در این مقاله قصد داریم به بررسی نکاتی بپردازیم که با استفاده از آن می‌توانید رتبه سایت خود افزایش دهید. بنابراین اگر می‌خواهید رتبه سایت خود را افزایش دهید یا به بهبود رتبه الکسای خود فکر می‌کنید، مجموعه مقالات چگونه رتبه الکسای سایت خود را افزایش دهیم؟ را دنبال کنید.

عنوان‌های جذاب برای محتوای خود بنویسید!

عنوان‌ها (Headlines) یکی از مهم‌ترین بخش‌های محتواهای شما هستند. حتی کامل‌ترین پست وبلاگی هم بدون یک عنوان جذاب و متقاعد کننده، خوانده نخواهد شد. اجازه بدهید یک آمار جالب به شما بدهم، بر اساس یکی از آمارهای وبسایت معتبر هر کدام از عنوانی که برای پست‌های وبلاگی خود می‌نویسند را بیش از ۲۰ بار تغییر می‌دهند تا بهترین عنوان ممکن را پیدا کنند؛ زیرا آنها از معجزه این عنوان‌ها به خوبی آگاه هستند. شما هم از این مسئله غافل نباشید و به دنبال انتخاب عنوان جذاب باشید و کاربران را جذب کنید تا بدانند محتوای شما برای آن‌ها مفید است.

نوشتن عنوان جذاب یکی از مهم ترین لازمه ها  برای جلب نظر مخاطب است. عنوان نویسی جذاب در موارد مختلفی کاربرد داشته و قابل استفاده است. اما در موارد زیر از عنوان نویسی جذاب استفاده بیشتری میشود؛ تبلیغ نویسی، محتوا نویسی، کتاب نویسی از مهم ترین عوامل افزایش بازدید یا کلیک سایت در نتایج گوگل (نرخ ctr)، افزایش بازدید تبلیغات فیزیکی و اینترنتی در دنیای پر از تبلیغات و همینطور افزایش فروش کتاب ها، عنوان جذاب است.

در عنوان نویسی جذاب، مهم ترین چیزی که شما باید درنظر بگیرید، ذهن مخاطب است. شما باید بتوانید با نوشتن یک عنوان، نظر مخاطب را جلب کنید و یا ذهن او را به چالش بکشید و باعث شوید که مخاطب اقدام به کلیک بر روی سایت و یا خواندن تبلیغ یا کتاب شما کند. با توجه به حوزه فعالیت سایت خود، تمرکز خود را بیشتر بر روی عنوان نویسی جذاب در تولید محتوا و تبلیغ نویسی (کپی رایتینگ) قرار دهید.

برای تولید محتوای جذاب به موارد زیر نیاز دارید:

خلاقیت زیادی به خرج دهید!

در عنوان نویسی جذاب، یکی از لازمه ها، داشتن ذهن خلاق است. شاید در ابتدا شما نتوانید حتی یک عنوان جذاب برای محتوای خود تولید کنید اما نگران نباشید، مطمئن باشید پس از خواندن این مقاله و استفاده از روش های گفته شده، ذهنتان به خوبی به شما در این کار کمک می‌کند. ذهن خلاق یک داده خدایی نیست، بلکه هر ذهنی توانایی خلاق شدن دارد. بهترین تمرین برای ایجاد خلاقیت در عنوان نویسی، تمرین است. در ادامه یک تمرین علمی در کوتاه ترین زمان را برای شما بیان می‌کنیم.

یکی از تمرین ها توصیه شده، این است که یک سوژه مناسب پیدا کنید! می‌توانید این سوژه را در صفحات جستجو گوگل پیدا کنید و موضوع آن اهمیتی ندارد. پس از پیدا کردن سوژه، یک قلم و کاغذ در کنار دست خود بگذارید و فقط ۵ دقیقه به خود زمان بدهید، در این ۵ دقیقه شما باید ۱۰۰ عنوان جذاب بنویسید. در اصل در این تمرین شما فقط باید بنویسید و روی عنوان‌ها زیاد وسواس به خرج ندهید. دلیل کوتاه بودن زمان شما همین است! پس از اتمام زمان، هر تعداد عنوان که نوشته شده بود را بخوانید و بهترین آنها را پیدا کنید، سپس از ادغام این عنوان های منتخب، عنوان های بهتری بسازید. در آخر درمورد عنوان های به دست آمده از اطرافیان نظر بخواهید و حتی از آنها درخواست کنید تا برای جذاب تر شدن آنها ایده ای بدهند. فراموش نکنید شما عنوان را برای مخاطبان خود مینویسید و نه برای خودتان، از همین رو همیشه در نوشتن عنوان ها از افراد مختلف نظر بگیرید و به نظر خود اکتفا نکنید.

با این تمرین شما به ذهن خود در نوشتن عنوان جذاب کمک میکنید و خودتان نیز با روند نوشتن عنوان جذاب آشنا میشوید. همینطور با توجه به مشورت با دیگران، سلیقه مخاطبان را بهتر درک میکنید و این مورد به شما کمک زیادی میکند.

استفاده از کلمات جذاب به کسب‌وکارتان قدرت می‌دهد!

کلمات مهم ترین نقش در عنوان نویسی جذاب را ایفا میکنند. شما باید بتوانید با استفاده به موقع از کلمات، به جذابیت عنوان خود بیافزایید. در مثالی که در ابتدای مقاله زده شد، اگر دقت کرده باشید تفاوت این دو عنوان در دو نکته است:

  • نکته اول استفاده از اعداد
  • نکته دوم استفاده از یک کلمه اثر بخش

منظور از کلمه اثر بخش در عنوانِ “آموزش تولید محتوا در ۵ قدم ساده”، کلمه “ساده” است.
چه در علم تبلیغ نویسی و چه در عنوان نویسی جذاب، کلمات اثر بخش نقش بسزایی دارند. شما باید به خوبی بتوانید از این کلمات استفاده کنید تا در ذهن مخاطب تأثیر گذاشته و باعث جلب او شوید. اما وظیفه کلمات اثر بخش چیست؟ وظیفه کلمات اثر بخش ایجاد یک تأثیر لحظه ای در ذهن مخاطب است به صورتی که مخاطب را با یک فرصت یا چالش روبرو کند و باعث شود فرد نتواند از کسب اطلاع بیشتر در مورد آن عنوان چشم پوشی کند. اگر محتوا یا ویدیو شما درباره موضوعی باشد که مردم به آن علاقه ندارند چقدر امکان دارد که دیده شود؟ هر صفحه ای که می‌نویسید باید یک کلید واژه خاص با حجم جستجوی بالا داشته باشد. این کار به سئو و بهینه سازی سایت شما کمک می کند و همچنین ترافیک هدفمند از طریق جستجوی ارگانیک و یا پرداخت شده را به سمت شما هدایت می کند.

در بخش عنوان، ارزش‌آفرینی کنید!

یکی از راه های نوشتن عنوان جذاب، ایجاد ارزش و تمایز است. شما باید یک مورد ارزشمند را به مخاطب خود ارائه دهید، البته حتما نباید این مورد دارای ارزش ریالی و حتی ارزش واقعی باشد. شاید گاها یک روشن سازی در عنوان بتواند نقش ارزش را ایفا کند.

به طور مثال اگر شخصی کلمه “طراحی فروشگاه اینترنتی” را در گوگل جستجو میکند. در صفحه اول گوگل با ۱۰ سایت مواجه میشود که احتمالا عنوان تمامی این سایت ها کلماتی مانندطراحی سایت ارزان هستند.

اما در این بین اگر عنوان شما با این مضمون باشد نتیجه چه خواهد شد: طراحی فروشگاه اینترنتی در ۲ هفته!

مطمئنا وجود چنین عنوانی باعث جذب چند برابری مخاطب میشود در حالی که اکثر فروشگاه های اینترنتی در یک تا دوهفته ساخته میشوند، اما این عنوان جذاب و هوشمندانه باعث ایجاد تمایز در بین مخاطبان میشود.

مخاطبان خود را به چالش بکشید!

یکی دیگر از راه های نوشتن عنوان جذاب، به چالش کشیدن ذهن مخاطب است. برای رسیدن به این هدف شما میتوانید از عنوان های منفی، تعجب آور و حتی مخفی استفاده کنید.

منظور از عنوان مخفی عنوانی است که قسمتی از مطلب را در خود جای داده که باعث تعجب مخاطب میشود اما پس از خواندن محتوا، مسئله اصلی خود را نمایان میکند. البته استفاده از این نوع عنوان ها بیشتر در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و یا مقالات سایت های سرگرمی و خبری پیشنهاد میشود و نه سایت های فروشگاهی.

برای یک مثال برای “عنوان منفی ادغام با عنوان مخفی” میتوان به مورد زیر اشاره کرد:

  • به هیچ وجه احترام نگذارید!

این عنوان یکی از کتاب‌های معروف و پرفروش بود که با خواندن آن سریعا این حفره در ذهن شما ایجاد میشد که منظور نویسنده از این متن چیست؟ و ذهن شما سعی در پیدا کردن جواب سؤال خود میکرد. و احتمالا این موضوع باعث میشد شما به خرید کتاب روی بیاورید. اما پس از خواندن کتاب متوجه می‌شوید نویسنده می‌خواهد در مورد نکاتی که باید قبل از احترام بدانید با شما صحبت کند و در اصل مضمون اصلی کتاب این بود: قبل از خواندن این نکات، به هیچ وجه احترام نگذارید!

رتبه الکسا برای بسیاری از کاربران از اهمیت زیادی برخوردار است و همین مسئله سبب شده تا مدیران سایت‌های مختلفی به دنبال روش‌های افزایش بازدید خود باشند تا بتوانند رتبه سایت خود را بهبود ببخشند!

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *