طوفانی که چند وقت پیش پورتوریکو را در نوردید، خسارات بی‌شماری به زیرساخت‌های این شهر رساند که یکی از این زیرساخت‌ها شبکه برق بود. در همین راستا ایلان ماسک مدیر شرکت‌های تسلا، اسپیس‌اکس و چند شرکت تابع، توییتی را منتشر کرد که بسیار جدی گرفته شد.

او نوشت که بهتر است شبکه‌ی برق پورتوریکو را با استفاده از پنل‌های خورشیدی بازسازی کنیم. او اذعان داشت که این کار را در جزایر کوچک‌تر به انجام رسانده‌اند و می‌توانند در این قطع نیز آن را انجام دهند. کمی بعد فرماندار این جزیره با گفتن “بیا در موردش حرف بزنیم” نشان داد به این طرح علاقه نشان داده است.

شهرکی که ساخت سقف خانه های آن را SolarCity بر عهده داشته

در ادامه بحث ایلان ماسک توضیح داد که SolarCity که یکی دیگر از شرکت‌های اوست و کار ساخت پنل‌های خورشیدی و سقف‌هایی که شامل پنل شده و با بازدهی بهتر از سقف‌های معمولی هم ارزان‌تر تمام می‌شود را بر عهده دارد، قبلا این کار را در مورد چند جزیره کوچک انجام داده و برای انجام این کار در اندازه‌های پورتوریکو نیاز به حمایت‌های مالی، حمایت فرمانداری و البته مردم دارد.

ماسک در گذشته هم ایده‌های جاه‌طلبانه خود را که بعضا به انجام هم رسیده‌اند به جای گذر از هزارتوی بروکراسی بر روی توییتر منتشر کرده بود.

مثل بزرگترین مرکز باتری lithium-ion جهان که با صرف بودجه‌ای ۵۰ میلیون دلاری در جنوب استرالیا ساخته شد و حالا به بیش از ۳۰ هزار خانه برق می‌رساند.

بزرگترین مرکز باتری lithium-ion جهان در جنوب استرالیا

سوالی که در این باره مطرح شده این است که آیا واقعا ماسک و تیمش و البته با حمایت فرماندار Ricardo Rossello می‌توانند تاسیساتی بنا کنند که امکان برق‌رسانی به طور کامل را داشته باشد و بتواند آنقدر برق ذخیره کند تا در صورت قطعی، سه روز بتواند برق منطقه را تامین کند؟

البته کماکان کمپانی مربوطه تحقیق در مورد باتری‌های خورشیدی را در دستور کار دارد. آن‌ها طی اقداماتی در جزایر هاوایی در صدد پیشرفت در شکل جذب انرژی خورشیدی و ذخیره بهتر آن هستند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *