با گسترش و پیشرفت کسب‌وکارهای آنلاین که یک نیاز برای رقابت در سال‌های اخیر محسوب می‌شود، طراحی سایت و اپلیکیشن‌ها نیز رونق بسیار زیادی گرفته است. رقابت در میدان کسب‌وکارهای امروزی بدون داشتن یک سایت امکان‌پذیر نخواهد بود و اگر برای کسب‌وکار خود یک سایت حرفه‌ای راه‌اندازی نکرده‌اید و قصد راه‌اندازی آن را نیز ندارید، باید بدانید که فعالیت‌ تجاری شما پس از مدت کوتاهی از میدان رقابت خارج خواهد شد. یکی از سوالاتی که مدیران کسب‌وکارها با آن مواجه هستند، مشکل هزینه‌های راه‌اندازی یک سایت و طراحی آن است. طراحی یک سایت مانند هر امر دیگری هزینه‌هایی را در بر خواهد داشت که این هزینه‌ها همگی به نوع کسب‌وکار، امکانات سایت، فضای میزبانی و… بستگی دارد که در این مقاله قصد داریم به بررسی تمامی این موارد بپردازیم تا اگر مدیریت یک کسب‌وکار را بر عهده دارید، راحت‌تر بتوانید به راه‌اندازی سایت و هزینه‌های آن فکر کنید. در ادامه با ما و مقاله هزینه‌های طراحی یک سایت همراه باشید.

برای راه‌اندازی یک سایت به چه امکانات و ابزارهایی نیاز دارید؟

اولین سوالی که برای هر فرد ممکن است بوجود بیاید، نحوه راه‌اندازی سایت و ابزارهایی است که برای طراحی سایت به آنها نیازمند هستید. برای آنکه بخواهیم این مسئله را به صورت واضح بیان کنیم، می‌توانیم طراحی سایت را با نصب یک سیستم عامل بر روی کامپیوترهای شخصی مقایسه کنیم. اگر به عنوان یک کاربر بخواهید به این سوال که برای نصب ویندوز به چه مواردی نیاز خواهیم داشت بپردازیم، قطعا اولین چیزی که به ذهن ما می‌رسد، تهیه یک کامپیوتر مناسب برای نصب ویندوز است! اما این سیستم چه نیازهایی را برای شما فراهم می‌کند و چرا بدون داشتن یک سیستم مناسب نمی‌توانید ویندوز خود را نصب کنیم؟ جواب کاملا واضح است! محتویاتی که درون کامپیوتر شخصی شما قرار می‌گیرد، همان نیازهایی است که برای نصب سیستم عامل ویندوز به آن نیاز دارید! یکی از مهم‌ترین اجزای یک کامپیوتر شخصی، بخش هارد و فضای ذخیره‌سازی آن است تا بتوانید محتوایت ویندوز را بر روی آن ذخیره‌سازی کنید. پس از آن قطعات دیگری نظیر پردازنده، حافظه رم و… مهم هستند که البته بدون وجود هارد این قطعات نیز کاربردی برای شما نخواهند داشت.

پس از آن برای آنکه بخواهید ویندوز خود را نصب کنید، نیازمند یک CD هستید که محتویات نصب ویندوز بر روی آن قرار گرفته است. تمامی این موارد برای راه‌اندازی یک سایت نیز باید وجود داشته باشند تا بتوانید سایت خود را راه‌اندازی کنید. در فضای وب و برای راه‌اندازی سایت، هاست یا سرور دقیقا نقش هارد شما را ایفا می‌کند تا بتوانید محتویات سایت خود را بر آن آپلود کنید و به کاربران قابلیت مشاهده آن از طریق اینترنت را بدهید! پس از سیستم مدیریت محتوا (CMS) دقیقا همان چیزی است که شما نیازمند آن هستید تا بتوانید سایت خود را نصب کنید و CMSها همان نقش CD ویندوز شما را دارند. در ادامه به بررسی تخصصی‌تر تمامی این موارد خواهیم پرداخت تا بتوانید با نجوه راه‌اندازی سایت بیشتر آشنا شوید و از هزینه‌های آن مطلع گردید.

تهیه دامنه، اولین نیاز شما برای راه‌اندازی سایت

دامنه یا دامین اولین چیزی است که برای راه‌اندازی سایت باید آن را تهیه کنید. دامنه همان آدرس سایت است که با پسوندهای مختلفی نظیر Com، IR، Org و… قابل تهیه هستند و متناسب با نیاز و نوع سایت خود باید آن را تهیه کنید. نوع دامنه دقیقا با نوع وبسایت شما مطابقت دارد! مثلا اگر قصد راه‌اندازی یک سایت فارسی را داشته باشید که محصولات یا خدمات شما تنها به کاربران ایرانی ارائه می‌شود، می‌توانید اقدام به تهیه یک دامنه ملی یا همان IR کنید و سایت خود را بر روی کاربران ایرانی تمرکز کنید.

همچنین اگر سایت شما به گونه‌ای است که می‌خواهید به کاربران غیر ایرانی نیز خدمات ارائه کنید، می‌توانید از دامنه‌های بین‌المللی نظیر دات کام استفاده کنید و به جهانی شدن سایت خود نیز کمک کنید. اگر بخواهیم تهیه دامنه را از دیدگاه دیگر نیز بررسی کنیم، باید بگوییم برخی از دامنه‌ها نوع فعالیت سایت شما را نیز نمایش می‌دهند و با ثبت آنها می‌توانید فعالیت‌ سایت خود را به کاربران نمایش دهید اما برخی دامنه‌ها نظیر دامین Net و Org جنبه عمومی دارند. دامنه‌هایی نظیر photo، Edu، Tv و… نمایش‌دهنده نوع فعالیت سایت شما است که هزینه‌های بیشتری نسبت به دامین‌های عمومی دارند.

کمترین هزینه مربوط به دامنه‌های ملی است . دامنه‌های دیگری که تخصصی هستند و نشان‌دهنده نوع فعالیت تجاری شما هستند نیز به مراتب هزینه‌های بالاتری در پی خواهند داشت و البته مزیت‌های خود را دارند. لازم است بدانید ثبت دامنه به صورت سالانه، دو سال، سه سال، چهار سال و پنج‌ سال است.

تهیه هاست یا سرور جهت نگه‌داری محتویات سایت

یکی دیگر از مهم‌ترین مواردی که برای راه‌اندازی سایت به آن نیاز خواهید داشت، تهیه هاست و فضای مناسب برای میزبانی محتوایات و فایل‌ها سایت است و بدون داشتن آن نمی‌توانید سایت خود را بر روی فضای اینترنت آپلود کنید و نمایش دهید. داشتن یک هاست برای راه‌اندازی یک سایت دقیقا مانند داشتن هارد برای نصب یک نرم‌افزار بر روی کامپیوتر شخصی شما است. اصلی‌ترین چیزی که در بحث هاستینگ و میزبانی وب وجود دارد، سرور است که با نصب سیستم‌های مختلف قابلیت ارائه هاست و سرورهای مختلف وجود دارد.

سرور‌ها ابر رایانه‌هایی هستند که از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند و در محل‌های خاصی به نام دیتاسنتر یا مرکز اطلاعات نگه‌داری می‌شوند. این سرورها به سرویس‌های اینترنت با سرعت بسیار بالا متصل هستند که به کاربران قابلیت اشتراک‌گذاری اطلاعات را می‌دهند. هزینه‌های نگهداری دیتاسنتر آنقدر زیاد است که شاید شخصی عادی قادر نباشد از پس آن برآید و در تمام دنیا تنها چند مرکز دیتاسنتر وجود دارند که به کاربران سرویس‌های میزبانی وب و اپلیکیشن‌های تحت وب را ارائه می‌دهند. این نوع سرورهای اصلی قطعات بسیار بزرگی را شامل می‌شوند که قابلیت نگه‌داری از حجم زیادی از اطلاعات را دارا هستند؛ این سرورها همواره از چندین قطعه هارد، رم، سی‌پی‌یو و… تشکیل شده‌اند که در ارائه سرویس به کاربران آنها را به چندین سرور مختلف تقسیم می‌کنند تا علاوه بر کاهش هزینه‌ها برای کاربران، بتوانند اطلاعات هر کاربر را به صورت انحصاری در دسترس آنها قرار دهند.

  • پرشین تولز ارائه دهنده میزبانی وب بر روی سرورهای قدرتمند لینوکس و ویندوز ، در ایران و خارج از ایران به همراه کنترل پنل های قدرتمند plesk و cPanel  که امکانات فراوانی برای مدیریت فایلها و دیتابیس فراهم می کنند.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پلن‌های میزبانی‌ وب به وب‌سایت پرشین تولز مراجعه فرمایید.

هاست یا میزبانی وب به فضایی از سرور گفته می شود که با کنترل پنل‌هایی نظیر سی‌پنل یا پلسک می‌توان آنها را مدیریت کرد و به کاربران اجازه آپلود اطلاعات و راه‌اندازی سایت را می‌دهد. منابعی که در هاست‌ها در اختیار شما قرار می‌گیرند تنها یک بخش بسیار کوچکی از سرور را شامل می‌شوند که به صورت اشتراکی میان شما و سایر کاربران تقسیم می‌شود. هاست‌ها معمولا دارای شناسه‌هایی نظیر فضای میزبانی، پهنای باند و… هستند که باید متناسب با ترافیک سایت خود آن را تهیه کنید.

در تهیه هاست برای طراحی سایت خود نیز نیازمند شناخت نیازهای خود هستید! ابتدا باید ببینید چه مقدار فایل دارید و می‌خواهید آن را بر روی سایت خود آپلود کنید؟ با شناخت این موارد می‌توانید فضای متناسب با نیاز خود را تهیه کنید که البته در صورت کم بودن این فضا، به راحتی می‌توانید با پرداخت مابه‌تفاوت آن حجم هاست خود را تا میزان موردنیاز افزایش دهید. همچنین باید بدانید که هاست شما روزانه چه تعداد بازدید و بازدیدکننده دارد تا بتوانید در تهیه حافظه رم و پهنای باند خود به درستی تصمیم‌گیری کنید. با شناخت این نیاز می‌توانید در هزینه‌های تهیه فضای میزبانی برای سایت خود نیز تا حد زیادی صرفه‌جویی کنید و آن را در بخش‌های دیگری برای افزایش امکانات سایت هزینه کنید. هزینه‌های تهیه هاست نیز متناسب با نوع آن، امکانات موردنیاز، لوکیشن دیتاسنتر و… متفاوت است که معمولی از ۵۰ هزار تومان در سال شروع می‌شود تا چندین میلیون‌ تومان نیز ممکن است برای شما هزینه در بر داشته باشد.

در این مقاله به بررسی چند مورد از نیازهای راه‌اندازی یک سایت و هزینه‌های ناشی از آن پرداختیم و در مقاله بعدی به بررسی بیشتر ابزار موردنیاز برای راه‌اندازی سایت خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *