هکرها معمولا به ‌دنبال راه‌های جدید برای نفوذ به کامپیوترها هستند. به همین خاطر شما باید همیشه سیستم خود را به روز نگه دارید تا از آسیب‌ها و خطرات در امان بمانید. یک برنامه آنتی‌ویروس معتبر گزینه خوبی است و شما را از تهدیدها دور نگه می‌دارد. در مقاله ویروس تروجان چیست و چگونه سیستم شما را آلوده می‌کند، با تروجان آشنا شدیم. در ادامه می‌خواهیم انواع تروجان‌ها را بشناسیم و روش‌های مقابله با آنها را بدانیم.

انواع تروجان

بی‌شک تروجان‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام از آنها به روش خود بر روی سیستم شما تأثیر می‌گذارند. به همین دلیل باید سعی کنید از آلوده شدن سیستم خود به تروجان‌ها جلوگیری کنید.

  • تروجان بک‌دور (Backdoor): این نوع تروجان می‌تواند کارهایی از جمله ارسال، دریافت و نمایش اطلاعات و یا روشن نمودن سیستم در زمان‌ دلخواه انجام دهد. همچنین هکر می‌تواند فایل‌های موجود را از کامپیوتر شما حذف کند. به همین دلیل بیشتر جرم‌های اینترنتی و سایبری با تروجان بک‌دور انجام می‌شود.
  • تروجان دراپر (Dropper): در صورت دچار به این نوع تروجان هرگز متوجه نصب بدافزار بر روی سیستمتان نخواهید شد. مساله اینجاست که آنتی‌ویروس‌ها هم توان تشخیص این نوع ویروس را ندارند.
  • تروجان بانکر (Banker): از این نوع تروجان برای سرقت اطلاعات حساب‌های بانکی استفاده می‌شود. به کمک آن می‌توان اطلاعات کارت‌ها و حساب‌های بانکی را هک کرد و تراکنش‌ موردنظر را انجام داد.
  • تروجان اف تی پی (FTP): تروجان اف تی پی ابتدا سیستم شما را کاملا آلوده و درگیر می‌کند و سپس پورتی باز می‌کند تا هکر بتواند از آن راه اطلاعات مدنظر را ارسال کند.
  • تروجان آی ام (IM): با تروجان آی ام هکر می‌تواند به اطلاعات موجود در پیامک‌های شما از جمله اطلاعات حساب کاربری و رمز عبور دسترسی پیدا کند.
  • تروجان دانلودر (Downloader): دانلودر بعد از ورود به سیستم شما هر گونه برنامه مخربی که در کامپیوتر شما وجود داشته باشد را به روز رسانی می‌کند. به این ترتیب می‌تواند به اطلاعات شما دسترسی پیدا کند.

جلوگیری از آلوده شدن به تروجان

ممکن است از خود بپرسید چگونه متوجه شوم که به تروجان آلوده شده‌ام تا جلوی آسیب‌های آن را بگیرم؟ چرا که تشخیص دچار شدن به تروجان‌ها دشوار است. شما به کمک روش‌های زیر می‌توانید امنیت کامپیوتر خود را بیشتر کنید.

  • نصب آنتی ویروس معتبر برای حذف ویروس تروجان: برای محافظت از کامپیوتر در مقابل انواع ویروس و تروجان نصب آنتی‌ویروس ضروری است. معمولا تروجان‌ها ماهیت پنهان شونده دارند و تشخیص آن کمی مشکل است اما آنتی‌ویروس به روز می‌تواند تاثیرگذار باشد.
  • بررسی برنامه‌های نصب شده: توجه داشته باشید که برخی از برنامه‌ها می‌توانند مسیر را برای نصب تروجان‌ها هموار کنند. به همین دلیل از بخش کنترل پنل، برنامه‌های نصب شده را بررسی کنید و آنهایی را که به نظرتان ناشناس می‌آید و احتمال دارد که شما نصبشان نکرده باشید را از سیستم خود پاک کنید.
  • بررسی عملکرد کامپیوتر: از آنجایی که تروجان‌ها عملکرد پردازشی سیستم را کند و دچار مشکل می‌کنند، ممکن است با دقت و بررسی پردازش‌های انجام شده در سیستم متوجه وجود تروجان شودی. برخی از برنامه‌ها پردازنده را درگیر می‌کنند اما برنامه‌های عادی به درستی از پردازنده استفاده می‌کنند.

در نهایت ممکن است گاهی در لیست برنامه‌های نصب شده کامپیوتر شما و با بررسی کنترل پنل خود هیچ مورد مشکوکی مشاهده نکنید. بعضی از تروجان‌ها بعد از نصب در این بخش از سیستم شما نمایش داده نمی‌شوند. به همین خاطر می بایست از روش‌های دیگر برای دسترسی به برنامه‌های نصب شده استفاده کنید. یکی از راه‌های دسترسی به این برنامه‌ها این است که به منوی RUN بروید و عبارت Regedit را تایپ کنید. صفحه‌ای باز می‌شود که از آن  HKEY_CURRENT_USER را باز می‌کنید تا لیست نرم‌افزارهایی که بر روی سیستم نصب شده‌اند را ببینید. سپس هر برنامه مشکوک و ناشناسی را حدف کنید.

در آخر، نام تروجان از یک افسانه مشهور گرفته شده که در مورد اسبی است که وارد قلعه می‌شود و از این طریق به آنجا نفوذ می‌کند. نام این تکنیک هم برای نفوذ به کامپیوتر و اثرات مخرب از این اسب استفاده شده است.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *