لحن برند مانند انتخاب آن، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است! چرا؟ چون کاربران قرار است تا زمانی که برند شما سرپا باشد، با آن سروکار دارند. دلایلی برای اهمیت لحن برند عبارت است از:

لحن برند، مدیران برند را بیان می‌کند! لازم است بدانید که محصول یا خدماتی که یک شرکت ارائه می‌کند تنها مسئله مهم و حائز اهمیت نیست، بلکه هویت مدیران آن هم اهمیت بسیاری دارد. لحن برند در روح آن نفوذ کرده و بیان‌گر شخصیت و ارزش‌های آن است. در واقع لحن برند بیان‌گر افراد پشت صحنه و دخیل در کارها است و میزان علاقه، نفرت، انگیزه و به طور کلی آن چه که آن‌ها می‌خواهند به مردم نشان بدهند، است. هر چقدر نام برند شما لحن بهتری داشته باشد، ذهن کاربران هم نسبت مدیران شما مثبت‌تر و بهتر خواهد بود!

لحن برند، ابزاری برای متمایز کردن شما از رقبا است! اگر لحن برند شما با لحن دیگران فرق داشته و قابل تشخیص و خاص باشد، شما را از رقیبان متمایز می‌کند. ممکن است در نظر گرفتن تمام این نکات بسیار سخت به نظر برسند، اما با دقت متوجه می‌شویم که آنها را در زندگی روزمره خودمان به کار می‌بریم. همه ما لحن مورد نظر را در گفتار و نوشتار خود به شیوه خودمان به کار می‌بریم؛ شاید هر فرد با کمی تفاوت لحن برند را به کار ببرد، اما در نهایت همه ما این لحن را با وجود تفاوت لهجه‌ها خیلی نزدیک به هم تلفظ می‌کنیم‌.  بنابراین با وجود آن که فرهنگ و گویش نقش بسیار مهمی در به کار بردن لحن مناسب در گفتار ما بازی می کنند، اما باز هم همه ما تقریباً به یک شکل آن را بیان می‌کنیم. با این حال باز هم اصطلاحات، نحوه بیان، تکیه کلام و سرعت مخصوص به خود را در بیان جملات داریم. به عنوان مثال فروشگاه اینترنتی دیجی کالا برای جشنواره ویژه‌های محصولات دارای تخفیف عبارت پیشنهاد شگفت‌انگیز را انتخاب کرده است که در مخاطب هیجان ایجاد می‌کند ولی در مقابل فروشگاه بامیلو برای همین بخش در سایت خود از عبارت پیشنهاد ویژه بهره برده است که یک لحن منطقی و کاملاً رسمی را القا می‌کند.

اعتمادسازی برای کاربران با لحن برند: بر اساس تحقیقات، ارتباط بسیار قدرتمندی بین آشنایی و اعتماد وجود دارد. ذهن ما برای پردازش موضوعی که با آن آشنایی داریم کمتر به زحمت می‌افتد و در نتیجه در برخورد با آن موضوع بیشتر احساس راحتی می‌کند. در این شرایط از بودن در کنار آن لذت بیشتری می‌بریم.  با توجه به این واقعیت، برند شما باید از لحن و ادبیات مرتبطی در نوشته‌های خود استفاده کند تا مشتری راحت‌تر با آن آشنا شده و ارتباط برقرار کند. در نتیجه ایجاد یک لحن به خصوص نقش مهمی در این مسأله دارد. بنابراین باید سعی کنید لحن شما آن‌قدر خوب باشد که بتواند اعتماد مخاطبان را جلب کند.

متقاعد کردن مشتریان به کمک لحن برند: تا کنون شنیده‌اید که می‌گویند مردم گفته‌ها و رفتارها را فراموش می‌کنند، اما هیچوقت حس خوب را فراموش نمی‌کنند؟ ما انسان‌ها اکثر اوقات با حرف‌های خود حسی را به طرف مقابل منتقل می‌کنیم تا در تمام طول زندگی، با افراد می‌ماند. مردم به ادبیات به کار رفته در حرف‌ها بسیار حساس هستند بنابراین بلافاصله پس از صحبت با دیگران ذهنیت مثبت یا منفی در ذهن آن‌ها شکل خواهد گرفت. بنابراین کلمات را به دقت انتخاب کنید تا بتوانید مخاطب را متقاعد کرده یا روی او اثرگذار باشید. به عنوان مثال سیاست مداران از جملات کوتاه و ساده استفاده می کنند تا نشان بدهند سخنان آن‌ها صادقانه بوده و واقعیات عینی را بیان می کند. در آنسوی قضیه شرکت‌های مالی در بسیاری از اوقات از کلمات نامفهوم و بلند و بالا استفاده می‌کنند تا برتری خود را به کاربران نشان دهید.

وب‌سایت هر شرکت یکی از اصلی‌ترین عناصر هویت برند آن شرکت است؛ مخصوصاً برای کسب‌وکارهایی که خدمات و محصولات خود را از طریق اینترنت عرضه می‌کنند.  اغلب مشتریان بالقوه پیش از آنکه در مورداستفاده از محصولات و خدمات شما تصمیم بگیرند، ابتدا به سراغ وب‌سایتتان می‌روند و آن را برانداز می‌کنند؛ بنابراین، وب‌سایت شما باید بی‌نقص باشد و تمامی اطلاعات لازم درباره شرکت، محصولات و خدمات و ارزش‌های آن را در اختیار کاربر بگذارد. تمامی عناصر و بخش‌های وب‌سایت باید هماهنگ باشند و جزئی از یک کل واحد به نظر برسند. هر تصویری که در وب‌سایت خود قرار می‌دهید، حاکی از هویت برند شماست و می‌تواند عامل مؤثری در شکل گرفتن برداشت اولیه مثبت یا منفی مشتری باشد. ضمناً قرار دادن تصاویر کارکنان شرکت نیز ایده خوبی است که می‌تواند باعث تقویت حس اعتماد مشتری به برند شود. طبیعتاً وب‌سایت نمی‌تواند فقط حاوی عکس باشد و به محتوای منحصر به فرد، متناسب و جذاب نیز نیاز دارد. محتوای متنی وب‌سایت باید خوش نگاشت بوده و ویراستاری شده باشد؛ علایق مخاطب هدف را مد نظر قرار دهد و از لحن مناسبی استفاده کند تا کاربر احساس کند که با یک برند معتبر و قابل اعتماد سروکار دارد.

یکی از روش‌های جلب و حفظ نظر مخاطب، ارائه هدایایی (مانند فلش) است که لوگوی برند بر روی آن‌ها درج شده است. زیرا این محصول را همیشه کاربر استفاده می‌کند و نام برند شما، برای همیشه در ذهنش باقی می‌ماند. انتخاب اقلام مناسب برای هدیه در کنار طراحی مناسب می‌تواند مخاطب را به استفاده از آن هدیه ترغیب کند؛ در نتیجه، برند شما جزئی از زندگی روزمره وی می‌شود که به نوبه خود، تأثیر قابل توجهی بر انتخاب محصولات خود در موقع نیاز خواهد داشت. از جمله موارد مناسب برای هدیه تبلیغاتی می‌توان به دفترچه‌های یادداشت، ماگ، فلش، خودکار، تقویم و… اشاره کرد. آمار استفاده از این روش بیانگر میزان اثرگذاری آن است: مردم به طور متوسط تا دو سال هدایای تبلیغاتی را نگه می‌دارند؛ جالب است بدانید ۸۹ درصد از مردم حتی سال‌ها پس از استفاده از یک هدیه تبلیغاتی، لوگوی شرکت را در ذهن دارند و آن را از یاد نمی‌برند. ۸۵ درصد از مردم پس از دریافت یک هدیه مختصر برای استفاده از محصولات آن شرکت ارجحیت قائل می‌شوند. در واقع، هدایای تبلیغاتی تا حد زیادی مانند کارت ویزیت عمل می‌کنند؛ با این تفاوت که نه‌تنها عامل معرفی برند به فردی هستند که کالای مورد نظر را دریافت می‌کند، بلکه آن را به هر کسی که متوجه استفاده آن فرد از آن کالا شود نیز معرفی می‌کنند.

بروز ماندن با جدیدترین روندهای طراحی و برندینگ چیز بدی نیست، اما بین به‌روز نگه داشتن برند با از دست دادن هویت آن به خاطر دنباله روی از روندهای جدید، تفاوت وجود دارد. به خاطر داشته باشید که اولاً برند شما معمولاً حداقل در برابر چندین موج از روندهای جدید دوام خواهد آورد و منسوخ نمی‌شود؛ دوم اینکه بسیاری از این روندها موقتی هستند و با تکیه بر آن‌ها فقط برای مدتی به‌روز خواهید بود و خیلی زود باید به فکر تغییرات اساسی باشید. به‌عنوان یک قانون کلی، از روندهای جدید طراحی الهام بگیرید، اما در برنامه ریزی برای بازطراحی‌های کلی خود بیش از حد به آن‌ها احساس وابستگی نداشته باشید.

ارزش‌های منحصر به فرد خود را در نام برند اضافه کنید!

هر کسب‌وکاری ارزش‌های منحصر به فرد خود را دارد و همین ارزش‌ها می‌تواند دلیل محکمی برای موفقیت آن برند باشد. به عنوان مثال اگر دو کسب‌وکار رقیب هم باشند و تمام ویژگی‌های محصولات آن‌ها یکی باشد، مخاطب به دنبال ارزش افزوده‌ای از یکی از این دو کسب‌وکار است! اگر یکی از این دو شرکت خدمات پشتیبانی و ضمانت اصالت محصول را ارائه دهد، احتمالاً مخاطب از آن خرید خود را انجام می‌دهد. هزاران دلیل دیگر وجود دارد که یکی از شرکت‌ها ارزش بیشتری نسبت به رقبای خود داشته باشد. در انتخاب نام برند هم باید این ارزش‌ها را استفاده کنید! ایده‌ها، ارزش‌ها، داستان‌های شرکت، احساسی که می‌خواهد توسط مخاطب دریافت شود و… از جمله مواردی هستند که به شما در این زمینه کمک می‌کنند. در واقع این موارد به شما کمک می‌کنند که تجارت شما ارتقاء پیدا کند و ارزش‌های بیشتری برای کسب‌وکارتان، بدست آورید.

از مخاطبان خود کمک بگیرید!

انتخاب نام برند برای کاربران است! در واقع کاربران باید آن را دوست داشته باشند و با شنیدن آن، حس خوبی به آن‌ها منتقل شود. حالا که هدف اصلی انتخاب نام برند مخاطبان هستند، چرا از خود آن‌ها کمک نگیریم؟ ایجاد پرسش‌نامه برای مخاطبان برای آن که شما را در انتخاب نام برند کمک کنند، یک راه‌کار عالی است. همچنین شما می‌توانید از آن‌ها بخواهید بهترین نام برند را در ازای دریافت جایزه برای شما ارسال کنند تا از میان آن‌ها یکی را انتخاب کنید یا حتی ترکیبی از آن‌ها نام برند شما را تشکیل دهند. در نهایت هم می‌توانید از آن‌ها نظرسنجی کنید تا نقاط ضعف و قوت نام برند خود را مشخص کنید! البته توجه داشته باشید که رقیبان شما ممکن است حواسشان باشد و قبل از آن که شما نام برند خود را ثبت کنید، آن را ثبت کنند. بنابراین مسائل امنیتی را کاملاً رعایت کنید تا برای شما مشکل‌ساز نشود! امیدواریم این مقالات توانسته باشند به شما در زمینه انتخاب برند و اهمیت آن کمک کرده باشند.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *