اگر شما هم سایتی دارید، حتماً می دانید که اطلاعات سایت مهم ترین بخش سایت است. در واقع اگر سایتی اطلاعاتی نداشته باشد، ارزشی هم ندارد؛ پس همه چیز اطلاعات است. حال فرض کنید اطلاعات سایت شما یک شبه از بین برود و هیچ راهی برای بازگردانی آن نداشته باشید. در این صورت چه اتفاقی می افتد؟ خیلی ساده است، سایت کاملاً نابود می شود و در بهترین حالت باید از صفر شروع کنید. حال برای این که چنین اتفاقی نیفتد باید چه کاری انجام دهید؟ تهیه نسخه پشتیبان بهترین و ساده ترین راه برای جلوگیری از دست رفتن اطلاعات است.

پس اگر سایتی دارید و می خواهید در صورت بروز مشکل برای سایت سریعاً آن را به حالت اول برگردانید، تهیه نسخه پشتیبان امری واجب است. اما چه دلیلی وجود دارد که حتماً از سایت نسخه پشتیبان تهیه کنید؟ در این مقاله می خواهیم به بررسی مهم ترین دلایلی که باعث می شود تا تهیه بکاپ از سایت امری ضروری محسوب شود می پردازیم.

مهم ترین دلایل برای تهیه بکاپ از سایت

مهم ترین دلایلی که باعث می شود تا تهیه نسخه پشتیبان از سایت ضروری باشد عبارتند از:

  • حفاظت از سایت در برابر اشتباهات دستی
  • جلوگیری از اختلال در روند سایت پس از بروزرسانی
  • جلوگیری از تخریب فایل ها و داده ها
  • جلوگیری از عدم همگام سازی پس از نصب پلاگین های جدید
  • جلوگیری از مشکلات احتمالی در صورت نصب بدافزارها
  • حفاظت از سایت در برابر هکرها
  • راحت تر شدن اجرای نسخه آزمایشی سایت
  • جلوگیری از کاهش درآمد سایت
  • از خطرات احتمالی در امان هستید!

چگونه نسخه پشتیبان تهیه کنیم؟

اکنون که با مهم ترین دلایل تهیه نسخه پشتیبان از سایت آشنا شدید، احتمالاً این سوال برای شما پیش می آید که چطور از سایت خود نسخه پشتیبان تهیه کنیم! راه های مختلفی برای تهیه بکاپ از سایت وجود دارد که برخی از آن ها راحت تر بوده و در مدت زمان کوتاهی قابل انجام هستند. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی راه کارهایی بپردازیم که با استفاده از آن می توانید از سایت خود بکاپ تهیه کنید. 3 راه کار عالی برای تهیه بکاپ از سایت عبارتند از:

  • بکاپ گرفتن توسط هاستینگ

هر سایتی روی یک سرویس هاست میزبانی می شود! هاستینگ ها وظیفه دارند که از سایت شما به صورت منظم بکاپ تهیه کنند. اگر سایت شما سایتی است که هر روز بروزرسانی نمی شود، یک بار آپدیت کردن تا در هر ماه هم کافی است و نیازی نیست که هر روز از آن بکاپ تهیه کنید. معمولاً هاستینگ ها به صورت هفتگی بکاپ تهیه می کنند. بنابراین برای سایت هایی که همیشه بروزرسانی نمی شوند بکاپی که هاستینگ تهیه می کند مناسب است و نیازی نیست که خودتان با روش های دیگر بکاپ بگیرید.

البته برخی هاستینگ ها حرفه ای تر عمل می کنند و عملیات بکاپ گیری آن ها به صورت روزانه است. در چنین شرایطی اگر برای سایت شما مشکلی پیش بیاید، به محتوای همان روز هم دسترسی دارید و جای نگرانی نیست. مثلاً اگر سایت شما هک شود و محتوای سایت پاک شود، در این صورت تنها کافی است به هاستینگ خود تیکت بزنید و درخواست بازگردانی بکاپ را داشته باشید. البته حتماً باید بازه زمانی بکاپ گرفتن را بررسی کنید و مطمئن شوید که روزانه بکاپ تهیه می شود! در غیر این صورت اگر بکاپ مربوط به چند روز قبل باشد، محتوایی که پیش از بکاپ گرفتن روی سایت وجود داشت بازگردانی می شود.

  • بکاپ گرفتن به صورت دستی

یکی دیگر از روش هایی که با استفاده از آن می توانید از سایت خود بکاپ تهیه کنید، بکاپ گرفتن به صورت دستی است. فرقی نمی کند که کنترل پنل هاست شما چه چیزی باشد؛ سی پنل، دایرکت ادمین یا هر چیز دیگر. هر پنلی این قابلیت را در اختیار شما قرار می دهد که به راحتی بکاپ تهیه کنید. برای این کار کافی است وارد بخش کنترل پنل هاست خود شوید و از طریق ابزاری که برای تهیه بکاپ از سایت در اختیار شما قرار دارد، بکاپ تهیه کنید. البته برخی سیستم ها به شما اجازه می دهند که به نحوی تنظیم کنید که به صورت خودکار بکاپ بگیرد. مثلاً می توانید مشخص کنید که هر روز از سایت بکاپ تهیه کرده و آن را در بخشی از هاست ذخیره کند.

اگر سایت شما به صورت روزانه بروزرسانی می شود، حتماً این قابلیت را استفاده کنید. چرا که اگر بکاپ شما روزانه نباشد و هفتگی باشد، در صورت از دست رفتن اطلاعات نمی توانید به اطلاعات اخیر دسترسی پیدا کنید. مثلاً اگر آخرین بکاپ مربوط به 5 روز پیش باشد و شما هر روز محتوای جدید در سایت خود قرار داده باشید، محتوای 5 روز آخر از بین می رود. حال اگر محتوا را در جای دیگری ذخیره نکرده باشید، باید محتوا را از ابتدا تولید کنید که این موضوع به معنی از دست رفتن زمان، انرژی و هزینه است! قطعاً هیچ سایتی دوست ندارد چنین اتفاقی برایش بیفتد.

  • تنظیم بکاپ گیری خودکار

اگر از سیستم های مدیریت محتوای مختلف استفاده می کنید، ابزارهای مختلفی در اختیار شما قرار دارد که می توانید به صورت خودکار بکاپ بگیرید. البته هاست شما هم چنین امکانی دارد اما اگر به هر دلیلی نخواستید از آن استفاده کنید یا محدودیت داشتید، می توانید از افزونه های بکاپ گیری استفاده کنید. در هر سیستم مدیریت محتوایی پلاگین ها و ماژول های بکاپ گیری وجود دارند که می توانید مشخص کنید هر چند وقت از سایت شما بکاپ تهیه کنند. مثلاً می توانید روزانه یک بار از سایت خود بکاپ بگیرید و در صورت نیاز از آن استفاده کنید.

گزینه های زیادی در چنین پلاگین هایی در اختیار شما قرار دارد! مثلاً می توانید مشخص کنید که بکاپ به ایمیل شما ارسال شود. حتی در برخی ابزارها می توانید مشخص کنید که بکاپ روی سرور دیگری نگه داری شود؛ برای این کار کافی است یک اکانت ftp در سرور دیگر بسازید و آن را در افزونه وارد کنید. در این مورد به صورت خودکار فایل بکاپ منتقل می شود و در صورت نیاز استفاده می شود. این قابلیت بسیار کاربردی است! چرا که اگر هاست شما به صورت کامل حذف شود، بکاپی که روی هاست ذخیره کرده اید هم از بین می رود. پس چنین قابلیتی می تواند بسیار ارزشمند باشد.

استفاده از پلاگین های بکاپ گیری در وردپرس

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای بسیار حرفه ای و استاندارد است! بسیاری از سایت های دنیا هم با کمک وردپرس ساخته شده اند و احتمالاً شما هم از وردپرس برای راه اندازی و طراحی سایت خود استفاده کرده باشید. در وردپرس پلاگین های مختلفی وجود دارد که در زمینه های مختلف به شما کمک می کنند. شما با کمک پلاگین های بکاپ گیری در وردپرس می توانید از سایت خود به صورت کامل بکاپ تهیه کنید و اگر روزی به آن نیاز داشتید، از طریق همان پلاگین به راحتی بازگردانی کنید. ده ها پلاگین در این زمینه وجود دارد که باید بررسی کنید و ببینید که کدام پلاگین وردپرس به درد شما می خورد.

حتی پلاگین های رایگان وردپرس هم در این زمینه به شما کمک می کنند و نیازی نیست که بابت آن هزینه کنید! البته پلاگین های پولی معمولاً امکانات بیشتری در اختیار شما قرار می دهند و ممکن است بخواهید از آن ها استفاده کنید. یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود تا از پلاگین های وردپرس استفاده کنید، این است که در سایر روش ها محدودیت روزی یک بار بکاپ گرفتن وجود دارد اما پلاگین هایی وجود دارند که روزانه چند بار هم از سایت شما بکاپ تهیه می کنند. حتی می توانید مشخص کنید که چند بکاپ آخر نگه داشته شود و جایگزین نشود. برای سایت هایی که روزانه چندین بار آپدیت می شوند، استفاده از پلاگین ها می تواند بسیار جذاب باشد.

اگر قصد تغییر هاست دارید، بکاپ بگیرید!

همیشه اولین هاستی که تهیه می کنید مناسب نیست! در واقع پس از مدتی ممکن است متوجه شوید که آن هاست به درد شما نمی خورد و بهتر است هاست دیگری استفاده کنید. حتی ممکن است پس از مدتی که سایت خود را میزبانی کردید، متوجه شوید که منابع میزبان فعلی برای شما مناسب نیست و قصد داشته باشید سایت را به سرور جدیدی منتقل کنید. پس دلایل مختلفی برای تغییر هاست وجود دارد که ممکن است برای شما هم پیش بیاید. نکته ای که باید حتماً به آن اهمیت بدهید، این است که قبل از آن که هاست خود را تغییر دهید بکاپ تهیه کنید.

برای تهیه بکاپ راه های مختلفی وجود دارد که در بخش قبلی به بررسی کامل آن ها پرداختیم. البته بهترین روش این است که از سرویس میزبانی وب قبلی خود فول بکاپ بگیرید و فایل آن را به هاستینگ جدید بدهید تا بازگردانی کند. اگر هم می خواهید بخشی از هاست را منتقل کنید و نمی خواهید کامل منتقل شود، می توانید به صورت دستی از فایل ها و دیتابیس بکاپ بگیرید و منتقل کنید. بنابراین داشتن فایل بکاپ کمک زیادی به شما می کند تا بتوانید در مواقع مختلف و ضروری از آن استفاده کنید.

با تهیه بکاپ از سایت خیالتان راحت است!

یکی از کارهای بسیار مهم و اساسی که در صورت داشتن سایت باید انجام دهید، تهیه بکاپ از سایت است. با تهیه بکاپ از سایت امنیت سایت شما حفظ می شود و اگر مشکلی برای سایت به وجود بیاید، در کمتر از یک دقیقه می توانید سایت را به حالت اول برگردانید. سایت های زیادی وجود داشته اند که به دلیل نداشتن بکاپ از بین رفته اند و از صفر شروع کرده اند! اگر شما نمی خواهید محتوای سایتتان برای همیشه از بین برود، همیشه بکاپ داشته باشید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *