اینفوگرافیک‌ها یا اطلاع‌نگاشت‌ها، از لحاظ بصری بسیار جالب و جذلب هستند. برای اسناد تجاری، مواد آموزشی، و حتی رزومه. نمایشی که ارائه اطلاعات را جذابیت می‌بخشد و درک آن را راحت‌تر می‌کند.
اگر با ابزارهای غیر معمول و مختلفی در صدد ساخت یک اطلاع‌نگاشت برآمدید، پس حتما باید Piktochart را امتحان کنید. افراد غیر حرفه‌ای می‌توانند به راحتی از این برنامه با داشتن قالب‌ها و طرح‌های مختلفش استفاده کنند، بدون اینکه نیاز به دانش خاصی داشته باشند یا برای یادگیری آن زمان زیادی صرف کنند.

ثبت نام برای یک حساب کاربری رایگان

شما می‌توانید در Piktochart را به صورت رایگان با حساب کاربری فیس بوک، گوگل یا آدرس ایمیل خود، ثبت نام کرده و از امکانات آن استفاده کنید. بعد از آن برنامه برای شروع به شما ۱۲ قالب رایگان متنوع هدیه می‌دهد.

ثبت نام

صفحه اصلی به شما این امکان را می‌دهد که هر دو قالب رایگان و حرفه‌ای را مشاهده کنید. بنابراین، اگر شما تصمیم به ارتقا برنامه داشته باشید، کافیست بر روی دکمه Level Up کلیک کرده و به مشاهده بسته‌های قیمت گذاری بروید. این دکمه بالای صفحه داشبورد و قالب‌های حرفه‌ای است.

داشبورد خود را چک کنید

داشبورد Piktochart شما با گزینه‌هایی برای ایجاد آیتم‌های Infographic، Presentation یا Printable در نظر گرفته شده و ساختاری بسیار ساده دارد. هر کدام از مجموعه‌ها دارای قالب‌های رایگان و حرفه‌ای‌‌ست. شما همچنین می‌توانید بر روی دکمه Inspire Me در سمت چپ کلیک کنید تا خلاقیت‌های دیگر کاربران را در گراف‌هایی که ساخته‌اند مشاهده کنید.

در بالای صفحه داشبورد شما گزینه‌هایی برای جستجو تصاویری که ذخیره کرده اید، ایجاد یک تصویر جدید، بررسی مکالمات، دسترسی به نمایه خود، تنظیمات، دریافت راهنما یا خروج از سیستم دارید.

یک قالب را انتخاب کنید

ابتدا باید برای انجام کار یک قالب انتخاب کنید. در نسخه رایگان هم گزینه‌های زیادی دارید اما اگر اکانت خود را ارتقا داده باشید، قالب‌های بسیار زیادی برای انجام کار پیش روی شماست.

انتخاب قالب

بعد از انتخاب یک قالب است که متوجه جذابیت و سرگرم‌کننده بودنِ فرایند ویرایش در Piktochart خواهید شد.

با ویرایشگر آشنا شوید

ویرایشگر Piktochart همان امکانات داشبورد را دارد، اما تمام ابزارهایی را که شما برای خلق یک اطلاع‌نگاشت فوق‌العاده نیاز دارید را در اختیارتان می‌گذارد. در اینجا به چند نکته‌ی کوتاه اشاره می‌کنیم.

ویرایشگر

گرافیک: اشکال، آیکون‌ها، خطوط، عکس‌ها یا فریم‌های مختلف برای اضافه کردن به عکس.
آپلود: یا از رایانه خود انتخاب کرده یا عکس‌های آپلود شده را برای استفاده انتخاب کنید.
بکگراند: از یک رنگ یا عکس برای پس‌زمینه استفاده کنید.
متن: ویرایگشر نسبتا خوبی برای ادیت نوشته در نظر گرفته شده.
طرح رنگ: این گزینه تنها برای کاربرانی که اکانت خود را ارتقا داده‌اند فعال شده است.
بخش ابزارها هم در گوشه‌ای دیده می‌شود که امکاناتی از قبیل اضافه کردن ویدیو یا مختصات نقشه در اختیارتان قرار می‌دهد.

وارد کردن اطلاعاتتان

اکنون که شما یک قالب را انتخاب کرده‌اید و با اصول اولیه ویرایشگر آشنا هستید، زمان خلاقیت است.
عکس و متنتان را ویرایش کنید.
شما می‌توانید تمام بخش‌های تصویر از جمله فونت و رنگ را ویرایش کنید. حتی اگر قالب یک راه عالی برای شروع باشد، اما به همین محدود نمی‌شود. برای تغییر متن، یک حالت متنی را درون یک بلوک انتخاب کنید، بعد ابزارهای ویرایش نمایش داده می‌شوند. همین فرایند برای تصاویر نیز انجام‌پذیر است.

ویرایش متن

با کلیک بر روی نوشته، ویرایشگر متن نسبتا کامل آن برای انجام تغییرات بالا می‌آید، این کار دقیقا برای تنظیمات عکس نیز به همین صورت خواهد بود. برای تصاویر، شما می‌توانید آنها را به سمت چپ و راست یا بالا و پایین ببرید، بچرخانید، اندازه را تغییر دهید و یا آنها را بکشید. بی‌شک شما همه ابزارهایی را که برای متن و تصاویر لازم دارید، خواهید داشت.

اگر شما یکی از تغییرات را دوست ندارید، فقط روی دکمه لغو در بالای صفحه کلیک کنید. همچنین یک ویژگی مفید دیگر، دکمه قفل است. این برای قفل کردن ویرایشی که انجام دادید بسیار مفید است، به طوری که به اشتباه هیچ تغییر در آن داده نمی‌شود مگر شما قفل آن را دوباره باز کنید.

اجزای گرافیکی آماده

Piktochart دارای متریال‌های آماده گرافیکی زیادی است که می‌توانید از آن‌ها در کار خود استفاده کنید.

می‌توانید چیزی را به طور خاص در مجموعه جستجو کنید و یا از جعبه کشویی برای سرچ استفاده کنید.

یک تصویر را انتخاب کرده و آن را در infographic یا همان اطلاع‌نگاشت بکشید و سپس درست مانند تصاویر دیگر تنظیم کنید. هنگام تغییر اندازه یک گرافیک، کلید Shift را در حین کشیدن نگه دارید تا نسبت‌های اندازه از بین نرود.
قرار دادن نمودار
یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های Piktochart و مفید برای کسب و کارها، گزینه نمودار است. برای مشاهده روی ابزارها و سپس نمودارها کلیک کنید. ۱۴ مدل نمودار برای هر وضعیت یا جمع آوری داده ها قرار داده شده.

برای بدست آوردن بهترین ایده‌ای که نمودار برای داده‌های شما مناسب است، می‌توانید آن را در سه روش مختلف بکشید. می‌توانید داده‌ها را به صورت دستی پر کنید، آن را به عنوان یک فایل CSV یا XLSX وارد کنید، یا برای دریافت پیوند صفحه Google روی داده پویا کلیک کنید. بسته به مجموعه داده‌ای که استفاده می‌کنید، گزینه‌های نمودار را تنظیم کنید.

می‌توانید نمودار خود را حتی پس از قرار دادن ویرایش کنید. فقط به آیکون مداد در نمودار بروید تا تغییرات خود را انجام دهید.
یک نقشه اضافه کنید
اگر اطلاعات نمودارهای شما بر اساس مناطق جغرافیایی‌ست می‌توانید از بخش ابزار به قسمت اضافه کردن نقشه بروید. روی نقشه کلیک کنید و برای یک کشور جستجو کنید، یکی از مواردی را که می بینید را انتخاب کرده یا یک منطقه را انتخاب کنید. سپس برای اصلاح برخی از تنظیمات، روی ویرایش این نقشه کلیک کنید.

در این برنامه می‌شود نقشه‌ها و رنگ‌های مرزی را انتخاب کنید و همچنین خط مرزی را فعال یا غیرفعال کنید. برای این مثال، از یک نقشه ایالات متحده استفاده خواهیم کرد. همانطور که می‌بینید، تمام حالت‌ها یکسان هستند، اما می‌توانید همه یا فقط آنهایی را که می‌خواهید برجسته کنید تنظیم کنید.

اطلاعات خود را ذخیره یا به اشتراک بگذارید

هنگامی که کار درست کردن اطلاع‌نگاشت پایان رسید، آن را به راحتی ذخیره یا به اشتراک بگذارید. برای ذخیره آن به عنوان یک تصویر، روی دکمه دانلود در بالای صفحه کلیک کنید. پس از آن اندازه، فرمت فایل از PNG یا JPEG را انتخاب کنید.

اگر از اکانت رایگان استفاده می‌کنید بهتر است در نظر داشته باشید که گراف شما واترمارک سایت را خواهد داشت.

Join the Conversation

6 Comments

  1. سلام .ممنونم از معرفی برنامه و توضیحات خوبتون.
    مطالب عالی بود .فقط یک انتقاد دارم و اون اینکه هر بار که کلمه اطلاع نگاشت رو به کار بردین من حس خیلی بدی پیدا کردم.چه کاریه که به جای اینفوگراف هی بگیم اطلاع نگاشت.این کلمه به نظر من بسیار ناملموسه
    با احترام

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *