اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد رفع خطاهای سایت به کمک GTmetrix را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید با افزایش سرعت سایت، وضعیت سئوی سایت خود را بهبود ببخشید و رضایت کاربران را هم جلب کنید.

افزایش سرعت بارگذاری سایت چه تاثیری بر روی کسب‌وکارها دارد؟

برای سایت‌های فروشگاهی نسبت به سایت‌های دیگر سرعت سایت از اهمیت بالاتری برخوردار است. برای رسیدن به سرعت مناسب لازم است تمرکز و هزینه بالایی به کار برد. شرکت های مختلفی مقطعی به این نتیجه رسید که در مقایسه با سایر سایت‌های تجاری مانند (Amazon) و (eBay) از سرعت به مراتب بهتری برخوردار هستند. با این وجود صاحبان این سایت تصمیم گرفتند سرعت سایت خود را از آنچه که هست بالاتر ببرند. در همین ارتباط به نتایج جالبی رسیدند:

  • آنها متوجه شدند به ازای هر ۱ ثانیه بهبود سرعت سایت میزان فروششان ۲ درصد افزایش پیدا کرد.
  • اینبار سرعت سایت را به اندازه ۱۰۰ میلی ثانیه بهبود بخشیدند و متوجه شدند میزان فروش آن ها ۱ درصد بیشتر شده است.

قضاوت با خودتان! واضح است که افزایش سرعت سایت موجب افزایش فروش کالای شما خواهد شد. با وجود نتایج سایت می‌توان گفت که حتی بهبود سرعت سایت به اندازه چند میلی ثانیه تاثیر مثبت خودش را خواهد گذاشت. از سوی دیگر برخی فاکتورها دست به دست هم میدهند تا سرعت سایت شما را به شدت تهدید کنند. چنانچه قصد دارید سرعت سایت خود را بسنجید و عوامل موثر بر آن را بررسی کنید، باید از ابزارهای آنالیز سرعت سایت استفاده کنید. ابزارهای فراوانی برای سنجش سرعت صفحات سایت وجود دارند. یکی از مهمترین و کاربردی‌ترین ابزار‌ها در این زمینه (GTmetrix) است.

در واقع GTmetrix، از بهترین ابزارهای موجود برای سنجش بارگذاری صفحات سایت یا سرعت سایت است. جالب این که این ابزار طرفداران بسیار زیادی از ایران دارد. بسیاری از توسعه‌دهندگان وب و صاحبان سایت‌های ایرانی از این ابزار مفید و کارآمد استفاده می‌کنند. سایت (GTmetrix) به ما می‌گوید:

گزارش‌های ما به شما تصویر کاملی از چگونگی بارگذاری سایت‌تان را ارائه می‌دهد. در صورتی که مشکلی در بارگذاری سایت شما وجود داشته باشد آن را به شما نشان می‌دهیم و راهکارهایی برای برطرف کردن این ایرادها ارائه خواهیم کرد. ضمنا نقاط مثبت و قوت سایت شما را بررسی می‌کنیم و آن ها را نیز به شما نشان می‌دهیم.

این ابزار در قسمتی از نتایج بررسی خود زمان کل بارگذاری و حجم و تعداد درخواست‌های صفحه مورد نظر شما را نمایش می‌دهد. کار کردن با این ابزار بسیار آسان است و با محیط کاربری ساده براحتی مشکلات بارگذاری سایت شما را نشان می‌دهد. برای مثال من آدرس سایت پرتال را برای بررسی در (GTmetrix) وارد کرده‌ام، ملاحظه می‌کنید که سایت پرتال از سرعت استاندارد و مناسبی برخوردار است. تمامی سایت‌هایی که در پرتال طراحی شده‌اند دارای سرعت بالایی هستند.

سرعت بارگذاری وب سایت از ابتدا فاکتوری مهم به منظور ارزیابی قدرت سئو یک وب سایت بوده است، اما پیشتر این موضوع فقط در زمان مشاهده شعبه الکترونیکی از طریق دسکتاپ ها مورد بررسی قرار می‌گرفت. به عبارت دیگر، پیشتر سرعت بارگذاری وب سایت در دستگاه های موبایل اهمیت نداشت، اما بر اساس آپدیت جدید گوگل، ورق برگشته است.  بر اساس آمارهایی که در اختیار است، نزدیک به ۴۰ درصد کاربران وب سایت هایی که سرعت بارگذاری آن‌ها بیشتر از سه ثانیه است را می‌بندند. گوگل با در نظر گرفتن این فاکتورها، در آپدیت جدید خود تاثیر سرعت بارگذاری وب سایت را در رتبه‌دهی وب سایت ها بیشتر کرد. اکنون نسخه موبایل وب سایت نیز بر اساس سرعت لود شدن امتیازدهی می‌شود، به همین دلیل نیاز به طراحی وب سایت به صورت بهینه از هر زمان دیگری بیشتر شده است.

سرعت بارگذاری سایت در قالب‌های آماده چیست؟

امروز استفاده از قالب‌های آماده به منظور طراحی وب سایت شدیدا محبوب شده است، چرا که طی طی زمان پایین با هزینه‌ای اندک صورت می‌گیرد. امروز نقش نسخه موبایل و میزان بهینه بودن آن در سئو سایت از هر زمان دیگری بیشتر شده است. اما متاسفانه قالب های آمادگی معمولاً در نسخه گوشی باگ های زیادی دارند. سرعت بارگذاری وب سایت که همیشه در سئو فاکتوری مهم بوده و هست، در قالب های آماده وضعیت خوبی ندارد، چرا که به صورت بهینه برنامه نویسی نشده‌اند. البته بسیاری از قالب‌های فعلی بهینه هستند؛ زیرا استانداردهای مارکت‌پلیس‌های دنیا بروزرسانی شده و قالب‌هایی که از نظر کدنویسی بهینه نباشند تایید نمی‌شوند.

بر اساس یک گزارش، نزدیک به ۸۷ درصد خرده فروشی‌ها و فروشگاه های آنلاین کشور انگلستان در معرض خطر از دست دادن رتبه خود در گوگل هستند، چرا که به وضعیت بهینه‌ بودن نسخه موبایل وب سایت خود اهمیت نمی‌دهند. سرعت بارگذاری وب سایت باید به اندازه‌ای باشد که در بدترین حالت طی ۳ ثانیه، محتویات صفحه مورد نظر در برابر کاربر قرار بگیرد، اما بر اساس بررسی‌های گوگل، متوسط وب سایت ها دارای سرعت بارگذاری وب سایت پنج برابر بیشتر از این یعنی حدود یعنی ۱۵ ثانیه هستند! اگرچه مدیران وب سایت ها به اهمیت طراحی سایت رسپانسیو یعنی نمایش بهینه عناصر وب سایت در دستگاه های موبایل پی برد‌ه‌اند، اما متاسفانه همچنان به بهینگی زمان لود وب سایت در این حالت توجهی ندارد و بر اساس آپدیت جدید گوگل، این موضوع زمینه ساز‌ شکست آن‌ها است. راه کار مناسب برای این مسئله طراحی واکنش‌گرای صحیح قرار دارد. برخی طراحان، در نسخه‌های موبایل تک به تک عناصری که در نسخه دسکتاپ وجود دارند را به شکلی جای می‌دهند، در حالی که نسخه موبایل، به خاطر کوچک بودن ابعاد نمایشگرها در مقایسه با دسکتاپ‌ها، باید فقط محلی به منظور نمایش کلیدی ترین و مهمترین عناصر باشد که حذف کردن‌شان مساوی لطمه زدن به کلیت وب سایت می‌شود.

بهینه‌سازی تصاویر وردپرس بر اساس نتایج آنالیز GTmetrix

اولین خطایی که در سایت GTmetrix با آن روبرو می‌شوید، خطاهای مربوط به بهینه نبودن تصاویر سایت شما است! اگر سایت شما وردپرس است، خوش‌بختانه پلاگین‌های مناسبی برای آن وجود دارد. در این بخش به بررسی بهینه‌سازی تصاویر وردپرس به کمک پلاگین می‌پردازیم! بهینه‌سازی تصاویر وردپرس یا به عبارت دیگر کاهش حجم تصاویر در وردپرس می‌تواند تاثیر بسیار زیادی چه از نظر سرعت لود سایت و چه از نظر سئو و بهینه سازی وبسایت برای شما داشته باشد. در سایت GTmetrix و پس از آنالیز سایت خود، حتماً در تب مربوط به نمایش تصاویر را دیده‌اید که حجم تصاویر موجود در صفحه را به شما نمایش می‌دهد و بر اساس یک نمودار به شما می‌گوید که کدام تصویر را شما می‌توانید تا چقدر کاهش حجم بدهید. وقتی یک صفحه از سایتی بارگذاری می‌شود، فایل‌های مختلفی از هاست شروع به دانلود می‌شوند که این فایل‌ها نظیر تصاویر، فایل‌های css، فایل‌های جاوا اسکریپت و… هستند که هرچه حجم آن‌ها بیشتر باشد، کاربر هم باید بیشتر منتظر بارگذاری کامل صفحه باشد و از طرف دیگه شما هم مصرف پهنای باند زیادی را در هاست خودتون خواهید داشت. پس با بهینه‌سازی تصاویر در وردپرس، فشرده سازی فایل‌های CSS و JS در وردپرس و سایر کارهایی که با ترکیب کردن و فشرده سازی انواع فایل‌ها می‌شود، می‌توان سرعت بارگذاری سایت را بهبود بخشید که قطعاً تاثیر خوبی از موتورهای جستجو خواهد داشت.

در بخش بعدی به ادامه این بحث می‌پردازیم.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *