بسیاری از کاربران مبتدی برای این که بتوانند تصویر خود را با لایه‌ای از نور یا بافت یا حتی رنگ تزیین کنند، به سراغ افکت‌ها می‌روند. اما این روزها حرفه‌ای‌ترها ترجیح می‌دهند از Overlays استفاده کنند.

Overlay در فتوشاپ با سرعت بیشتری شما را به چیزی که می‌خواهد می‌رساند. Overlay در واقع یک لایه عکسی است که شما دیگر لایه‌ها می‌گذارید و با تغییر در میزان شفافیت و چیزهای دیگر، از آن به عنوان بافتی از عکس مورد استفاده قرار می‌دهید. Overlayها می‌توانند یک بافت باشند که به نورپردازی عکس شما کمک می‌کنند یا حتی المان‌هایی جدید که به عکس اضافه می‌شوند یا خیلی چیزهای دیگر.

انواع Overlay

Overlay نور

از محبوب‌ترین‌ها در میان Overlayها، نور است. شکل‌های بسیار زیادی از این گونه‌ فایل‌ها را می‌توانید در اینترنت پیدا کنید که به شیوه‌های متفاوتی عکس شما را دستخوش تغییر می‌کند. البته استفاده از آن‌ها بسیار سخت بوده و در آوردنشان به شکل طبیعی خیلی مشکل است. به همین خاطر عموما کسانی که به دنبال ایجاد عکسی دراماتیک هستند، به دنبال این گونه‌ Overlayها می‌روند.

با توجه به تنوع زیاد در این زمینه، این که شما عکس پس‌زمینه را با چه رنگی گرفته یا پردازیش کرده‌اید، باید رنگ و افکت‌هایی که روی Overlay کار می‌کنید را هم تا جای ممکن هم تراز آن تغییر دهید. اما مهم‌ترین نکته در مورد استفاده از Overlay نور، میزان شفافیت آن است که بسته به عکس، باید آنقدر تغییر کند تا به بهترین شکل روی عکس بنشیند.

Overlay پس زمینه

گاهی می‌توان از Overlay برای تغییرات اساسی در عکس استفاده کرد. برای مثال آسمان شبی کم‌ستاره را مملو از ستاره کرد یا ابرهایی زیبا به آسمان اضافه نمود.

به این ترتیب نیاز نیست تا حتما در زمانی خاص برای عکاسی اقدام کنید و می‌توانید عکس‌ها را در لایتروم ویرایش کنید. Overlay پس زمینه کاربردهای زیادی دارد و هم برای مبتدیان و هم حرفه‌ای‌ها قابل استفاده است، اما باید در انتخاب Overlay مناسب برای عکس خود دقت فراوان کنید و در نهایت از نظر نور و رنگ، آن‌ها را هم راستا کنید.

Overlay گرافیکی

همچنین از Overlay بک‌گراند برای ساخت عکس‌ها و کارت پستال‌های تزیینی برای مناسبت‌های مختلف نیز استفاده می‌کنند. اضافه کردن قاب، حاشیه و چیزهایی از این دست، در دسته‌بندی Overlay گرافیکی جا می‌گیرند که برای عکس‌های اینستاگرامی یا ساخت پوستر، خیلی استفاده می‌شوند. در دسترس‌ترین نوع Overlay نیز همین نوع است که در سایت‌هایی همچون Freepic می‌توانید انواع آن را به رایگان دانلود نمایید.

آیا از Overlay استفاده کنیم؟

Overlayها در بسیاری از موارد کار شما را راحت‌تر کرد و شخصیتی منحصر به فرد به عکستان می‌دهند. به هیچ وجه بد نیست که از آن‌ها استفاده کنید، به شرط این که بسته به مقصودی که دارد، آن‌ها را مطابق با عکس انتخاب نمایید. سعی و خطا در Overlayهایی که قصد ترکیب با عکس را دارند، برای رسیدن به نتیجه‌ای مطلوب، خیلی مهم است. پس اگر صبور هستید و می‌توانید همه چیز در تحت کنترل در آورید، حتما از آن‌ها استفاده استفاده کنید.

Overlayها را از کجا تهیه کنیم؟

Overlayها عموما برایتان هزینه در پی خواهند داشت. CreativeMarket یکی از بهترین جاها برای دانلود Overlay به حساب می‌آید، اما همانطور که گفتیم، اگر به دنبال محصولات رایگان هستید، حتما به سایت محبوب Freepic مراجعه نمایید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *