اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد روش‌های جذب فالوور واقعی در سال ۲۰۲۰ را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید با استفاده از این سیستم، مشتریان کسب‌وکار خود را بیشتر کنید و درآمد بالاتری داشته باشید.

هشتگ اجتماعی (Community hashtags) مهم‌ترین هشتگ برای ارتباط با کاربران

یکی از مهم‌ترین انواع هشتگ در اینستاگرام که کمک زیادی به ارتباط میان کاربران و صفحات مختلف اینستاگرام می‌کند، هشتگ اجتماعی یا Community hashtags است. از این هشتگ می‌توانید برای پیدا کردن مخاطبان یک حوزه خاص استفاده کنید! مثلاً می‌توانید مسافران یک شهر یا منطقه خاص را پیدا کنید. به دو هشتگ زیر توجه کنید:

#mytravelgram: معمولاً این هشتگ را کاربرانی که در سفر هستند و می‌خواهند خاطرات خود را با سایر کاربران به اشتراک بگذارند، در پست‌های خود قرار می‌دهند. به همین راحتی می‌توانید تمام کاربرانی که در سفر هستند و از سفر خود عکس منتشر می‌کنند را پیدا کنید. در واقع با استفاده از این هشتگ می‌توانید اجتماع مسافران در اینستاگرام را پیدا کنید و با آنها تعامل داشته باشید.

رقابت این هشتگ‌ها معمولاً کمتر از ۳ نوع هشتگ قبلی است و به راحتی می‌توانید ارتباط و تعامل خوبی با کاربران جدید ایجاد کنید. منظور ما این است که تنها از این هشتگ‌ها در پست خود استفاده نکنید و منتظر لایک شدن توسط کاربران نباشید! فعال باشید؛ پست‌های سایر کاربران با هشتگ‌های مورد استفاده خود را لایک کنید و برای آن‌ها کامنت بگذارید. اینستاگرام شبکه‌ای برای ایجاد ارتباط‌های جدید و قوی است! این فرصت را از دست ندهید و حرفه‌ای عمل کنید.

هشتگ موقعیت مکانی (Location hashtags)

یکی دیگر از مهم‌ترین انواع هشتگ در اینستاگرام هشتگ موقعیت مکانی یا Location hashtags است. با استفاده از هشتگ‌های موقعیت مکانی می‌توانید برای کسب‌وکار محلی خود یا شهری که در آن فعالیت می‌کنید را به هشتگ‌های پست خود اضافه کنید! مثلاً هشتگ زیر را ببینید:

#عکاسی_تهران: این هشتگ نشان می‌دهد که فرد موردنظر عکاس است و در شهر تهران فعالیت می‌کند. این محدودیت به عکاس اجازه می‌دهد تا مخاطبان هدف موردنظر که از شهر تهران هستند را جذب کند و افراد برای سفارش عکاسی تنها در شهر تهران اقدام کنند. مهم‌ترین ویژگی هشتگ لوکیشن، رقابت بسیار کم و قابلیت جذب مخاطبان به صورت کاملاً هدفمند است. اگر فروشگاهی دارید که تنها در یک شهر یا منطقه خاص فعالیت می‌کنید، کافی است در پست‌های خود هشتگ آن شهر یا منطقه را درج کنید؛ در این صورت مخاطبانی که به دنبال هشتگ‌های یک منطقه خاص هستند، به راحتی شما و سایر کسب‌وکارهایی که هشتگ آن شهر را در پست خود درج کرده‌اند، می‌بینند.

یک نکته! گاهی اوقات رقابت در این نوع هشتگ آن‌قدر کم است که شاید فکر کنید اصلاً فایده‌ای برایتان نخواهد داشت اما باید توجه کنید که شاید مخاطبان ورودی به صفحه شما از طریق این نوع هشتگ کم باشد، اما همه کسانی که از طریق آن وارد صفحه شما می‌شوند دقیقاً همان مخاطبانی هستند که باید در صفحه شما باشند. بنابراین شاید کمیت ورودی کاربران از طریق هشتگ لوکیشن کم باشد، اما کیفیت آن تا حد بسیار زیادی بالا است.

یک پیشنهاد! اگر مدیریت کسب‌وکاری را برعهده دارید که در یک منطقه خاص فعالیت می‌کنید، پیشنهاد ما استفاده از گروه‌های هشتگ صنعت، هشتگ لوکیشن و هشتگ‌های خاص برای گرفتن بهترین نتیجه است! ترکیب این ۳ نوع هشتگ بهترین نتایج را برای شما فراهم می‌کند. مثلاً هشتگ زیر را ببینید:

#عکاس_مدلینگ_تهران: این هشتگ نشان می‌دهد که صفحه مربوط به یک فرد عکاس است که در زمینه مدلینگ فعالیت می‌کند! از طریق لوکیشن آن فرد هم در هشتگ قرار گرفته است و نشان‌دهنده فعالیت این عکاس در شهر تهران است. بنابراین اگر کسب‌وکار محلی دارید، شما هم از این روش استفاده کنید تا مخاطبان هدف شما را دنبال کنند.

هشتگ رویدادهای مختلف (Event hashtags)

اگر به تقویم شمسی یا میلادی نگاه کنید، رویدادهای مختلفی می‌بینید که بهانه‌های خوبی برای تولید محتوا در اینستاگرام یا سایر شبکه‌های اجتماعی هستند. هشتگ رویدادها یکی از انواع هشتگ در اینستاگرام است که کمک زیادی به افزایش بازدید پست شما می‌کند. این نوع هشتگ معمولاً رقابت بسیار کمی دارد؛ زیرا بسیاری از کاربران از رویدادهای مهم باخبر نیستند و فرصتی برای تولید محتوای آن پیدا نمی‌کنند. مثلاً می‌توانید در مورد رویداد یک روز پستی تولید کنید و از اتفاقاتی که در آن روز می‌افتد به کاربران اطلاع دهید؛ سپس هشتگ آن رویداد را در پست خود قرار دهید. زیرا بسیاری از کاربران در همان روز هشتگ رویداد را جستجو می‌کنند و شانس زیادی برای تعامل کاربران با آن پست خواهید داشت. یکی از هشتگ‌های بسیار محبوب در میان کاربران، هشتگ Blackfriday (جمعه سیاه) است که فروشگاه‌های زیادی در این روز به کاربران تخفیف‌های خوبی می‌دهند. می‌توانید در چنین روزی تخفیفی به کاربران بدهید و یک پست در اینستاگرام خود منتشر کنید.

هشتگ‌های مربوط به جشن (Celebration hashtags)

یکی دیگر از مهم‌ترین انواع هشتگ‌ در اینستاگرام هشتگ‌های مربوط به جشن‌های مختلف است. معمولاً مردم با پست‌هایی که جنبه شادی و سرگرمی دارند، بهترین تعامل برقرار می‌کنند. هشتگ جشن‌ها هم به منظور پست گذاشتن در مورد جشن‌های مختلف بوجود آمده است! مثلاً در ابتدای هر سال هشتگ مربوط به جشن کریسمس طرفداران زیادی پیدا می‌کند و مردم در هنگام پست گذاشتن در این زمینه هشتگ آن را هم درج می‌کنند.

هشتگ‌های مربوط به جشن معمولاً یک بار در سال استفاده می‌شوند اما رقابت در آن بسیار زیاد است. به عنوان مثال جشن ابتدای سال میلادی یا همان کریسمس تنها یک بار در سال برگزار می‌شود اما در همین بازه کوتاه میلیون‌ها عکس با هشتگ کریمس در اینستاگرام منتشر می‌شود که رقابت را تا حد بسیار زیادی سخت می‌کند. مثلاً هشتگ‌های زیر مربوط به جشن‌های میلادی است:

#SummerHolidays2020: این هشتگ مربوط به تعطیلات تابستان در سال ۲۰۱۹ است که جوانان زیادی با این هشتگ پست‌هایی را منتشر می‌کنند.

#NationalPizzaDay: این هشتگ هم مربوط به افرادی است که پیتزا را دوست دارند! روز جهانی پیتزا که یکی از جذاب‌ترین روزهای میلادی برای افراد خارجی است، جایگاهی در تاریخ میلادی دارد و در این روز صدها عکس پیتزا منتشر می‌شود.

این نوع هشتگ‌ها معمولاً خودشان توضیحی برای خودشان هستند و نیاز به توضیح بیشتر ندارند و حس خوبی به کاربران می‌دهد و شما هم می‌توانید در چنین رویدادهایی با کاربران خود تعامل برقرار کنید و با آن‌ها ارتباط نزدیک‌تری داشته باشید.

هشتگ‌های با تعداد پست زیاد و رقابت بالا (High density)

اگر بخواهیم سخت‌ترین هشتگ را برای رتبه گرفتن در اینستاگرام معرفی کنیم، باید بگوییم هشتگ‌های High density، هشتگ‌هایی هستند که بیشترین پست‌ها را دارند و رقابت در آن‌ها بسیار سخت است. این هشتگ‌ها معمولاً تعداد پست‌های بالاتر از ۵۰۰K دارند و رقابت در آن بسیار سنگین است! اگر به فکر این هستید که در این هشتگ‌ها رتبه خوبی بگیرید، باید بگوییم برای صفحه‌های تازه‌کار تقریباً غیرممکن است. پیشنهاد می‌کنم علاوه بر استفاده از این هشتگ‌، هشتگ‌های دیگری هم استفاده کنید تا به افزایش رتبه این نوع هشتگ‌ها هم کمک کند. برای رتبه گرفتن در این هشتگ‌ها باید تعامل پست خود را از طریق روش‌های مختلف (مثلاً هشتگ‌های دیگر یا تبلیغات) استفاده کنید تا بتوانید رتبه پست خود را در هشتگ‌های High density هم افزایش دهید.

هشتگ‌های با تعداد پست کم و رقابت پایین (Low density)

برخلاف هشتگ‌های High density که یکی از مهم‌ترین انواع هشتگ در اینستاگرام را تشکیل می‌دهد، هشتگ‌های Low density یا کم‌رقیب هم وجود دارند. این نوع هشتگ‌ها معمولاً تعداد کمی پست دارند و بسیار راحت می‌توانید در آن‌ها رتبه گرفت. معمولاً این هشتگ‌ها بدلیل پست‌های کم رقابت بسیار کمی هم دارند و خیلی راحت می‌توانید رتبه پست‌های آن را افزایش داد. البته باید توجه داشته باشید که این نوع هشتگ‌ها معمولاً جامعه کاربران کمتری دارند و نمی‌توان به تنهایی برای افزایش رتبه صفحه از آن استفاده کرد. اگر مدیریت یک کسب‌وکاری را برعهده دارید که برای بازاریابی آن از اینستاگرام استفاده می‌کنید، پیشنهاد می‌کنم در کنار این هشتگ، از انواع هشتگ در اینستاگرام استفاده کنید. مثلاً می‌توانید در کنار هشتگ Low density از هشتگ‌های صنعتی، هشتگ‌های خاص، لوکیشن و… استفاده کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید.

برای پیدا کردن هشتگ‌های مناسب صنعت یا حوزه کاری خود بهترین کار این است که به صفحه رقیبان خود مراجعه کنید! در هر حوزه کاری معمولاً صفحاتی وجود دارند که از سایر رقیبان موفق‌تر هستند و پست‌هایشان تعامل بسیار خوبی دارد. کافی است وارد پست‌های مربوط به این صفحات شوید و هشتگ‌های مورد استفاده را ببینید. با ورود به صفحه هر یک از این هشتگ‌ها تعداد پست‌ها و محبوب‌ترین پست‌ها را می‌توانید ببینید که در صفحه خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. برای استفاده از هشتگ‌ها در یک پست پیشنهاد می‌کنم انواع هشتگ در اینستاگرام را استفاده کنید. اینستاگرام تا ۳۰ هشتگ را برای هر پست آنالیز می‌کند و به راحتی می‌توانید از ۳۰ هشتگ در یک پست استفاده کنید.

بهترین حالت هشتگ گذاری این است که تعدادی هشتگ تخصصی و پرجستجو برای کسب و کار خود پیدا کنید؛ البته نه به این معنا که برای همۀ پست‌های‌تان فقط از این هشتگ‌ها استفاده کنید. استفاده از هشتگ‌های مشابه برای همۀ پست‌ها، اشتباه و اسپم است. شما باید برای هر پست از ۲ یا ۳ هشتگ تخصصی، به علاوه ۵ یا ۶ هشتگ متغیر دیگر و مرتبط با پست‌تان استفاده کنید. پس:

  • بهترین تعداد هشتگ برای پست، ۷ یا ۸ تاست و بیشتر از این ممکن است خطرناک باشد.
  • برای پست‌ها هشتگ‌های کاملا مشابه در نظر نگیرید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *