در دنیای امروز هیچ چیز اندازه اطلاعات ارزشمند نیست! کاربران دنبال این هستند که از شما اطلاعات ارزشمندی دریافت کنند اما مسئله مهم این است که اطلاعات چگونه به کاربران یک کسب‌وکار منتقل می‌شود؟ دیجیتال مارکتینگ راه‌کار بسیار خوبی برای این مسئله ارائه کرده است و این راه‌کار بازاریابی محتوا (Content Marketing) نام دارد. به نظر شما بازاریابی محتوا چه راه‌کاری برای رفع این مسئله به شما ارائه می‌کند؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل بازاریابی محتوا بپردازیم تا بتوانید از آن در کسب‌وکار خود استفاده کنید. اگر موافق هستید، در ادامه ما را همراهی کنید!

استراتژی بازاریابی محتوا (Content Marketing) و اهمیت آن

بازاریابی محتوا نوعی روش بازاریابی است که به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا بتوانند محتوای ارزشمند به کاربران خود ارائه کنند. البته مسئله رساندن محتوای ارزشمند به کاربران هم فرآیند خودش را دارد و نمی‌توان گفت ساده است! اما با توجه به ارزش‌هایی که برای سازمان و کسب‌وکار شما ایجاد می‌کند، ارزش بسیار زیادی دارد. با استفاده از بازاریابی محتوا می‌توانید در بازه زمانی طولانی‌مدت سود خوبی ببرید!

به عبارت دیگر، بازاریابی محتوا نوعی رویکرد استراتژیک بازاریابی است که نسبت به تولید و توزیع محتوای ارزشمند خواهد بود و متناسب و منطبق با کسب‌وکار، مخاطبان مشخص خود را جذب می‌کند. هدف از این کار هدایت مشتری به فرآیند خرید سودآور است. به طور خلاصه به جای سخن گفتن از محصول و خدمت خود، اطلاعاتی را به او انتقال می‌دهد که دانش او را درباره محصول افزایش می‌دهد. در واقع این شیو‌ه‌ی بازاریابی باوری است که شما به‌عنوان یک کسب‌وکار نسبت به این فرآیند دارید. اگر محتوای منطبق با نیاز مخاطبان و قابل اعتماد را به طور مستمر به آن‌ها انتقال دهید، نهایتاً آن‌ها با خرید و وفاداری به برند، قدردان حمایت‌های دانشی شما خواهند بود. به عنوان مثال برای یک بار مزایای محصول خاصی از کسب‌وکارتان را به کاربران معرفی می‌کند و لینک خرید محصول را در آن قرار می‌دهید؛ آن مطلب تا زمانی که از طریق موتورهای جستجو بازدید بگیرد، محصول شما هم فروش می‌رود! این در حالی است که تبلیغات شما تنها تا زمانی که فعال باشد، محصول شما فروش می‌رود!

همان گونه که گفتیم، بازاریابی محتوا مفهومی است که به جای سخن گفتن مستقیم از محصول و تبلیغ آشکار از مزایای آن سخن می‌گوید و به طور غیر مستقیم با افزایش دانش مخاطب، او را به خرید آن سوق می‌دهد. در واقع به جای آن که محصول شما تبلیغ شود، نظر مشتریان به ویژگی‌های محصول شما جلب می‌شود و به جای آن که تبلیغ محصول را ببیند، واقعاً به آن احساس نیاز می‌کند! بنابراین این نوع از بازاریابی که وابسته محتوا است، تفاوت‌های بسیار زیادی با سایر روش‌های تبلیغاتی و بازاریابی دارد؛ هر چند که ممکن است در بعضی از اصول با هم مشترک باشند و مکمل هم باشند.

استراتژی تولید محتوا و بازاریابی محتوا چه تفاوتی با هم دارند؟

بسیاری از افراد بازاریابی محتوا را با تولید محتوا اشتباه می‌گیرند! در حالی که تولید محتوا تنها بخشی از بازاریابی محتوا است؛ در تولید محتوا شما نیاز یا علاقه مخاطب را متوجه شده‌اید و محتوای جذاب مرتبط با آن را تولید می‌کنید. این در حالی است که در بازاریابی محتوا شما باید محتوا را به خوبی توزیع کنید تا مخاطب شما هم آن را ببیند. آنالیز هم بخش مهمی از بازاریابی محتوا است! شما باید بدانید که مخاطبان شما چقدر با محتوای شما تعامل برقرار کرده‌اند و محتوای شما چقدر توانسته موفق واقع شود؟ تمام این موارد در بازاریابی محتوا قرار می‌گیرد و اهمیت زیادی دارد که آن را بدانید.

در استراتژی محتوا شما باید برای تمام این موارد برنامه‌ریزی کنید! در واقع تولید محتوا نیاز به استراتژی ندارد اما بازاریابی محتوا نیاز به استراتژی دارد. شاید بگویید که ما برای آن که بدانیم چه محتوایی قرار است در ماه آینده تولید شود، نیاز به استراتژی تولید محتوا داریم اما لازم است بگوییم که این موارد در استراتژی بازاریابی محتوا قرار می‌گیرد! بسیاری از فعالان این حوزه تفاوتی میان دو مفهوم تولید محتوا و بازاریابی محتوا قائل نیستند! در واقع بازاریابی محتوا شیوه و روشی استراتژیک است که برای حل مشکلات استراتژیک در نظر گرفته می‌شود. در واقع محتوای تولیدی شما اگر با هدف برطرف کردن نیاز مخاطبان طراحی و تولید نشده باشد صرفاً محتوایی است که شما بابت آن هزینه‌ای غیر تاثیرگذار داشته‌اید. در این مسیر اگر سعی دارید مشتریان و مخاطبین بیشتری را به سمت برند و یا تجارت خود جذب کنید، ابتدا باید نسبت به تمایلات و نیازهای مخاطبین و مشتریان خود دقت و حساسیت بیشتری را اعمال کنید. پس از آن که به خوبی مفهوم بازاریابی محتوا را درک کردید نوبت به مرحله‌ی بعد خواهد رسید. در این مرحله می‌بایست نسبت به شناخت این حوزه اقدام کنید و راه‌کارهایی را برای دستیابی به بهترین فیدبک را درنظر بگیرید.

هدف شما از بازاریابی محتوا چیست؟

برای شروع فعالیت در حوزه بازاریابی محتوا ضروری است که چشم انداز و هدفی مشخص را دنبال کنید. تا زمانی هدف خود را مشخص نکنید، هیچ‌گاه نمی‌توانید بازایابی محتوایی موفقی داشته باشید! در این راستا مشتریان شما به عنوان بخش‌های اساسی تجارت شما شناخته خواهند شد. با دیدی وسیع، دامنه مخاطبان خود را مشخص کنید و تعیین نمایید که قصد فعالیت بر روی چه نوع محتوایی را دارید؟ نقش و سهم مخاطبین و مشتریان شما در تولید و تأمین این نوع محتوا چقدر است؟ با دانستن این موضوعات خیلی بهتر می‌توانید استراتژی بازاریابی محتوای خود را بچینید. بازاریابی محتوا و استراتژی آن کاملاً نیازمند شناخت هدف است و مرحله اول استراتژی محتوا، همان هدف است که باید شناسایی کنید.

در این مقاله به بررسی استراتژی بازاریابی محتوا و تفاوت بازاریابی محتوا با تولید محتوا پرداختیم! در مقالات بعدی این بحث را تکمیل می‌کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *