در مقاله قبلی به بررسی موضوع افزایش مخاطبان لیست ایمیل مارکتینگ پرداختیم و در این مقاله ادامه این موضوع را دنبال می کنیم.

چگونه لیست مخاطبان ایمیل مارکتینگ خود را افزایش دهیم؟

اگر تصمیم دارید ایمیل مارکتینگ را به استراتژی فعالیت های دیجیتال مارکتینگ خود اضافه کنید، گام اول داشتن لیستی از مخاطبان است. همچنین اگر پیش از این ایمیل مارکتینگ را آغاز کرده اید، طبق آمارها در هر سال به طور میانگین، حدود ۲۲% از تعداد مشترکین فهرست ایمیل های شما کاسته می شود و این یک مسئله طبیعی است، زیرا افراد با جابجایی از یک شرکت به شرکت دیگر، آدرس ایمیل خود را تغییر می دهند، اشتراک خود را لغو می کنند (unsubscribe می کنند)، یا اصلاً ایمیل ها را بازگشایی نمی کنند. درنتیجه، شما همواره باید به فکر افزایش لیست ایمیل های خود باشید تا این کاهش طبیعی جبران شود. در ادامه تعدادی از روش های جمع آوری ایمیل را توضیح می دهیم تا هم برای ساخت اولیه فهرست مشترکین و هم برای افزایش لیست از این راهکار ها استفاده کنید. این روش ها تا جایی که ممکن است باید با تجربه کاربری سازگار باشند تا هر بازدید کننده بتواند ساده و سریع ثبت نام کند و نیازی به طی مراحل طولانی نباشد.

روش های مختلفی برای جمع آوری آدرس ایمیل کاربران وجود دارد. ابتدا باید از آن ها درخواست کنید و درواقع از آن ها برای ارسال ایمیل های تجاری کسب اجازه کنید؛ زیرا در بعضی کشورها قوانینی مبنی بر رضایت مشتریان برای ارسال ایمیل های تبلیغاتی وجود دارد. در ایران چنین قانونی به طور رسمی گریبانگیر کسب وکارها نمی شود، اما ارسال ایمیل بدون کسب اجازه، وجهه برند شمارا در ذهن مخاطب مخدوش می کند و حس ورود به فضای شخصی او بدون کسب اجازه به وی منتقل می شود. به این نکته توجه داشته باشید که به هیچ عنوان لیست ایمیل از شرکت های دیگر خریداری یا اجاره نکنید، همچنین از لیست ایمیل سایر وب سایت ها، دایرکتوری ها و سیستم های جمع آوری ایمیل نیز استفاده نکنید؛ زیرا ارسال ایمیل به این آدرس ها بدون کسب اجازه از صاحبان ایمیل ها است. لحظه ای خودتان را جای کاربرانتان بگذارید، آیا به ایمیل هایی که بدون ثبت نام شما برایتان ارسال می شود توجه و اطمینان می کنید؟

  • به مشتریان فرصت های متعددی برای ثبت نام دهید: فرم ثبت ایمیل برای عضویت در خبرنامه وبسایتتان را در صفحات مختلف آن قرار دهید. قرار دادن این فرم ها در نوار کناری یا نوار اصلی، کاربر را جذب نمی کند، اما قرار دادن یک فرم یا لینک ثبت نام در انتهای هر پست وبلاگ، کار هوشمندانه ای است؛ زیرا کاربران پس از خواندن آن پست می توانند به مفید بودن محتوای وب سایت و همچنین محتوای ارسالی از طریق ایمیل ها اطمینان حاصل کنند. همچنین، در انتهای هر پست، حتماً گزینه اشتراک یا فوروارد به دوستان را قرار دهید. حتماً فرم عضویت را در صفحه “درباره ما” قرار دهید، زیرا بازدیدکنندگانی که به این صفحه مراجعه می کنند، به کسب وکار شما علاقه مند شده اند درنتیجه، بهترین فرصت برای دریافت ایمیل این افراد است.
  • از عبارت های جذاب برای دریافت ایمیل استفاده کنید: به جای استفاده از عبارت های معمول مانند “در خبرنامه ما عضو شوید” یا “آدرس ایمیل خود را وارد کنید”، از عبارت های جذاب تری مانند “اگر می خواهید اولین نفری باشید که از اخبار جدید مطلع می شوید، اینجا را کلیک کنید و عضو خبرنامه ما شوید” برای تشویق بازدیدکنندگان به وارد کردن آدرس ایمیلشان استفاده کنید.
  • ارسال لینک دانلود به ایمیل کاربران با Email download link
  • با ارائه هدیه، کاربران را به ثبت ایمیل تشویق کنید: برای تشویق کاربران به عضویت در خبرنامه شما، از پیشنهاد های ویژه ای مانند تخفیف ها و جشنواره های فصلی، ارائه خدمات رایگان و هدایای ویژه استفاده کنید. به عنوان مثال؛ قسمتی از مقاله را در وب سایت خود قرار دهید و از آن ها بخواهید برای دانلود رایگان مقاله، عضو خبرنامه شوند یا ایمیلشان را در اختیار شما قرار دهند تا مقاله را برای آن ها ارسال کنید. اگر کسب وکار شما امکان ارسال تخفیف ها و پیشنهادهای ویژه از طریق ایمیل را دارد، می توانید برای تشویق بازدیدکنندگان به عضویت، به آن ها مژده دریافت این خبرها از طریق ایمیل را بدهید.
  • مشتریان را به معرفی سایت شما به دوستان شان تشویق کنید: از کاربران خود بخواهید سایت شمارا از طریق ایمیل های جذابی که برای آن ها ارسال می کنید، به دوستانشان معرفی کنند و در ازای عضویت دوستانشان در سایت شما، کد تخفیف دریافت کنند.
  • از شبکه های اجتماعی استفاده کنید: به عنوان مثال، یک فرم ثبت نام در صفحه کاری فیسبوک خود ایجاد کنید یا قسمتی از یک ویدیوی آموزشی جذاب را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کنید و از کابران خود بخواهید که برای دریافت فایل کامل آن، آدرس ایمیل خود را برای شما ارسال کنند. در جلسات بعدی، در مورد ارتباط بین بازاریابی شبکه های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ و راهکارهایی برای استفاده از پتانسیل این ارتباط بیشتر توضیح خواهیم داد.
  • از طریق کارت ویزیت تان ایمیل دریافت کنید: از مشتریان خود، افرادی که با شما تماس می گیرند، یا هنگام معرفی خود به آن ها از طریق کارت ویزیتتان، درخواست کنید که آدرس ایمیلشان را در اختیار شما قرار دهند و به لیست شما بپیوندند.
  • در فرم خرید آنلاین درخواست اختیاری ایمیل داشته باشید: در فرم خرید آنلاین، نواری برای وارد کردن آدرس ایمیل (به صورت اختیاری) قرار دهید.
  • آشنایی با ترندهای جهانی دیجیتال مارکتینگ

  • در صفحه فرود یا لندینگ پیج تان ایمیل دریافت کنید: در تبلیغات آنلاین، لینکی برای ثبت نام قرار دهید و کاربران را به صفحه فرود (Landing Page) خود هدایت کنید.
  • صفحات فرود و نحوه ادغام آن با ایمیل مارکتینگ
  • استفاده از pop-up (زیاد توضیه نمی شود!): استفاده از Pop-up (پنجره هایی که در هنگام حضور کاربر در وبسایت به طور خودکار باز می شوند)؛ البته این روش، روش خوشایندی برای بازدیدکنندگان نیست و تجربه کاربری (UX) وب سایت شمارا تحت تاثیر قرار می دهد.
  • در رویداد و نمایشگاه های بازاریابی شرکت کنید:در رخ داد های بازاریابی و نمایشگاه های تجاری شرکت کرده و از طریق دفترچه ثبت نام در خبرنامه به جمع آوری ایمیل بپردازید یا بعد از هر مکالمه و ملاقات در این رویدادها، ایمیل مراجعین خود را دریافت کنید.
  • از کارمندان خود بخواهید که اطرافیان شان را به عضویت دعوت کنند: کارمندان خود را از طریق پاداش مالی به اضافه کردن مشترکین (Subscribers) تشویق کنید. البته این روش هم روش توصیه شده ای نیست. اگر یک استارتاپ هستید و قصد معرفی محصول خود را دارید، شاید دعوت از آشنایان و دوستان کسانی که همکارتان هستند برای ارسال یک ایمیل قابل قبول باشد؛ اما اگر به هر دلیل آن ها نسبت به دریافت ایمیل اقبالی نشان ندادند (ایمیل را بازگشایی نکردند، از طریق آن وارد وب سایت یا اپلیکیشن شما نشدند و …) آن ها را وارد لیست اصلی مخاطبان خود نکنید. این کار فرق زیادی با خرید توده ای لیست ایمیل ندارد. به جای این کار می توانید از همکاران و کارمندان خود بخواهید یکی از ایمیل های حاوی پیشنهادهای ویژه را برای دوستان و آشنایان خود بفرستند تا آن ها را برای ورود به وب سایت شما و عضویت در آنجا تشویق کنند.
  • برگزاری مسابقه آنلاین (کاملا رایگان): برگزاری مسابقه آنلاین رایگان در وب سایت بطوریکه بازدیدکنندگان فقط از طریق ثبت نام بتوانند در این بازی شرکت کنند و درنتیجه از این طریق به آدرس ایمیل بسیاری از بازدیدکنندگان دسترسی پیدا می کنید. همچنین می توانید این مسابقه را در شبکه های اجتماعی نیز تبلیغ کنید. پس از جمع آوری ایمیل ها باید به فکر محتوای ایمیل های ارسالی به مشترکین (Subscribers) باشید زیرا مهم ترین فاکتور در ادامه مسیر ایمیل مارکتینگ، محتوایی است که مخاطبان شما از طریق ایمیل دریافت می کنند. می توانید ابتدا با یک خوشامدگویی دوستانه شروع کنید و سپس در مورد محصولات یا خدمات خود اطلاعاتی را ارائه دهید. در این مرحله می توانید از مخاطب جدید خود در مورد علایقش و فرکانس دریافت ایمیل ها (روزانه یا ماهانه) سوال کنید و درنتیجه با ارائه آنچه مورد نیاز مشتری است، مشتری را به برند خود وفادار کنید.

به لطف پلت فرم های تبلیغاتی دیجیتال بازاریابان می‌توانند که برای مخاطبان مورد نظر خود تبلیغات ارسال کنند اما مصرف کنندگان دیگر از این همه تبلیغات خسته شده اند و تحقیقات نشان می‌دهد که خستگی تبلیغاتی در بین مردم به سرعت در حال گسترش است.

به همین جهت شما باید پیام های تبلیغاتی هدفمندی را از طریق شبکه های اجتماعی به مخاطبان ارسال کنید. از طریق ایمیل خوانندگان و مصرف کنندگان می‌توانند به شما بگویند که واقعا چه نوع پیام و محتوایی را دوست دارند و ترجیح می‌دهند. به جای اینکه زمان زیادی را صرف این کنید که لیستی از مشترکین بسازید، اطلاعات آن‌ها را جمع آوری کنید، نرخ پاسخ را ردیابی کنید و از ایمیل ها نتیجه گیری کنید بهتر است که با یک تبلیغ کننده همکاری کنید تا بتوانید این کارها را به راحتی انجام دهید. البته نکته ای که در اینجا تا حد زیادی مورد توجه قرار دارد حفظ حریم خصوصی است. شما باید در مورد چگونگی گذاشتن تبلیغ در ایمیل مخاطبان و اینکه آن‌ها به چه نوع تبلیغاتی بیشتر و بهتر پاسخ خواهند داد تصمیم بگیرید تا بتوانید بازاریابی ایمیلی برای کسب و کار خود را موفق تر انجام دهید.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *