Oculus Quest 2 نه تنها برای خود برند Oculus یک جهش بزرگ به حساب می‌آید، بلکه کل دنیای تجهیزات واقعیت مجازی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این هدست واقعیت مجازی سبک و جمع و جور با قیمت مناسب و با کارایی بسیار بالا است که می‌تواند سرمشقی برای هدست‌های واقعیت مجازی نسل‌های آینده باشد. شاید بعدها یک روز که به دستگاه‌های واقعیت مجازی نگاه می‌کنیم، به فکر  Oculus Quest 2 بیفتیم و با خود بگوییم: “همه چیز از آن‌جا آغاز شده بود”!

نگاهی به  Oculus Quest 2

Oculus Quest 2 جدیدترین مدل از هدست‌های واقعیت مجازی Oculus است که به صورت انفرادی به بازار عرضه می‌شود و نیازی به کنسول بازی یا PC برای اجرای چیزی ندارد و شما می‌توانید، تنها آن را تهیه کرده و نرم‌افزار، بازی یا فیلم خود را در آن اجرا نمایید.

این دستگاه با باتری کار می‌کند و نیازی به موشن ترکر ندارد، پس خیلی راحت می‌توانید آن را هر جایی که خواستید ببرید و استفاده نمایید. نکته بسیار جذاب این است که  Oculus Quest 2 را می‌توان به عنوان یک هدست واقعیت مجازی به PC نیز وصل کرد و اجرای بازی یا فیلم را از روی PC انجام داد. حتی می‌توانید به صورت بی‌سیم به PC یا لپتاپ وصل شوید یا این که از سیم برای این کار استفاده نمایید.

تطبیق‌پذیری، کلید تجهیزات واقعیت مجازی در آینده

یکی از کلیدی‌ترین نکات در آینده تجهیزات واقعیت مجازی، تطبیق‌پذیری آن‌هاست. بازار این تجهیزات باید به گونه‌ای شود که شما تنها یک هدست واقعیت مجازی خریداری کنید و همان یک هدست تمامی کارها را برایتان انجام دهد. در حال حاضر هدست‌هایی که به صورت مستقل کار می‌کنند، آن‌ها که به PC وصل می‌شوند و هدست‌های مخصوص کنسول‌های بازی، هر کدام به شکلی مجزا در حال کار و تولید محتوا هستند.

 

همچون یک گوشی موبایل یا تبلت، Quest 2 سعی کرده تا جای ممکن با دستگاه‌های مختلف کار کند و خود نیز به صورت مستقل کارایی دارد. در واقع به جای یک درگاه دسترسی برای واقعیت مجازی، خود تمامی نیازهای شما را در این رابطه برطرف می‌کند. کافی است بعد از خرید، بازی که دوست دارید را روی آن نصب کرده، روی صورت قرار دهید و از واقعیت مجازی لذت ببرید.

قیمت Quest 2

مدل پایه و 128 گیگی Quest 2 با قیمت 299 دلار عرضه شده است که خیلی قیمت پایینی نیست اما بسیار ارزان‌تر از هدست‌های مخصوص PC همچون Valve Index یا  HP Reverb G2 است. در واقع قیمت این دستگاه یک سوم Valve Index بوده در صورتی که آن دستگاه سه برابر بهتر نیست!

دروازه‌ای به واقعیت ترکیبی (Mixed Reality)

اگر چه Quest 2 برای این کار طراحی نشده، اما همیشه Oculus در اندیشه ارائه محصولاتی بوده که بتواند برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. آن‌ها سعی کردند که اولین هدست Oculus را با کابل USB به عنوان هدست PC‌ نیز به مردم معرفی کنند و در آن راه هم موفق بودند و حالا هم می‌توان از محصول جدید برای واقعیت ترکیبی نیز استفاده کرد.

البته این کاربرد بیشتر در حالت آزمایشی بوده و دوربینی که حرکات را دنبال می‌کند، تنها تصاویر سیاه و سفید را به خوبی ترک خواهد کرد. همچنین در تشخیص اشیا نیز هنوز محدودیت‌هایی برای Quest 2 وجود دارد و در حال حاضر می‌تواند میز، مبلمان، کامپیوتر و چند چیز دیگر را به خوبی تشخیص دهد.

Quest 2 یک دستگاه کامل نیست

 

همه‌ چیز در نهایت ایراداتی دارد و Quest 2 نیز از ایراد خالی نیست. با این که در بسیاری زمینه‌ها Quest 2 واقعا پیشرو است اما نسبت به محصولات قبلی Oculus نیز در بعضی زمینه‌ها پسرفت‌ داشته است. با این حال ما به تمام کسانی که می‌خواهند وارد دنیای واقعیت مجازی شوند، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ این هدست بروند که هم کارایی بالایی داشته و هم از نظر قیمتی بسیار متفاوت از دیگر محصولات بازار است.

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *