بسیاری از مواقع کاربران نیازمند دو سیستم‌عامل جداگانه می‌شوند و بدین ترتیب دو راه پیش روی خود می‌بینند؛ بوت دوگانه (Dual Booting) و ماشین مجازی (Virtual Machine)

هر دو روش نقاط قوت و ضعف مخصوص به خود دارند و بنابراین بهتر است قبل از تصمیم‌گیری، با آن‌ها بیش از پیش آشنا شوید.

در این مطلب به معرفی این دو مورد و نکات مثبت و منفی آن‌ها می‌پردازیم.

بوت دوگانه

Dual Booting یا بوت دوگانه به معنی نصب سیستم‌عاملی جدید بر روی هارد قبلی و یا یک هارد خارجی متصل به سیستم است. از آن‌جایی که دو سیستم‌عامل قابلیت کارکرد همزمان بر روی یک پارتیشن را ندارند، قبل از این کار باید هارد را پارتیشن‌بندی کنید و سپس سیستم‌عامل جدید خود را توسط یک فلش بر روی پارتیشن مورد نظر نصب کنید.

همانطور که گفتیم این دو سیستم‌عامل به صورت همزمان قابل استفاده نیستند و جهت انتخاب میان آن‌ها، باید سیستم خود را ریست کنید.

نقاط قوت

دسترسی به تمامی منابع کامپیوتر: این مورد را می‌توان بزرگترین و حتی تنها نقطه قوت بوت دوگانه دانست. با استفاده از این روش هر دو سیستم‌عامل شما به تمامی قابلیت‌های سیستم مثل گرافیک، رم و CPU دسترسی دارند و بنابراین برای افرادی که اهل بازی و یا ادیت ویدیو هستند یک مورد بسیار مهم محسوب می‌شود.

نقاط ضعف

  • نیازمندی به ریست: همانطور که گفتیم برای هربار تغییر سیستم‌عامل باید سیستم خود را ریست کنید که این مورد برای افرادی که نباید مرتبا از برنامه‌های خود خارج شوند مهم است.

  • سختی نصب: راه‌اندازی بوت دوگانه کار چندان سختی نیست ولی به هرحال در مقایسه با ماشین مجازی، در این زمینه رقابت را می‌بازد!
  • امنیت ناکافی: در صورت وارد شدن ایراد به یک سیستم‌عامل، احتمال آسیب کل کامپیوتر(از جمله سیستم‌عامل دوم) هم وجود دارد و بنابراین در صورت داشتن فایل‌های ضروری بهتر است به ماشین مجازی رو بیاورید و یا حداقل از فایل‌های خود مرتبا بک‌آپ تهیه کنید.

ماشین مجازی

این روش شامل ساخت یک فضای مجازی درون سیستم‌عامل اصلی است و بدین‌ترتیب می‌توان به صورت همزمان از هر دو سیستم‌عامل استفاده کرد. جهت راه‌اندازی ماشین مجازی، در قدم اول باید نرم‌افزار مخصوص این کار(برای مثال VirtualBox یا Parallels) را نصب و فایل ISOی سیستم‌عامل دوم را هم تهیه کنید.

هر برنامه‌ی مجازی‌ساز آموزشی آسان دارد و در صورت دنبال کردن آن به مشکل خاصی برنخواهید خورد.

نقاط قوت

  • تغییر آسان سیستم‌عامل: ماشین مجازی در اصل یک سیستم‌عامل درون سیستم‌عاملی دیگر است و بنابراین می‌توانید به راحتی بین دو سیستم‌عامل خود حرکت کرده و از قابلیت‌های هرکدام استفاده کنید.

  • آسان‌تر: همانطور که پیش‌تر گفتیم، نصب و استفاده از ماشین مجازی راحت‌تر از بوت دوگانه است و ضمنا این روش به شکلی بسیار آسان‌تر کاربر را قادر به استفاده از بیش از حتی دو سیستم‌عامل می‌کند.
  • امنیت بالاتر: مشکلات سیستم‌عامل مجازی، به همانجا محدود هستند و نمی‌توانند به سیستم‌عامل اولیه‌ی کاربر آسیبی برسانند.
  • انتقال آسان: در صورت نیاز به استفاده از سیستم‌عامل دوم در یک کامپیوتر دیگر، تنها با چند کلیک می‌توانید بک‌آپ تهیه کرده و بدون از دست دادن اطلاعات و تنظیمات، آن را به کامپیوتر جدید خود منتقل کنید.

نقاط ضعف

سیستم‌عامل‌های ماشین مجازی تمامی منابع نظیر رم، گرافیک، CPU و غیره را به اشتراک می‌گذارند و بنابراین نمی‌توانید از تمام قدرت سیستم خود استفاده کنید و این روش عملا برای کامپیوترهای ضعیف‌تر و یا کارهای سنگین مساعد نیست.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *