شاید کمی رویا پردازانه به‌نظر برسد اما باور کنید، روش و چارچوب کسب‌وکارهای اینترنتی، دقیقا به شکلی که در بخش‌های قبلی بررسی کردیم است. برای هر پله باید هدف قرار دهید و سپس پله به پله به بالا بروید و باور داشته باشید که هیچ چیز غیر ممکن نیست. تلاش کنید، پشتکار داشته باشد و نا امید نشوید. بسیاری از روانشناسان و مربی‌های کسب و کار و موفقیت بر این باورند که شما باید ابتدا هدف‌های خود را متصور شوید، یعنی بدانید و مجسم کنید که چه می‌خواهید .در این مقاله که ادامه مقاله قبل است، به بررسی ادامه نکات می‌پردازیم تا بتوانید در مورد کسب‌وکار اینترنتی درک درستی داشته باشید و موفقیت خود را تضمین کنید.

چرا باید سایت کسب‌وکارمان را خودمان طراحی کنیم؟

از ابتدای مقاله گفتیم که قصد ما راه‌اندازی یک کسب‌وکار با حداقل هزینه است! بنابراین تا جایی که ممکن است باید کارها را خودتان انجام دهید. مثلاً شما نمی‌توانید یک هاست راه‌اندازی کنید و باید آن را بخرید اما بخش طراحی سایت را می‌توانید خودتان در دسترس بگیرید! اگر بخواهید طراحی سایت خود را به شرکت‌های برنامه‌نویسی و طراحی سایت بسپارید، باید هزینه‌های سنگینی که گاهاً تا چند ده میلیون‌ تومان می‌رسد را بپردازید. همچنین اگر هر مشکلی برای سایت پیش بیاید و یا هر تغییری که بخواهید روی سایت انجام دهید، باز هم باید از شرکتی که سایت را برایتان طراحی کرده است، بخواهید این کار را برایتان انجام دهد و باز هم باید هزینه پرداخت کنید. اگر همین طور پیش برود هزینه های ریز و درشت زیادی را باید پرداخت کنید که ممکن است بودجه برخی از کاربران به آن نرسد! حتی اگر بودجه شما به اندازه کافی زیادی باشد، هزینه کردن در بخش طراحی به جای بخش بازاریابی و فروش محصول کار درستی نیست.

اگر خودتان طراحی سایت با وردپرس را یاد بگیرید، در هزینه های خود چندین برابر صرفه جویی خواهید کرد. وردپرس یک سیستم سایت‌ساز رایگان است که بر روی هاست شما نصب می‌شود و با هزینه کمتر از ۱۰۰ هزار تومان می‌توانید سایت خود را به صورت کامل راه‌اندازی کنید. هر زمان که بخواهید قادر هستید تغییرات سایت را خودتان انجام دهید. پس از این موارد، اگر می خواهید به یک مدیر کسب‌وکار موفق اینترنتی تبدیل شوید باید یاد بگیرید مشکلات‌تان را خودتان و با کمترین هزینه حل کنید. حتی اگر بخشی از مشکل را می‌توانید حل کنید، دست به کار شوید و بخشی که نمی‌توانید را با پرداخت هزینه توسط افراد دیگر انجام دهید. به مرور زمان باید به یک وبمستر حرفه ای تبدیل شوید و مشکلات سایت و کسب و کارتان را تا جایی که ممکن است خودتان حل کنید.

برای کسب‌وکار اینترنتی خود یک فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کنید!

در سال‌های اخیر با رشد کسب‌وکارهای اینترنتی، نوع تجارت و ارتباط فعالیت‌های تجاری با مشتریان به صورت کامل تغییر کرده است. فناوری و به‌خصوص ارتقا فرهنگ استفاده از اینترنت و فضای آنلاین، باعث شده است کسب‌و‌‌کارهای جدیدی به‌وجود بیایند و خیلی از کسب‌و‌کارهای سنتی و قدیمی هم تغییر شکل بدهند پا به دنیای نامحدود اینترنت بگذارند. راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی در کنار کسب‌وکارتان مزیت‌های بسیار زیادی دارد! در ادامه قصد داریم به بررسی مزایای استفاده از فروشگاه اینترنتی بپردازیم تا شما را متقاعد به راه‌اندازی از فروشگاه اینترنتی کنیم. شاید این کار به نظر خیلی از افراد خطرناک یا حتی ریسک بزرگی باشد. اما فواید زیادی در فروش یا فعالیت تجاری آنلاین وجود دارد که به بررسی آن می‌پردازیم:

در اینترنت جامعه مخاطبان شما بیشتر هستند و راحت‌تر می‌توانید برندسازی کنید!

آیا تاکنون فکر کرده‌اید که چرا شرکت‌هایی مانند سامسونگ و اپل توانسته‌اند محصولات و خدمات خود را به سراسر دنیا ارائه دهند اما هنوز هم شرکت‎های زیادی هستند که تنها در کشورهای خاصی فعالیت می‌کنند؟ دلیل آن فضای آنلاینی به نام اینترنت است! فقط همین دلیل می‌تواند برای راه‌اندازی یک وب‌سایت جدید و شروع فروش اینترنتی کافی باشد. بدون داشتن وب‌سایت، وبلاگ یا هر نوع حضور اینترنتی، مشتریان نمی‌دانند شما چقدر در کارتان جدی و البته بزرگ هستید. امروزه، شرکت‌های کوچک و بزرگ در هر صنعتی که باشند، سعی می‌کنند حضور برجسته‌ای در اینترنت داشته باشند و مشتریان زیادی را جذب کنند.

کسب درآمد و فروش همیشگی به صورت ۲۴ ساعته

بسیاری از کسب‌وکارها به صورت ۲۴ ساعته خدمات ارائه می‌دهند اما این کار نیاز به نیروی انسانی و موارد دیگر دارد. با اینکه خیلی از فروشگاه‌ها، سوپرمارکت‌ها و بیمارستان‌ها به صورت ۲۴ ساعته فعالیت می‌کنند، اما این کار برای خیلی از کسب‌و‌کارها غیرممکن است. حتی همین فعالیت‌ها هم در ساعت‌های غیر اداری بسیار کند عمل می‌کنند و می‌توان آن‌ها را نیمه تعطیل دانست. در همین سال‌ها فروشگاه‌های زیادی باز شده‌اند که به صورت کاملاً فعال در ۲۴ ساعت شبانه‌روز سفارش می‌گیرند! نام این فروشگاه‌ها، فروشگاه‌های اینترنتی است! البته بستر اصلی آن‌ها اینترنت است و لازم است بگوییم این کار بدون اینترنت فروش ۲۴ ساعته و فعال تقریباً غیرممکن است. یکی از مهم‌ترین مزایای فروشگاه آنلاین این است که این امکان را برای مشتریان فراهم می‌آورد که هر زمانی از شبانه‌روز و در هر مکانی، سفارش‌های خود را ثبت کنند.

خدمات بهتری به مشتریان خود ارائه کنید!

مهم‌ترین مزیت کسب‌وکارهای آنلاین این است که به صورت همیشگی در دسترس کاربران هستید! زیرا شما نیازی ندارید که به سراغ فروشگاه فیزیک خود بروید و کرکره را بالا بدهید؛ از طرفی مسائل امنیتی هم وجود دارد. تنها کافی است اینترنت موبایل خود را روشن کنید و در صورت نیاز به کاربران خود پشتیبانی ارائه دهید. اینترنت به شما این امکان را می‌دهد تا در هر زمانی به سؤالات مشتریان خود پاسخ دهید، وبینارهایی برای فروش یا تبلیغات برگزار کنید و به مشکلات مشتریان رسیدگی کنید. از طرفی مشتریان شما به راحتی می‌توانند تنها با چند کلیک فرآیند انتخاب، مقایسه و سفارش محصول را انجام دهند!

تمام این موارد بدون دخالت نیروی انسانی از طرف فروشگاه اینترنتی است و به صورت خودکار انجام می‌شود. به همین راحتی می‌توانید در بکارگیری نیروی انسانی صرفه‌جویی کنید و هزینه‌ای برای استخدام ندهید. البته فروشگاه اینترنتی در صورتی که مربوط به محصولات فیزیکی باشد، باید محصولات را به صورت روزانه برای کاربران و مشتریان خود پست کنید که این کار را می‌توانید خودتان انجام دهید یا فردی را به صورت ساعتی استخدام کنید. بنابراین همه‌ی این کارها در فروشگاه اینترنتی بدون اتلاف وقت انجام می‌شود. برای پاسخگویی به سوالات کابران تنها کافی است یک بار ویدئویی یا لیستی از سؤالات رایج تهیه کنید و سال‌ها مشتریان‌تان را برای دریافت پاسخ‌شان به صفحه‌ای‌ در سایت خود که پاسخ آن‌ها را شامل می‌شود، هدایت کنید. با این کار، نه تنها در وقت خود صرفه‌جویی می‌کنید بلکه خدمات بهتری نیز به مشتریان ارائه می‌دهید؛ در واقع شما یک بار به صورت کامل پاسخ داده‌اید! در حالی که در فروشگاه‌های فیزیکی ممکن است در روز صد نفر یک سوال را بپرسند و شما حوصله توضیح کامل به آن‌ها را نداشته باشید. مشتریان معمولا دنبال اطلاعات خاصی می‌گردند. معمولا اطلاعاتی که برای آنها مهم است به دو دسته تقسیم می‌شود:

شما می‌توانید با ایجاد وب‌سایت، تمامی اطلاعاتی را که مشتریان به آن نیاز دارند، درست موقعی که به آن نیاز دارند در اختیارشان بگذارید. این یعنی تماس‌های تلفنی برای حل مشکلات کمتر می‌شوند و با این کار به افزایش فروش کسب‌وکارتان کمک کنید.

برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان چه کارهایی باید انجام دهیم؟

حتی اگر شما بر استراتژی های بازاریابی اینترنتی نظیر سئو یا ایمیل مارکتینگ تسلط کافی داشته باشید اما ارائه خدمات مشتریان را فراموش کنید، ارزش زیادی نخواهد داشت و این خدمات منجر به افزایش فروش نخواهد شد. خدمات مشتریان استراتژی بسیار خوبی است که برخی از کسب‌وکارهای اینترنتی اهمیت آن را به خوبی می‌دانند اما کسب‌وکارهای تازه‌کار اهمیت زیادی برای آن قائل نیستند. لازم است بدانید که راز تمامی کسب وکارهای موفق، مشتریان راضی است. نکته حائز اهمیت و البته نگران‌کننده این است که هنگامی که مطلبی درباره شما به طور آنلاین نوشته شود، حذف آن کاری دشوار خواهد بود. زیرا بازخورد آن توسط مشتریان در شبکه‌های دیگر بسیار سریع است و نمی‌توانید هزاران بازخورد منفی را در مورد خودتان پاک کنید. این یعنی هر فردی در آینده تصمیم بگیرد درباره نام کسب و کار شما جستجو کند، می تواند آن را ببیند. پس در عین حال که خدمات مشتری خوب به صرف زمان و پول نیاز دارد، آنچه واقعا جالب است این است که بسیاری از موارد مطالعه شده نشان می دهند ایجاد خدمات مشتریان خوب درون عملیات یک کسب و کار، کارایی شرکت و نیز فروش آن را افزایش می دهد. در این مقاله برخی از استراتژی های ساده که به شما کمک می کنند تا خدمات مشتریان خود را بهبود بخشید برای شما معرفی خواهیم کرد!

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *