معمولا تولیدکنندگان لپ‌تاپ وعده‌ی عمر باتری در بازه‌های مختلفی را می‌دهند. مثلا اپل می‌گوید که محصولاتش بین ۱۵ تا ۲۴ ساعت کار می‌کنند اما در حقیقت خیلی خوش شانس هستید اگر باتری شما ۱۰ ساعت هم دوام بیاورد. این برآوردها اشتباه نیست وقتی تولیدکنندگان بر اساس محکی غیر واقعی، بالاترین عدد ممکن را اعلام می‌کنند.

همه تولیدکننده‌ها این کار را می‌کند

معمولا تولیدکنندگان خوش‌ بینانه‌ترین حالت ممکن را در نظر می‌گیرند و مجبورند عددی بر همان اساس عنوان کنند. تقریبا همه این کار را می‌کنند. اگر عمر باتری ۸ ساعت دوام بیاورد آنها با در نظر گرفتن بهترین حالت ممکن و کمی زیاده‌گویی این عدد را در تبلیغات ۱۵ معرفی خواهند کرد. اما سوال واقعی اینست که چطور این کار را می‌کنند؟ البته تعداد معدودی لپ‌تاپ ممکن است کمی بیشتر دوام داشته باشند اما به طور عمومی این‌طور نیستند. این عددهای غیر واقعی که از باتری گفته می‌شود نتایج بنچمارک‌های واقعی هستند امادر قالب خیلی خوش بینانه بیان می‌شوند.

واژه شگفت‌انگیز “تا”

اگر نگاه کنید، قبل از تخمین عمر باتری کلمه “تا” را مشاهده خواهید کرد. تولید کننده قول ۱۶ ساعت دوام را نمی‌دهد بلکه می‌گوید در بهترین حالت ممکن تا ۱۶ ساعت باتری شما دوام می‌آورد. این کلمات عموما در تمامی تبلیغات استفاده می‌شود. همینطور که وقتی فروشندگان می‌گویند تا ۵۰ درصد در خریدتان صرفه جویی می‌کنید در حالی که ممکن است منظورشان ۳ درصد باشد. این حالت را شرکت‌های اینترنتی هم با وعده‌ سرعت بالاتر در تبلیغاتشان پیش می‌گیرند.

همه چیز به پخش ویدیو بستگی دارد

البته استفاده از کلمه “تا” می‌تواند تولیدکنندگان را به اعلام اعداد خیلی تخیلی وا دارد و مدعی شوند مثلا تا یک میلیون سال عمر خواهد داشت. آن‌ها نیاز به اعدادی واقعی دارند که از بهترین بنچمارک‌های به دست می‌آورند. اما در حقیقت این اعداد هرگز به وقوع نمی‌پیوندند.اما نکته‌ای در اینجا وجود دارد. آن‌ها از زمان شروع به کار لپ‌تاپ ویدیویی پخش می‌کنند و تا زمانی که لپ‌تاپ کامل خاموش شود به این کار ادامه می‌دهند. در آزمایش احتمالا آن‌ها روشنایی صفحه را به پایین‌ترین حد ممکن تنظیم کرده و ویژگی‌های پس زمینه را غیرفعال می‌کنند. البته این چیزی مخفی نیست منتهای مراتب کمتر کسی دفترچه راهنما را تا انتها می‌خواند تا به این نکته پی ببرد که عمر باتری بر این اساس تخمین زده می‌شود.

پخش ویدیو از دیگر کارها انرژی کم‌تری صرف می‌کند

البته که این معیار نمی‌تواند درست باشد. در واقع چه کسی می‌خواهد ۱۶ ساعت مداوم فیلم تماشا کند؟

تولیدکنندگان اصلا به این مساله اهمیتی نمی‌دهند. آن‌ها تنها این کار را انجام می‌دهند تا عمر باتری را در غیرواقعی‌ترین حالت ممکن تخمین بزنند. لپ‌تاپ‌ها و گوش‌های هوشمند جدید از شتاب دهنده‌های سخت‌افزاری برای بهبود عملکرد گرافیکی استفاده می‌کنند. این سخت‌افزارها در مراحل گرافیکی ویدیو را با کم‌ترین توان ممکن رمزگشایی کرده و مصرف CPU را پایین می آورند. برای مثال وقتی شما یک ویدیوی MP4 بدون کدک و به صورت کاملا خام اجرا کنید، کار زیادی از دستگاه نمی‌کشید.
این ویژگی شگفت‌انگیز کمک می‌کند تا در هنگام تماشای فیلم در موبایل یا لپ‌تاپ انرژی زیادی از لپ‌تاپ گرفته نشود، مخصوصا اگر همه چیز را غیر فعال کرده باشید. اما با این جود هم هر کاری چه در مرورگر و چه نوشتن مقاله در ورد مایکروسافت، قدرت باتری بیشتری نسبت به پخش ویدیوها صرف می‌کند.

تولیدکنندگان سیستم‌ها معمولا اساس عمر باتری را با استفاده از برنامه Movies & TV در ویندوز ۱۰ که همیشه برای استفاده از شتاب سخت‌افزاری کامپیوتر در نظر گرفته می‌شود می‌سنجند. این ویژگی در هر پخش کننده ویدیویی موجود نیست و ممکن است همیشه به صورت پیش فرض فعال نباشد. برای مثال اگر می‌خواهید از برنامه VLC استفاده کنید باید شتاب دهنده سخت‌افزاری را در آن فعال کنید.

به دنبال معیارهای واقعی بروید

به جای تکیه بر گفته‌های تولیدکننده، بهتر است قبل از خرید لپ‌تاپ به عنوان خریدار بررسی‌هایی انجام دهید. شما می‌توانید در پس سناریوهای همیشگی بررسی کنید ببینید مثلا لپ‌تاپ در استفاده از مرورگر که بیشتر نیاز روزمره را تشکیل می‌دهد تا چه حد دوام دارد. به عنوان مثال مایکروسافت تا ۱۷ ساعت عمر باتری را در سرفیس بوک۲ تضمین می‌کند، این معیار در استفاده از مرورگر به ۹٫۷ ساعت می‌رسد. با این که ۹ ساعت عمر باتری همچنان شگفت‌انگیز و عالی است اما هنوز به ۱۷ ساعت حتی نزدیک هم نیست. البته قصد ما زیر سوال بردن مایکروسافت نیست، همان طور که گفتیم این کاریست که هر شرکت دیگری هم انجام می‌دهد.

برآورد کامل عمر باتری غیر ممکن است

همیشه تخمین درست عمر باتری کاری سخت بوده است. حتی زمانی که در حال استفاده از لپ‌تاپ هستید ممکن است سیستم عامل ویندوز به شما بگوید ۵ ساعت زمان دارید اما با توجه به استفاده‌تان این رقم به ۲ ساعت هم کاهش یابد. دلیلش هم واضح است، فعالیت‌های بیشتر انرژی بیشتری از باتری شما می‌گیرد. یک لپ‌تاپ برای پخش ویدیو آن هم با سخت‌افزارهای شتاب دهنده و کم‌ترین حد ممکن نور انرژی زیادی برای پخش ویدیو صرف نمی‌کند اما همین که روشنایی را بالا ببرید تاثیرش را به چشم خواهید دید. به عبارتی عمر باتری کاملا با کاری که انجام می‌دهید در ارتباط است. با این همه امتحان عمر باتری در مرورگر می‌توانید گزینه بهتری باشد.

Join the Conversation

4 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *