برای هدف‌گذاری مرحله‌ به‌ مرحله خیلی آسان و راحت می‌توانید نقطه یک و دو برای کسب و کار خود تعریف کنید. نقطه یک جایگاهی است که شما هم‌ اکنون آن‌جا هستید و نقطه دو جایگاه مدنظر شما در چند سال آینده است که قصد دارید به آن برسید. می‌توانید بر روی کاغذ یک و دو را کشیده و آن‌ها را با یک خط به هم متصل کنید. سپس در طول این خط بیایید و نقاطی را بکشید. برای مثال ۵ نقطه با فاصله مشخص از هم بین نقطه یک تا نقطه دو. سپس برای این پنج نقطه عنوان در نظر بگیرید. برای مثال اولین نقطه شما می‌تواند مربوط به راه‌اندازی سایت یا فروشگاه اینترنتی باشد. نقطه بعد تولید محتوا و نقاط بعدی هم عنوان‌هایی مانند برنامه‌ریزی برای انتشار محتوا، اضافه کردن محصول، بازاریابی و… می‌تواند باشد. مهم این است که هدف بزرگ شما تبدیل به هدف‌های کوچک کوچک شود! در این مقاله که ادامه مقاله قبل است، به بررسی ادامه نکات می‌پردازیم تا بتوانید در مورد کسب‌وکار اینترنتی درک درستی داشته باشید و موفقیت خود را تضمین کنید.

 خودکارسازی فرآیند سفارش در فروشگاه اینترنتی!

شما به راحتی می‌توانید فرآیند سفارش محصول توسط کاربران را کاملاً خودکار کنید! مثلاً می‌توانید از سیستم های پاسخ ایمیلی خودکار برای تشکر از سفارش مشتریان کسب‌وکارتان، خوش آمدگویی به آن ها برای ورود به فهرست ایمیل شما، ارسال تأییدیه ها و سایر ایمیل‌های مهم مانند اطلاع دادن از ارسال محصول کاربران استفاده کنید. مشتریان انتظار چنین رفتاری را از کسب‌وکارهای حرفه‌ای دارند، اما همه کسب‌وکارهای آنلاین چنین کاری نمی‌کنند. می‌توانید کاربران خود را با با ارائه کدهای تخفیف برای خریدهای بعدی خوشحال کنید و یا اطلاعات اضافی مرتبط با خریدی که هم اکنون انجام داده اند، به ایمیل خدمات مشتریان اضافه کنید. همچنین می توانید بپرسید آیا همه چیز در خرید مشتری خوب پیش می‌رود یا خیر؟ در واقع شما می‌توانید نظرسنجی کنید که آیا کاربران از فرآیند سفارش محصول راضی هستند یا نه! یا مثلاً آیا کار دیگری هست که بتوانید برای آن‌ها انجام دهید؟ این نوع پیگیری‌ها می‌تواند هرگونه حس پشیمانی احتمالی در خریدار را آشکار و احساسات مثبت درباره کسب و کارتان را تقویت نماید. تقویت حس رضایت در مشتریان به معنای افزایش فروش و حتی اعتماد مشتریان برای خریدهای بعدی است! پس هیچ‌وقت از چنین کارهایی در سایت خود دست برندارید و البته اگر نظرسنجی می‌کنید، به آن هم عمل کنید.

صفحه پرسش‌های پرتکرار FAQ کاربران را طراحی کنید!

صفحه پاسخگویی به سوالات پرتکرار (Frequently Asked Questions) به اغلب پرسش‌هایی که افراد ممکن است درباره محصولات یا خدمات شما داشته باشند پاسخ می‌دهد. مثلاً کاربران ممکن است درباره گارانتی محصولات شما سوالاتی داشته باشند؛ شما می‌توانید به صورت کامل شرایط گارانتی محصولات خود را بگویید. برای دریافت سوالات کاربران هم می‌توانید از بخش نظرات محصولات سایت یا حتی یک ایمیل مخصوص استفاده کنید. البته باید مسئولیت‌پذیر باشید و حتماً به آن پاسخ دهید. همچنین کاربران را از طریق بخش نظرات به بخش FAQ دعوت کنید تا پاسخ سوال خود را بگیرند.

با اهمیت دادن به چنین پرسش‌های متداولی می‌توانید زمان زیادی را برای صرف توجه شخصی به بازدیدکنندگانی که به آن نیاز دارند، آزاد کنید. هر چه سریعتر به نگرانی‌های آن‌ها رسیدگی کنید، بیشتر آن‌ها را تحت تأثیر قرار خواهید داد. به این ترتیب نسبت به رقیبانتان برجسته خواهید شد. با مراقبت از چنین پرسش های متداول می توانید زمان زیادی را برای صرف توجه شخصی به بازدیدکنندگانی که به آن نیاز دارند، آزاد کنید؛ یعنی دیگر نیازی نیست به صورت تکی به آن‌ها پاسخ دهید. هر چه سریعتر به نگرانی‌های آن ها رسیدگی کنید، بیشتر آن ها را تحت تأثیر قرار خواهید داد. به این ترتیب نسبت به رقبایتان برجسته خواهید شد.

اغلب اوقات هنگامی که به نگرانی‌های مشتریانتان بلافاصله و به طور شخصی پاسخ می‌دهید، حجم زیادی از دید مثبت را نسبت کسب و کار خود خلق می‌کنید. حتی مشتریان عصبانی را می توان به طرفداران تبدیل نمود؛ تنها کافیست به آن ها توجه کرده، اگر اشتباهی مرتکب شدید به آن اعتراف و در نهایت مشکلشان را حل نمایید.

گاهی اوقات هنگامی که به دغدغه و مشکلات مشتریان بلافاصله و به طور شخصی پاسخ می‌دهید، حجم زیادی از دید مثبت را نسبت به کسب‌و کار خود در ذهن آن‌ها ایجاد می‌کنید. حتی مشتریان عصبانی را می‌توان به طرفداران همیشگی خود تبدیل کرد؛ تنها کافیست به آن ها توجه کافی داشته باشید و اگر اشتباهی مرتکب شدید به آن اعتراف و در نهایت مشکل کاربران و مشتریان خود را حل کنید.

 امکان ارتباط مشتریان با خود را فراهم کنید!

گاهی اوقات مشتریان نیاز دارند تا به صورت مستقیم با خود شما یا پشتیبانان سایت صحبت کرده یا ایمیل بزند، پس اطلاعات تماس را در گوشه ای تاریک از وب سایتتان پنهان نکنید. اطلاعات تماس شما باید آن‌قدر شفاف و منظم باشد که کاربران در هر ساعت از شبانه روز (یا حداقل ساعت کاری کسب‌وکارتان) بتوانند با شما تماس بگیرند. توجه داشته باشید که ساعت کاری کسب‌وکارتان نباید با ساعت اداری یکی باشد. شاید کاربری در ساعت ۹ شب نیاز به پشتیانی داشته باشد! در این صورت باید تا صبح منتظر بماند؟ خیر! پیشنهاد می‌کند تمام مدتی که بیدار هستید را جزء ساعت پشتیبانی در نظر بگیرید تا کاربران بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند. همچنین باید توجه داشته باشید که پشتیانی آنلاین مهم‌ترین نوع پشتیبانی از مشکلات کاربران است. مثلاً می‌توانید تلگرام خود را در اختیار کاربران قرار دهید یا از ابزار پشتیبانی آنلاین از طریق چت استفاده کنید.

پیام‌های جذاب برای ارسال ایمیل به کاربران بنویسید!

از اسامی مشتریان در موضوع ایمیل و در پیام های خودتان استفاده کنید؛ این امکان باعث می‌شود تا کاربران حس کنند که به آن‌ها نزدیک هستید. جالب است بدانید که تنها ۴ درصد بازاریابان پیام هایشان را شخصی سازی و تقسیم‌بندی می کنند؛ این در حالی است که همچنان پیام‌های شخصی‌سازی‌شده حدوداً دو برابر نرخ کلیک بیشتری دارند. یعنی هنگامی که شما نام کاربر را در بخش عنوان ایمیل نوشته باشید، احتمال اینکه کاربر بر روی ایمیل کلیک کند تقریباً دو برابر خواهد بود. به عنوان یک مالک کسب‌وکار شما می‌توانید ارتباطات خود را با مشتریانتان به طرق مختلف شخصی سازی و بخش بندی نمایید، از جمله:

  • در هنگام ارسال ایمیل، از نام و مشخصات هر کاربر استفاده کنید! این کار به کمک سیستم‌های ایمیل مارکتینگ به راحتی امکان‌پذیر است.
  • در روز‌های تولد کاربران به آن‌ها پیشنهاد ویژه بدهید! مثلاً یک کد تخفیف ارسال کنید یا به ازای هر خرید کاربر، یک محصول هدیه به آن‌ها بدهید.
  • جزئیاتی برای کاربران ارسال کنید که آن‌ها را تشویق به خرید کند.
  • الفبای بازاریابی ایمیلی به زبان ساده

هر چه جزئیاتی که درباره مشتریان جمع‌آوری می‌کنید بیشتر باشد، راحت‌تر می‌توانید به آن‌ها با پیشنهادهایی بدهید که منجر به خرید و تبدیل کاربران به مشتریان شود. این مسئله تحت عنوان هدف‌گیری شناخته می‌شود! مثلاً می‌توانید پیام‌های تشکر برای آن‌ها ارسال کنید و یک پیشنهاد جدید برایشان ارسال کنید. همچنین می‌توانید اطلاعاتی به آن‌ها بدهید که به آن نیاز دارند و می‌توانید به آن‌ها کمک کند. تمام این کارها به کمک سیستم‌های ایمیل مارکتینگ به راحتی امکان‌پذیر است و می‌توانید مدیریت کسب‌وکارتان را به یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهای زندگی خود تبدیل کنید. در زمینه ایمیل مارکتینگ که بخش بسیار مهمی از بازاریابی اینترنتی برای یک کسب‌وکار به حساب می‌آید، کمی خلاق باشید و حرفه‌ای عمل کند. نرخ تبدیل مشتریان از طریق ایمیل مارکتینگ بسیار عالی است اما به شرط این که خلاق باشید و کاربران را جذب کنید

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *