اینکه عمر باطری‌ها به مرور کم‌تر و کم‌تر شود یک واقعیت پذیرفته برای کاربران تجهیزات الکترونیک است، اما اینکه لپ‌تاپ مک شما در حالت باطری عملکرد ضعیف‌تری از حالت معمول داشته باشید، به هیچ وجه قابل گذشت نیست.

کاربران زیادی موقع استفاده از مک‌بوک در حالت باطری ( مخصوصا اگر زمانی از عمر لپتاپ گذشته باشد) دچار این کندی می‌شوند و در تالارهای گفتمان اپل، این سوال بارها و بارها پرسیده شده. آیا راه حلی وجود دارد که این لپتاپ‌های ۱۵۰۰ دلاری عملکرد بهتری در این حالت داشته باشند؟ صد در صد!

تاریخچه‌ای کوتاه از مشکلات اپل با باتری

قبل از اینکه برای شما بازگو کنیم، چطور این مشکل را حل کنید، بد نیست کمی آن را برایتان بشکافیم.

شاید الان بسیاری از این موضوع خبر داشته باشند، اما در سال ۲۰۱۷ بود که اپل نهایتا به این اذعان داشت که وقتی باطری‌های آیفون ضعیف می‌شود، گوشی‌ آیفون نیز عملکرد بدتری از خود به جای می‌گذارند. این یعنی در بسیاری از موارد کاربرانی که تا آن موقع اقدام به خرید یک گوشی نو می‌کردند، کافی بود یک باطری جدید خریداری کنند!

در مورد مک بوک‌ها هنوز نه اپل این موضوع را پذیرفته و نه کاربران تمام و کمال به این قطعیت رسیده‌اند و در نهایت راه حل‌هایی هم برای این مشکل وجود دارد.

قبل از هر چیز مطمئن شوید این باتری شماست که باید سرزنش شود!

بهتر است قبل از هر کاری ابتدا مطمئن شویم مشکل از باتری است. برای این کار کافی است ابتدا مک را به برق وصل کرده و سپس پنجره Activity Monitor چیزی شبیه به تسک منیجر در سیستم عامل ویندوز را باز کنید و سپس به برگه CPU رفته و نگاهی به نمودار مصرف CPU بندازید. حالا برق را بکنید و برای مدتی صبر کنید تا ببینید تغییری اتفاق می‌افتد یا نه. اگر تغییر محسوسی در عملکرد CPU مشاهده کردید، مشکل از زمانی است که دستگاه به حالت باتری می‌رود.

سه راه حل برای رفع این مشکل

حالا بیایید به راه‌حل‌هایی نگاه بندازیم که احتمالا مشکل شما را رفع خواهد کرد؛

  1. فایل PLIST را از دستگاه حذف کنید

اولین کاری که باید بکنید این است که یکی از فایل‌های PLIST را از دستگاه پاک کنید. این فایل‌ها تنظیماتی برای چگونگی اجرا شدن برنامه‌های سیستم عامل مک را در خود دارند.

یک فایل مخصوص PLIST است که تنظیمات مربوط به کند شدن دستگاه شما در حالت باتری را به عهده دارد. ماهیت وجودی این فایل و این افت عملکرد در واقع برای این است که عمر باتری بیشتر شود و شما ساعات بیشتری بتوانید بدون اتصال به برق، به کار مشغول شوید.

خوشبختانه پاک کردن این فایل بسیار ساده است و شما باید ابتدا به آدرس Apple > About this Mac رفته و بر روی برگه Overview کلیک کنید. حالا گزینه System Report را انتخاب کرده تا اطلاعات کامل‌تری نسبت به دستگاهتان نمایش داده شود. در این پنجره و در بخش سخت‌افزار شما Model Identifier  را می‌بینید. اطلاعات جلوی آن را گوشه‌ای یادداشت کنید.

حالا برای پاک کردن فایل PLIST مذکور به سراغ Finder رفته و سپس Macintosh HD را انتخاب کنید. اگر آن را پیدا نکردید می‌توانید از آدرس Go > Computer > Macintosh HD آن را اجرا نمایید.

بعد از اینکه آن را باز کردید به آدرس System > Library > Extensions و سپس به سمت پایین اسکرول کنید تا فایل نوشتاری IOPlatformPluginFamily.kext را پیدا کنید. روی آن کلیک راست کرده از منوی Show Package Contents و Resources گزینه Plugins را انتخاب نمایید.

در لیست جدید بر روی ACPI_SMC_PlatformPlugin.kext راست کلیک کرده و به Show Package Contents > Contents > Resources بروید.

در نهایت مدلی که یاد داشت کرده‌اید را در لیست پیدا کرده، روی آن کلیک کنید و با زدن کلید دیلیت آن را پاک نمایید.

  1. SMC و PRAM مک خود را ریست کنید

ریست کردن این دو گزینه با توجه به اینکه ممکن است یکی از این دو مسبب کندی دستگاه در هنگام استفاده از باتری باشد، احتمالا مشکل شما را حل کند. پروسه ریست کردن SMC به اینکه شما از چه مدل مکی استفاده می‌کنید بستگی دارد. در واقع هر کدام از دستگاه‌ها برای این کار کلیدهایی ترکیبی دارند که باید آن‌ها را با هم فشار دهید و برای به دست آوردن این ترکیب کافی است مدل دستگاه خود را به همراه عبارت Reset SMC در اینترنت جستجو کنید.

اما ریست کردن PRAM کار ساده‌تری است. به محض اینکه دستگاه خود را روشن کردید کلید‌های ترکیبی Cmd + Option + P + R را با هم فشار دهید. اگر صفحه طوسی استارت‌آپ به نمایش در آمد یعنی شما با سرعت کافی کلیدها را فشار نداده‌اید. دوباره دستگاه را خاموش روشن کرده و این کار را تکرار کنید.

  1. بازسازی دسترسی‌ها به هارد

اگر دو راه‌حل بالا کارساز نشد می‌توانید دسترسی‌های هارد را بازسازی کنید، به گفته تعدادی از کاربران این کار به حل مشکل مک منجر شده است.

برای انجام این کار به Applications > Utilities > Disk Utility بروید. از ستون سمت چپ هارد اصلی خود را پیدا کرده و از منوی First Aid گزینه Repair Disk Permissions را انتخاب نمایید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *