الگوریتم فیسبوک همواره در حال پیشرفت است تا برای کاربران تجربه‌ای بهتر فراهم کند. اما تغییرات اخیری که فیسبوک در آپدیت جدید خود ایجاد کرده باعث گفتگوهای فراوانی شده است. به گفته‌ی فیسبوک از این پس پست‌هایی که گفتگوهای معناداری ایجاد می‌کنند در اولویت نمایش در فید هستند. بدیهی است که این‌گونه پست‌ها اکثرا از سوی دوستان و خانواده‌ی کاربران هستند.

عکس‌العمل کاربران به این آپدیت بسیار گسترده و شامل کنجکاوی و عدم اطمینان خاطر بود؛ چرا که ناشران، صاحبان محصولات و مدیران صفحات فیسبوک نگران بودند که یک بار دیگر تعداد افرادی که پست‌های آن‌ها را می‌بینند کاهش یابد.

چگونگی عملکرد الگوریتم فیسبوک و بخش فیدها

هنگام بازدید کاربر از فیسبوک، فید او می‌تواند شامل هزاران پست باشد. الگوریتم فیسبوک این پست‌ها را بر اساس احتمال تقابل کاربر با آن‌ها می‌چیند.

در وبینار اخیر نیوزفید، تیم فیسبوک الگوریتم را به چهار قسمت ساده تقسیم کرد:

  1. موجودی(مطالب در دسترس)
  2. فاکتورها(درنظر گرفتن مطالب)
  3. پیش‌بینی‌ها(درنظر گرفتن کاربر)
  4. امتیاز کلی

این چهار الگوریتم کلیدی، بنیان اصلی عملکرد جدید فیسبوک هستند.

بازاریاب‌ها و صاحبان شرکت‌ها باید به قسمت فاکتورها دقت کنند تا محدوده ی وسیع‌تری از کاربران پست‌های آن‌ها را ببینند. الگوریتم جدید بر روی تقابلات فعال نظیر کامنت و به اشتراک‌گذاری(شیر کردن) متمرکز شده است.

دلیل اولویت دادن دوستان و خانواده، اعتقاد فیسبوک مبنی بر اهمیت بیشتر ارتباط فرد با فرد در قیاس با ارتباط فرد با صفحه است. به بیانی دیگر، آن‌ها معتقدند که مطالب آشنایان تقابلات فعال بیشتری به همراه دارد.

آلارا ویور در مقاله‌ی اخیر خود گفته‌است که:” به‌جای مطالب محبوب و جالب توجه، باید بر روی مطالب شخصی‌تر و گفتگوبرانگیز تمرکز کنیم.”

برای تولید مطالبی که اولویت بالایی پیدا می‌کنند، باید فاکتورها و علائم مورد استفاده‌ی فیسبوک را بهتر درک کنیم.

فاکتورهای مهم در الگوریتم فیسبوک

در ابتدا نیاز است که به بررسی تفاوت میان رویدادهای فعال و غیرفعال بپردازیم. کامنت گذاشتن، به اشتراک‌گذاری و درکل عکس‌العمل نشان دادن بر خلاف مواردی مثل بازدید و لایک کردن، رویدادی فعال هستند.

بیایید رویدادهای فعال را مورد به مورد بررسی کنیم:

  1. کامنت گذاشتن

مهم‌ترین فاکتور در الگوریتم جدید، کامنت گذاشتن است. آدام موزری، رییس بخش نیوزفید، در ژانویه گفت:”پست‌هایی که منجر به ایجاد گفتگو بین افراد می‌شوند اولویت بالاتری خواهند داشت. برای مثال ویدیوهای زنده منجر به ایجاد گفتگو می‌شوند و بیش از شش برابر ویدیوهای عادی بحث راه می‌اندازند.”

بیان این امر مهم است که پست‌هایی که به گونه‌ای برای کامنت گذاشتن یا تگ کردن تله‌گذاری می‌کنند، توسط الگوریتم شناسایی شده و اولویتشان پایین می‌آید. بنابراین صاحبان پیج‌ها باید تلاش کنند که مطالبی واقعی و هدف‌دار تولید کنند.

  1. به اشتراک‌گذاری

دوم فاکتور به اشتراک‌گذاری مطالب است. همانطور که در بخش فاکتورها ذکر شد، فیسبوک دو نوع اشتراک‌گذاری متفاوت را تعریف کرده‌است:

  • اشتراک گذاشتن مطالب درون پیام‌رسان
  • روبرویی با مطلبی که توسط یک دوست به اشتراک‌گذاشته شده‌است

به عبارت بهتر، فیسبوک علاوه بر پست‌های عمومی، بر پست‌هایی که به صورت خصوصی به اشتراک گذاشته می‌شوند نیز تمرکز کرده‌است.

ضمنا باید دقت کرد که از این پس صرفا به اشتراک گذاشته‌شدن کافی نیست و فیسبوک به پست‌هایی که منجر به گفتگو میان دوستان می‌شوند نیز توجه ویژه‌ای دارد.

برای مثال اگر شما یک پستی را به اشتراک بگذارید و دوستانتان به آن در فید پاسخ دهد، این پست کماکان به دیگران نیز نشان داده می‌شود. اما اگر کسی به این پست شما واکنشی نشان ندهد، در فید به پایین لیست می‌رود.

  1. عکس‌العمل

سومین فاکتور اصلی، عکس‌العمل هاست که البته به قدرتمندی دو فاکتور فعال قبل نیست.

همه‌ی کاربران کامنت و به اشتراک نمی‌گذارند و بنابراین عکس‌العمل کاربران از راه‌های تشخیص کیفیت پست هاست. مارک زوکربرگ در این زمینه گفته‌است که:”طبق تحقیقات، اشتراک‌گذاری مطالب در فضای مجازی با دوستانمان، حال خودمان را نیز بهبود می‌دهد. بیشتر خود را در جمع حس می‌کنیم و احساس تنهاییمان کم می‌شود و به این ترتیب در درازمدت سلامت ما از این مسئله سود می‌برد. اما از طرفی دیگر صرفا مطالعه‌ی مطالب و دیدن ویدیوها(حتی اگر آموزنده یا جالب باشند) ممکن است چندان برایمان خوب نباشد.”

حال بیایید به روش‌های پیش روی صاحبان صفحات و شرکت‌داران بپردازیم.

چگونگی موفقیت در فیسبوک

در این بخش به روش‌های کسب موفقیت در فیسبوک به وسیله‌ی رویدادهای فعال می‌پردازیم.

  1. بر روی مطالبی که افراد را به هم متصل می‌کنند تمرکز کنید

مسلما تولید مطالبی که افراد را جلب می‌کند ایده‌ی جدیدی نیست، ولی از این پس باید در روش ایجاد آن‌ها تغییراتی ایجاد کنید. به جای مطالبی برای محصول/شرکت خود که مردم ممکن است با آن‌ها ارتباط برقرار کنند، مطالبی برای مردم تولید کنید که منجر به نظر دادن و به اشتراک گذاری شود.

برای این کار نیاز است که مخاطبان خود را به خوبی بشناسید:

  • چه چالش هایی دارند؟
  • انگیزه‌ی آن‌ها چیست؟
  • به چه مطالبی واکنش نشان می‌دهند؟
  • برای چه چیزی اهمیت قائلند؟

هر مطلبی که در فیسبوک قرار داده می‌شود، یک هدف خاص دارد: ایجاد یک حس در جمعیت هدف ما به منظور ایجاد تقابل بین آن‌ها با مطلب و نیز با یکدیگر.

  1. مطالبی که به صورت طبیعی تقابلات معنادار ایجاد می‌کنند پست کنید

برخی از مطالب معمولا موجب واکنش بیشتری از سوی بازدیدکننده‌ها می‌شوند. برای مثال می‌توان از ویدیوها نام برد که اصولا تاثیر بیشتری از مطالب نوشته‌شده دارند. همچنین به یاد بیاورید که همانطور که ذکر شد،ویدیو‌های زنده شش برابر دیگر ویدیوها با خود واکنش به همراه دارند.

بیش از یک میلیارد نفر در گروه‌های فیسبوک عضو هستند و بیش از صد میلیون نفر مهم‌ترین بخش فیسبوک را همین گروه‌ها می‌دانند. بنابراین گروه‌ها بهترین راه برای ایجاد جامعه‌ای فعال در رابطه با مطالب متفاوت هستند. این مطالب می‌توانند بازاریابی آنلاین ، مد، گردشگری یا هرچیز دیگری باشند.

گروه‌ها باعث می‌شوند که افراد مختلفی از تمام نقاط دنیا با هم مرتبط شده و در مورد مطلب شما نظر بدهند. پس با ایجاد یک گروه برای جامعه‌ی هدف خود، می‌توانید محلی برای همکاری و اظهار نظر دسته‌جمعی فراهم کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *