اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد بازاریابی دهان به دهان و اهمیت آن در کسب‌وکار اینترنتی را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید فروش کسب‌وکارتان را با استفاده از این روش بازاریابی بهبود ببخشید.

برای آن که بتوانید بهترین بازخورد را در بازاریابی دهان به دهان بگیرید، باید بر روی محتوای صفحات اجتماعی خود کار کنید! هر چقدر محتوای شما کیفیت و ارزش بیشتری داشته باشد، کاربران آن را بیشتر به اشتراک می‌گذارند. در واقع میزان کیفیت و ارزش یک پست با بازخورد کاربران در بخش بازاریابی دهان به دهان ارتباط مستقیم دارد! البته اگر محصولی دارید، تنها اشتراک‌گذاری پست با دوستان کافی نیست و باید بتوانید آن‌ها را ترغیب کنید تا نظر خود را به صورت مستقیم بیان کنند. مثلاً اگر یک محصول خاص دارید، از آن‌ها بخواهید نظر خودشان را در قالب یک پست یا استوری بیان کنند! برای این کار باید آن‌ها را ترغیب کنید؛ یک راه‌کار ساده این است که شما یک جایزه برای آن‌ها تعیین کنید و از آن‌ها بخواهید که نظر خود را بیان کنند. در نهایت از میان کسانی که نظر خود را بیان کرده‌اند، یک لیست تهیه کنید و جایزه را به کمک قرعه‌کشی به یک یا چند نفر از آن‌ها هدیه دهید.

یک نکته! اگر می‌خواهید محتوای سایت شما توسط کاربران به اشتراک گذاشته شود، باید ابزاری برای این کار در هر صفحه سایت خود قرار دهید. تولید محتوای مداوم را فراموش نکنید! کاربران به دنبال این هستند که همیشه محتوای جذاب، آموزنده و ارزشمند در صفحه شما ببینند. یک تقویم محتوا تهیه کنید و بر اساس آن محتوا تولید کنید! در واقع برنامه راه شما باید در استراتژی محتوا مشخص باشد و تقویم محتوا بخش مهمی از آن است.

چگونه مخاطبان را از طریق بازاریابی دهان به دهان جذب کنیم؟

مهم‌ترین مسئله در بازاریابی دهان به دهان جذب مخاطبان است! برای آن که بتوانید مخاطبان خود را جذب کنید، چندین راه‌کار پیش روی شما قرار دارد که برخی از آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • برگزاری مسابقه اینستاگرامی: در کسب‌وکار اینترنتی خود برای انجام هر کاری، باید هدفی داشته باشید. در واقع بدون داشتن هدف نمی‌توانید میزان موفقیت خود را اندازه بگیرید! در مسابقه اینستاگرامی نیز باید هدفی برای شما وجود داشته باشد؛ این هدف برای هر صفحه اینستاگرامی متفاوت است و این تفاوت‌ها سبب می‌شود تا روش برگزاری مسابقه اینستاگرمی برای هر کسب‌وکار، متفاوت باشد. هدف شما باید به موازات هدف کسب‌وکارتان و علاقه فالوورهای شما باشد! فرقی ندارد که هدف شما از برگزاری مسابقه اینستاگرامی افزایش فالوورهای جدید یا افزایش تعامل کاربران فعلی است، فقط داشتن هدف اهمیت دارد. هدف ما جذب مخاطبان است؛ یعنی هدف از برگزاری مسابقه اینترنتی نیاز به جذب مخاطبان است! در این روش کاربران دوستان خود را به مسابقه اینستاگرامی دعوت می‌کنند و با استفاده از بازاریابی دهان به دهان علاوه بر جذب مخاطب، به برندسازی کسب‌وکار خود هم کمک می‌کند.
  • رشد صفحه اینستاگرام – بخش اول
  • اینفلوئنسر مارکتینگ: اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از روش‌های بسیار عالی برای افزایش فالوورهای واقعی یک صفحه است. با این روش شما می‌توانید از افراد فعال در حوزه فعالیتی خود که مخاطبان زیادی دارد، برای افزایش فالوورها استفاده کنید؛ اینفلوئنسرها در ازای دریافت هزینه صفحه و کسب‌وکار شما را در صفحه اینستاگرام خود تبلیغ می‌کنند و با این روش فالوورهای واقعی بدست می‌آورید. توجه داشته باشید که باید از اینفلوئنسرهای حوزه فعالیتی خود استفاده کنید و موقعیت جغرافیایی فالوورهای آن اینفلوئنسر را درنظر بگیرید! زیرا اگر فالوورهای آن از شهر تهران باشند و شما در شهری مثل مشهد کسب‌وکاری داشته باشید، تبلیغات تاثیر زیادی بر روی کسب‌وکارتان ندارد و تنها به افزایش فالوور غیرهدفمند می‌انجامد. یکی از راه‌هایی که با استفاده از آن می‌توانید محتوای خود را به کاربران زیادی نمایش دهید، اینفلوئنسر مارکتینگ است. اینفلوئنسرها از جنس خود کاربران هستند و کاربران اعتماد زیادی به آن‌ها دارند! هنگامی که آن‌ها شما را معرفی می‌کنند، کاربران بیشتری شما را دنبال می‌کنند و این یک روش بازاریابی دهان به دهان است. البته اینفلوئنسر مارکتینگ هم هزینه‌های خود را دارد اما با توجه به تاثیرگذاری زیادی آن، در مقابل سایر روش‌های جذب مخاطب معمولاً بسیار به صرفه‌ است.
  • استفاده هم‌زمان از مسابقات اینستاگرام و اینفلوئنسر مارکتینگ: این دو روش به صورت مجزا هم بسیار تاثیرگذار هستند اما اگر بتوانید برگزاری مسابقه اینستاگرامی را از طریق اینفلوئنسرها به کاربران معرفی کنید، تاثیر آن تا چندین برابر افزایش پیدا می‌کند! زیرا مسابقات اینستاگرام انگیزه بسیار خوبی هستند تا کاربران شما را دنبال کنند؛ حال فرض کنید این مسابقه توسط اینفلوئنسرها که کاربران بیشترین اعتماد را نسبت به آن‌ها دارند، معرفی شود! در این صورت نه تنها تعداد زیادی از کاربران شما را دنبال می‌کنند، بلکه باعث می‌شود تا یک برندسازی عالی برای کسب‌وکار خود انجام دهید.
  • اصول راه اندازی مسابقه اینستاگرامی- بخش اول

برای جذب مخاطبان از روش‌های زیر هم می‌توانید استفاده کنید:

  • صفحات اینستاگرامی: بسیاری از صفحات اینستاگرام با کسب‌وکار شما مرتبط هستند و فالوورهای زیادی دارند. این صفحات در ازای دریافت هزینه حاضر به درج تبلیغات شما هستند؛ اگر نیاز به تبلیغات در چنین سایت‌هایی دارید، حتما از کیفیت فالوورهای آن صفحات اطمینان حاصل کنید و سپس در آن‌ها تبلیغ کنید.
  • استفاده از شبکه‌های اجتماعی دیگر: اگر در شبکه‌های اجتماعی دیگر نظیر فیسبوک، توییتر، لینکداین و… فعالیت می‌کنید، لازم است بدانید این شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توانند به شما در زمینه تبلیغات صفحه اینستاگرامی خود کمک کنند. کافی است یک پست جذاب و حرفه‌ای در زمینه معرفی مسابقه اینستاگرامی خود معرفی کنید و آن را در اختیار دنبال‌کنندگان خود قرار دهید. در اینصورت علاوه بر اینکه مسابقه خود را به کاربران معرفی کرده‌اید، توانسته‌اید کاربران را از شبکه‌های اجتماعی دیگر به صفحه اینستاگرام خود بکشانید و دنبال‌کنندگان خود را افزایش دهید.
  • وبسایت: اگر برای کسب‌وکار خود یک وبسایت راه‌اندازی کرده‌اید و خدمات خود را از طریق آن ارائه می‌کنید، این وبسایت یک کانال بسیار عالی در زمینه جذب مخاطبان بیشتر برای مسابقه اینستاگرام شما است. کافی است یک بنر تبلیغاتی در وبسایت خود قرار دهید و از کاربران بخواهید برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مسابقه به صفحه اینستاگرام شما مراجعه کنند.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *