چند سالی است که کسب‌وکارهای اینستاگرامی بسیار رونق گرفته‌اند و همین مسئله باعث شده افراد زیادی به دنبال راهی برای افزایش فالوور واقعی در اینستاگرام باشند. در حال حاضر افراد زیادی یک صفحه اینستاگرام راه‌اندازی کرده و محصولات خود را به فروش می‌رسانند. پس از داشتن محصول مناسب، یکی از بحث‌های بسیار مهم این است که چگونه می توان فالوورهای واقعی جذب کرد! در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل این موضوع بپردازیم تا استراتژی منظمی برای فعالیت در اینستاگرام برای افزایش فالوور واقعی داشته باشید.

افزایش فالوور اینستاگرام و اهمیت آن

اگر کسب و کار اینستاگرامی دارید، حتماً می دانید که فالوور واقعی مهم ترین دارایی هر صفحه تجاری است که می تواند باعث فروش شود. در واقع فالوور واقعی است که محصولات یا خدمات شما را خریداری می کند و اگر فالوور واقعی نداشته باشید، تعداد فالوورها فقط جنبه نمایشی خواهد داشت. این یکی از مهم ترین دلایلی است که اکثر کاربران به دنبال افزایش فالوور در اینستاگرام هستند. فالوور اینستاگرام هم که به افراد گفته می شود که صفحه شما را دنبال می کنند. ما در این مقاله می خواهیم به بررسی کامل تکنیک های جذب فالوور واقعی بپردازیم تا بتوانید یک کسب و کار اینستاگرامی موفق داشته باشید. یکی از اشتباهات رایج در میان افراد مختلف، این است که در ابتدای کار به دنبال خرید فالوور فیک هستند. در حالی که تعامل فالوور فیک با صفحات مختلف صفر است و این فالوورها تنها جنبه نمایشی دارد. در حالی که اگر یک صفحه تجاری در اینستاگرام دارید و می خواهید محصولات یا خدمات خود را بفروشید، فالوورهای شما باید واقعی باشند تا با شما تعامل برقرار کنند و به مشتریان کسب و کار شما تبدیل شوند.

شاید بتوان مهم ترین دلیل اهمیت افزایش فالوور اینستاگرام را افزایش تعامل آن دانست! زیرا در نهایت افزایش تعامل کاربران است که می تواند منجر به فروش محصولات یا خدمات شما شود. صفحاتی که از فالوور فیک استفاده می‌کنند، شاید در نگاه اول موفق باشند اما این مسئله باعث می شود تا نرخ تعامل صفحه شما به شدت پایین بیاید و رشد صفحه شما بسیار آهسته انجام شود. حتی گاهی اوقات صفحاتی با فالوور فیک، صفحه خود را بسته و یک صفحه دیگر ایجاد می کنند! تنها دلیل آن هم این است که تعداد فالوورهای فیک زیاد است و این مسئله نرخ تعامل را بسیار کاهش می دهد! در نهایت تمام این مشکلات باعث می شود تا آن صفحه نتواند به اکسپلور راه پیدا کند یا اعتماد مشتریان را جلب کند.

چگونه فالوور واقعی جذب کنیم؟

برای آن که بتوانید اقدام به جذب فالوور واقعی کنید، 6 مرحله را در این بخش بررسی می کنیم تا نتیجه خوبی از آن بگیرید:

  1. شناسایی دقیق مخاطبان هدف پیج اینستاگرام

پیش از آن که بخواهید هر کار دیگری انجام دهید، ابتدا باید اقدام به شناسایی دقیق مخاطبان هدف و رفتار و سلیقه آن‌ها بپردازید. این کار، یک اقدام مهم و اساسی محسوب می شود. زمانی که شما بدانید که برای چه گروهی از مردم محتوا تولید و منتشر می کنید، نتیجه مدیریت صفحه اینستاگرام هم بهتر می شود. باید با سلیقه و علایق مخاطبان خود به خوبی آشنا باشید و از این آگاه باشید که آن ها به دنبال چه نوع محتوایی هستند. با شناخت دقیق تر رفتار مخاطبان خود، راه های جذب فالوور در اینستاگرام هم بهتر نتیجه می دهد.

  1. تولید محتوای مناسب

تولید محتوا بخش جدا نشدنی از هر نوع کسب و کاری است! در هر کسب و کاری محتوای تولید شده باید به قدری جذاب باشد تا هر کاربری را تشویق به ماندن در صفحه‌تان کند. اگر کسی برای اولین بار صفحه شما را مشاهده می کند، در درجه اول محتوای تصویری شما و در درجه دوم محتوای متنی به قدری جذاب و گویا باشد تا بتواند مخاطب را در صفحه‌تان نگهدارد و او را ترغیب کند تا بقیه پست‌ها را ببیند. موارد زیر در تاثیرگذاری بیشتر محتوا به شما کمک می کنند:

  • داشتن استراتژی در تولید محتوا

اولین قدم برای تولید محتوا، داشتن یک استراتژی منظم است! استراتژی داشتن در تولید محتوا به این معناست که شما باید بدانید چه نوع پست هایی را به چه صورت و با چه برنامه ریزی منتشر کنید. استراتژی تولید محتوا شما بایدها و نبایدهای تولید محتوا را بر اساس هدف نهایی پیج به صورت شفاف بیان کند. استراتژی تولید محتوا بر اساس هدف شما از پیج و سلیقه و انتظارات مخاطبان و فالوئرها تعیین می شود. یک استراتژی موفق و دقیق لازمه فعالیت هر پیجی است و یکی راه های اصلی جذب فالوور اینستاگرام محسوب می شود.

  • محتوای هدفمند تولید کنید

تا کنون چیزی در مورد محتوای هدفمند شنیده اید؟ محتوای هدفمند به این معنا است که هدفی از تولید محتوا داشته باشید! در واقع کاربران زمانی که کاربری به صفحه تجاری شما سر می زنند، باید به قدری مطالب پیوسته باشد که با دیدن چند پست بتواند به حرفه و کسب و کارتان پی ببرد. هدفمند نبودن محتوا و صحبت کردن از هر موضوعی نمی‌تواند منجر به رشد صفحه اینستاگرام شما شود. پس در همین ابتدا هدف خود را مشخص کنید و با استراتژی پیش بروید تا اینستاگرام شما به ماشین فروش تبدیل شود.

  • محتوایتان را تخصصی کنید

اگر هدف خود را مشخص کرده اید، اکنون نوبت تولید محتوای تخصصی متناسب با حوزه کسب و کارتان انجام دهید. به عنوان مثال اگر حوزه کاری شما درباره گوشی موبایل است، به صورت تخصصی درباره انواع گوشی‌ها و مزیت‌هایش، عملکرد و رضایت مشتری‌ها، تعمیرات گوشی و … محتوا تولید کنید. حتی افرادی که به عنوان بلاگ فعالیت می کنند، باید فالوور هایشان را از مسائل تخصصی‌تر آگاه کنند. محتواهای تخصصی مربوط به هر کسب و کاری می‌تواند منجر به افزایش فالوور در اینستاگرام شود.

  • فعال باشید

هیچ صفحه اینستاگرامی دوست ندارد کاربران خود را از دست بدهد! اگر شما هم این چنین هستید و می خواهید کاربران در صفحه شما بمانند و آنفالو نکنند، باید فعالیت کافی داشته باشید. یعنی پست‌هایی تخصصی بگذارید، در قسمت استوری فعال باشید و در کل میزان درگیری با مخاطب را افزایش دهید. اگر کاربران متوجه کاهش تعداد پست ها و استوری های ارزشمند شما شوند، شما را آنفالو می کنند و این مسئله به ضرر شما خواهد بود.

خودتان قضاوت کنید بین صفحه‌ای که ۱۵ پست دارد و صفحه دیگری که ۱۵۰ پست داشته، کدام را انتخاب می‌کنید؟ البته فعالیت‌های بیش از حد می‌تواند کاربر را خسته کند! پس حواستان باشد به اندازه پست بگذارید و طبق برنامه پیش بروید و مطمئن باشید با این کار می‌توانید منجر به افزایش فالوور در اینستاگرام شوید.

  • سبک شخصی داشته باشید

برای فعالیت در اینستاگرام باید سبک مشخصی داشته باشید تا کاربران با دیدن محتوا، متوجه شوند که صفحه اینستاگرامی شما را مشاهده کرده اند. این مسئله را می توان برندسازی دانست و اهمیت بسیار زیادی دارد! به عنوان مثال استفاده از یک رنگ خاص، کلمات مخصوص خودتان یا لحنی مختص خودتان می‌تواند مخاطب را در شناسایی و درگیر شدن با مطالبتان تشویق کند. البته باید هنگام انتخاب سبک دقت کنید که بهترین سبک متناسب با شخصیت پیچ را انتخاب کنید؛ در واقع همان سبکی که دوست دارید کاربران شما را با آن بشناسند را انتخاب کنید.

  • عکس‌های با کیفیت تهیه کنید

اینستاگرام این روزها تنها یک شبکه اجتماعی نیست، بلکه به بخشی از زندگی افراد تبدیل شده است! این روزها مردم در اینستاگرام با ویدیوها، عکس ها، استوری ها و بقیه امکانات مانند فیلترها و… سرگرم می شوند. هدف اصلی در اینستاگرام، سرگرمی است. اگر یک کسب و کار اینستاگرامی داشته باشید، این روزها رقابت آنقدر زیاد است که باید به کیفیت عکاسی هم اهمیت بدهید! باید با بهترین دوربین‌ها و عکاس‌ها از محصولاتتان عکس تهیه کنید چراکه کیفیت این عکس‌ها در جذب مخاطب بسیار مؤثر است. حتماً از مطالبی که با حوزه کسب و کار شما مرتبط هستند نیز پست منتشر کنید. مثلاً گر کسب و کارتان در حوزه تولید کیف است، از ست‌هایی که می‌شود با کیف‌های شما داشت با توجه به سلیقه مخاطبان، حتماً پست بگذارید. این کار می‌تواند منجر به افزایش فالوور در اینستاگرام می‌شود. بنابراین شما می توانید با تولید تصاویر با کیفیت و جذاب نظر کاربران را جلب کرده و آن ها را سرگرم کنید! هر چقدر عکس شما کیفیت بالاتر و رنگ بندی بهتری داشته باشد، احتمال دیده شدن آن توسط کاربران بیشتر خواهد بود.

  • نظم و فعالیت پیوسته، شرط اصلی موفقیت

اگر بخواهیم مهم ترین دلیل موفقیت بسیار از افراد در اینستاگرام را بررسی کنیم، به دو ویژگی مشترک می رسیم؛ نظم و فعالیت مستمر! همه صفحاتی که اکنون بزرگ هستند، چندین سال است که فعالیت مستمر داشته اند و خسته نشده اند. شما ممکن است برای چند روز بهترین محتوای ممکن با حداکثر جذابیت را در صفحه خود انتشار دهید اما پس از آن فعالیتتان چند روز کاهش یابد؛ پس از آن دوباره شروع به فعالیت و انتشار پست کنید و به همین شکل، بی نظم و بدون پیوستگی محتوای خود را منتشر کنید. در این صورت زحمات شما به هدر می رود و فالوئرهای شما به تدریج کم می شوند. یکی از اصلی ترین راه های جذب فالوئر در اینستاگرام که موجب حفظ و جلب رضایت فالوئرها نیز می شود، فعالیت مستمر و پیوسته است. فراموش نکنید که مخاطب شما به خاطر یک پست شما را فالو نمی کند، بلکه بخاطر فعالیت منظم و مستمر است که شما را دنبال می کند و حاضر از محصول یا خدمات موردنظرش را از شما خریداری کند.

  • استفاده از کپشن های جذاب برای ارتباط برقرار کردن با کاربران

درست است که اول تصویر یا ویدیوی پست ها به چشم می آید اما پس از آن، چیزی که می تواند مخاطب را بیشتر نگه دارد، کپشن است. کپشن ها بهترین راه برای ارتباط بهتر و توضیح بیشتر درباره پست هستند. لازم است که کپشن پست، توضیحات کافی و روشنی داشته باشد و به زبانی بدون تکلف و قابل فهم با مخاطب صحبت کند. یکی از اصلی ترین نکاتی که باعث جذابیت کپشن می شود، داستان گویی در کپشن است. حجم کپشن با توجه به نوع پست، موضوع آن و هدف نهایی متغیر است. استفاده از ایموجی ها انگیزه مخاطب برای مطالعه را بیشتر می کند. برای افزایش تعامل مخاطبان خود به راحتی می توانید از آن ها دعوت به انجام کاری نظیر استوری یا کامنت گذاشتن زیر پست های خود کنید.

  • استفاده از هشتگ های مناسب

هشتگ ها همان کلمات کلیدی مهمی هستند که شانس دیده شدن شما توسط کاربران را تا حد زیادی افزایش می دهد! شما با کمک هشتگ ها به راحتی می توانید مخاطبان هدف خود را به صفحه اینستاگرام بکشانید و به راحتی آن ها را ترغیب به تعامل برقرار کردن با صفحه اینستاگرام خود کنید. در این راستا باید هشتگ های محبوب مرتبط با کسب و کار خود را شناسایی کنید و میزان موفقیت آن ها را به صورت دقیق بررسی کنید. امروزه ابزارهای مختلفی برای تحلیل و بررسی هشتگ های اینستاگرام وجود دارد که برخی از آن ها پولی و برخی دیگر رایگان هستند. این ابزارها اطلاعات مفیدی در رابطه با هشتگ به شما ارائه می دهند و مشخص می کنند مناسب ترین کلمات و هشتگ ها برای شما چه مواردی هستند. معمولا تعداد مناسب هشتگ ها در یک پست بین ۱۵ تا ۲۰ هشتگ است. دسته ای از هشتگ ها باید هشتگ های معروف و محبوب باشند که بیش از صدهزار بار به کار برده شده اند. دسته دیگر هشتگ های بلندتر و کم استفاده تر هستند که چند هزار بار یا حتی کمتر از هزار بار به کار رفته اند. با این کار احتمال دیده شدن پست شما چندین برابر می شود! در واقع هشتگ ها راهی برای جذب مخاطبان جدید هستند و می توانید با این کار فالوور واقعی جذب کنید.

  • استوری و امکانات آن، ابزاری ساده اما ضروری

استوری یکی از ابزارهای بسیار عالی اینستاگرام است که با استفاده از آن می توانید مخاطبان جدید جذب کنید! در واقع استوری یکی از محبوب ترین ویژگی های اینستاگرام است که با گسترش امکانات آن، هرروز محبوبیت بیشتری در میان کاربران این شبکه اجتماعی پیدا می کند. تولید محتوا و انتشار استوری بسیار آسان است. به همین دلیل یکی از سریع ترین راه ها برای ارتباط با مخاطب و جلب توجه او، استوری ها هستند. در استوری امکان انتشار نظرسنجی، کوییز، استکیرهای مختلف، ابزار سوال پرسیدن و… وجود دارد که همگی به جذابیت این بخش می افزایند. هم چنین می توان در استوری به صورت زنده با مخاطبان ارتباط برقرار کرد. یکی از قابلیت های اینستاگرام که با کمک آن می توانید تعامل صفحه خود را افزایش دهید، امکان انتشار پست اینستاگرام در بخش استوری است.

  1. تعامل با فالوورها

تغییر الگوریتم های اینستاگرام یکی از مسائلی که است باعث تغییر روش های افزایش فالوور در اینستاگرام شد! با تغییر الگوریتم اینستاگرام نحوه چیدمان و نمایش پست‌های اینستاگرام نسبت به قبل متفاوت شد، بدین صورت که نحوه چیدمان و مرتب شدن آن ها به زمان انتشار آن بستگی ندارد و با توجه به تعامل کاربران با یک پست نمایش داده می‌شود. حالا به مسئله اصلی رسیدیم، یعنی اینکه چگونه با کاربران در اینستاگرام ارتباط برقرار کنیم. برای اینکه بتوانید با کاربران تعامل داشته باشید، اول از همه باید توجه آنها را به پست‌هایتان جلب کنید. برای این کار در ابتدا باید مخاطبانتان را به خوبی بشناسید. اگر محصول یا خدماتی ارائه می کنید، در آن با مخاطبان صادق باشید تا کاربران به شما اعتماد کنند. راه و روش‌های زیادی برای تعامل با کاربران وجود دارد که با شناخت کافی از کاربران و کمی خلاقیت می‌توانید آنها همیشه برای شما لایک و کامنت قرار دهند.

  1. استفاده از تبلیغات

اگر بخواهیم به بهترین راه کار برای افزایش فالوور اینستاگرام اشاره کنیم، بدون شک تبلیغات بهترین گزینه است! تبلیغات در صفحات دیگر به شما کمک می کند تا کاربران آن صفحات، با صفحه شما آشنا شوند و اگر صفحه شما برای آن ها کاربردی باشد، شما را دنبال کنند. البته باید بگوییم که تبلیغات اینستاگرام نیازمند بودجه است و گاهی اوقات باید بودجه زیادی برای این کار داشته باشید تا نتیجه خوبی از آن بگیرید! البته گاهی اوقات محصول شما تخصصی است و تنها در صفحات مرتبط باید تبلیغ کنید که در این صورت شاید هزینه کمتری نیاز باشد. در حالی که اگر محصول شما عمومی است و مخاطبان هدف شما همه کاربران هستند، در صفحات عمومی که فالوورهای بالایی دارند باید تبلیغ کنید و این مسئله نیازمند بودجه زیادی است. تبلیغات در اینستاگرام را می توان نوعی معجزه دانست! هرچه تبلیغات صفحه‌تان بیشتر باشد، افزایش فالوور در ایسنتاگرام نیز بیشتر می‌شود. حتی تبلیغات در پلتفرم‌های دیگر مانند سایت یا در و دیوار می‌تواند منجر به افزایش فالوور در اینستاگرام تان بشود. در ادامه چند نمونه از انواع تبلیغات در اینستاگرام را بیان می‌کنیم:

  • Sponsor Ads

Sponsor Ads یا تبلیغات اسپانسری یکی از بهترین روش‌های تبلیغ برای افزایش فالوور در اینستاگرام است. در این روش شما می‌توانید سن مخاطبان، جنسیتشان و اینکه برای چه شهر یا کشوری باشند را انتخاب کنید. سپس نوع پخش تبلیغات بسته به سلیقه و درخواست شما در صفحه اکسپلور، استوری یا هردو نمایش داده می‌شود. هزینه این تبلیغات متناسب با انتخاب شما که چگونه تبلیغ شود، متفاوت خواهد بود که به صورت زیر است:

  • Reach (دسترسی): این گزینه بیان می‌کند که چند نفر تبلیغ شما را مشاهده می‌کند.
  • Engagement (درگیری): این گزینه نشان می‌دهد چند نفر با تبلیغ شما درگیر شده و بازخوردی داشته است.
  • View (بازدید): به طور کل تبلیغ شما چند بار توسط کاربران مشاهده شده است.

این تبلیغات یکی از پر هزینه‌ترین تبلیغات برای افزایش فالوور در اینستاگرام به حساب می‌آید و اگر شما در ایران زندگی می‌کنید، به تنهایی نمی‌توانید این کار را انجام دهید و باید از شرکت‌هایی که اینکار را می‌کنند، کمک بگیرید.

  • تبلیغات در صفحات پربازدید

حتماً صفحات پربازدید اینستاگرام را دیده‌اید، تبلیغات در این صفحات یکی از گزینه‌هایی است که پیش رو دارید و بسیار هم تأثیر گذار است. برای اینکه بتوانید افزایش فالوور در اینستاگرام داشته باشید، ابتدا بهتر است صفحه‌ای را بیابید که کمی به کسب و کار شما یا حوزه فعالیتتان در اینستاگرام نزدیک باشد. اگر نتوانستید همچین صفحه‌ای را بیابید، لطفاً از صفحات کاملاً بی ربط هم استفاده نکنید.

به عنوان مثال تبلیغ یک صفحه آشپزی در صفحه تعمیرات مبلمان چندان جالب نیست و نمی‌تواند نتیجه مطلوبی را در پی داشته باشد. پس از اینکه صفحه موردنظرتان را برای تبلیغ پیدا کردید، باید از آنها هزینه تبیلغات را بپرسید. تبلیغات در این صفحات به صورت زیر است:

بازدید: هرچه تعداد بازدید تبلیغ شما بیشتر باشد، هزینه برای تبلیغ نیز افزایش می‌یابد.

ساعتی: این تبلیغات بر اساس مدت زمانی است که تبلیغ شما در صفحه‌ای قرار می‌گیرد، این زمان به انتخاب شما می‌تواند سه (مثلاً) ساعت یا دائمی باشد که هزینه هر یک متفاوت است.

استوری: در تبلیغات به صورت استوری می‌توانید نظرسنجی داشته باشید و با دادن لینک سایتتان کاربران را به سمت سایت کسب و کارتان هدایت کنید.

  • Influencer marketing

بعید است که در اینستاگرام فعالیت داشته باشید اما کمپین های تبلیغاتی اینفلوئنسر مارکتینگ را ندیده باشید! اینفلوئنسرها کسانی هستند که مردم قبولشان دارند و به حرفشان گوش می‌دهند. به عنوان مثال یک بازیگر معروف که فالوورهای زیادی دارد، اگر از یک برند یا محصولی ناراضی باشد و بگوید فلان ضعف را دارد، تعداد فالوورهای آن صفحه به سرعت کاهش می‌یابد. برعکس حالت گفته شده نیز وجود دارد.  این نوع تبلیغات نیازمند بودجه زیادی است و معمولاً توسط شرکت های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

برای اینکه بتوانید یک اینفلوئنسر را متقاعد کنید که محصول شما را تبلیغ کند، علاوه بر هزینه زیادی که می‌پردازید، باید ارتباطی بین محصول یا خدمتی که مربوط به حوزه کسب و کار شما است، با آن اینفلوئنسر وجود داشته باشد. به دلیل اینکه اینفلوئنسرها طرفداران زیادی دارند، در بیشتر مواقع راجع به چیزی که به حوزه کاریشان مربوط نیست یا احتمال می‌دهند از محبوبیتشان می‌کاهد، تبلیغی نمی‌کنند. پس اینفلوئسری را بیابید که مرتبط با صفحه کاربریتان باشد. کمپین تبلیغاتی در اینستاگرام باید توسط تیم با تجربه انجام شود تا بهترین نتیجه را از آن بگیرید! در صورتی که کمپین تبلیغاتی به درستی انجام نشود، تنها زمان و بودجه خود را هدر داده اید. پیش از آن که اقدام به تبلیغات در اینستاگرام کنید، حتماً صفحه خود را آماده کنید؛ به عنوان مثال شما باید پروفایل مناسبی داشته باشید و بیو کاملاً بیانگر فعالیت شما باشد. همچنین باید پست های جذابی تولید کنید تا در صورت بازدید کاربران از صفحه شما، ترغیب به فالو کردن شود.

  1. برگزاری مسابقه

شاید همه ما برای یک بار هم که شده در مسابقات اینستاگرامی شرکت کرده ایم! حتی اگر خودمان شرکت نکرده باشیم، متوجه اعلان های مربوط به منشن شدن توسط افراد دیگر در مسابقات را دیده ایم. هنگامی که پست مربوط به آن منشن را باز می کنیم، متوجه می شویم که یک مسابقه است و فرد موردنظر برای شرکت در آن شما را منشن کرده است. حال اگر آن صفحه برای شما کاربران باشد، شاید شما هم آن صفحه را دنبال کنید و به همین راحتی آن صفحه به افزایش فالوور اینستاگرام خود کمک کرده است. این اتفاق به راحتی می تواند برای صفحه شما هم پیش بیاید؛ تنها کافی است یک مسابقه اینستاگرامی جذاب برگزاری کنید. یکی از کارهای هیجان انگیزی که می‌تواند منجر به افزایش فالوور در اینستاگرام شود، برگزاری مسابقه های هیجان انگیز است. کاربران علاقه زیادی دارند تا بدون هزینه چیزی برنده شوند! و این مسئله می تواند به افزایش فالوور واقعی اینستاگرام کمک زیادی کند.

زمان مناسب برای انتشار پست در اینستاگرام

  • برنامه ریزی برای مسابقه

پیش از برگزاری مسابقه ابتدا باید هدف خود را کامل مشخص کنید! هدف شما از برگزاری مسابقه چیست و انتظار دارید در پایان مسابقه چه اتفاقی در صفحه اینستاگرام شما بیفتد؟ برای اینکه کاربران را تشویق به شرکت در مسابقه کنید، باید تمام مراحل را به صورت شفاف و واضح بیان نمایید. حواستان باشد گذاشتن شرایط سخت برای شرکت در مسابقه می‌توانند نرخ درگیری کاربران را کاهش دهد و یکی از دلایل آن این است که حوصله کاربران به دلیل مشغله‌هایی که دارند، کم شده و شما نیز نباید از آنها توقع کاری را داشته باشید که زمانبر باشد. پس شرایط شرکت در مسابقه را جوری انتخاب کنید تا اکثر کاربران بتوانند به راحتی در آن حضور یابند. به عنوان مثال می‌توانید از کاربران بخواهید تا صفحه شما را فالو کرده و ۳ نفر از دوستانشان را زیر پستتان در قسمت کامنت تگ کنند. هدیه مسابقه شما می تواند از محصولات یا خدمات کسب و کارتان باشد، البته به شرط آن که واقعاً به درد مخاطبان بخورد!

  • تبلیغات و زمانبندی برای مسابقه

مسابقه خود را زمان بندی کنید و محدودیت زمانی ایجاد کنید تا افراد زیادی در آن شرکت کنند! این کار می‌تواند منجر به افزایش فالوور در اینستاگرام شود تا کاربران بیشتری شما را فالو کنند. هنگام اجرای مسابقه شور و هیجان داشته باشید و فعالیتتان را افزایش دهید. همچنین حتماً برای مسابقه یک زمانبندی دقیق مشخص کنید افراد در هنگام برگزاری مسابقه شما را دنبال کنند.

  • اعلام نتایج

در ابتدای مسابقه، زمان اعلام نتایج را مشخص کنید تا پیش کاربران بد قول نشوید! این کار باعث می شود تا فالوورهای خود را از دست بدهید و نسبت به شما بی اعتماد شوند! بنابراین در اولین فرصت پس از پایان زمانبندی مسابقه، نتایج را بررسی کنید و برنده را اعلام نمایید. حتماً از هدیه یا جایزه‌ای که برای کاربران ارسال می‌کنید، پست یا استوری منتشر نمایید تا کاربران از صداقت شما اطمینان یابند. برندهای زیادی با اضافه کردن کمی طنز و سرگرمی به محتوای مرتبط با کسب‌وکارشان سعی می‌کنند به فرهنگ عموم مردم نزدیک شوند. تلفیق اتفاقات روز و memes با موضوعات مربوط به حرفه‌تان برای مردم جذاب است، استوری ابزاری است که می‌توان برای این منظور استفاده کرد. البته نباید از چارچوب‌ها و خط قرمزهای برند عبور کرد بلکه باید متناسب با لحن و هویت آن باشد، نباید به هر قیمتی مخاطب را سرگرم کرد.

از طرف دیگر، روش های متفاوتی برای برگزاری انواع مسابقه اینستاگرامی وجود دارد که باید حتماً موارد مختلف را در مورد آن در نظر بگیرید! در هر صورت این روش یکی از بهترین روش های جذب فالوور اینستاگرام است و به راحتی می توانید از کاربران بخواهید برای شرکت در مسابقه صفحه شما را در استوری خود تبلیغ کنند یا دوستان خود را در زیر پست شما منشن کنند. اگر صفحه شما برای کاربران مفید باشد، شما را دنبال می کنند. میزان فالو شدن شما توسط کاربران به محتوای صفحه هم بستگی دارد! گاهی اوقات کاربران به محصولات یا خدمات شما نیاز دارند اما به دلیل جذاب نبودن محتوا، شما را دنبال نمی کنند. در نهایت، اگر قصد دارید کاربران را جذب کنید حتماً پست های خلاقانه تولید کنید.

  1. فراخوان عمل

در مورد فراخوان عمل چیزی شنیده اید؟ این مسئله به این معنی است که از کاربران بخواهید کاری را انجام دهند یا آن ها را ترغیب کنید که خودشان دست به چنین کاری بزنند. البته این کار آسان نیست و نیاز به کمی خلاقیت دارد، به نمونه‌های زیر توجه کنید:

  • همین حالا کلیک کنید
  • برای دانلود در کانال عضو شوید
  • ادامشو تو کپشن بخونین
  • آهنگ تو کانال، لینک تو بیو

این موراد توجه کاربران را جلب می کند و باعث می شود تا کاربر تشویق به انجام کاری شود.

  1. استفاده از ربات

در مورد ربات اینستاگرامی چیزی می دانید یا از آن استفاده کرده اید؟ ربات ها ابزاری مفید در مدیریت صفحه اینستاگرام هستند که البته با توجه به حساس تر شدن الگوریتم های اینستاگرام باید با دقت زیادی استفاده شود. با استفاده از این ابزار شما می توانید اقدام به جذب فالوور هدفمند کنید و همچنین بخش های مختلف صفحه اینستاگرام خود نظیر دایرکت ها و کامنت ها را در اختیار داشته باشید. همچنین گزارش های دقیقی به کمک ربات اینستاگرام در دست خواهید داشت که در بخش insights اینستاگرام در اختیار شما قرار نمی گیرد. حتماً راه‌های افزایش فالوور در اینستاگرام را می دانید. باید در کامنت های مرتبط با کسب و کارتان هشتگ بزنید، پست‌ها و صفحاتی را که در حوزه کاری شما فعالیت می‌کنند، بیابید. تمام این کار ها زمانبر بوده و ممکن است شما نتوانید همه صفحات مرتبط را بیابید و از اینکار خسته شوید. یک ربات حرفه ای می تواند شما را در انجام کارهای مختلف یاری کند و باعث شود تا کاربران بیشتری شما را دنبال کنند.

اگر هدف شما فقط این است که تعداد فالوورهای شما در اینستاگرام افزایش یابد یا عدد بیشتری را نمایش دهید، از فالوورهای فیک استفاده کنید. ولی یادتان باشد فالوورهای فیک، پست‌های شما را لایک نمی‌کنند، کامنت نمی گذارند، با پست‌ها و محتواهایتان درگیر نمی‌شوند و همه این‌ها نشان دهنده داشتن فالوور فیک است که منجر می‌شود دیگران به راحتی به آن پی ببرد. در تغییرات جدید الگوریتم اینستاگرام، نرخ درگیری کاربران با پست‌ها اهمیت یافته است. یعنی اگر کاربری تنها صفحه شما را فالو کرده باشد و پست‌هایتان را لایک نکند یا کامنت نگذارد، به صورت خودکار از صفحه شما آنفالو می‌شود. بنابراین بهتر است به فکر استفاده از فالوور واقعی اینستاگرام باشید تا با مشکل مواجه نشوید.

چند نکته مهم در افزایش فالوور اینستاگرام

اکنون مسائل زیادی را در مورد افزایش فالوور واقعی اینستاگرام می دانید! بهتر است چند نکته پایانی به آن ها اضافه کنیم:

  • تولید مستمر محتوای جذاب و حرفه ای

در قسمت بالاتر هم گفتیم که محتوا مهم ترین بخش هر کسب و کار اینستاگرام است و حتماً باید برای آن زمان و هزینه صرف کنید! در واقع کاربران تنها به یک دلیل صفحه کسب و کار شما را دنبال می کنند؛ آن هم محتوا، محصولات یا خدماتی است که ارائه می کنید. محصولات یا خدمات شما هم باید به صورت محتوای اینستاگرام ارائه شوند تا کاربران بدانند که در صفحه شما چه محصول یا خدماتی ارائه می شود تا بتوانند آن را خریداری کنند. اگر به صفحاتی که فالوورهای زیادی دارند دقت کرده باشید، متوجه می شوید که تقریباً همه آن ها محتوای جذابی دارند! این مسئله ساده باعث می شود تا کاربران زیادی صفحه شما را دنبال کنند و صفحات رقیب فالوورهای کمتری داشته باشند.

اکسپلور اینستاگرام چیست؟

تولید محتوای جذاب اولین قدم پیش از کارهای دیگر است و حتماً باید مورد توجه قرار بگیرد. این مسئله برای آن است که اگر کاربر وارد صفحه شما شد، محتوای شما او را جذب کند و همین مسئله باعث دنبال کردن صفحه شما توسط کاربران می شود. نکته دیگری که باید دقت کنید، این است که تولید محتوا باید به صورت منظم و مستمر انجام شود! در واقع شما باید برنامه زمانی منظم برای پست های خود داشته باشید؛ مثلاً شما باید هر روز پست و استوری منتشر کنید تا کاربران با شما در تعامل باشند.

  • استفاده از هشتگ های مرتبط

همه ما از هشتگ ها برای پیدا کردن محتوای مورد نظر خود استفاده می کنیم اما آیا واقعا استفاده از آن در بخش پست ها ضروری است؟ همانطور که شما به دنبال محتوای خاص هستید و هشتگ ها را جستجو می کنید، کاربرانی هم وجود دارند که به دنبال محتوای شما هستند و از طریق هشتگ آن را پیدا می کنند. در واقع بسیاری از کاربران به دنبال محتوا، محصولات یا خدمات شما هستند و برای آن که صفحات مرتبط با آن موضوع را پیدا کنند، هشتگ ها را سرچ می کنند. استفاده از هشتگ های مرتبط با موضوع صفحه و پست شما باعث می شود تا در صفحه مربوط به آن هشتگ نمایش داده شود و کاربران وارد صفحه شما شوند. همچنین باید توجه داشته باشید که تنها زمانی کاربران می توانند به پست های با هشتگ موردنظر دسترسی داشته باشند که صفحه شما خصوصی (Private) نباشد. یکی از اشتباهاتی که برخی از صفحات اینستاگرامی دچار می شوند، این است که صدها هشتگ غیرمرتبط را به پست خود اضافه می کنند! در این صورت شاید در صفحه آن هشتگ قرار بگیرید، اما کاربران هیچ گاه پست های شما را نمی بینند. حتی اگر پست های شما را ببینند و شما را فالو کنند، مخاطب هدف شما نیستند و هیچ‌گونه تعاملی با شما نخواهند داشت. در نتیجه باید سعی کنید از هشتگ های مرتبط استفاده کنید تا بتوانید مخاطبان هدف خود و افرادی که به محصولات شما نیاز دارند، را جذب کنید.

  • تعامل با صفحات مشابه

کاربران هنگام ورود به صفحه، بخش های مختلف آن نظیر فالووینگ ها را بررسی می کنند! حتی کامنت های مربوط به پست ها را هم می بینند و باید یک نقطه قوتی در آن ببینند تا شما را دنبال کنند. مثلاً یکی از بخش هایی که بررسی می کنند، بخش کامنت پست ها است و این مسئله می تواند برای صفحات مختلف تاثیرگذار باشد. شما می توانید با صفحات مرتبط با حوزه کاری خود تعامل برقرار کنید و به راحتی فالوورهای آن ها ترغیب به جذب کنید. همچنین گاهی اوقات در تعامل با صفحات دیگر، می توانید با مدیر آن صفحه صحبت کنید تا صفحه شما را در بخش استوری تبلیغ کند، بدون آن که هزینه ای از شما دریافت کند؛ البته شما هم باید کاری در قبل تبلیغ کردن انجام دهید و می توانید شما هم تبلیغات آن صفحه را در صفحه خود قرار دهید. بنابراین تعامل با صفحات مشابه یکی از راه های کم هزینه و حتی رایگان است که به راحتی می توانید به افزایش فالوورهای صفحه خود کمک کنید! البته اگر به دنبال افزایش فالوور زیاد هستید، شاید این روش کمک زیادی به شما نکند و از روش های دیگر برای جذب فالوور اینستاگرام استفاده کنید. یکی از راه های انتقال فالوور از دو صفحه به هم، برگزاری لایو و ارائه ارزش به کاربران است.

یکی از نکات بسیار ساده دیگر که گاهی اوقات برند ها به آن کمتر اهمیت می دهند، بی تفاوتی نسبت به دایرکت و کامنت کاربران است! مهم نیست چقدر تعداد دایرکت‌ها و کامنت‌ها زیاد است به بازخوردهای مثبت و منفی پاسخ دهید. . افزایش تعداد کامنت‌ها توجیه مناسبی برای عدم پاسخگویی نیست. اگر پاسخ مفصل به تک تک آن‌ها مقدور نیست با فرستادن ایموجی و پاسخ کوتاه برای نظر او ارزش قائل شوید. لایک کردن کامنت، حداقل کاری است که برای کامنت‌های بیشمار می‌شود انجام داد. ابزار  Smart Inbox امکان مدیریت کامنت در تمام شبکه‌های اجتماعی بر روی یک پنل را می‌دهد. هر چه میزان بیشتری لایک، کامنت، دایرکت، اشتراک‌گذاری دریافت کنید، الگوریتم بیشتر محتوای شما را مناسب برای نشان دادن به سایر کاربران تشخیص می‌دهد! در واقع اگر قصد ورود به اکسپلور را دارید، حتماً باید از این روش استفاده کنید.

  • انتشار پست در زمان مناسب

کاربران در برخی ساعت های شبانه روز نظیر ساعت 9 شب فعالیت بیشتری در اینستاگرام دارند که البته این مسئله بستگی به موضوع پیج دارد! دلیل آن هم این است که بسیاری از کاربران اینستاگرام در ساعت های اداری مشغول فعالیت در مدرسه، دانشگاه، محل کار و… هستند و فرصت چک کردن اینستاگرام را ندارند. از طرف دیگر، ساعت های بیکاری افراد که معمولاً بین ساعت 9 تا 11 شب است، استفاده از اینستاگرام بیشتر می شود. اگر صفحه اینستاگرام خود را تجاری (Business) کرده باشید، به کمک ابزار insights اینستاگرام به راحتی می توانید این موضوع را تحلیل کنید و متوجه شوید که کاربران در کدام ساعت های شبانه روز بیشتر از صفحه شما بازدید می کنند. هر چقدر زمان انتشار پست مناسب تر باشد، تعامل کاربران با صفحه شما افزایش پیدا می کند! دلیل آن هم بازدید تعداد بیشتر کاربران از پست ها و استوری های شما است و این مسئله کمک زیادی به افزایش تعامل می کند. در نهایت با استفاده از بخش تحلیل صفحه می توانید بهترین زمان برای پست گذاشتن در صفحه خود را پیدا کنید.

  • بهینه سازی بیو صفحه اینستاگرام

کاربران هنگامی که وارد یک صفحه اینستاگرام می شوند، اولین چیزی که نظرشان را جلب می کند بیو صفحه است! شما در این بخش فرصت کوتاهی دارید تا کاربران را به فالوورهای خود تبدیل کنید. در ادامه به نکاتی می پردازیم که بیو پروفایل شما را بهینه می‌کند. پیش از هر چیز 3 ویژگی در نوشتن توضیحات این بخش مهم است:

  • شفاف: از کلمات ساده و کوتاه استفاده کنید و با رعایت فاصله بین خطوط نوشته خود را خوانا و رساتر سازید.
  • مختصر: ایموجی یک کارکتر است از آن برای مختصر و مفید رساندن پیام در سریع‌ترین زمان ممکن استفاده کنید.
  • ترغیب‌کننده: از طریق فراخوان عمل (call to action) به مخاطب بگویید چه کاری باید انجام دهد.

عکس پروفایل اهمیت بسیار بیشتری نسبت به بیو دارد؛ در واقع کاربر ابتدا عکس پروفایل را می بیند و سپس بیو را مشاهده می کند! بنابراین اولین تاثیر را بر روی مخاطب خواهد گذاشت. عکس پروفایل باید بازتاب‌دهنده هویت برند باشد، یکی از بهترین گزینه‌ها برای تصویر پروفایل کسب‌وکارها استفاده از لوگو است. برای کمپین‌های مختلف می‌توانید بر اساس تِم رنگی کمپین یا المان مخصوص آن عکس پروفایل را شخصی‌سازی کنید. برای مثال یک برند پوشاک می‌تواند به تناسب فصل طیف رنگی پس‌زمینه یا تصویر پروفایل را تغییر دهد. در زمان کوتاه باید بتوانید تاثیرگذار باشید. نقاط تمایز خود با رقبا رو پیدا کنید و در قسمت بیو آن‌ها را برجسته کنید. نیازهای مخاطب را با ارزش‌های برند ادغام کنید و در معرفی خود آن‌ها را به کار بگیرید. در بخش توضیحات بیو که ظرفیت 150 کارکتر را دارد باید برای مخاطب ارزش خلق کنید تا او ترغیب به فالو کردن شما بشود. به مخاطب خود بگویید چه کسی هستید و چه فعالیتی انجام می‌دهید.

 

یکی از بزرگ ترین اشتباهاتی که در میان کاربران وجود دارد، این است که هشتگ در بیو باعث افزایش بازدید و ترافیک صفحه می شود! این مسئله کاملاً غلط است و هیچ تاثیری روی رشد صفحه ندارد.  بلکه استفاده از هشتگ‌های مخصوص برند و یا هشتگ کمپین‌های تبلیغاتی، مسابقه یا UGC در بیو باعث افزایش اینگیجمنت پست‌های مذکور می‌شود. به ویژه اگر یک فراخوان عمل(CTA) جذاب برای آن بنویسید. «تپسی» در کمپین «سفر بی‌خطر» از این قابلیت استفاده کرده است. اگر هشتگ مختص برند ندارید یا کمپینی در حال اجرا نیست از هشتگ‌های عمومی در بخش بیو پرهیز کنید، استفاده از هشتگ تنها باعث می شود تا کاراکترهای خود را بسوزانید، در حالی که می توانید توضیحات بهتری در آن قرار دهید.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی هر آن چیزی که در افزایش فالوور اینستاگرام و همچنین نکاتی که باید رعایت کنید، پرداختیم! اگر سوالی دارید، در بخش نظرات مطرح کنید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *