وب امروزه به یکی از اصلی‌ترین ابزارهای دسترسی به سوالاتمان تبدیل شده است. به طوری که برای وقت گذرانی و یا یافتن جواب‌ها به دنبال آموزش‌های مختلف در سایت‌ها می‌گردیم. برخی دیگر می‌خواهند کالای خود را به صورت آنلاین بفروشند و بعضی از افراد روزمرگی‌هایشان را در وبلاگ‌ها می‌نویسند تا تجربیات خود را با خواننده‌ها شریک شوند. برای انجام این کار ممکن است از ابتدا به صورت اختصاصی سایتی را برنامه‌نویسی کرده و یا از فریم‌ورک‌های آماده استفاده کنید. در این متن می‌خواهیم بدانیم فریم‌ورک چیست، چه ویژگی‌هایی دارد و انواع آنها را نام ببریم.

فریم ورک چیست؟

هر روز توسعه‌دهندگان به دنبال ابزارهای بهینه‌ای هستند تا فرآیند برنامه‌نویسی را ساده‌تر کند و نیازی به بازنویسی همه کدها از صفر تا صد نباشد. این کار باعث می‌شود تا در زمان صرفه‌جویی شده و خطاها پایین بیاید. اگر بخواهیم درباره چگونگی فریم‌ورک بیشتر بدانیم، باید اینطور گفت که فریم‌ورک یک نوع چارچوب و مجموعه‌ای از ابزارها و ماژول‌های مختلف است که برنامه‌نویس‌ها برای توسعه و طراحی نرم افزار از آن استفاده می‌کنند. از آنجایی که برنامه‌نویسی مهارتی است که ذهنی خلاق نیاز دارد، بهتر است برنامه‌نویس به جای اینکه کدها را از اول شروع به نوشتن کند، تمرکز خود را برای اهداف جدید بکار بگیرد و شروع به ایجاد و توسعه نرم‌افزاری کند که برایش تعریف شده است. یکی از هدف‌های مهم فریم ورک، صرفه‌جویی در زمان است تا دیگر نیازی به حل مشکلات تکراری و رایج به صورت دستی نباشد.

ویژگی‌های یک فریم ورک خوب

از خصوصیات یک فریم‌ورک خوب این است که قبل از هر چیز یادگیری نحوه کار با آن برای یک برنامه‌نویس ساده و پیاده‌سازی آن راحت باشد. کدهای آن باید بهینه شده باشند و فایل‌های بیهوده به پروژه اضافه نکند. همچنین یک فریم‌ورک خوب شامل کدهای پیش‌فرضی است که نتوان آن‌ها را تغییر داد ولی قابل گسترش باشد. البته فریم‌ورک‌ها محدودیت‌هایی هم دارند و به همین دلیل برای پروژه‌های کوچک مناسب نیستند اما در استفاده برای پروژه‌های بزرگ امکان توسعه دارند. در واقع فریم‌ورک زیرساختی را فراهم می‌کند که جزئیات سطح پایین پروژه در آن مشخص شده و توسعه دهنده بیشتر بر روی جزئیات اصلی پروژه تمرکز کند و کدهای کمتری بنویسد. در ادامه برای انتخاب یک فریم‌ورک خوب باید به سطح امنیتی آن توجه کنیم. مطمئن شویم که کدهای پاک، ساده و قابل فهمی دارد. داکیومنت‌ها و اطلاعات راهنمای استفاده از آن را بررسی کنیم. همچنین یک فریم‌ورک خوب باید قابل به روز رسانی باشد و توسط جامعه‌ای از کاربران فعال و برنامه‌نویسان پشتیبانی شود.

تفاوت میان کتابخانه، ماژول،  فریم ورک و زبان برنامه نویسی

گاهی پیش می‌آید که در برنامه نویسی اصطلاحات فریم ورک، کتابخانه یا ماژول به جای یکدیگر استفاده شوند. در صورتی که هر کدام مفاهیم جداگانه‌ای دارند. همه فریم‌ورک‌ها به کتابخانه‌ها وابسته نیستند و در واقع فریم ورک کدها را فراخوانی می‌کند. در مقابل، کدها کتابخانه‌های نرم افزار را فراخوانی می‌کنند. به عبارت دیگر، کدهای برنامه، فراخوانی کننده و کدهای کتابخانه، فراخوانی شونده هستند. همچنین فریم‌ورک برخلاف ماژول و کتابخانه، یک معماری برای محیط توسعه و برنامه نویسی ایجاد می‌کند. از آنجایی که فریم ورک برای یک پروژه چارچوب ایجاد می‌کند، به نوعی ساختار کدنویسی خاصی هم به برنامه‌نویس تحمیل می‌شود. بنابراین برنامه‌نویس باید طبق رویکرد برنامه‌نویسی فریم‌ورک مورد استفاده خود، طراحی پروژه را انجام دهد. در نهایت همه این سه مفهوم با زبان برنامه‌نویسی تفاوت دارد. یک زبان برنامه‌نویسی به کامپیوتر می‌گوید که چه کاری باید انجام دهد که فریم‌پرک بر پایه آن ساخته می‌شود.

انواع فریم ورک

اگر در زمینه وب و توسعه وب فعالیت می‌کنید، می‌دانید که روز به روز فریم‌ورک‌های جدیدتری برای سهولت کار برنامه‌نویسی ایجاد شده و به کمکشان می‌آیند. هر فریم‌ورکی برای حل مسئله خاصی طراحی و در حوزه‌های گوناگون کامپیوتری همچون توسعه وب و علم داده استفاده می‌شود. در این میان فریم‌ورک‌های وب بک‌اند Back End، رایج‌ترین و پرکاربردترین هستند. این فریم ورک‌ها در ساخت وب‌سایت‌های پویا به توسعه دهندگان کمک می‌کنند. علاوه بر این فریم‌ورک‌های دیگری برای بخش فرانت‌اند Front End نیز طراحی شده‌اند که به جای استفاده از زبان‌هایی  HTML، CSS و جاوا اسکریپت از آنها استفاده می‌شود و برای تعامل با فریم‌ورک‌های بک‌اند و پایگاه داده جهت مدیریت محتوا و سایر عملکردهای تحت وب مناسب است. به عنوان نمونه می‌توان برای بخش بک‌اند از فریم ورک  Railکه کاربرد خوب و آسانی دارد و در گیت‌هاب و شاپیفای مورد استفاده قرار گرفته و همچنین فریم ورک جنگو Django با ویژگی‌های همانند سرعت بالا، امنیت و مقیاس‌پذیری اشاره کرد. در بخش فرانت‌اند هم فریم‌ورک انگولار  Angular JS که توسط شرکت گوگل توسعه داده شده و فریم ورک React از شرکت فیسبوک را نام برد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *