ساختار سایت یکی از مهم ترین مواردی است که با رعایت آن می توانید رتبه سایت خود را تا حد زیادی بهبود ببخشد! در واقع گوگل ساختار سایت را یکی از فاکتورهای بسیار مهم در سئو می داند و اگر نتوانید آن را به خوبی بهینه سازی کنید، نمی توانید رتبه خوبی بگیرید. یکی از مسائل بسیار مهمی که روی ساختار سایت اثرگذار است، موقعیت کنونی کاربر یا BreadCrumbs است. در این مقاله می خواهیم به بررسی این مفهوم و تاثیر آن در سئو بپردازیم! پس اگر می خواهید رتبه سایت خود را با انجام برخی کارهای ساده بهینه سازی کنید، در این مقاله همراه ما باشید.

موقعیت کنونی کاربر (BreadCrumbs) چیست و چه کاربردی دارد؟

تاکنون بارها برای همه کاربران پیش آمده است که وارد یک سایتی شده و با طی کردن یک مسیر، به بخش موردنظر خود رسیده باشد! به عنوان مثال فرض کنید می خواهید محصولی در یکی از فروشگاه های اینترنتی ببینید. در این صورت از طریق بخش دسته بندی، وارد دسته بندی موردنظر خود می شود و تمام محصولات مرتبط با آن دسته بندی را مشاهده کنید. حال برخی از سایت ها، مسیر طی شده توسط کاربران را نمایش می دهند. به عنوان مثال اگر قصد خرید یک لپ تاپ را داشته باشید، وارد سایت موردنظر شده و از طریق بخش دسته بندی، وارد کالای دیجیتال و در نهایت دسته لپ تاپ می شوید. در این مسیر می توانید تمام محصولاتی که در این دسته بندی وجود دارند را مشاهده کنید.

موقعیت کنونی کاربر (BreadCrumbs) چیست

چند سالی است که مفهومی به نام BreadCrumbs به وجود آمده است که مدیران سایت ها با استفاده از آن می توانند مسیری که در سایت طی کرده اند را ببینند. این مسیر می تواند بر اساس استراتژی هر سایتی متفاوت باشد؛ مثلاً یک سایت ممکن است دسته بندی آن صفحه را پیش از نمایش عنوان نمایش دهد و سایت دیگری ممکن است از برچسب ها برای نمایش موقعیت کنونی کاربران استفاده کند. در سیستم های مدیریت محتوای مختلف این مسئله به راحتی قابل نمایش است! مثلاً اگر از وردپرس استفاده می کنید، افزونه های مختلفی وجود دارند که با استفاده از آن می توانید مسیر کاربران را نمایش دهید. در ادامه این مقاله می خواهیم به بررسی مزایای استفاده از BreadCrumbs و تاثیر آن روی سئو بپردازیم.

مزایای استفاده از BreadCrumbs چیست؟

پیش از آن که بخواهید تغییراتی روی سایت خود انجام دهید، ابتدا باید با مزایایی که آن کار می تواند برای شما ایجاد کند آشنا شوید. BreadCrumbs یکی از تغییراتی است که مزایای بسیار خوبی برای سایت شما ایجاد می کند و با استفاده از آن می توانید یک ساختار بهینه برای سایت خود ایجاد کنید. به طور کلی 4 مزیت بسیار خوب برای استفاده از BreadCrumbs وجود دارد که در این بخش به صورت مختصر به بررسی آن می پردازیم:

  • اطلاع کاربر از موقعیت کنونی

استفاده از BreadCrumbs به کاربران کمک می کند تا بدانند در چه مسیری هستند! مثلاً اگر کاربر بخواهد علاوه بر محصول موردنظر، تمام محصولات دیگر را که در آن دسته بندی قرار دارند را مشاهده کنند، به راحتی می تواند در مسیر آدرس کنونی کاربر وارد دسته بندی موردنظر خود شود. در این صورت به جای آن که بخواهد وارد دسته بندی های کلی سایت شود و دسته موردنظر را انتخاب کند، کافی است از طریق مسیر خود وارد دسته بندی موردنظر شده و در زمان خود صرفه جویی کند. همچنین گاهی اوقات کاربران نیاز دارند که بدانند کجای سایت هستند! در این مورد هم استفاده از ابزار موقعیت کنونی کاربر در سایت بسیار مفید است.

  • کمک به موتورهای جستجو برای درک بهتر ساختار سایت

یکی دیگر از مزایایی که استفاده از BreadCrumbs می تواند برای شما داشته باشد، کمک به موتورهای جستجو است! موتورهای جستجو هنگامی که وارد سایت شما می شوند، نیاز دارند که مسیر درستی را به آن ها ارائه کنید تا موضوع آن محتوا را بهتر درک کنند. استفاده از موقعیت کنونی کاربر باعث می شود تا هنگام بررسی آن صفحه گوگل متوجه شود که در کجای سایت قرار دارد و این محتوا در کدام دسته بندی قرار می گیرد. این مورد را می توان در دسته لینک های داخلی قرار دارد که ارائه یک مسیر دقیق به گوگل، رتبه سئو شما تا حد زیادی بهبود پیدا می کند.

  • کاهش نرخ پرش صفحه

گاهی اوقات کاربران پس از آن که متوجه می شوند در کدام دسته بندی قرار دارند، وارد آن دسته بندی شده و محتوای دیگر را هم می بینند. مثلاً اگر یک کاربر به دنبال خرید لپتاپ باشد، احتمال آن که لپ تاپ های دیگر را هم بررسی کنید؛ بنابراین پس از دیدن مسیر کنونی خود وارد آن دسته بندی می شود و محصولات دیگر را هم مشاهده می کند. بنابراین نرخ پرش کاربر یا همان بستن سایت تا حد زیادی کاهش پیدا می کند و این مسئله تاثیر مستقیم زیادی روی رتبه سایت شما در گوگل خواهد داشت.

یکی از مسائل بسیار مهم سایت که باید رعایت و تا حد ممکن بهینه سازی شود، تجربه کاربری سایت است. در واقع اگر یک سایت تجربه کاربری خوبی داشته باشد، به مرور زمان می تواند نظر کاربران را جلب کند و رشد زیادی را تجربه کند. یکی از مسائلی که می تواند در تجربه کاربری سایت تاثیر زیادی داشته باشد، BreadCrumbs است. در واقع مسیر کنونی کاربران به آن ها کمک می کند تا بدانند در کجای سایت هستند و این مسئله تا حدی می تواند در تصمیم گیری کاربر برای آن که ببیند در صفحه درستی قرار گرفته است یا خیر، تاثیرگذار باشد. بنابراین اگر سایتی دارید و می خواهید به بهینه سازی تجربه کاربری کمک کنید، استفاده از BreadCrumbs را فراموش نکنید.

استفاده از Breadcrumbs برای چه سایت هایی ضروری است؟

یکی از سوالاتی که برای کاربران پیش می آید، این است که استفاده از ابزار موقعیت کنونی کاربر برای کدام سایت ها ضروری است! تفاوتی ندارد که شما چه نوع سایتی داشته باشید؛ در هر سایتی مسیری را باید کاربران طی کنند و این مسئله به این معنی است که باید به کاربران بگویید که در چه جایگاهی از سایت قرار گرفته اند. به عبارت ساده تر، شما باید در هر نوع سایتی که دارید، از این موضوع استفاده کنید. البته یک استثنا هم وجود دارد:

دلیل استفاده از Breadcrumbs در سایت

فرض کنید شما یک سایت شخصی دارید که تنها چند صفحه اصلی دارد و هیچ محتوایی برای نمایش به کاربران ندارید! در این صورت کاربران تنها از صفحه اصلی، صفحه رزومه و صفحه تماس استفاده می کنند که دیگر نیازی به استفاده از BreadCrumbs نخواهید داشت! البته باز هم تاکید می کنیم که اگر محتوایی روی بلاگ خود منتشر می کنید، قطعاً دسته بندی خاصی دارید یا اگر دسته بندی هم نداشته باشید، مسیر کاربر به صورت صفحه اصلی > بلاگ> عنوان محتوا است که در این صورت نیاز به مسیر کنونی کاربران خواهید داشت. بنابراین ما استفاده از ابزار موقعیت کنونی کاربر را برای تمامی سایت هایی که کاربر قرار است یک مسیر مشخص را طی کند، پیشنهاد می کنیم! البته استفاده از آن به راحتی امکان پذیر است؛ مثلاً در وردپرس پلاگین های مختلفی وجود دارند که در این زمینه به شما کمک می کنند و در کمتر از چند دقیقه می توانید از این ابزار استفاده کنید.

چگونه Breadcrumbs را بهینه سازی کنیم؟

پس از آن که با اهمیت BreadCrumbs در سایت آشنا شدید، حتماً این سوال برایتان پیش می آید که چگونه می توانیم مسیر کاربر را بهینه سازی کنیم؟ در این بخش می خواهیم به بررسی 11 نکته مهم می پردازیم که می تواند شما را در داشتن یک بردکرامب بهینه کمک کند! این نکات عبارتند از:

  1. استفاده از کلمه کلیدی مرتبط در بردکرامب

اولین و مهم ترین مسئله ای که می تواند شما را در داشتن ساختار بهینه بردکرامب یاری کند، استفاده از کلمه کلیدی مرتبط است! در واقع واقع شما باید از کلمات کلیدی در مسیر کنونی کاربر استفاده کنید که کاملاً مرتبط با محتوا باشد. مثالً یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید، این است که مسیر کنونی کاربران در سایت را بر اساس دسته بندی آن محتوا نمایش دهید تا اگر کاربر به آن نیاز داشت، بتوانید محتوای مرتبط با آن دسته بندی را با کلیک بر روی آن مشاهده کند. برای آن که بردکرامب بهینه داشته باشید، حتماً دسته بندی های مناسب با محتوای خود را در سایت ایجاد کنید تا بتوانید ساختار بهینه داشته باشید.

  1. استفاده از سایز فونت مناسب برای راحتی کلیک کاربران

یکی دیگر از مسائلی که برای داشتن بردکرامب بهینه باید دقت کنید، فونتی است که برای آن استفاده می کنید. گاهی اوقات در سایت ها به بردکرامب اهمیت زیادی داده نمی شود و برای آن فونتی مورد استفاده قرار می گیرد که خوانایی خوبی ندارد. در این صورت کاربران هنگام خواندن آن با مشکل مواجه می شوند و نمی توانند از بخش های دیگر بازدید کنند. بتابراین سعی کنید حتماً از یک فونت بهینه استفاده و سایز آن را به نحوری انتخاب کنید که کاربر به راحتی بتواند آن را بخواند. البته شاید بهتر است سایز فونت بردکرامب کمی از سایز بخش های دیگر سایت کوچک تر باشد اما نه آن قدر کوچک که کاربران هنگام خواندن آن با مشکل مواجه شوند.

  1. استفاده از بردکرامب در بالای صفحه و عنوان

مسئله دیگری که برای داشتن ساختار بهینه بردکرامب باید دقت کنید، محل استفاده از آن است. اگر می خواهید بهترین نتیجه را از آن بگیرید، بهتر است پیش از آن که عنوان مطالب را به کاربران نمایش دهید، بردکرامب را نشان دهید. این کار باعث می شود تا کاربران بدانند در چه مسیری هستند و به راحتی می توانند بخش های مرتبط با آن صفحه را ببینند. مثلاً اگر بخواهند مطالب دسته بندی مرتبط با آن محتوا را ببینند، کافی است روی آن کلیک کنند و وارد دسته بندی موردنظر شوند! در این بخش می توانند مطالب دیگر را هم بخوانند و استفاده کنند.

  1. استفاده از بردکرامب در پایین ناوبری اصلی

گاهی اوقات برخی از سایت ها برای استفاده از بردکرامپ از محلی استفاده می کنند که جایگاه درستی نیست! به عنوان مثال گاهی اوقات به جای آن که ابتدا ناوبری اصلی و بخش منو را نمایش دهند، بخش بردکرامب را نمایش می دهند که کار درستی نیست! بنابراین یکی دیگر از نکاتی که باید هنگام استفاده از بردکرامب حتماً توجه کنید، استفاده از بردکرامب در پایین ناوبری اصلی است! در واقع درست است که این بخش اهمیت زیادی دارد، اما اهمیت آن به اندازه استفاده از ناوبری اصلی نیست و باید اولویت ها را رعایت کنید.

  1. استفاده از بردکرامب ساده و عدم استفاده از بردکرامب طولانی

یکی دیگر از مشکلاتی که هنگام استفاده از بردکرامب به وجود می آید، استفاده از بردکرامب طولانی است! در واقع برخی از سایت ها از دسته بندی های زیادی استفاده می کنند و هر کدام از دسته بندی ها، زیردسته های زیادی دارد. همین مسئله باعث می شود تا هنگام استفاده از دسته بندی به عنوان بردکرامب مسیر طولانی برای کاربران نمایش داده شود و سردرگم شوند. به همین دلیل پیشنهاد ما این است که برای استفاده از بردکرامب تنها یک دسته بندی را قبل از آن قرار دهید و اگر مطلب شما زیردسته یک دسته بندی دیگر است، بهتر است تنها دسته بندی مادر یا زیردسته را نمایش دهید.

  1. استفاده از آن در تمام صفحات سایت

یکی دیگر از نکاتی که برای استفاده از بردکرامب باید رعایت کنید، استفاده از آن در تمام صفحات سایت است! گاهی اوقات کاربران تنها در برخی از مطالب از آن استفاده می کنند که کار درستی نیست و باید در تمام صفحاتی که لازم است استفاده شود. البته در برخی از صفحات مانند صفحه اصلی یا تماس با ما نیازی به استفاده از آن ندارید، اما در صفحه پست ها، محصولات و خدمات باید حتماً از آن استفاده کنید تا کاربران بدانند این صفحه ای که وارد آن شده اند، زیرمجموعه کدام بخش از سایت شما است. به خصوص برای بخش مطالب و محصولات سایت حتماً باید از این مورد استفاده شود.

  1. لینک دادن به بخش های مختلف بردکرامب برای هدایت کاربران

یکی دیگر از نکات فنی که هنگام استفاده از بردکرامب باید به آن دقت کنید، لینک دادن به بخش های مختلف آن است. اگر برای بردکرامب از دسته بندی استفاده می کنید، حتماً لینک آن را قرار دهید. فرض کنید کاربران وارد یک مطلب در مورد لپ تاپ شده اند و می خواهند در این مورد مطالب مرتبط هم بیشتر بدانند! در این صورت اگر از دسته بندی لپ تاپ در بردکرامب استفاده کرده باشید اما به آن لینک نداده باشید، احتمال آن که کاربر بخواهد از طریق منوی دسته بندی وارد این بخش شود بسیار ضعیف است! در این صورت باید حتماً لینک دهی به بردکرامب را فراموش نکنید که کاربر با یک کلیک بتواند وارد آن بخش شود.

  1. عدم استفاده از بردکرامب به جای عنوان صفحه

یکی دیگر از اشتباهات رایجی که کاربران با آن روبرو می شوند، استفاده از بردکرامب به جای عنوان صفحه است! زیرا بردکرامب عنوان صفحه را هم در خود دارد و کاربران فکر می کنند می تواند جایگزین عنوان صفحه باشد. در حالی که عنوان یک صفحه معمولاً با تگ H1 نمایش داده می شود و تاثیر بسیار زیادی روی سئو دارد.

تاثیر موقعیت کنونی کاربر یا breadcrumbs در سئو

پس اگر می خواهید تاثیر سئو را از دست ندهید، هیچ گاه از بردکرامب به جای عنوان صفحه استفاده نکنید و هر دوی آن ها را به همراه هم مورد استفاده قرار دهید. همچنین به سایز عنوان توجه کنید که کوچک تر از عنوان صفحه باید تا کاربر دچار سردرگمی نشود.

  1. تغییر مکان بردکرامب در صورت شلوغ بودن بالای صفحه

گاهی اوقات کاربران فکر می کنند که استفاده از بردکرامب حتماً باید در بالای سایت باشد! اما برخی از سایت ها بخش ناوبری آن ها بسیار شلوغ است و استفاده از بردکرامب در آن بخش می تواند مشکل ساز شود. شما باید در جایی از بردکرامب استفاده کنید که کاربر به راحتی بتواند آن را ببیند و استفاده کند. اگر فکر می کنید که ناوبری شلوغی دارید، بردکرامب را به جای مناسب منتقل کنید! مثلاً استفاده از آن در فوتر می تواند گزینه مناسبی باشد؛ زیرا در این صورت حداقل از تاثیر سئو بهره مند می شوید و مشکلی وجود ندارد.

  1. استفاده از جدا کننده مناسب نظیر اسلش در بردکرامب

هنگام استفاده از بردکرامب باید از جدا کننده مناسب استفاده کنید! در واقع باید توجه داشته باشید که اگر کاربران بخواهند آن را بخوانند و استفاده کنند، با مشکل مواجه نشوند و به راحتی این اتفاق امکان پذیر باشد. یکی از بهترین جداکننده هایی که می توانید در بخش بردکرامب استفاده کنید، اسلش (/) است. با استفاده از این جداکننه می توانید بخش های مختلف بردکرامب را از هم جدا کنید تا کاربران راحت بتوانند آن را تشخیص بدهند. البته اگر فکر می کنید که جداکننده دیگری می تواند بهتر باشد، می توانید از آن استفاده کنید.

  1. برجسته نکردن بردکرامب برای پرت نشدن حواس مخاطب

یکی دیگر از اشتباهاتی که مدیران سایت ها دچار می شوند، این است که فکر می کنند بردکرامب باید برجسته باشد تا نظر کاربران را جلب کند! در حالی که باید بدانید همه کاربران به این مسئله که بخواهند از بردکرامب برای دسترسی به بخش های دیگر سایت استفاده کنند، علاقه ندارند. بنابراین شما نباید آن را برجسته کنید تا حواس کاربران را پرت کند. البته باید سایز آن را به نحوی انتخاب کنید که کاربران راحت آن را ببینند و اگر نیاز به استفاده از آن داشتند، با مشکل مواجه نشوند. پیشنهاد ما این است که تنها صفحه آخری که کاربر داخل آن است برجسته کنید و بخش های قبلی نظیر دسته بندی ها را برجسته نکنید. این کار روی سئو سایت شما هم تاثیر بسیار زیادی دارد و می تواند به رشد سئو سایت کمک کند.

اگر از سیستم های مدیریت محتوا استفاده می کنید، این تغییرات به راحتی امکان پذیر است و با استفاده از پلاگین های مختلف می توانید آن را شخصی سازی کنید.

نتیجه گیری

بردکرامب یکی از بخش های بسیار مهم سایت به شمار می رود که نه تنها در بخش سئو، بلکه در بخش تجربه کاربری هم می تواند تاثیر زیادی داشته باشد. در واقع باید بدانید که بردکرامب روی تجربه کاربری تاثیر زیادی دارد و بهینه سازی تجربه کاربری هم کمک زیادی به سئو می کند. در این مقاله به بررسی ابزار موقعیت کنونی کاربر (BreadCrumbs)، مزایای آن و نکاتی که باید برای بهینه سازی ساختار بردکرامب دقت کنید، پرداختیم. شما می توانید در سیستم های مدیریت محتوا نظیر وردپرس این تغییرات را به بررسی اعمال کنید. اگر سوالی دارید، می توانید از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *