کمبود چیپ‌ها که باعث بالا رفتن قیمت عجیب و غریب بعضی از قطعات، مخصوصا کارت‌های گرافیک شده، باعث گشته تا در حال حاضر، دستگاه‌های از پیش ساخته مخصوص بازی از نظر قیمتی، دیگر خیلی گران به نظر نیامده و در بعضی موارد به صرفه‌تر هم باشند. البته مسئله این است که دقیقا در مورد چه دستگاهی صحبت می‌کنیم؟

کیس آماده‌ای که امروز می‌خواهیم معرفی کنیم، در آخرین روزهای سال 2021 از طرف ایسوس به بازار معرفی شد و با قدرت بالا و البته قیمتش، نگاه‌ها را به خود معطوف کرد. با این حال نظرها در مورد این دستگاه متفاوت بوده و ما هم در این نوشته قصد نتیجه گیری نداریم و فقط می‌خواهیم از امکانات این سیستم بگوییم و ضعف‌ها و قوت‌های Asus ROG GA35 را بررسی کنیم.

نقاط قوت:

  • خنک ماندن در زمان انجام کارهای سنگین
  • ظاهر زیبا و نصب افقی کارت گرافیک که به این زیبایی کمک کرده
  • دو درگاه USB-C در جلوی کیس
  • جایگاه کشویی SSD برای تعویض یا آپگرید
  • سایز استاندارد تجهیزات

نقاط منفی:

  • کارت گرافیک به صورت خوابیده نصب نخواهد شد
  • فن‌های آن صدای نسبتا زیادی تولید می‌کنند
  • تغییر قطعات این دستگاه سخت‌تر از آن چیزی است که باید باشد

اولین چیزی که درباره این دستگاه باید دانست این است که قیت تقریبا 5 هزار دلاری‌اش در روزهایی که کم بودن قطعات، قیمت آن‌ها را بسیار بالا برده، نسبتا خوب است. در واقع سخت افزار قدرتمند و کیس زیبایش، کاملا توجیه قیمت بالایی که دارد را می‌کند. اما بیایید کمی جزیی‌تر به این دستگاه نگاه کنیم.

طراحی کیس Asus ROG GA35

دستگاه‌های قبلی سری G از کیس‌های بلند‌تر و سنتی مید تاور استفاده می‌کردند در صورتی که GA35 این کار را نمی‌کند. کیس این دستگاه 50 سانت بلندی و 28 سانت پهنا دارد و به نظر بزرگ می‌رسد اما قطعات به نظر کمی فشرده کار گذاری شده‌اند.

در جلوی کیس، RGB زیبا، یک نورپردازی فوق‌العاده را برای شما به همراه داشته و درب شیشه‌ای کیس، نورپردازی داخلی را نیز به زیبایی نمایان می‌کند. با توجه به این که بخشی از سیستم خنک کننده آبی از پشت کیس می‌گذرد، اجازه‌ی دسترسی به SSD فراهم بوده و شما به راحتی می‌توانید آن را تغییر دهید اما درباره دیگر قطعات اصلا چنین چیزی نیست و تغییر آن‌ها سخت خواهد بود.

البته در مجموع وجود یک کارت گرافیک RTX 3090 در چنین کیسی، به طور کلی باعث کم آمدن جا و فشردگی قطعات خواهد شد. اما خب نورپردازی زیبای این کارت گرافیک، کاملا نمای داخل کیس را بهبود بخشید و در مجموع، کیس بازی جذابی را می‌سازد.

درگاه‌ها و اتصالات

GA35 درگاه‌های متنوعی داشته که در پشت کیس با تعداد بالا در دسترس بوده و در جلوی کیس نیز دو درگاه USB-C و دو درگاه USB 3 گنجانده شده است. همچنین جک‌های هدفون و میکروفون به صورت جداگانه در دسترس شما خواهد بود.

در پشت کیس 7 USB 3.2 و یک USB-C دیگر وجود داشته و درگاه Gigabit Ethernet و درگاه‌های استاندارد صدا و تصویر از جمله HDMI نیز به صورت کامل کار گذاشته شده است. همچنین این محصول از Steelseries Prime Wireless بهره برده که به وسیله‌ی آن، می‌توانید به شبکه Wifi متصل شوید.

دو درگاه نصب SSD در گوشه‌ی کیس گنجانده شده که بدون درآوردن SSD اصلی، می‌توانید حافظه‌ی بیشتری را در دستگاه جایگذاری کنید. خود مادربرد همانطور که گفتیم، دو جایگاه M.2 دارد که یکی برای اضافه کردن هارد جدید، خالی گذاشته شده است.

مشخصات فنی

GA35 از سخت افزاری بسیار قوی بهره برده که دلیل اصلی قیمت بالای آن است، با این حال در زمان سفارش می‌توانید در بعضی بخش‌ها، با پرداخت پول بیشتر، درخواست قدرت بیشتر را داشته باشید. مثل رم که به صورت پیش فرض 16 گیگ بوده اما تا 64 گیگ قابل سفارش است.

همانطور که گفتیم، این دستگاه با قطعات دیگر نیز ارائه می‌شود و حتی می‌توانید آن را با پردازنده ارزان‌تر نیز تهیه کنید. اما همین محصول با همین مشخصات، 5000 دلار قیمت دارد. قدرت سخت‌افزاری GA35 برای اجرای بازی‌های به روز کاملا عالی بوده و تست‌هایی که گرفته شده، کاملا نماینگر این موضوع است. در واقع این دستگاه برای بازی در حالت 4K ساخته شده و عملکرد آن در بازی‌های مختلف را در زیر آورده‌ایم: (نرخ FPS به صورت میانگین و برای بالاترین گرافیک و به صورت 4K است)

  • Forza Horizon 4: 147 fps
  • Red Dead Redemption: 73 fps
  • Assassin’s Creed Valhalla: 69 fps
  • 3DMark Time Spy: 17356 fps
  • Fortnite: 78 fps

گزینه‌های دیگر؟

Origin Neuron و Maingear Vybe رقبای مستقیم این محصول هستند که اگر چه در مدل استاندارد به این اندازه قدرتمند نیستند اما از طرفی 1000 دلار قیمت پایین‌تری نیز دارند. HP’s Omen 30L هم جایگزین خوبی برای این محصول خواهد بود که با سخت افزار بسیار قوی اما کیسی با امکانات کم‌تر، یک محصول قدرتمند با قیمت مناسب را ارائه می‌کند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *