عکس‌های بسیاری همچون مثال پایین دیده‌اند که در آن از این افکت دوگانه استفاده شده است. افکت محبوبی که می‌توان از آن برای کارهای گوناگون استفاده کرد. هم در عکس‌های چاپی و هم در صفحات وب.

نمونه طرح افکت دوگانه

بهترین ابزار برای این کار که البته محبوبیت بسیاری نزد ایرانیان نیز برخوردار است، فتوشاپ خواهد بود. پس آموزش ایجاد افکت دوگانه را در این پست دنبال کنید:

عملی ساده اما نتیجه‌ای زیبا

کلیت انجام این عملیات ساده خواهد بود. عکسی را می‌برید و بافت مورد نظر را روی آن کپی کرده، میزان شفافیتش را کم می‌کنید، به همین سادگی! اما مهم‌ترین سوالی که پیش می‌آید در مورد کیفیت عکس خروجی است.

باید در نظر داشته باشید که برای انجام این کار به دو عکس احتیاج دارید. عکس پایه و بافتی که روی آن می‌افتد. کیفیت نتیجه نهایی به کیفیت هر دوی این عکس‌ها ربط دارد و باید برای بهترین نتیجه ممکن از دو عکس با کیفیت بالا استفاده کنید.

قدم اول: بریدن بخش‌های اضافی عکس

ابتدا برای انجام کار باید آن بخشی از عکس را که می‌خواهید در نتیجه نهایی داشته باشید، جدا کنید. در این مثال ما از عکس پایین برای انجام کار استفاده کرده‌ایم.

در این بخش ما سعی کرده‌ایم به ساده‌ترین شکل ممکن و با ابزار Lasso (کلید L بر روی کیبورد) دور تا دور دختر درون عکس را انتخاب کرده و آن را از عکس پشت جدا کنیم.

بعد از انتخاب بخش مورد نظر با  با فشردن کلید‌های Ctrl + C کپی کرده و لایه‌ای جدید باز می‌کنیم و در لایه جدید آن را با فشردن کلیدهای Ctrl + V پیست می‌کنیم. روی لایه جدید هم کلیک کنید و از منوی Image > Adjustments گزینه Desaturate را کلیک کنید.

قدم دوم: اضافه کردن تصویر ثانویه

عکس جدید را در لایه‌ای بالاتر از همه‌ی لایه‌ها کلیک کنید. حالا بر روی لایه عکس بریده شده کنترل را نگه دارید و کلیک کنید تا حاشیه عکس انتخاب شود. به لایه عکس ثانویه برگردید و سپس از روی منوی پایین بخش لایه‌ها یک لایه ماسک اضافه کنید.

حالا می‌بینید که عکس دوم به شکل جایی که باید در آن قرار بگیرد در می‌آید.

حالا یک بار دیگر تمامی عکسی که بریده‌اید را کپی کنید و در لایه‌ای بالاتر دوباره آن را پیست کنید. به جای این کار می‌تانید روی لایه کلیک کنید و سپس کلید‌های Ctrl + J را فشار دهید. لایه کپی شده را به بالاترین مکان ببرید. حالا با کم یا زیاد کردن Opacity می‌بینید که بافت زیر عکس نمایان می‌شود.

اما استفاده از Opacity تنها دیگر خیلی ابتدایی و خشک است به جای این کار لایه جدید را هم به صورت ماسک در بیاورید. سپس ابزار brush را با فشردن کلید B انتخاب کنید و در تنظیمات این ابزار Hardness را ۰ درصد کاهش دهید. در نظر داشته باشید که رنگ براش شما حتما سیاه باشد. Opacity لایه را نیز تا ۴۰ درصد کم کنید و سپس دور تا دور طرحتان را براش کنید.

قدم سوم: عکس مناسبی برای پس‌زمینه انتخاب کنید

ممکن است خیلی به عکس اولیه دست نزده باشید و به طور کلی همان پس‌زمینه برای کار شما مناسب باشد. همچنین می‌توانید یک رنگ برای انجام کار خود انتخاب کنید. این‌ها دیگر به سلیقه شما بر می‌گردد.

در نظر داشته باشید که ابزار کار اینچنینی بسیار ساده‌است، تنها صبر و سلیقه می‌خواهد تا بشود عکس‌هایی زیبا و هنرمندانه ساخت.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *