایی که در زیر پست های اینستاگرام درج می شوند و نشان دهنده موضوع محتوا هستند، هشتگ عمومی گفته می شود. مشتریان و مخاطبان‌ محتوایتان معمولا با جستجو چنین هشتگ‌هایی شما را پیدا می‌کنند. برای مثال #بازاریابی_دیجیتال یک هشتگ عمومی است که هرکس محتوایی مرتبط با بازاریابی دیجیتال تولید کند در هر زمانی می‌تواند از آن استفاده کند. انواع هشتگ‌های موضوعی:

  • هشتگ‌های محصول
  • هشتگ‌های سبک زندگی
  • هشتگ‌های رویداد
  • هشتگ‌های موقعیت جغرافیایی
  • هشتگ‌های محصول

در شبکه های اجتماعی افراد، از طریق هشتگ ها محصول موردنظر خود را پیدا می کنند و شما هم باید سعی کنید مانند مشتریان بالقوه خود فکر کنید و هشتگ‌های مرتبطی که ممکن است استفاده کنند را در زیر پست های خود قرار دهید. برای مثال اگر صفحه اینستاگرام یک کافی‌شاپ را اداره می‌کنید هشتگ «سالاد_سزار» در زیر پست یک ظرف سالاد سزار به افزایش ترافیک کمک می‌کند.

هشتگ‌های سبک زندگی

هر کاربر به نوعی زندگی می کند اما همیشه لایف استایل موردعلاقه دیگری هم دارد! در واقع کاربران می خواند در اینستاگرام لایف استایل موردنظر را دنبال کنند و این کار به کمک هشتگ انجام می شود. برای این نوع هشتگ به اطلاعات جمعیت‌شناختی صفحه خود توجه کنید و متناسب با علاقه آن‌ها و محتوای صفحه‌تان از این دسته هشتگ‌ها استفاده کنید. برای مثال کسب‌ و کاری که در زمینه آبمیوه‌های طبیعی فعالیت می‌کند می‌تواند از هشتگ‌های مرتبط مانند #زندگی_سالم استفاده کند.

هشتگ‌های رویداد

هشتگ رویدادها برای زمان خاصی هستند و در همان زمان داغ می شوند! پس از آن شاید حتی یک پست هم با آن هشتگ منتشر نشود. برای مثال کسب‌وکارهایی که در رویداد ایران موبایل سامیت در خرداد 1398 شرکت کردند از هشتگ irmu# برای گزارش و همچنین انتشار پست های مرتبط با آن استفاده کردند.

هشتگ‌های موقعیت جغرافیایی

گاهی اوقات کسب و کارها محلی هستند و برای دسترسی بهتر کاربران بهتر است از هشتگ موقعیت جغرافیایی مثلا نام شهر یا محله به همراه لوکیشن استفاده کنند.

چه تعداد هشتگ برای یک پست اینستاگرام استفاده کنیم؟

اینستاگرام تا 30 عدد هشتگ را به شما اجازه می دهد تا در پست درج کنید اما آیا واقعاً به این تعداد هشتگ نیاز دارید؟ قطعاً خیر. بعضی از متخصصان حوزه بازاریابی شبکه های اجتماعی معتقدند استفاده تعداد زیاد هشتگ باعث می‌شود اینستاگرام فکر کند که شما اسپم هستید و نتیجه منفی بدهد. در نتیجه استفاده 5 تا 6 هشتگ را مناسب می دانند. عده‌ای دیگر از بازاریاب‌ها معتقدند 11 هشتگ تعداد مناسبی است. نکته‌ای که درباره آموزش‌های اینستاگرام باید به خاطر سپرد این است که قانونی ثابت‌شده‌ای وجود ندارد بلکه اغلب تجربه کاربران است، بنابراین توصیه این قبیل بازاریاب‌ها قطعی نیست. ما به کسب‌وکارهایی که در ابتدا کار هستند پیشنهاد می‌دهیم که تعداد زیادی هشتگ استفاده کنند! زیرا تعداد بیشتر هشتگ می تواند reach یا بازدید پست را از طریق هشتگ افزایش دهد. به کار بردن هشتگ کم تنها برای صفحاتی با تعداد فالوور و نرخ تعامل بالا مناسب است که چندان نیازمند دیده شدن در اینستاگرام نیستند. اما اگر می‌خواهید رشد کنید، بهتر است از هشتگ های بیشتر و مناسب تری استفاده کنید.

هشتگ گذاری در کامنت یا کپشن؟

اگر دقت کرده باشید، شما می توانید هشتگ را در کامنت هم قرار دهید اما برخی بازاریابان معتقدند که این کار باعث می شود تا اسپم شناخته شوید! البته این تنها نظر آن ها است اما در حال حاضر بسیاری از صفحات در کامنت قرار می دهد و بسیار هم موفق هستند. بنابراین بهتر است سخت گیری نکنید و در هر جایی که بهتر می دانید قرار دهید! البته گاهی اوقات افراد معتقدند که قرار دادن هشتگ در کامنت باعث زیبایی بیشتر و نظم دادن به آن پست می شود. بعضی دیگر از کاربران نیز برای داشتن کپشنی تمیزتر از قراردادن هشتگ در کپشن خودداری می‌کنند تا تمرکز مخاطب از نوشته اصلی دور نگردد و از نظر بصری برای چشم ببیننده آزاردهنده نباشد. همان‌طور که گفته شد قاعده مشخصی برای این موضوع وجود ندارد.

8 نکته مهم در استراتژی هشتگ گذاری

هشتگ گذاری هم مانند هر بخش دیگر از شبکه های اجتماعی قواعد خاص خود را دارد! اگر این قواعد رعایت نشود، نمی توانید نتیجه خوبی از هشتگ گذاری بگیرید و ممکن است بی نتیجه بماند. در این بخش می خواهیم به بررسی 8 مورد از مهم ترین نکاتی که در هشتگ گذاری باید رعایت کنید، می پردازیم تا بتوانید بهترین نتیجه را در استفاده از هشتگ های بهینه بگیرید. این نکات عبارتند از:

  • استفاده از کلمات خاص

استفاده از کلمات خاص در هشتگ اینستاگرام بسیار تاثیرگذار است! در واقع، هر چقدر که هشتگ های شما خاص‌تر و جذاب‌تر باشد، مخاطبان بیشتری جذب شده و در نتیجه، کاربران زیادی پست شما را مشاهده می کنند. اکثر کسب و کارها برای استفاده از هشتگ ها با توجه به موضوع محصول و یا خدماتشان از ۱ یا حداکثر ۲ عدد هشتگ خاص و همیشگی در پست‌ها و استوری های اینستاگرامشان استفاده می‌کنند. بنابراین اگر می خواهید پست های کسب و کارتان را به اشتراک بگذارید و هدف شما جذب مخاطبان بیشتر است، از یک یا چند هشتگ خاص در اینستاگرام استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

  • عدم استفاده از هشتگ های نامربوط

در اینستاگرام تحت هیچ شرایطی نباید از هشتگ های نامربوط استفاده کنید! در برخی موارد دیده شده است که برندها به منظور دریافت مخاطب و مشتری بیشتر از هشتگ های پر جستجو استفاده می کنند اما تاثیر خوبی نمی بینند. در صورتی که این هشتگ ها مرتبط با زمینه فعالیت پیج اینستاگرامتان باشد، استفاده از آنها نه تنها ایرادی ندارد؛ بلکه باعث جذب مخاطبان هدفی که به محصولات یا خدمات شما نیاز دارند، می‌شود. اما در صورتی که از هشتگ های غیرمرتبط با زمینه فعالت پیج اینستاگرامتان استفاده کرده باشید، پست شما به عنوان اسپم تشخیص داده می‌شود. این مسئله در طولانی مدت باعث ریزش و از بین رفتن صفحه اینستاگرام شما می شود.

  • عدم زیاده روی در هشتگ گذاری

زیاده روی در هشتگ گذاری را فراموش کنید! هشتگ زدن بیش از اندازه مناسب، منجر به مشکلات زیادی می‌شود. این مسئله باعث کاهش مخاطبان شما می شود، همچنین سبب می‌شود که اینستاگرام شما را به عنوان اسپم شناسایی کند. در واقع، زیاده روی کردن در استفاده از هشتگ ها همانند زیاده روی کردن در استفاده از تگ‌هاست. شاید برایتان جالب باشد اما قرار دادن هشتگ های مهم در زیر پست هایی که محتوای مفیدی به کاربران ارائه نمی کند، می تواند باعث اسپم شناخته شدن آن پست و حتی صفحه شما شود. در نتیجه آن، پست‌های شما اهمیت چندانی برایش نخواهند داشت.

  • استفاده از هشتگ های مفهومی

اگر هشتگ ها به درستی استفاده شوند، می تواند محور و موضوع اصلی پست های شما را مشخص کند که این مورد اهمیت بسیار زیادی دارد! هشتگ گذاری باعث می‌شود که افرادی که هشتگ خاصی و مورد نظر شما را جستجو می‌کنند، با پست‌های شما مواجه شده و در این صورت، صفحه شما توسط کاربران زیادی دیده شود. اما در این رابطه شما باید از هشتگ های مفهومی و دارای مفهوم خاص استفاده کنید. همچنین اگر در برخی موارد هشتگ های غیر عمومی نیز مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرند. اما در نهایت، مخاطبان اینستاگرام هشتگ هایی که موضوع مشخصی دارند و با هدف خاصی ایجاد شده‌اند، را فالو می‌کنند. بنابراین استفاده از هشتگ های مفهومی را فراموش نکنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

  • هشتگ گذاری در نام کاربری

در صورتی که شما در صفحه اینستاگرامتان نام کاربری خود را با علامت هشتگ تصاویری که در صفحه قرار می‌دهید، مشخصی کنید؛ مخاطبانی که به عکس‌های شما علاقه مند هستند، با جستجوی نام کاربریتان تصاویری که در کپشن آن‌ها را با نام خود هشتگ کرده‌اید، نمایان می‌شوند. در نتیجه شما می‌توانید در کپشن تصاویر اینستاگرامیتان هشتگ نام کاربری خود را قرار دهید. در این صورت هم بهتر دیده می‌شوید و هم مخاطبان بیشتری برای پیج خود جذب کرده‌اید.

  • هشتگ گذاری برای موضوع عکس

هر تصویری که در اینستاگرام منتشر می کنید، پتانسیل انتخاب نام یا موضوع را دارد و شما می توانید همین موضوع را به هشتگ تبدیل کنید! در این صورت کاربرانی که قصد مشاهده تصاویری با آن موضوع را دارند، به پست‌ها و تصاویر شما به سادگی دسترسی پیدا می‌کنند. در این صورت، میزان بازدیدکنندگان و فالوئرهای پیج شما بالاتر می‌رود. در این مورد نیز دقت داشته باشید که حتماً نیازی نیست که برای هشتگ گذاری کل جمله و کپشن تصویر خود را قرار دهید. تنها کافی است برخی واژه‌هایی که پربازدید تر می‌باشند و به موضوع عکس شما ارتباط دارند را انتخاب کنید. سپس این واژه‌ها را در کپشن تصویر خود قرار داده و با استفاده از علامت # آن‌ها را هشتگ گذاری کنید.

  • هشتگ گذاری برای مکان عکس

شما می‌توانید در کپشن تصاویر خود نام محلی که تصویر را در آنجا تهیه کرده‌اید، قرار دهید و آن را با استفاده از علامت # هشتگ گذاری کنید. در این صورت این امکان برای کاربرانی که به دنبال آن مکان هستند فراهم می‌شود، تا پست‌های شما را نیز مشاهده کنند. به این ترتیب مخاطبان و بازدیدکنندگان بیشتری تصاویر اینستاگرامی شما را مشاهده می‌کنند.

  • هشتگ گذاری برای تکنیک عکس برداری تصاویر

اگر شما عکاسی حرفه ای هستید، ممکن است بسیاری از کاربران به دلیل استفاده از دوربین عکاسی شما را دنبال کرده باشند! برای آن که کاربران بتوانند شما، تکنیک‌ها، نرم افزارها و مدل دوربین مورد استفاده را پیدا کنند می توانید از هشتگ های مربوط به آن استفاده کنید. علاوه بر آن، اگر از نرم افزار مخصوصی برای ویرایش تصاویر و یا از دوربین حرفه‌ای و با کیفیت استفاده می‌کنید، می‌توانید نام آنها را هشتگ گذاری کنید. در این صورت عکس‌های شما به عنوان تصاویری حرفه‌ای شناخته می‌شوند و نمودی جذاب از نظر بینندگان پیدا می‌کنند. در چنین شرایطی اگر کاربران به دنبال تصاویر خاصی باشند خیلی راحت می توانند با استفاده از هشتگ شما را پیدا کنند.

ردیابی کردن هشتگ

بسیاری از بازاریاب های شبکه های اجتماعی علاوه بر هشتگ های اصلی از هشتگ های دیگری هم استفاده می کنند که معروف و گاهی اوقات ترند هستند. هشتگ ها در شبکه‌های اجتماعی اعم از شبکه اینستاگرام کاربردهای مختلفی دارند و باید به درستی استفاده شوند. هشتگ ها بخش بزرگی از تبلیغات برندها را تشکیل می‌دهند. در این میان، افراد و کسب و کارها می‌توانند با استفاده از هشتگ های تخصصی و هشتگ های ترند، تعداد مخاطبان خود را افزایش داده و منجر به بهبود فروش محصولات شوند. اما برخی از افراد و کسب و کارها از استراتژی هشتگ ربایی استفاده می‌کنند.

در حقیقت شرکت هایی که از هشتگ های مناسب و قوی استفاده می کنند، با سیل عظیمی از استقبال کاربران روبرو می شوند!  اما افرادی که با استفاده از روش‌های هشتگ ربایی تلاش می‌کنند تا افزایش فروش داشته باشند، نه تنها شکست می‌خورند؛ حتی ممکن است اعتبار خود را ازدست بدهند.

دلایل مختلفی برای استفاده از هشتگ ردیابی وجود دارد! برخی از کاربران می خواهند توجه مخاطبان را جلب کنند اما برخی می خواهند محتوای خود را نظم بدهند! رایج‌ترین نوع هشتگ ربایی از طریق همین افراد انجام می‌شوند و صرفاً اهداف این افراد افزایش بازدید پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی اعم از اینستاگرام است. چنین افرادی ممکن است از هشتگ های نامربوط با پست استفاده کنند! از آنجایی که اغلب کاربران در بیشتر موارد هشتگ های ترند شده را جستجو می‌کنند، در نتیجه آن این افراد با هایج کردن این دسته از هشتگ ها توجه مخاطبان را جلب می‌کنند. برخی دیگر از افراد نیز، در کمپین روابط عمومی ناموفق دست به هشتگ ربایی می‌کنند. کمپین روابط عمومی ناموفق که با نام PR Campaign شناخته می‌شود، که این مورد بر پایه مکالمه صورت می گیرد! به منظور بهبود روابط با مشتریان مورد استفاده قرار می‌گیرند. گرچه هشتگ ربایی در نوع اول رایج‌تر است؛ اما این هشتگ گذاری جدی‌تر می‌باشد. در این نوع از هشتگ ربایی شرکت‌ها برای افزایش روابط عمومی خود و در نتیجه آن، افزایش مخاطبان و مشتریان دست به ایجاد هشتگ هایی می‌زنند؛ اما برخی از افراد هستند که این هشتگ ها را هایجک می‌کنند. معمولاً افرادی که با یک برند خاص مخالف هستند از هشتگ هایی که این برند استفاده می کن، برای تمسخر آن برند استفاده می‌کنند.

  • جلوگیری از هشتگ ربایی

هشتگ گذاری برای برندسازی در شبکه های اجتماعی ضروری است و می تواند تاثیر زیادی روی بازاریابی کسب و کارها داشته باشد! برخی از افراد برای جلوگیری از هشتگ ربایی روش‌های مختلفی را امتحان می‌کنند. به عنوان مثال، شما باید سعی کنید با استفاده از هشتگ ها عبارت های تحریک پذیر استفاده کنید تا کاربران در مورد کسب و کارتان نظر بدهند! همچنین با استفاده از هشتگ مخصوص خدمات شما در شبکه‌های اجتماعی مختلف استفاده کنند.

همچنین شما می‌توانید از هشتگ های بخصوص استفاده کنید. هشتگ های مورد استفاده با اهداف مشخص، در این دسته هستند. به عنوان مثال، در صورتی که در صفحه شرکت و کسب و کار خود مسابقه‌ای قرار می‌دهید، سعی کنید برای آن مسابقه با استفاده از واژه مخصوصی هشتگ گذاری کنید. همچنین اکثر برندها از نام خود در هشتگ هایشان استفاده نمی‌کنند. زیرا هشتگ هایی که در آن‌ها نام برند ذکر نشده است نمی‌تواند باعث رشد شود و در این صورت این هشتگ ها نمی‌توانند علیه برند مورد استفاده قرار بگیرند. هشتگ ربایی منحر به آزار بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌شود. همچنین استفاده از هشتگ تأثیر عمیقی روی کسب و کار و افزایش فالوور پیج اینستاگرام می‌گذارد. به همین دلیل باید از هشتگ های مناسب و پیش بینی نشده برای پست‌های اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد تا بتواند باعث رشد صفحه اینستاگرام شما شود.

بنابراین هشتگ ها در شبکه‌های اجتماعی مختلف نقش مهمی ایفا می‌کنند! در این صورت اگر هشتگ ها به درستی مورد استفاده قرار گیرند، مخاطبان و مشتریان برندهای تجاری و سایر کسب و کارها افزایش پیدا می‌کنند. علاوه بر آن، به دلیل اینکه اغلب کاربران در شبکه‌های اجتماعی مختلف به دنبال موضوعات و اخبار متنوع هستند، استفاده از هشتگ ها به سادگی از بین نخواهد رفت. پس اگر قصد دارید برای افزایش بازدیدکنندگان و توسعه کسب و کار خود از هشتگ ها استفاده کنید، باید یک استراتژی دقیق و حرفه ای داشته باشید تا با مشکلات ناشی از استفاده از هشتگ ها روبرو نشوید!

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی کامل اصول هشتگ گذاری اینستاگرام در سال 2021 پرداختیم تا بتوانید بیشترین نتیجه را از آن بگیرید. اگر سوالی دارید، می توانید از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *