افزودن فونت به وب‌سایت‌های فارسی بسیار حایز اهمیت است. شما با استفاده از فونت دلخواه شکل و ظاهر سایت را زیباتر خواهی کرد. در وب، فونت‌های بخصوصی مانند ایران سنس و بی یکان بیشتر کاربرد دارد. به همین دلیل بهتر است فرمت‌ها و نحوه افزودن فونت فارسی را به css وب سایت خود و یا قالب وردپرس را در این متن توضیح دهیم تا به راحتی بتوانید، فونت‌های رایگان را برای خود دانلود کرده و در سورس سایت قرار دهید و به اصطلاح ایمپورت کنید.

فرمت فونت فارسی برای وب

قبل از نصب فونت ابتدا باید یکی از فونت‌های مناسب برای وب فارسی را در سه فرمت eot، ttf و woff  دانلود کنید. معمولا فرمت ttf  با همه مرورگرها سازگاری دارد و نسبت به سایر فونت‌ها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما بعضی از مرورگرها از همه فونت‌ها پشتیبانی نمی‌کنند. پس بهتر است فونت موردنظر را در چند فرمت مختلف از جمله  TTF, OTF, WOFF, WOFF2 SVG و EOT در فولدری قرار دهید و آن را در فایل css وارد کنید. همچنین می‌توانید از فونت‌های گوگل یا Google Fonts استفاده کنید.

اجرای دستور ایمپورت در css وب سایت

برای اضافه کردن یک فونت فارسی می‌بایست از دستور ایمپورت استفاده کرد. با این دستور می‌توان فایل‌های دیگری را به صورت زیر وارد CSS کرد.

به شکل زیر فونت مورد نظر را از فولدری که در مسیر پروژه قرار داده‌اید، فراخوانی کنید:

@import "files/my-font.css";

به طور مثال می‌توانید آدرس فایلی که فونت‌ها قرار دارند را به صورت زیر اجرا کنید:

@import url(fontiran.css);

علاوه بر فونت‌های دانلود شده، می‌توانید به جای آپلود فونت بر روی هاست خود از فونت‌های گوگلی استفاده کنید:

@import url("http://google.com/Tryit/css/css-property/files/font.css");

پس از این مرحله به کمک دستور font-face@  در فایل CSS ، فونت را به صفحات سایت اضافه کنید.

افزودن فونت فارسی به قالب وردپرس

در وردپرس به دو صورت می‌توانید فونت جدیدی به قالب خود بیافزایید. در روش اول با کدنویسی فونت را در قالب وردپرس نصب کنید. به این صورت که در ابتدا وارد هاست خود شوید و بر روی File Manager کلیک کنید. در فولدری که متعلق به قالب وردپرس است، به مسیر  public_html/wp-content/themes بروید. فایل‌های فونت مورد نظر را با سه فرمت ttf، eot و woff درفولدر fonts آپلود کنید. فونت ایران سنس یکی از مناسب‌ترین فونت‌ها برای استفاده در وب‌سایت‌هایی با زبان فارسی است. سپس روی فایل استایل style.css  راست کلیک کرده و گزینه Edit را انتخاب کنید تا به صفحه ویرایشگر این فایل بروید. در صفحه ویرایشگر و در خطوط ابتدایی این فایل کدهایی برای افزودن فونت در قالب وجود دارند که می‌توانید آنها را شخصی سازی کنید. برای این منظور فایل استایل را بررسی کرده و هر کجا که کد font-family را مشاهده کردید، نام فونت را به فونت موردنظر خود تغییر دهید. پس از آن دقت کنید که فایل rtl.css را هم بررسی کنید. در صورتی که فونت‌ها در این فایل با فرمت و نام جداگانه بودند، لازم است که نام خانواده فونت را برای کلیه کلاس‌های فونت قالب تغییر دهید.

در روش دوم می‌توانید از افزونه فونت دلخواه وردپرس استفاده کنید. به این صورت که فایل فونت را داخل افزونه وردپرس اضافه کرده تا  قالب سایت با آن فونت نمایش داده شود. به طور مثال یکی از این افزونه‌ها Use Any Font می‌باشد که تا بیش از صد هزار بار نصب شده است. بعد از فعال‌سازی افزونه زیر منویی با نام Use Any Font به وردپرس اضافه می‌شود که می‌توانید فونت دلخواه خودتان را توسط آن به سایت اضافه کنید. نکته‌ای که وجود دارد این است که می‌بایست یک API Key از سایت سازنده افزونه برای استفاده از فونت دلخواه در وردپرس تهیه کنید و با کلیک بر روی لینک کادر قرمز رنگ به سایت سازنده هدایت شوید.

Join the Conversation

1 Comment

  1. با سلام خیلی ممنون بابت راهنمایی اما میخواستم به جای یک فایل یک دسته فایل فارسی را که در پوشه هستند و همه در یک فایل css هستند در استایل قالب لود کنم که از اونجا بخونه چیکار باید کنم

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *