در آپدیت‌های اخیر مایکروسافت، برخی از افرادی که همزمان هر دو سیستم‌عامل ویندوز و لینوکس را بر روی سیستم خود داشتند، لینوکس را از دست داده‌اند. در این مطلب به آموزش حل این مشکل و اطمینان حاصل کردن از عدم رخداد مجدد آن می‌پردازیم.

آپدیت‌های ویندوز به لینوکس اهمیتی نمی‌دهند

ویندوز در آپدیت‌های خود اهمیتی برای احتمال وجود سیستم‌عامل دوم بر روی کامپیوتر قائل نمی‌شود و به صورت کلی تنها به پارتیشن حاوی ویندوز توجه می‌کند.

پارتیشن‌های لینوکس از سیستم EXT4 استفاده می‌کنند و بنابراین سیستم عامل ویندوز که بیشتر با NTFS کار دارد، فایل‌های آن را نادیده می‌گیرد.

درنتیجه‌ی مواردی که ذکر شد، هر آپدیت امکان حذف پارتیشن لینوکس را با خود به همراه دارد.

تلاش برای ریکاوری

ابزارهای زیادی برای ریکاوری لینوکس وجود دارد و بهتر است در اولین مرحله شانس خود را با آن‌ها امتحان کنید.

دقت داشته باشید که اطلاعات بازیابی شده باید بر روی یک حافظه‌ی خارجی یا پارتیشنی دیگر ذخیره شوند و بنابراین باید حافظه‌ی کافی در دسترس باشد. ضمنا یک راه دیگر هم تلاش برای تعمیر Bootloader است که در صورت موفقیت می‌تواند پارتیشن از دست رفته را به صورت کامل و در سر جای خود بازگرداند.

اما گاهی اوقات روش‌های مذکور نتیجه نمی‌دهند و ممکن است فایل‌های خود را از دست بدهید؛ به همین دلیل پیشنهاد ما استفاده از روش‌های پایین است که جلوی این مشکل را می‌گیرند.

جلوگیری از حذف شدن لینوکس

همیشه بک‌آپ بگیرید

امروزه هر کسی صرف نظر از سیستم‌عامل، بهتر است که از فایل‌های حیاتی خود به صورت متناوب بک‌آپ تهیه کند تا در صورت اتفاق افتادن مواردی اینچنین ،‌اطلاعات خود را از دست ندهد. بک‌آپ گیری اطلاعات شخصی دردسر خاصی ندارد و توسط سرویس ذخیره سازی ابری یا یک حافظه‌ی خارجی به راحتی امکان‌پذیر است که البته پیشنهاد ما استفاده‌ی همزمان از هر دو روش است.

روش‌های حرفه‌ای‌تری نیز وجود دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به بک‌آپ گیری در یک درایو دیگر اشاره کرد. همچنین نرم‌افزارهای مخصوصی هم برای این کار وجود دارد که اجازه‌ی انتخاب نوع فایل را به کاربر می‌دهد.

نصب سیستم‌عامل بر روی هاردهای متفاوت

یک راه قطعی برای جلوگیری از پاک شدن سیستم‌عامل، نصب سیستم‌عامل دوم بر روی یک هارد دیگر است. یعنی به جای نصب بر روی دو پارتیشن از یک درایو، سیستم‌عامل‌ها بر روی دو درایو کاملا مجزا نصب شوند. با استفاده از این روش بدون ایجاد مشکل در روند بوت، امکان پاک شدن سیستم عامل لینوکس توسط آپدیت ویندوز صفر می‌شود و ویندوز جای خالی مورد نیاز خود را از پارتیشن EXT4 مصرف نمی‌کند.

اجرای سیستم‌عامل بر روی یک سیستم مجازی

برای دوری از مشکلات بوت دوگانه و هارد درایو اضافی، می‌توانید از سیستم‌های مجازی استفاده کنید که نیازی هم به یک هارد دوم ندارند.

روش کار به این صورت است که یک نسخه‌ی نرم‌افزاری از سخت‌افزار خود تهیه می‌کنید و سیستم‌عامل را بر روی آن نصب می‌کنید و بدین‌ترتیب جلوی این مشکل را به صورت کلی می گیرید.

لازم به ذکر است که هم ویندوز و هم لینوکس از سیستم‌مجازی پشتیبانی می‌کنند.

اجرای سیستم‌عامل از روی فلش

همچنین کاربران می‌توانند سیستم‌عامل خود را روی یک فلش ریخته و در مواقع نیاز مستقیما از روی آن بوت کنند. پیشنهاد ما نصب لینوکس بر روی این فلش است تا هیچ مشکلی با آپدیت‌های ویندوز نداشته‌باشید و به راحتی از هر دو سیستم‌عامل در مواقع مورد نیاز استفاده کنید.

جمع‌بندی

پس به صورت کلی روش‌های جلوگیری از پاک شدن لینوکس توسط آپدیت‌های ویندوز از قرار زیر هستند:

پیشنهاد ما به شما روی آوردن به یکی از روش‌های بالا در سریعترین زمان ممکن است تا به هیچ‌وجه اطلاعات لینوکس خود را از دست ندهید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *