شاید برای همه ما پیش آمده باشد که افرادی بدون این که ما اطلاع داشته باشیم، قصد وارد شدن به حساب کاربری ما در شبکه‌های اجتماعی را داشته‌اند. دلایل مختلفی برای این کار وجود دارد اما هر دلیلی هم که وجود داشته باشد، از نگرانی ما کم نمی‌کند. یکی از نگرانی‌های افراد مختلف و به خصوص افرادی که یک صفحه بزرگ در اینستاگرام دارند، هک اینستاگرام است. در واقع چنین افرادی نگران این هستند که افراد دیگری به اکانت اینستاگرام آن‌ها دسترسی پیدا کنند. جالب است بدانید صفحات اینستاگرام زیادی روزانه هک می‌شوند اما تنها با انجام چند کار ساده به راحتی می‌توانید جلوی هک شدن صفحه اینستاگرام خود را بگیرید. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی هک اینستاگرام و راه‌های جلوگیری از هک شدن بپردازیم! پس اگر این مسئله باعث نگرانی شما شده است، در این مقاله همراه ما باشید.

هک اینستاگرام چیست؟

اینستاگرام یکی از شبکه‌های اجتماعی بزرگ در دنیا است که میلیون‌ها کاربر داد! یکی از مشکلاتی که کاربران اینستاگرام با آن روبرو هستند و باعث نگرانی آن‌ها می‌شود، این است که اکانت آن‌ها هک شود. هک شدن اکانت اینستاگرام به معنای دسترسی افراد دیگر به حساب کاربری شما است، بدون آن که خودتان اطلاع داشته باشید! دلایل مختلفی برای هک صفحه اینستاگرام وجود دارد و هر یک از این دلایل می‌تواند انگیزه‌ای برای افراد هکر باشد تا به اکانت اینستاگرام شما دسترسی پیدا کنند. به عنوان مثال ممکن است شما یک صفحه شخصی داشته باشید و فردی به دنبال اطلاعات خاصی در اینستاگرام شما باشد که در این صورت، حساب کاربری شما را هک می‌کند. در مراحل بالاتر، ممکن است شما یک صفحه بزرگ در اینستاگرام داشته باشید که هکران برای از بین بردن اعتبار شما، صفحه شما را هک کنند و سپس کارهای دیگری نظیر پاک کردن پست‌های شما یا انتشار استوری‌های نامناسب می‌کنند.

برگزاری مسابقه اینستاگرامی

اگر یک صفحه اینستاگرام دارید، شاید این اتفاق برای شما بیفتد! ممکن است صبح از خواب بیدار شوید و ببینید که نمی‌توانید وارد صفحه اینستاگرام خود شوید. سپس با اکانت دیگری آن صفحه را چک کنید و ببینید که تغییراتی در صفحه اینستاگرام شما رخ داده است. این موارد به عنوان هک صفحه اینستاگرام شناخته می‌شوند که به راحتی می‌توانید با نکات ادامه این مطلب از آن جلوگیری کنید!

چگونه متوجه هک شدن اکانت اینستاگرام خود شویم؟

اکنون با هک اینستاگرام آشنا شدید! یکی از سوالاتی که ممکن است برای کاربران پیش بیاید، این است که چگونه متوجه شویم که صفحه اینستاگرام ما هک شده یا خیر. 3 راه رایج برای شناسایی هک شدن صفحه اینستاگرام وجود دارد:

راه اول) بررسی تغییرات ایجاد شده در محتوای صفحه

اولین نشانه صفحات هک شده اینستاگرام، تغییرات صفحه است! معمولاً افرادی که صفحه اینستاگرام شما را هک می‌کنند، محتوای صفحه را پاک می‌کنند یا محتوای دیگری در آن منتشر می‌کنند. اگر صفحه شما استوری فعال دارد و خودتان آن را منتشر نکرده‌اید، احتمالاً صفحه شما در دست فرد دیگری است. همچنین اگر پست‌های شما پاک شده یا پست‌های دیگری آپلود شده‌اند و اکانت خود را به شخص دیگری نداده‌اید، اکانت اینستاگرام شما هک شده و در دست فرد هکر قرار دارد. اگر یک صفحه بزرگ داشته باشید، هکران پست‌های شما را پاک می‌کنند و این مهم‌ترین نشانه هک شدن یک صفحه اینستاگرامی است.

راه دوم) بررسی فالوورها و فالوینگ‌های صفحه

دوم چیزی که باید بررسی کنید، فالوورها و فالوینگ‌های شما است! اگر صفحه شما private است و افرادی ناشناس زیادی در بخش فالوورها وجود دارند، احتمالاً فرد دیگری مدیریت صفحه شما را در دست گرفته و آن‌ها را تایید (Accept) کرده است. همچنین گاهی اوقات در صفحه شما فالووینگ‌هایی وجود دارند که خودتان آن‌ها را دنبال نکرده‌اید! ممکن است افرادی نام اکانت خود را تغییر داده باشند اما اگر تعداد آن‌ها زیاد است، احتمال آن که صفحه شما هک شده باشد، بسیار زیاد خواهد بود. همچنین نباید فراموش کنید که گاهی اوقات شما به افراد دیگری ریکوئست داده‌اید و پس از مدتی شما را تایید کرده باشند که در این صورت نشانه هک شدن نیست! اما باز هم اگر تعداد آن‌ها زیاد است، باید به هک صفحه اینستاگرام خود شک کنید.

راه سوم) عدم دسترسی به اکانت اینستاگرام

یکی دیگر از نشانه‌های بسیار مهم هک اینستاگرام این است که نمی‌توانید به اکانت اینستاگرام خود دسترسی پیدا کنید! هکر صفحه اینستاگرام پس از دسترسی به صفحه اولین کاری که می‌کند پسورد، ایمیل و شماره اکانت شما را تغییر می‌دهد که نتوانید به راحتی به آن دسترسی پیدا کنید. البته اینستاگرام خطای مربوط را به شما نشان می‌دهد و اگر با خطای پسورد مواجه شدید و از پسورد خود اطمینان دارید، اکانت شما هک شده است. البته اگر خطای مربوط به پسورد دریافت نکردید و خطای نشان داده شده مربوط به بسته شدن صفحه است، صفحه شما هک نشده است و باید به دنبال دلیل آن باشید.

این 3 راه‌کار، مهم‌ترین راه‌ها برای شناسایی هک شدن صفحه اینستاگرام است که اگر شک کردید، بهتر است سریع‌تر این موارد را بررسی کنید.

چگونه از هک اینستاگرام جلوگیری کنیم؟

تا اینجای مقاله متوجه شدید که هک اینستاگرام چیست و چگونه آن را شناسایی کنیم! حال اگر اکانت اینستاگرام برایتان اهمیت دارد، باید 8 مورد زیر را برای جلوگیری از هک اینستاگرام خود رعایت کنید:

1.انتخاب پسورد قوی

اولین چیزی که باعث هک صفحه اینستاگرام می‌شود، پسورد ضعیف است! بسیاری از هکران برای دسترسی به صفحه اینستاگرام شما پسوردهای مختلفی را امتحان می‌کنند و اگر پسورد شما ضعیف باشد، خیلی سریع به حساب شما دسترسی پیدا می‌کنند. به عنوان مثال اگر پسورد اکانت اینستاگرام شما، شماره تماستان باشد، دوستان شما هم می‌توانند با کمی باهوشی به آن دسترسی پیدا کنند. بنابراین اگر یک صفحه اینستاگرام دارید، حتماً از پسورد امن و مطمئن استفاده کنید تا احتمال دسترسی به حساب اینستاگرام از طریق پسورد بسیار کم شود. یک پسورد امن از عدد، کاراکتر، حروف کوچک و بزرگ تشکیل شده است و بهتر است پسورد شما هم شامل این موارد باشد.

2. فعال‌سازی تایید دو مرحله‌ای

یکی از قابلیت‌هایی که اینستاگرام در اختیار شما قرار داده است، امکان فعال‌سازی تایید دو مرحله‌ای در اینستاگرام است! تایید دو مرحله اینستاگرام به کمک شماره تماس شما صورت می‌گیرد؛ در واقع اینستاگرام با کمک این قابلیت، شماره تماس شما را تایید می‌کنند و هنگام ورود به اینستاگرام علاوه بر وارد کردن پسورد اصلی، یک پیامک هم برای شما ارسال می‌شود که شامل یک کد است و باید پس از پسورد، آن را هم وارد کنید. تایید دو مرحله‌ای برای اکانت‌های تجاری بسیار واجب است و پیشنهاد می‌کنیم حتماً آن را فعال کنید. البته توجه داشته باشید که حتماً یک شماره تماس در دسترس را وارد کنید تا بعداً به مشکل برخورد نکنید.

3. تایید کردن ایمیل مورد اطمینان

یکی دیگر از مواردی که باعث افرایش امنیت و جلوگیری از هک اینستاگرام می‌شود، وارد کردن یک ایمیل صحیح و در دسترس است. در بخش پروفایل اینستاگرام شما باید شماره تماس و ایمیل خود را وارد کرده و سپس، آن را تایید (Verify) کنید. با این کار، اگر دسترسی شما به حساب اینستاگرام از بین برود به راحتی می‌توانید درخواست بازیابی پسورد اکانت اینستاگرام را بزنید و سپس بر روی لینک ایمیل شده کلیک کنید. با کلیک بر روی این لینک، می‌توانید پسورد جدید تعریف کنید و حساب کاربری خود را بازگردانید.

4. قطع دسترسی برنامه‌های جانبی به حساب کاربری

یکی دیگر از مواردی که باعث هک صفحه اینستاگرام می‌شود، استفاده از برنامه‌های جانبی است! بسیاری از کاربران برای فعالیت‌های مختلف، از برنامه‌های جانبی استفاده می‌کنند و این برنامه‌ها به پسورد اکانت شما دسترسی دارند. به عنوان مثال اگر شما با استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف فالوور جذب می‌کنید، باید پسورد خود را در چنین اپلیکیشن‌هایی وارد کنید که این مورد احتمال هک شدن صفحه اینستاگرام را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. برای حذف حساب کاربری از چنین برنامه‌هایی، از طریق نسخه وب وارد اینستاگرام شوید. سپس وارد بخش تنظیمات (Setting) شده و گزینه Apps and Websites را انتخاب کنید. در این صفحه با کلیک بر روی گزینه Remove تمام حساب‌های فعال غیر از حساب نسخه وب غیرفعال می‌شود و می‌توانید مجدداً در اپلیکیشن اصلی اینستاگرام وارد حساب خود شوید.

5. قطع اتصال فیسبوک از اینستاگرام

فیسبوک یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های اجتماعی در دنیا است و بسیاری از اپلیکیشن‌ها امکان اتصال به این شبکه اجتماعی را دارند! اینستاگرام هم قابلیت اتصال به فیسبوک را دارد و بسیاری از کاربران حواسشان نیست که اگر فرد دیگری به حساب فیسبوک دسترسی پیدا کند، به راحتی می‌تواند وارد حساب اینستاگرام شما هم شود. اگر به اتصال اینستاگرام به فیسبوک نیازی ندارد، همین الان دسترسی آن را غیرفعال کنید تا شانس هک صفحه اینستاگرام شما کاهش پیدا کند. همچنین اگر در شبکه‌های اجتماعی دیگر حساب خود را به فیسبوک متصل کرده‌اید و به آن نیاز ندارید، اتصال آن‌ها را هم غیرفعال کنید تا صفحات اجتماعی دیگر شما هم در خطر هک شدن نباشند.

6. عدم ارائه پسورد به افراد دیگر

یکی دیگر از مسائلی که کاربران حواسشان به آن نیست، این است که پسورد اکانت خود را در اختیار افراد دیگر قرار می‌دهند! البته ممکن است واقعاً حواسشان نباشد و پسورد را به صورت مستقیم در اختیار آن‌ها قرار نداده باشد اما کافی است تنها یک بار اکانت اینستاگرام خود را در موبایل افراد دیگری فعال کرده باشید. در این صورت نه تنها آن‌ها به حساب شما دسترسی دارند، بلکه می‌توانند پسورد اینستاگرام را تغییر دهند و دسترسی شما را هم قطع کنند. گاهی اوقات این مسئله مشکلات جبران‌نشدنی ایجاد می‌کند و حتماً باید حواستان به این موضوع باشد. بنابراین برای جلوگیری از هک صفحه اینستاگرام، پسورد خود را در اختیار افراد دیگر قرار ندهید تا امنیت اکانت شما حفظ شود.

7. بلاک کردن کاربران مشکوک

گاهی اوقات کاربرانی در اینستاگرام به شما دایرکت می‌دهند و لینکی برای شما ارسال می‌کنند! چنین کاربرانی معمولاً فیک هستند و فالوورهای زیادی ندارند. شما با کلیک بر روی این لینک، بدون آن که خودتان اطلاع داشته باشید اطلاعاتی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهید که به راحتی می‌توانند صفحه اینستاگرام شما را هک کنند. اگر کاربر مشکوکی مشاهده کردید که لینکی برای شما ارسال کردند، خیلی سریع آن‌ها را بلاک کنید تا احتمال هک صفحه اینستاگرام شما کاهش پیدا کند. گاهی اوقات چنین کاربرانی برای آن که طبیعی جلوه کند، گروهی با افراد دیگر می‌زنند که معمولاً افراد ایرانی در بین آن‌ها حضور ندارد! هیچ‌گاه بر روی لینک‌های ناشناس کلیک نکنید و چنین افرادی را سریعاً بلاک کنید.

8. استفاده از وی‌پی‌ان

یکی دیگر از راه‌هایی که باعث افزایش امنیت اکانت شما می‌شود، استفاده از وی‌پی‌ان معتبر است! وی‌پی‌ان نوعی رمزگذاری بر روی ترافیک اینترنت شما انجام می‌دهد و آی‌پی شما را حفظ می‌کند. این مورد باعث می‌شود که اکانت شما تا حدودی از هک شدن در امان باشد. البته مدتی است که اگر با آی‌پی‌های مختلفی وارد اکانت اینستاگرام خود شوید، اینستاگرام شک می‌کند و این مسئله منجر به بلاک شدن صفحه شما برای مدتی می‌شود. به همین دلیل بهتر است از فیلترشکن‌هایی که آی‌پی ثابتی در اختیار شما قرار می‌دهند استفاده کنید تا صفحه اینستاگرام شما بلاک نشود.

با رعایت این 8 مورد به راحتی می‌توانید احتمال هک شدن صفحه اینستاگرام خود را کاهش دهید. به خصوص اگر یک صفحه تجاری و بزرگ در اینستاگرام دارید، حتماً این موارد را رعایت کنید تا جلوی هک شدن صفحه اینستاگرام خود را بگیرید.

اگر هک شدیم، چه کار کنیم؟

گاهی اوقات ممکن است به دلیل عدم رعایت نکات امنیتی، صفحه اینستاگرام شما هک شده باشد. در این صورت این سوال برای شما پیش می‌آید که اگر هک شدیم، چه کار کنیم؟ پس از هک شدن 3 مرحله را باید انجام دهید:

·  بازگردانی حساب کاربری

اولین کار پس از هک شدن بازگردانی صفحه اینستاگرام است! این کار به کمک بخش بازیابی رمز عبور امکان پذیر است. البته ممکن است هکر صفحه شما، اطلاعات شما را کاملاً تغییر داده باشد که در این صورت باید از طریق پشتیبانی اینستاگرام اقدام کنید.

· تغییر پسورد اکانت

دومین قدم پس از هک شدن، تغییر پسورد اکانت خود است! کافی است پس از بازگردانی صفحه اینستاگرام خود، پسورد خود را تغییر داده و یک پسورد مطمئن و امن انتخاب کنید.

· فعال کردن ورود دو مرحله‌ای

معمولاً افرادی که شما را هک می‌کنند، باز هم به دنبال فرصتی هستند که به صفحه اینستاگرام شما دسترسی پیدا کنند. به همین دلیل واجب است که ورود دو مرحله‌ای را فعال کنید تا به راحتی نتوانند به حساب اینستاگرام شما دسترسی پیدا کنند.

نتیجه گیری

هک صفحه اینستاگرام یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های افراد مختلف است! در این مقاله به بررسی کامل مفهوم هک شدن در اینستاگرام، مراحل ایمن کردن آن و همچنین کارهایی که پس از هک شدن باید انجام دهید پرداختیم. اگر سوالی در مورد هک صفحه اینستاگرام یا جلوگیری از هک اینستاگرام دارید، در بخش نظرات مطرح کنید تا شما را راهنمایی کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *