در ۴ اکتبر، گوگل در کنار گوشی‌های هوشمند Pixel2 که با طراحی جدید برای بدنه به کاربران علاقمند عرضه می شود مجموعه‌ای از محصولات جدید را نیز معرفی کرد.  در این بین Pixelbook با قیمت هزار دلاری‌اش به عنوان یک نوت‌بوک ارزان، نازک و سبک به شدت خودنمایی می‌کرد. اما با توجه به تفاوت قیمت بین این محصول و محصولات اپل، آیا می‌توان این دو را با هم مقایسه کرد؟

پیدایش Pixelbook

در واقع، نام تجاری Pixel، که در حال حاضر برای همه محصولات سخت‌افزاری گوگل استفاده می‌شود، اولین بار در لپ‌تاپ ایسوس که سال ۲۰۱۳ به نام Chromebook Pixel عرضه شد، مورد استفاده قرار گرفته بود. بر خلاف اکثر دستگاه‌های Chromebook که به خاطر قیمت پایین آنها محبوب هستند، محصول ایسوس دستگاهی با قابلیت‌های خوب بود.  از جمله بدنه آلمینیومی، نمایشگری با وضوح ۱۷۰۰×۲۵۶۰ و پردازشگری سریع.

دو سال بعد Chromebook Pixel جدید (۲۰۱۵) با طول عمر باتری بیشتر، عملکرد بهتر و اتصالات متنوع‌تری (اضافه کردن پورت‌های USB-C در کنار USB-A) به بازار آمد و این در حالی بود که قیمت پایه آن به ۹۹۹ دلار کاهش یافته بود. با این همه این محصول در بازار جهانی فروش خوبی نداشت و آن هم دو دلیل داشت. اول اینکه به خوبی در بازارهای متنوع عرضه نشد و دوم اینکه از سیستم عامل کروم بهره می‌برد.اما گوگل با معرفی پیکسل‌بوک جدید قصد دارد بار دیگر خودی نشان دهد.

چه چیزی در مورد Pixelbook خاص است؟

به ۲۰۱۷ باز می‌گردیم حالا ما یک لپ‌تاپ Google Pixelbook داریم که بر پایه Chromebook Pixel با طراحی بهتر و تغییرات اساسی ساخته شده است. طراحی کم‌نظیر آلومینیومی و صفحه نمایشی که با رزولوشن بسیار بالا یادآور نخستین Google Pixel است. این لپ‌تاپ با ضخامت ۱۰ میلی‌متر و وزن ۲٫۴ پوندی نسبتا سبک‌تر و نازک‌تر از Chromebook Pixels  نیز است.

صفحه نمایش این محصول ۱۲٫۳ اینچ با نسبت ابعاد ۲:۳ و رزولوشن ۲۴۰۰×۱۶۰۰ است. در حالی که Chromebook Pixels لپ‌تاپ‌های معمولی با صفحه نمایش لمسی بود، به لطف لولاهای ۳۶۰‌ درجه‌ی   Pixelbook ، مونیتور آن می‌تواند کاملا به عقب برگردد، به غیر از این صفحه لمسی امکان استفاده از صفحه کلید لمسی و پد نیز در این دستگاه تعبیه شده است. اما ویژگی‌های اساس آن در داخل دستگاه نهفته است: نسل هفتم پردازنده اینتل Core i5 یا i7، رم ۸ یا ۱۶ گیگابایتی، قایبلیت ذخیره‌سازی ۱۲۸ یا ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایتی. این دستگاه همچنین دارای دو پورت USB-C برای اتصال و شارژ لپ تاپ است. گوگل ادعا می‌کند عمر باتری ۱۰ ساعت است اما شما می‌توانید تا نصف گفته‌‌های سازنده روی آن حساب کنید.

چگونه با MacBook اپل مقایسه می‌شود؟

وقتی صحبت از لپ‌تاپ‌های هزار دلاری به بالا شود مقایسه‌ی دو غول تکنولوژی غیرقابل اجتناب است. از منظر هزینه Pixelbook گوگل با داشتن Core i5 و رم ۸ گیگابایتی و ۱۲۸ گیگابایت SSD و مبلغ ۹۹۹ دلار پیشتاز است. از گروه اپل با همین قیمت شما MacBook Air 13 اینچی خواهید داشت. شاید این یک لپ‌تاپ مناسب و معقول به نظر برسد اما زمانی که پای چیزهایی مانند رزولوشن صفحه نمایش (که یک پنل ۱۴۴۰ در ۹۰۰ سطح پایین است) به میان می‌آید، این محصول ناامید کننده به نظر می‌رسد. لپ‌تاپ MacBook Pro اپل با قیمت پایه‌ی ۱,۲۹۹ هم قابل مقایسه با Pixelbook گوگل است.

با ۳۰۰ دلار اضافی امکانات نرم‌افزاری MacBook Pro از Pixelbook بیشتر می‌شود. MacBookها سیستم‌عامل mac را اجرا می‌کنند که یک سیستم‌عامل قوی برای اجرای برنامه‌های حرفه‌ای و انجام کارهایی مانند ویرایش ویدئو، طراحی، توسعه برنامه، و غیره است. صفحه نمایش مک‌بوک پرو روشن‌تر بوده و قادر به  پشتیبانی از محدوده رنگ گسترده DCI-P3 است. از طرفی، نمایشگر اپل لمسی نیست زیرا معتقد این نوع صفحه نمایش‌های برای لپتاپ مناسب نیستند. برای جبران MacBook Pro دارای یک نوار صفحه لمسی است. قیمت پایه‌ی آن ۱۴۹۹ خواهد بود که ۵۰ درصد بیشتر از قیمت پایه‌ی Pixelbook است.

لپتاپ‌های Surface چطور؟

مایکروسافت با تولید لپ‌تاپ Surface یک چالش بزرگ برای Google Pixelbook به وجود آورده است. این محصول نیز با همان قیمت ۹۹۹ دلار آغاز می‌شود، اما این شرکت تنها ۴ گیگابایت رم را در مدل پایه قرار داده که در حال حاضر به نظر ناکافی می‌آید. SKU با ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه، به جای ۱۲۸ گیگابایت در مدل پایه، قیمت آن را تا ۱،۲۹۹ دلار افزایش می‌دهد. لپ‌تاپ Surface همچنین دارای صفحه نمایش لمسی است و از قلم Surface Pen اختیاری با قیمت ۹۹ دلار است. اما تفاوت از اینجا آغاز می‌شود که لولای ۳۶۰ درجه برای سهولت کار و نوشتن وجود ندارد و همچنین هیچ پورت USB-C هم کارگذاری نشده است.

برای به دست آوردن یک پیکربندی قابل مقایسه با پایه Pixelbook، باید هزینه چندصد دلار اضافی را صرف کنید. البته مایکروسافت نسخه جدید Surface Book 2،را معرفی کرد که در دو اندازه‌ و توان پردازشی بالا و عمر باتری مناسب و یک صفحه نمایش قابل جداشدن و تبدیل شدن به تبلت با قیمت پایه ۱،۴۹۹ دلار به بازار عرضه کرده است البته باید در نظر گرفت که لپ‌تاپ‌های Surface از سیستم عامل ویندوز بهره می‌برند.

پس Pixelbook بهتر است یا نه؟

سخن را کوتاه کنیم. با این قیمتی که برای یک Pixelbook باید صرف کرد، هیچ مدل و برندی وجود نخواهد داشت که بتوان آن را برتر نامید. مسئله از آنجایی آغاز می‌شود که بحث سیستم‌عامل‌ها و سلیقه کاربران وجود خواهد داشت. کسانی که طالب سیستم‌عامل ویندوز یا مک هستند یا اینکه می‌خواهند به بعضی از برنامه‌های خاص دسترسی داشته باشند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *