گوگل هر روز میلیاردها جستجو را پردازش می‌کند که هر کدام از آنها می‌تواند کاربران را به سوی خرید سوق دهد. پس جای تعجب نیست که شصت درصد از بازاریابان سئو آن را به عنوان اولویت اول بازاریابی خود در نظر می‌گیرند. از طرفی گوگل صدها میلیارد صفحه وب را در فهرست خود دارد که برای کسب رتبه برتر در صفحات نتایج جستجو رقابت می‌کنند. ناگفته نماند، وقتی برای موتورهای جستجو می‌نویسید، از نظر فنی دو مخاطب دارید: ربات‌ها و انسان‌ها. بیایید ببینیم که این دو مخاطب محتوا را چگونه مقایسه می‌کنند و شما باید برای چه کسی بنویسید.

نوشتن محتوا برای سئو: برای چه کسی بنویسیم؟

ربات و انسان هر دو برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو مهم هستند. برای فروش به انسان نیاز دارید. اما بدون کمک ربات ها نمی‌توانید انسان‌ها را به دست آورید. برای اینکه بدانیم کدام اولویت دارد، ابتدا باید هر یک از این مخاطبان را تعریف کنیم.

نوشتن برای انسان

خوانندگان انسانی کسانی هستند که در نهایت می‌توانند خرید کرده و مشتری شوند. هنگام تصمیم‌گیری برای خرید، انسان‌ها به جزییات محصول و قیمت نیاز دارند، اما این نوع اطلاعات معمولاً کافی نیست. اگر می‌خواهید محتوایی ایجاد کنید که مخاطبان انسانی را جذب کنید، محتوای شما به همدلی و داستان‌سرایی نیاز دارد. مطالعات نشان می‌دهد که داستان‌سرایی، هورمون اکسی توسین را در مغز ترشح می‌کند تا مخاطب با احساسات مثبت‌تری مانند شادی و اعتماد همراه شود.همچنین داستان‌سرایی به شما کمک می‌کند تا نوشته‌های خود را به گونه‌ای ساختار دهید که برای خوانندگان انسانی قابل پیگیری و درک باشد. در نهایت، وقتی برای مردم می‌نویسید، می‌خواهید پیام روشنی داشته باشید که با انسان‌ها ارتباط برقرار می‌کند.

نوشتن برای روبات

ربات‌هایی که در مورد آنها صحبت می‌کنیم، خزندگان موتورهای جستجو هستند. برخلاف انسان‌ها، خزنده‌های وب نمی‌توانند محصولی را از شما بخرند، مهم نیست چقدر بازاریابی شما عالی است. اما ربات‌ها بر موقعیت شما در صفحات نتایج موتور جستجوی گوگل SERP تأثیر می‌گذارند تا اینکه خوانندگان انسانی محتوای شما را ببینند یا نه. به عبارت دیگر، شما می‌خواهید از کلمات کلیدی و ساختار سرفصل خود استفاده کنید تا ربات‌ها بتوانند محتوای شما را راحت‌تر بفهمند.

نحوه نوشتن محتوای سئو برای انسان و ربات

در این بخش، پاسخ به سؤال بالا در مورد اینکه کدام مخاطب را انتخاب کنیم این است: هر دو.

اهمیت نوشتن محتوای بهینه شده سئو برای ربات‌ها و مردم، در مورد تعادل است. شما باید درک کنید که کدام عناصر بیشتر بر هر مخاطب هدف تأثیر می‌گذارد. در اینجا چند مرحله برای بهبود استراتژی محتوای سئو آورده شده است.

  • انتخاب کلمه: انتخاب کلمه برای خوانندگان انسانی بیشترین اهمیت را دارد. اما جنبه‌هایی هم وجود دارد که برای ربات‌های موتور جستجو اعمال می‌شود. برای ربات‌ها، خواندن خلاصه محتوای خود مناسب‌تر است و کار را برای گوگل آسان‌تر می‌کند. برای انجام این کار، اصطلاحات را حذف کنید، کلمات قوی را به جای صفت انتخاب و از کلمات طولانی و چند هجایی خودداری کنید.
  • سطح خواندن: مردم برای یافتن پاسخ مورد نظر خود در گوگل جستجو می‌کنند نه برای خواندن توضیحات در سطح دانشگاه. کاهش سطح خواندن محتوای شما تجربه کاربری دلپذیرتری را به انسان می‌دهد. سطح خواندن به طور مستقیم بر رتبه سئو تأثیر نمی‌گذارد. با این حال، می‌تواند بر معیارهای تجربه صفحه مانند زمان ماندن و نرخ پرش تأثیر بگذارد که بر روی سئو هم تأثیر دارد.Flesch Reading Ease  ابزاری است که می‌توانید از آن برای تجزیه و تحلیل خوانایی متن خود استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌توانید از ابزارهای آنلاینی مانند ویرایشگر همینگوی که از امتیاز Flesch برای تست نوشتن شما استفاده می‌کنند هم بهره‌مند شوید. در کل، بهترین روش‌ برای بهبود خوانایی، نوشتن جملات کوتاه‌تر و استفاده از افعال خوب و ساده است.
  • ساختار محتوا: ساختار محتوای شما بر انسان و ربات تأثیر می‌گذارد. سرفصل‌ها و زیرعنوان‌ها باید خواندن پست شما را آسان‌تر کنند. اگر فهرستی از مطالب را در بالا قرار دهید، خواننده باید بتواند موضوع پست شما را بفهمد و اطلاعات مورد نیاز خود را بیابد. همچنین گرامر و املای مناسب هم کمک می‌کند تا خوانندگان به شما بیشتر اعتماد کنند. در مجموع طول محتوا و عنوان صفحات هم یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که می‌تواند مخاطبین شما را حفظ کرده و در سئو تاثیر بگذارد.
  • تصاویر: استفاده از تصاویر، گیف‌ها و ویدیوها برای شکستن تکه‌های بزرگ متن به بهبود تجربه کاربر کمک می‌کند. مشابه ساختار، عناصر بصری هم برای هر دو مخاطب شما اهمیت دارد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *