مسیر کنونی کاربر یا BreadCrumbs یکی از قابلیت های وردپرس است که با استفاده از آن می توانید کاربر را هنگام بازدید از صفحات مختلف یاری کنید! با استفاده از این قابلیت کاربران می توانند متوجه شوند که در کجای سایت هستند و این صفحه، زیر مجموعه کدام صفحه دیگر است! اگر یک سایت وردپرسی دارید، استفاده از این قابلیت زیادی به کاربران و همچنین بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو می کند. در این مقاله می خواهیم به بررسی نحوه ایجاد BreadCrumbs در وردپرس بپردازیم تا اگر قصد ایجاد آن را دارید، به راحتی انجام دهید. پس اگر یک سایت وردپرسی دارید و ایجاد ابزار مسیر کنونی کاربر یکی از دغدغه های شما است، در این مقاله همراه ما باشید.

BreadCrumbs وردپرس چیست؟

مسیر کنونی کاربران یا BreadCrumbs به ابزاری در سایت گفته می شود که با استفاده از آن می توانید مسیر فعلی کاربران را هنگامی که در یک صفحه خاص هستند، نمایش دهید. به عنوان مثال فرض کنید یک فروشگاه اینترنتی در زمینه فروش موبایل هستید و یک موبایل با برند سامسونگ در سایت خود دارید. هنگامی که کاربر وارد صفحه این محصول از سایت می شود، می توانید مسیر کنونی کاربر را به همراه برند و دسته بندی محصول نمایش دهید. به مثال زیر توجه کنید:

BreadCrumbs وردپرس

این مسیر برای زمانی است که کاربر وارد صفحه محصول سامسونگ نوت 20 شده باشد. در این مسیر کاربر به راحتی می تواند متوجه شود که محصول نمایشی از دسته بندی محصولات دیجیتال است. علاوه بر آن می تواند متوجه شود که این محصول در دسته بندی موبایل و برند سامسونگ قرار گرفته است. درست است که کاربر خودش این موضوع را می داند اما اگر بخواهد وارد دسته بندی موبایل با برند سامسونگ شود، در این صورت دیگر نیازی به مراجعه به دسته بندی سایت نیست! کاربر به راحتی می تواند بر روی موبایل در BreadCrumbs کلیک کند تا مستقیم وارد دسته بندی موبایل شود. این موضوع روی تجربه کاربری سایت تاثیر زیادی دارد و می تواند منجر به بهبود رتبه سئو سایت شود! در بخش بعدی به بررسی بیشتر تاثیر ایجاد BreadCrumbs در سئو می پردازیم.

تاثیر ایجاد BreadCrumbs وردپرس در سئو

یکی از سوالاتی که برای کاربران پیش می آید، این است که چرا باید از BreadCrumbs استفاده کنیم! در بخش قبلی به بررسی این موضوع پرداختیم. اما مسئله مهمی که استفاده از BreadCrumbs برای شما ایجاد می کند، تاثیر آن روی سئو است. در واقع استفاده از BreadCrumbs روی سئو سایت شما تاثیر بسیار زیادی دارد. از دو دیدگاه می توان تاثیر این موضوع را روی سئو بررسی کرد:

  • تاثیر آن روی بهینه سازی ساختار سایت

اولین تاثیری که استفاده از موقعیت کنونی کاربر در سایت شما دارد، بهینه ساختار ساختار سایت است. هنگامی که خزنده گوگل وارد سایت شما می شود تا آن را بررسی کند، به لینک ها اهمیت زیادی می دهد. ساختار BreadCrumbs به گوگل کمک می کند تا متوجه شود که این صفحه زیر دسته کدام دسته بندی است. در این صورت وارد آن صفحه می شود و محتوای آن صفحه را هم مورد بررسی قرار می دهد. اگر قصد ایجاد BreadCrumbs در وردپرس را دارید، لازم است بدانید که این ابزار در وردپرس کاملاً قابل شخصی سازی است و می توانید آن را بر اساس نیاز خود شخصی سازی کنید.

  • تاثیر آن روی بهبود تجربه کاربری

یکی دیگر از مهم ترین تاثیراتی که استفاده از BreadCrumbs روی سئو دارد، بهبود تجربه کاربری سایت است. تجربه کاربری یکی از مهم ترین فاکتورهای سئو است و با توجه به این که مسیر کنونی کاربر روی سئو تاثیر زیادی دارد، به راحتی می توانید رتبه سایت خود را بهبود ببخشید. در واقع استفاده از BreadCrumbs باعث می شود تا کاربران بتوانند به راحتی به بخش های دیگر نظیر دسته بندی محتوای شما دسترسی داشته باشند و این مورد جزء تجربه کاربری است. همچنین استفاده از BreadCrumbs باعث می شود تا کاربران وارد صفحات دیگر شوند و بیشتر در سایت بمانند که این مورد هم می تواند تا حد زیادی به افزایش رتبه سئو شما کمک کند.

با توجه به این دو مورد، ایجاد BreadCrumbs روی سایت می تواند به سئو کمک کند؛ بنابراین با ایجاد آن به راحتی می توانید به بهبود سئو سایت کمک کنید.

آموزش ایجاد BreadCrumbs در وردپرس

در حال حاضر بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا به شما امکان ایجاد BreadCrumbs روی سایت را می دهند. اگر یک وبسایت وردپرسی دارید، ایجاد BreadCrumbs به راحتی امکان پذیر است. در واقع شما به راحتی می توانید به کمک کدنویسی یا پلاگین ها این مورد را ایجاد کنید. در این بخش به بررسی آموزش ایجاد BreadCrumbs در وردپرس با استفاده از کدنویسی و همچنین 3 پلاگین کاربردی وردپرس می پردازیم:

  1. ایجاد BreadCrumbs با استفاده از کدنویسی

اولین و ساده ترین راه برای ایجاد موقعیت کنونی کاربر در وردپرس، استفاده از کدنویسی است. در این روش شما بدون نیاز به نصب افزونه، به راحتی می توانید BreadCrumbs را در سایت خود ایجاد و به کاربران نمایش دهید. مهم ترین مزیت این روش، این است که در این روش هیچ افزونه ای روی سایت شما نصب نمی شود و این مسئله می تواند سرعت سایت شما را افزایش دهد. البته این روش یک عیب هم دارد! آن هم این است که در صورت استفاده از این روش، شما امکان شخصی سازی زیادی نخواهید داشت و بر اساس پیشفرض این کدها می توانید آن را شخصی سازی کنید! البته اگر کدنویسی بلد باشید یا از یک متخصص کمک بگیرید، می توانید این کار را هم انجام دهید.

ایجاد BreadCrumbs با کدنویسی

برای ایجاد BreadCrumbs در وردپرس با استفاده از کدنویسی، ابتدا لازم است لینک فایلی که در پایین این بخش قرار می دهیم را دانلود و کدهای آن را در فایل functions.php قالب وردپرسی خود قرار دهید:

پس از آن که فایل بالا را دانلود و در فایل توابع وردپرس قرار دادید، اکنون زمان آن می رسد که موقعیت کنونی کاربر را نمایش دهید. برای این کار کافی است ابتدا محل دلخواه خود را انتخاب کنید که پیشنهاد ما برای نمایش BreadCrumbs نمایش در بالای عنوان و پایین منوهای سایت است. برای این کار باید کد زیر را در محل دلخواه خود قرار دهید:

<?php if (function_exists(‘breadcrumb_navigation’)) breadcrumb_navigation(); ?>

با قرار دادن این کد، اکنون موقعیت کنونی کاربر در سایت وردپرسی شما نمایش داده می شود. البته استایل آن کمی ساده است که می توانید با استفاده از CSS آن را بهبود ببخشید. برای این کار ما فایل زیر را در اختیار شما قرار داده ایم تا بتوانید استایل آن را هم بهتر کنید:

برای استفاده از این فایل هم کافی است کدهای آن را در فایل سی اس اس (style.css) سایت خود درج کنید و نتیجه آن را ببینید. اکنون BreadCrumbs در سایت شما فعال شده است و می توانید از آن استفاده کنید.

  1. ایجاد BreadCrumbs با استفاده از افزونه Yoast Seo

اگر راهکار قبلی برای شما کمی سخت بود و به دنبال راه کار دیگری می گردید، استفاده از افزونه ها راهکار جایگزین است. یکی از پلاگین هایی که معمولاً روی هر سایت وردپرسی نصب است، افزونه Yoast Seo است. با استفاده از این پلاگین به راحتی می توانید اقدام به ایجاد BreadCrumbs در وردپرس کنید. برای استفاده از این روش ابتدا این پلاگین را نصب کنید یا اگر روی سایت شما نصب است، وارد پیشخوان وردپرس شوید. در این بخش کافی است وارد قسمت سئو > ظاهر جستجو شوید. پس از وارد شدن به این بخش از افزونه، با موارد زیر روبرو می شوید که باید متناسب با نیاز و سلیقه خود آن را تنظیم کنید:

ایجاد BreadCrumbs با استفاده از افزونه Yoast Seo

  • فعال سازی مسیر راهنما: با استفاده از این گزینه می توانید مسیر راهنما یا همان BreadCrumbs را در سایت وردپرسی خود فعال کنید.
  • جداکننده بین مسیر راهنما: با استفاده از این بخش می توانید جداکننده بین مسیر راهنما را مشخص کنید؛ این جداکننده می تواند اسلش، ویرگول یا هر چیز دیگری باشد اما پیشنهاد می کنیم از اسلش استفاده کنید تا بخش های مختلف موقعیت کنونی کاربر را کاملاً جدا کنید.
  • متن Anchor برای صفحه خانه: در این بخش می توانید عنوان صفحه اصلی را وارد کنید؛ پیشنهاد ما این است که در این بخش به جای استفاده از کلماتی نظیر صفحه اصلی، صفحه نخست، صفحه اول و… از نام سایت خود استفاده کنید. این کار باعث می شود تا لینک سازی داخلی مناسبی برای صفحه اصلی ایجاد شود و این مسئله روی رتبه سئو تا حدی تاثیرگذار است.
  • پیشوند برای مسیر راهنما: شما باید پیشوندی مشخص کنید تا کاربر متوجه شود این موقعیت کنونی دقیقاً چیست! مثلاً می توانید برای کاربر بنویسید: “شما اینجا هستید:”. این کار باعث می شود تا کاربر بدانید این لینک ها چه کاربردی دارند.
  • پیشوند برای پیوندهای مسیر راهنمای بایگانی: در این بخش هم باید مانند بخش قبلی، پیشوندی برای کاربر ایجاد کنید که البته در صفحه آرشیو سایت شما مورد استفاده قرار می گیرد.
  • پیشوند برای پیوندهای مسیر راهنمای صفحه جستجو: در این بخش هم باید مانند بخش های قبلی، پیشوندی برای کاربر بنویسید که تنها در صفحه جستجوی سایت مورد استفاده قرار می گیرد.
  • مسیر راهنمای برای صفحات 404: این بخش هم مربوط به پیشوند نمایشی به کاربران برای صفحه 404 سایت وردپرسی شما است.
  • ضخیم کردن آخرین صفحه: با انتخاب این گزینه می توانید آخرین صفحه ای که کاربر در آن قرار دارد، برجسته یا بولد کنید. این کار باعث می شود تا کاربر بداند در چه صفحه ای قرار دارد و این صفحه زیرمجموعه کدام صفحات یا دسته بندی ها است.

به همین راحتی می توانید یک مسیر کاربر حرفه ای برای سایت وردپرسی خود ایجاد کنید. البته اگر برای سئو خود از پلاگین های دیگری استفاده می کنید و این افزونه غیر از ایجاد BreadCrumbs در سایت وردپرسی شما استفاده ای ندارد، پیشنهاد می کنیم افزونه های بعدی را هم بررسی کنید.

  1. ایجاد BreadCrumbs با استفاده از افزونه Breadcrumb NavXT

یکی دیگر از پلاگین های حرفه ای وردپرس که در زمینه ایجاد مسیر کاربر به شما کمک می کند، افزونه Breadcrumb NavXT است. با استفاده از این افزونه هم می توانید در سایت وردپرسی خود مسیر کنونی کاربر ایجاد کنید و از نتایج آن بهره مند شوید. برای استفاده از این پلاگین وردپرس کاربردی می توانید از طریق مخزن وردپرس یا به صورت مستقیم، آن را در سایت وردپرسی خود نصب کنید. پس از نصب افزونه می توانید از طریق بخش تنظیمات > Breadcrumb NavXT به آن دسترسی داشته باشید. در این بخش تنظیمات این پلاگین را مشاهده می کنید که می توانید بر اساس نیاز خود شخصی سازی کنید:

افزونه Breadcrumb NavXT

عمومی

در این بخش می توانید تنظیمات عمومی مربوط به نمایش موقعیت کنونی کاربر را مشاهده کنید.

  • جداکننده تکه مسیر: در این بخش می توانید کاراکتر جداکننده میان بخش های مختلف را انتخاب کنید؛ پیشنهاد ما به شما استفاده از کاراکتر اسلش است که تا بخش های مختلف را کاملاً از هم جدا کنید.
مورد فعلی

در این بخش می توانید تنظیمات مربوط به صفحه ای که کاربر در آن قرار دارد را مشخص کنید.

  • لینک مور فعلی: با استفاده از این گزینه می توانید صفحه آخر که کاربر در آن قرار دارد را هم مانند اجزای دیگر BreadCrumbs لینک کنید.
  • تکه مسیر صفحه بندی شده: اگر صفحه آرشیو را در بخش های دیگر به عنوان مسیر کاربر مشخص کنید، می توانید مشخص کنید که این صفحه چندم است.
تکه مسیر برگه خانه

در این بخش می توانید تنظیمات مربوط به BreadCrumbs را برای صفحه اول سایت خود هم ایجاد کنید.

  • تکه مسیر برگه خانه: با انتخاب این گزینه می توانید مسیر کاربر را برای صفحه اصلی هم فعال کنید.
  • قالب برگه خانه: در این بخش می توانید مشخص کنید که BreadCrumbs برای صفحه اصلی چگونه نمایش داده شود.
  • قالب برگه خانه پیوند نشده: با استفاده از این بخش می توانید قالب BreadCrumbs را برای زمانی که نمی خواهید قالب برگه خانه را لینک کنید، استفاده می شود.
تکه مسیر بلاگ

در این بخش می توانید تنظیمات مربوط به نمایش BreadCrumbs در بخش بلاگ سایت خود را نمایش دهید.

 مسیر بلاگ: با انتخاب این گزینه می توانید مسیر کاربر را در بخش بلاگ هم فعال کنید.

با تنظیم این موارد در افزونه Breadcrumb NavXT به راحتی می توانید مسیر کاربر را در سایت خود ایجاد کنید و آن را در دسترس کاربران قرار دهید.

  1. ایجاد BreadCrumbs با استفاده از افزونه Breadcrumb

یکی دیگر از افزونه های بسیار کاربردی که کمک زیادی در زمینه ایجاد مسیر کنونی کاربر در وردپرس به شما می کند، افزونه BreadCrumbs است. این افزونه کاربردی در مخزن وردپرس وجود دارد و اختصاصی برای ایجاد مسیر کاربر در وردپرس طراحی شده است! در حال حاضر این پلاگین کاربردی توانسته از میان بیش از 10.000 نصب خود، امتیاز 4.4 از 5 را به خود اختصاص دهد. برای استفاده از این پلاگین حرفه ای کافی است آن را از طریق مخزن وردپرس یا به صورت مستقیم از طریق پیشخوا نصب کنید. پس از نصب و فعال سازی این پلاگین، بخشی به نام BreadCrumbs در منوی وردپرس به وجود می آید که با استفاده از آن می توانید تنظیمات آن را انجام دهید. در بخش تنظیمات اصلی پلاگین، موارد زیر را مشاهده می کند:

افزونه Breadcrumb

  • Breadcumb front text: در این بخش باید متنی که نشان دهد این بخش چیست را به کاربران نمایش دهید؛ مثلاً می توان به کاربر عبارت “شما اینجا هستید” را نمایش دهید.
  • Breadcumb Separator text: در این بخش باید متن یا کاراکتر جداکننده متن را نمایش دهید! پیشنهاد ما به شما استفاده از کاراکتر اسلش یا پیش‌فرض افزونه است.
  • Display last separator: این بخش از شما می خواهد که نمایش یا عدم نمایش جداکننده بخش آخر مسیر کاربر را نمایش دهید.
  • Breadcumb link text limit by: این بخش محدودکننده تعداد کلماتی که در مسیر کاربر قرار می گیرد را مشخص می کند! بهترین گزینه عبارت Word است تا شمارنده آن بر اساس کلمات باشد.
  • Limit count: در این بخش می توانید محدودیت تعداد کلمات را مشخص کنید تا بیشتر از آن نمایش داده نشود.
  • Ending character: در این بخش می توانید مشخص کنید که اگر تعداد کلمات مشخص شده بیشتر از محدودیت تعیین شده باشد، چه عبارتی نمایش داده شود که بهترین گزینه استفاده از سه نقطه است.
  • Display home on Breadcumb: در این بخش می توانید مشخص کنید که عبارت “خانه” برای صفحه اصلی هم نمایش داده شود یا خیر!
  • Custom home text: در این بخش باید کلمه مربوط صفحه اصلی خود را جهت نمایش مشخص کنید.

با تنظیم این موارد به راحتی می توانید از این پلاگین برای نمایش مسیر کاربر استفاده کنید.

  1. ایجاد مسیر راهنما در ووکامرس با افزونه woocommerce breadcrumbs

اگر سایت شما فروشگاهی است و از ووکامرس استفاده می کنید، افزونه woocommerce breadcrumbs گزینه مناسبی است. با استفاده از این افزونه می توانید برای سایت ووکامرسی خود مسیر راهنمای کاربر ایجاد کنید. برای استفاده از این افزونه ابتدا باید ووکامرس را نصب داشته باشید، سپس از طریق مخزن وردپرس یا به صورت مستقیم از طریق پیشخوان می توانید آن را نصب کنید. این افزونه قابلیت های بسیار خوبی در اختیار شما قرار می دهد که در این بخش بررسی می کنیم. پس از نصب افزونه کافی است از طریق پیشخوان وارد بخش تنظیمات > Breadcrumb Settings شوید. در این بخش تنظیمات مربوط به این پلاگین در دسترس شما است:

  • Enable breadcrumbs: با فعال سازی این گزینه، مسیر کاربر در سایت ووکامرسی شما فعال می شود.
  • Breadcrumb separator: با استفاده از این بخش می توانید جداکننده بخش های مختلف مسیر کاربر را انتخاب کنید. بهترین گزینه استفاده از جداکننده پیشفرض افزونه یا کاراکتر اسلش است.
  • Wrap after و Wrap before: با استفاده از این گزینه می توانید کلاسی در فایل CSS خود ایجاد کنید و ظاهر بخش مسیر کاربر را شخصی سازی کنید.
  • Before و After: با استفاده از این بخش هم می توانید اقدام به شخصی سازی استایل این ابزار کنید.
  • Home text: با استفاده از این بخش می توانید اقدام به شخصی سازی متن خانه در مسیر راهنمای کاربر کند.
  • Home URL: با استفاده از این بخش می توانید آدرس صفحه اصلی خود را مشخص کنید تا کاربران هنگام کلیک بر روی آن وارد صفحه اصلی سایت شما شوند.

در نهایت کافی است بر روی گزینه ذخیره کلیک کنید تا تنظیمات ذخیره شوند! با اعمال این تنظیمات به راحتی می توانید مسیر کاربر را در سایت خود ایجاد کنید.

نتیجه گیری

یکی از بخش های مهمی که هر سایتی باید داشته باشید، بخش مسیر کاربر است. اگر یک سایت وردپرسی دارید و می خواهید اقدام به ایجاد Breadcumb در وردپرس کنید، چندین راه کار وجود دارد. ما در این مقاله به بررسی اهمیت استفاده از Breadcumb در وردپرس پرداختیم و تاثیر آن در سئو را به صورت مختصر بررسی کردیم. همچنین چندین راه کار برای ایجاد Breadcumb در وردپرس را بررسی کردیم که می توانید استفاده کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *