یکی از مهم‌ترین مسائل در استفاده از بازاریابی محتوایی، تحلیل رقابتی آن نسبت به کسب‌وکارهای مرتبط و رقیب است که به این صورت می‌توانید استراتژی‌های موثر و کاربردی را برای خود تدوین کنید. در این مقاله و قصد داریم به بررسی چندین مسئله بسیار مهم در زمینه تحلیل رقابتی بازاریابی محتوایی کسب‌وکار بپردازیم تا بتوانید محتوای ارزشمند و مفید در اختیار کاربران سایت خود قرار دهید.

مدیریت محتوا از مرحله یافتن ایده برای تولید محتوا تا مرحله آنالیز آن را شامل می‌شود! به طور کلی در بخش مدیریت محتوا از دو معیار بسیار وجود دارد:

  • محبوبیت محتوا در میان کاربران: محتوایی که در سایت منتشر می‌کنید برای آن است که کاربران آن را از آن بازدید کنند؛ در واقع هدف شما از تولید محتوا استفاده کاربران و رفع نیاز آنها است که در نهایت به افزایش ترافیک سایت شما کمک می‌کنند! منفعت محتوای شما برای کاربران این است که نیاز، سوال یا مشکل آنها را پاسخ می‌دهد و منفعت کاربران برای سایت شما افزایش ترافیک، افزایش رتبه سایت و در نهایت افزایش درآمد کسب‌وکارتان است. بررسی محبوبیت محتوا در ساده‌ترین حالت ممکن شمارنده محتوا در سیستم مدیریت محتوا است! در هر مطلب شمارنده‌ای وجود دارد که تعداد بازدید (نه بازدیدکننده!) را نشان می‌دهد و هربار که بر روی لینک آن مطلب کلیک شود، یکی به آن عدد اضافه می‌شود. گاهی شما علاوه بر تعداد بازدید یک مطلب، تعداد بازدیدکنندگان آن را نیز لازم دارید که در اینصورت باید از سیستم‌های تحلیل و بازدید استفاده کنید. سیستم گوگل آنالیتیکس یکی از برترین سیستم‌های آنالیز تعداد سایت است که با استفاده از آن قادر به بررسی تعداد بازدید و بازدیدکنندگان صفحات سایت خود خواهید بود! البته اطلاعات بسیار ارزشمند دیگری نیز در اختیار شما قرار می‌گیرد که در کسب‌وکارهای اینترنتی اهیمت بسیار بالایی دارند. برخی از مطالب سایت شما در میان کاربران محبوب‌تر هستند؛ در این مطالب به دنبال نقاط قوت باشید تا بتوانید مطالب دیگر سایتتان را نیز بر همین اساس بهینه‌سازی کنید! مهم‌ترین بخش هر محتوا عنوان است که نظر کاربران را به خود جلب می‌کند. اگر از شمارنده CMS خود استفاده می‌کنید، تنها می‌توانید تعداد کلیک صورت گرفته را انجام دهید اما گاهی کاربران بلافاصله پس از باز کردن یک مطلب آن را می‌بندند! در اینصورت ممکن است عنوان شما جذاب بوده اما مقدمه آن نظر کاربر را جلب نکرده است. این اطلاعات از طریق سیستم گوگل آنالیتیکس بدست می‌آید که می‌توانید به راحتی مدت زمان ماندن هر کاربر در سایت، نرخ پرش، نرخ خروج و حتی بازدید کاربران از صفحه دیگر توسط لینک‌های موجود در یک صفحه را کنترل کنید.
  • آشنایی با اجزای اولیه گوگل آنالیتیکس

  • میزان تاثیر بازاریابی محتوا بر روی نرخ تبدیل: در فروشگاه‌های اینترنتی و به طور کلی سایت‌هایی که محصول یا خدماتی برای فروش دارند، به راحتی نرخ تبدیل قابل اندازه‌گیری است؛ برای چنین کسب‌وکارهایی کافی است تعداد بازدید و مخاطبان خود را با تعداد فروش خود مقایسه کنید! در اینصورت به راحتی یک درصد بدست می‌آید که نرخ تبدیل سایت شما را نمایش می‌دهد! اما بسیاری از سایت‌ها وجود دارند که محتوای آنها تنها برای گرفتن ترافیک بالا و در نهایت جذب تبلیغات است و در چنین سایت‌هایی نرخ تبدیل وجود ندارد یا در صورت وجود بدست آوردن آن امری مشکل است. برای چنین سایت‌هایی می‌توان از معیارهای جایگزین مانند مدت زمان ماندن کاربر در صفحه، تعداد صفحات بازدیدشده توسط کاربران، تعداد بازدیدکنندگان سایت در ماه، تعداد بازدیدهای سایت در ماه و… استفاده کنید. توجه داشته باشید تنها راه درآمد سایت‌های محتوایی تبلیغات نیست و روش‌های زیادی در سال‌های اخیر در دنیای آنلاین ظاهر شده است؛ یکی از روش‌های پر درآمد در سال‌های اخیر استفاده از روش‌های همکاری در فروش است که با استفاده از آن سایت‌های مختلفی درآمدهای بسیار بالایی کسب کرده‌اند.
  • تحلیل رقابتی بازاریابی محتوایی کسب‌وکار – بخش اول
  • برجسته‌تر کردن محتوای مهم: در سایت‌های مختلف برخی از محتواها اهمیت بیشتری دارند؛ به طور مثال در فروشگاه سایت خود یک دوره آموزشی از یک سرویس آنلاین تهیه کرده‌اید و قصد دارید فروش آن را افزایش دهید. یک راه‌حل مناسب ارائه آموزش رایگان از بخش‌های مختلف آن سرویس به طور کلی است و در پایان آن مقاله کاربر را برای خرید آموزش کامل که تمامی بخش‌ها را با جزییات آموزش داده است به صفحه آن محصول هدایت کنید؛ این روش نیز از تکنیک‌های بازاریابی محتوا است که نرخ تبدیل آن نیز بسیار زیادی است. برای برجسته‌تر شدن یک محتوا می‌توانید در صحفات مرتبط سایت خود به محتوای دلخواه خود لینک بدهید یا در سایدبار سایت یک تصویر تبلیغاتی برای آن درنظر بگیرید و به مطلب موردنظر خود لینک کنید. از این طریق بازدید خوبی برای آن مطلب جمع‌آوری خواهید کرد.

محتوای محبوب سایت خود را برجسته کنید!

در هر سایتی همواره محتوایی وجود دارد که توانسته نظر کاربران مختلف را بیشتر به خود جلب کند! چنین محتوایی بازدید و نظرات بیشتری گرفته است و تعداد بازدید آن اختلاف زیادی با مطالب دیگر سایت دارد. این مطالب پتانسیل بسیار بالایی دارد تا محصولات و خدمات مرتبط با آن مطلب را به فروش بالایی برسانید. در سایت خود به دنبال چنین مطالبی بگردید و بر روی آن بیشتر کار کنید تا بتوانید آن را برجسته‌تر کنید.

برای اینکار باید بر روی دو مورد بسیار مهم و اساسی کار کنید:

  • بروزرسانی و بهینه‌سازی محتوای پرطرفدار: محتوای پرطرفدار معمولا در موتورهای جستجو نظیر گوگل نیز رتبه بسیار خوبی دارند و روزانه ترافیک خوبی از موتورهای جستجو برای آن مطلب دریافت می‌کنید! در واقع اگر محتوای سایت شما بتواند نظر کاربران را جلب کند و سوالات یا مشکلات کاربران را پاسخ بدهد، کاربران زمان زیادی را در آن صفحه می‌گذرانند؛ ماندن طولانی کاربران در سایت سبب می‌شود تا گوگل آن مطلب از سایت را در میان نتایج جستجو به رتبه‌های اول بیاورد و بازدید سایت خود را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. سعی کنید محتوای سایت خود را در زمان‌های مختلف بروزرسانی کرده و آن را نسبت به قبل تکمیل‌تر کنید. هر چقدر محتوای سایت شما طولانی‌تر و جامع‌تر باشد، کاربران راحت‌تر به پاسخ سوالات و مشکلات خود می‌رسند و از طرف دیگر گوگل به سایت شما رتبه بهتری می‌دهد؛ دلیل افزایش رتبه هنگامی که کاربران سایت شما در یک صفحه برای زمان طولانی می‌مانند، این است که نرخ پرش (Bounce rate) سایت کاهش پیدا می‌کند و گوگل رتبه سایت شما را افزایش می‌دهد. البته توجه داشته باشید اگر محتوای شما باکیفیت باشد نرخ پرش کاهش پیدا می‌کند، اما اگر محتوای بی‌کیفیت و طولانی تولید کنید کاربران در زمانی کوتاه سایت را ترک می‌کنند و گوگل باتوجه به اینکه طول محتوای شما زیاد است، رتبه سایت شما را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. بنابراین محتوای طولانی تنها زمانی مفید است که محتوای سایت شما مفید، کاربردی و البته باکیفیت باشد تا کاربران آن محتوا را تا آخر مطالعه کنند.
  • تولید محتوا برای مخاطب آنلاین چه فرقی با مخاطب آفلاین دارد؟
  • استفاده از دکمه Call to Action در بخش‌های مختلف محتوای پرترافیک: یکی از مهم‌ترین کاربردهای مطالب پرترافیک، استفاده از آن در زمینه فروش خدمات یا محصولات کسب‌وکارتان است! در واقع چنین مطالبی نظر کاربران زیادی را به خود جلب کرده‌اند و پتانسیل بسیار بالایی در زمینه فروش محصولات و خدمات کسب‌وکارتان را دارد. در این مطالب کافی است چند فیلد برای معرفی خدمات و محصولات مرتبط با آن محصول ایجاد کنید یا از دکمه‌های فراخوان (Call to Action) استفاده کنید. در محتوای سایت خود از چندین دکمه فراخوان استفاده کنید و البته توجه داشته باشید که تعداد این دکمه‌ها باید متناسب با طول محتوا باشد! به طور مثال در یک محتوای ۵۰۰ کلمه‌ای اگر بیش از یک بار از دکمه‌های فراخوان استفاده کنید، تاثیر منفی بر روی کاربران خواهد داشت و این مسئله بر روی کسب‌وکار شما تاثیر منفی خواهد داشت.

استفاده از بازاریابی محتوا به معنای کاهش هزینه و ماندگاری بیشتر استفاده از آن در کسب‌وکار است! با استفاده از بازاریابی محتوا کاربران فعلی سایت را نگه دارید و کاربران جدید زیادی را جذب کنید. تاثیر تولید محتو از تبلیغات اینترنتی بیشتر است و زمان کمتری را از شما خواهد گرفت؛ در مقالات بعدی با ما همراه باشید تا به بررسی کامل این حوزه از دیجیتال مارکتینگ بپردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *