اگر از کاربران بخش وبلاگ پرشین‌تولز هستید و مقالات ما را دنبال می‌کنید، حتماً بخش قبلی مقاله استراتژی سئو و بهینه‌سازی سایت را خوانده‌اید. در این مقاله قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا مخاطبان خود را از طریق موتورهای جستجو جذب کنید.

سئو راهی نیست که یک شبه طی کنید! این نکته را همیشه در نظر داشته باشید که؛ هیچ یک از فعالیت‌های سئو، یک‌شبه شما را به نتیجه نمی‌رسانند. سئو یک سرمایه‌گذاری بلندمدت محسوب می‌شود و به تکنیک‌هایی مثل تبلیغات پولی، PPC یا فعالیت‌هایی که گاها SEM نامیده می‌شوند هیچ شباهتی ندارد. این تکنیک‌ها در زمانی به کوتاهی ۲۴ ساعت با صرف هزینه‌هایی قابل توجه، ممکن است نتایجی برای شما داشته باشند اما سئو یک فرآیند طولانی مدت و حداقل ۲۴ ماهه است که اثرگذاری بیشتر و پایداری طولانی‌تری نیز خواهد داشت. برای اینکه به درستی مسیر منطقی رشد سئو را بشناسید دو عاملی که بیش از هرچیز اهمیت دارند را معیار قرار دادیم. لینک‌ها و میزان تعامل کاربران. در نظر داشته باشید که این معیارها و مسیر براساس یک وبسایت تازه راه‌اندازی شده در نظر گرفته شده‌اند. پس از رسیدن به این دو فاکتور اصلی، چند اتفاق مهم برای وبسایت و برند شما رخ خواهد داد:

  • افراد از سرتاسر فضای وب از طریق لینک‌ها به شما دسترسی خواهند داشت
  • افراد زیادی در مورد برند شما صحبت می‌کنند
  • کاربران با صفحات وبسایت شما و برند شما در تعامل هستند
  • جستجوهای مستقیم نام برند شما در موتورهای جستجو رشد می‌کند
  • میزان کلیک بر روی نام برند شما در صفحه نتایج جستجو بیشتر خواهد شد.

حالا بعد از اینکه تمامی این اتفاقات خوشایند رخ داد و توانستید رضایت کاربران را نیز جلب کنید، با رشد میزان تعامل کاربران، افزایش لینک‌ها و کسب فاکتورهای مثبت سئو، در نهایت به چیزی بزرگتر و موثرتر یعنی بهبود اعتبار دامنه و نفوذ وبسایت در ذهن کاربران خواهید رسید. تا اینجا متوجه شدیم که استراتژی سئو چیست، چه کارهایی انجام می‌دهد و چه کارهایی را نمی‌تواند انجام دهد و فهمیدیم که مسیر منطقی رشد سئو چگونه است. اما شاید مهم‌ترین سوالی که برای علاقمندان به یادگیری سئو و بخصوص مدیران پیش می‌آید این است که فرآیندهای سئو چه مقدار زمان خواهند برد؟

بازه زمانی ۳ الی ۶ ماه برای سئو؛ کسب جایگاه در عبارات کلیدی طولانی و کم رقابت!  ۳ تا ۶ ماه اول نخستین گام موفقیت در سئو است. معمولا در این مرحله با وجود شیب رشد اندک، بین ۳ تا ۶ ماه شاهد نتایج کمی در سئو خواهید بود. در این بازه زمانی احتمالا موفق به کسب جایگاه برای تعدادی از کلمات یا عبارات کلیدی طولانی با رقابت پایین در جستجوها خواهید شد.  جالب است بدانید که بیشتر کسب و کارهای نوپا در یک تا دو ماه فعالیت خود کمترین شانس را برای کسب جایگاه در نتایج جستجو دارند. در این زمان گوگل به بررسی و آنالیز سایت شما پرداخته و کمی صبر میکند تا شما هویت خود را در فضای اینترنت پیدا و تثبیت کنید.

بازه زمانی ۶ الی ۹ ماه برای سئو؛ کسب جایگاه برای عبارات پر رقابت و پرجستجو! کسب تجربه، اعتبار و جایگاه بر روی عبارات طولانی تر در ماه‌های سوم تا ششم، شما را قادر می‌کند تا از ماه‌های ششم تا نهم برای کلمات و عبارات پرجستجو و پررقابت‌تر کسب جایگاه کنید. دقت کنید که موفقیت شما در این مرحله در گرو فعالیت‌ها و دستاوردهایی است که در ۶ ماهه اول داشته‌اید. اگر در بخش اول توجه کافی به محتوا، ساختار تکنیکال و لینک سازی های داخلی خود نداشته باشید ممکن است زمان رسیدن به این مرحله طولانی‌تر باشد.

بازه زمانی ۱۲ تا ۱۸ ماه برای رقابت‌های سنگین! اگر به واقع موفق به شناساندن نام برندتان در فضای وب و  کسب جایگاه برای عبارات و کلمات کلیدی ساده و کم رقابت شوید، به مرور زمان و در ماه‌های ۱۲ تا ۱۸ (و حتی شاید کمی بیشتر) احتمالا نامتان بر سر زبان‌ها خواهد افتاد. در این زمان شما قابلیت رقابت بر روی کلمات کلیدی پررقابت (با جستجوی بالا) را خواهید داشت.  در این مرحله از کار اعتبار برند و دامنه شما نقشی تاثیرگذار در موفقیت خواهد داشت و درست زمانیکه به صفحه اول نتایج جستجو می‌رسیم اهمیت و تاثیر لینک سازی خارجی نمایان می‌شود. معمولا در این مرحله کاسه صبر بسیاری از مدیران لبریز شده و تصور می‌کنند که استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه تنها راه برای رسیدن به رتبه ۱ گوگل است. در حالیکه باید بدانیم؛ سئو یک فرآیند طولانی مدت با اثرگذاری و پایداری قابل توجه است.

بهتر است هنگامی که می‌خواهیم استراتژی‌های بازاریابی را معین کنیم، استراتژی سئو را نیز به‌عنوان بخشی از برنامه بازاریابی تعریف کنیم،‌ چرا که سئو بخشی از کمپین‌های بازاریابی است.  اما به طور کلی می‌توان در تعریف استراتژی سئو این طور گفت:  استراتژی سئو یک برنامه بلندمدت برای دستیابی به اهداف سئو است. اهدافی مانند : بالا بردن رتبه در گوگل، گرفتن ورودی‌های بیشتر از موتورهای جستجو، جذب مخاطبین هدف و… وجود دارند که برای هر کسب‌وکاری متفاوت است. پایه ریزی استراتژی سئو شامل شناسایی مشتریان بالقوه (برای رساندن پیام‌های تبلیغاتی)، انتخاب روش‌های لازم برای جذب چنین مخاطبانی، تخمین دوره‌های زمانی برای دستیابی به اهداف تعیین‌شده و تخمین هزینه است. اصول استراتژی سئو توسط آنالیز کامل رقبا و بررسی سایت شما (سایتی که قرار است استراتژی روی آن انجام شود) بنیان گذاری می‌شود.

اولین مسئله) چرا اهداف سئو متفاوت هستند؟ اهدافی مانند جایگاه در گوگل ،‌ تعداد بازدید، جذب مشتریان از طریق موتورهای جستجو و…! دلیل تفاوت اهداف مختلف برای سئو این است که شرکت‌ها و مدیران وب سایت‌ها مقاصد مختلفی را دنبال می‌کنند.دلیل تفاوت اهداف مختلف برای سئو این است که شرکت‌ها و مدیران وب سایت‌ها مقاصد مختلفی را دنبال می‌کنند. برخی از این موارد عبارتند از:

  • برای یک شرکت هدف اصلی این است که همیشه در معرض دید کاربران باشد. کاربرانی که کلمه کلیدی خاصی را جستجو می‌کنند برای این شرکت‌ها دارای اهمیت هستند. برای این شرکت‌ها بودن در رتبه‌های اول گوگل بسیار مهم است.
  • شرکتی دیگر که هنوز نمی داند چه نوع از کاربران را می‌تواند به مشتریان خود تبدیل کند، به ترافیک ماهانه زیادی نیاز دارد تا بتواند کاربران خود را تحلیل کند.
  • و یا شرکتی که دقیقاً می‌داند چه کسی محصول یا خدمات آن‌ها را می‌خرد،‌ لازم است روش های افزایش نرخ تبدیل را به کار ببندد،‌ تا با بالا بردن ورودی از موتور جستجو و آنالیز کلمات کلیدی مناسب به استراتژی‌های بهتر و موفق تر دست پیدا کند.
  • آشنایی مقدماتی با مبحث بهینه‌سازی وبسایت‌ها برای موتور‌های جستجو

دومین مسئله) روش‌های مناسب هر کسب‌وکار کدام موارد هستند؟ انتخاب روش‌های لازم برای جذب مخاطب می‌تواند شامل ایجاد صفحات فرود بیشتر و تأکید بر لینک سازی باشد.

سومین مسئله) چقدر زما برای رسیدن به اهداف خود نیاز دارید؟ تخمین دوره‌های زمانی برای صاحبان سایت‌ها بسیار مهم است زیرا باید بدانند که چه زمانی باید روی چه تعداد ورودی از موتورهای جستجو برای رسیدن به اهداف مالی خود حساب کنند. همچنین برای متخصصین سئو بسیار مهم است تا آگاه باشند که چه زمانی نیاز بیشتری به کار آن‌ها است.

چهارمین مسئله) هزینه‌های خود را تخمین زده‌اید؟ تخمین هزینه نیز برای صاحبان سایت‌ها اهمیت حیاتی دارد،‌ چرا که کمپین‌های سئو اغلب ماه‌ها به طول می‌انجامند و بازگشت سرمایه نیز اغلب زمان بر است.

در مقاله بعدی به ادامه این بحث می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *