وقتی می‌خواهیم با کامپیوتر شخصی کار کنیم و یا در دنیای امروز از دستگاه‌های مختلف کامپیوتری که روز به روز تکنولوژی آنها پیشرفته‌تر می‌شود، استفاده کنیم، باید درباره خطراتی که ممکن است با آنها روبه‌رو شوید نیز اطلاعاتی داشته باشید. مختصری درباره محافظت از سیستم کامپیوتری و انواع کرم‌های کامپیوتری و روش‌های تشخیص آنها را بشناسید تا بتوانید بهتر با آنها مقابله کنید.

تروجان چیست؟

در تعریف اولیه می‌توان اینطور گفت که تروجان‌ها نرم‌افزارهایی هستند که مخفیانه و به‌ شکل برنامه‌های شناخته شده و واقعی مثل یک بازی یا حتی فایل‌های موسیقی به کامپیوتر نفوذ می‌کنند و شروع به تخریب می‌کند. پس از ورود یک تروجان، ممکن است که از همان ابتدا فعالیت مخرب خود را آغاز کند و یا همانند برخی از تروجان‌ها در کامپیوتر شما بی‌حرکت بنشیند و منتظر دستورات هکر میزبان خود شود. حتی برخی از آنها نرم‌افزارهای مخرب دیگری را هم در کامپیوتر دانلود کرده و تنظیمات امنیتی شما را دور می‌زنند. حتی ممکن است آنتی‌ویروس شما را غیرفعال کنند. برخی از تروجان‌ها سیستم شما را به بستری برای اجرای حملات DDoS تبدیل می‌کنند و امنیت سرورتان را به خطر می‌اندازند.

تروجان‌ها چگونه سیستم شما را آلوده می‌کنند؟

راه‌های مختلفی برای آلوده شدن سیستم شما به تروجان وجود دارد. چند مورد از رایج‌ترین آنها را در اینجا لیست می‌کنیم:

لینک‌های مخرب در ایمیل

یکی از رایج‌ترین روش‌هایی که سبب آلوده شدن کامپیوتر شما به تروجان می‌شود، لینک‌های جعلی داخل ایمیل است. ممکن است شما ایمیلی دریافت کنید که به نظر از شخصی آشنا به دستتان رسیده باشد در حالی که جعلی است. در این صورت با دانلود فایل یا باز کردن لینک کامپیوترتان به تروجان آلوده خواهد شد.

اشتراک گذاری فایل

کاربران زیادی برای به ‌اشتراک‌گذاشتن یک فایل از وب‌سایت‌های مرتبط استفاده می‌کنند. مزیت این سایت‌ها در این است که افراد مختلف می‌توانند نرم‌افزارهای حرفه‌ای را بدون پرداخت هزینه دانلود کنند. از طرفی این بستر برای هکرها فراهم می‌شود که راحت‌تر به سیستم شما نفوذ کنند.

پیام‌های جعلی

در برخی از اپلیکیشن‌ها می‌توانید با افراد دیگر چت کنید که باعث می‌شود از این طریق در معرض خطر آلوده شدن به تروجان قرار بگیرید. چون ممکن است پلتفرم امن نباشد و یا یک نسخه از یک پیام را دریافت کنید که متوجه جعلی بودن آن نشوید. برخی از افراد برای ورود به سیستم و استفاده از اطلاعات شما از پروفایل‌های مشابه افرادی استفاده می‌کنند که آنها را می‌شناسید و متوجه تفاوت‌های جزیی پروفایل جعلی با اصلی نمی‌شوید.

وب‌سایت‌های آلوده

برخی از هکرها ضعف‌های وب‌سایت‌ها با امنیت پایین را پیدا می‌کنند و فایل خود را بر روی آن آپلود می‌کنند که باعث می‌شود کاربری که آن فایل را دانلود می‌کند، به تروجان دچار شود.

شبکه‌های وای‌فای هک شده

یکی دیگر از منابعی که ممکن است به تروجان آلوده باشد، شبکه‌های وای‌فای هک‌شده است. به این صورت که هکری یک شبکه وای‌فای جعلی ایجاد می‌کند که مشابه شبکه‌ای است که شما به آن متصل می‌شوید.

برای حذف تروجان‌ها چه کار کنیم؟

برای حذف و پاکسازی تروجان‌ها از کامپیوترتان می‌بایست برنامه‌های بلااستفاده، برنامه‌های ناشناس و بدون منبع را پیدا کرده و پاک کنید. آنتی ویروس در این مورد می‌تواند کمکتان کند و با شناسایی آنها به راحتی حذفشان کند. همچنین می‌توانید کامپیوتر خود را روی حالت ایمن (Safe Mode) قرار دهید تا ویروس نتواند جلوی حذف شدنش را بگیرد. این کار هوشمندانه خواهد بود. در این میان مراقب باشید تا برنامه‌های پایه‌ای کامپیوتر را حذف نکنید. به هنگام حذف تروجان‌ها لازم است در مواردی احتیاط‌ کنید تا مشکل دیگری برای کامپیوتر به وجود نیاید.

  • اگر از دستگاه‌های اپل استفاده می‌کنید، می‌توانید حساب خود را بازیابی کنید.
  • توجه داشته باشید که اکانت‌های جیمیل و یاهو نمی‌توانند بازیابی شوند.
  • تنظیم حساب‌های ابری با استفاده از آدرس‌های ایمیلی که از ویژگی بازیابی اکانت پشتیبانی می‌کند، می‌تواند راه حل خوبی باشد.
  • استفاده از احراز هویت و اعتبارسنجی قوی برای اکانتتان ضروری است.
  • قبل از باز کردن پیوست‌های ایمیلی مشکوک با فرستنده تماس بگیرید.
  • حتما از یک آنتی‌ویروس خوب استفاده کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *