آیا می‌دانستید، با چند تغییر کوچک در گوشی اندرویدی خود، می‌توانید بازی‌های ویدیویی را بهتر اجرا کنید؟ تغییرات ساده‌ای که نیاز به روت کردن گوشی ندارند و خیلی راحت می‌توان آن‌ها را روی انواع دستگاه‌ها اعمال کرد. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به چند مورد از بهترین تغییراتی که برای بهبود عملکرد اندروید و اجرای بهتر بازی‌ها می‌توانید انجام دهید. فقط قبل از شروع در نظر بگیرید که ممکن است بعضی مسیرها در ورژن‌های مختلف اندروید، کمی متفاوت باشند.

  1. بالا بردن رفرش ریت صفحه نمایش

هر چقدر که رفرش ریت (Refresh Rate) صفحه نمایش گوشی شما بالاتر باشد، از نظر بصری بازی شما روان‌تر بوده و انیمیشن‌های نرم‌تری خواهد داشت. این مورد در بازی‌های رقابتی بیشتر نمود پیدا می‌کند و تفاوت زیادی در عملکردتان به وجود می‌آورد. البته باید ببینید که عملا گوشی شما تا چه رفرش ریتی را پشتیبانی می‌کند. برای مثال، گوشی‌های معمولی عموما 60 هرتز هستند و گوشی‌های میان‌رده جدید 90 هرتز بوده و گوشی‌های پرچم‌دار جدید تا 120 هرتز نیز ارائه می‌کنند.

فقط در نظر داشته باشید که بالا بردن رفرش ریت، مصرف باتری شما را نیز افزایش می‌دهد. برای انجام این کار به Settings رفته و سپس در بخش Display روی Advanced  بزنید. در آن‌جا می‌توانید روی Refresh rate لمس کرده و بالاترین عدد را انتخاب نمایید.

  1. Force 4x را خاموش کنید

Force 4x MSAA یکی از قابلیت‌های گوشی‌های اندرویدی است که از نظر بصری، کیفیت بهتری به بازی‌ها می‌دهد. این گزینه یکی از تنظیمات پرکاربرد برای زیباتر کردن بازی‌هاست و عموما هم روی گوشی به صورت پیش فرض فعال است. متاسفانه، این قابلیت با توجه به مصرف بالای منابع گوشی، عملکرد بازی را دچار افت می‌کند و این مهم در بازی‌های رقابتی آنلاین و سنگین همچون فورتنایت، کال آو دیوتی موبایل یا ایپیکس، کاملا مشهود است. پس بهتر است برای چنین بازی‌های آن ‌را حتما خاموش کنید.

برای این کار ابتدا به مسیر Settings رفته و سپس از About phone روی Build number هفت بار بزنید. حالا گوشی شما باید به حالت توسعه دهنده در بیاید. در بعضی دستگاه‌ها باید در این مرحله رمز عبور وارد کنید.

حالا دوباره به منو System بروید و از Developer options گزینه‌ی Force 4x MSAA را پیدا و خاموش کنید.

  1. محدود کردن برنامه‌هایی که در پس زمینه فعال هستند

برنامه‌هایی که در پس زمینه گوشی فعال می‌شوند، منابع دستگاه را مورد استفاده قرار می‌دهند و در نهایت موجب عملکرد ضعیف‌تر بازی می‌شوند. به همین دلیل بهتر است این برنامه‌ها را محدود کنید. جدا از نظارت کلی بر روی برنامه‌های نصب شده، شما می‌توانید در منو مخصوص توسعه دهندگان، عملکردهای فعال در پس زمینه گوشی را هم محدود نمایید.

برای این منظور به مسیر Settings رفته و از آن‌جا ابتدا روی System و سپس Developer options بزنید.

Apps را انتخاب کرده و سپس با رفتن به گزینه‌ی Background process limit عدد مورد نظر خود را وارد نمایید.

پیشنهاد می‌کنیم No background processes را انتخاب نکنید چون ممکن است در عملکرد کلی برنامه‌های اصلی شما خدشه وارد کند.

  1. فضای کافی در گوشی داشته باشید

هر چقدر که فایل‌های بیشتری روی موبایل داشته باشید و گوشی شما پرتر باشد، عملکرد آن نیز ممکن است پایین‌تر بیاید. پیشنهاد ما این است که همیشه فایل‌های اضافی را از اندروید پاک کنید که بیش‌ترین دردسر را همین فایل‌ها به وجود می‌آورند.

انجام این کار نیز بسیار ساده است. کافی‌ست به Settings رفته و از آن‌جا روی Storage و سپس Free Up Space لمس کنید.

حالا روی Free Up بزنید و فایل‌های مورد نظر خود را انتخاب و پاک کنید.

  1. فعال کردن Dolby Atmos Sound

همان‌قدر که کیفیت تصویر مهم است، کیفیت صوتی نیز اهمیت ویژه‌ای دارد، مخصوصا برای آن‌هایی که با هدست‌ به بازی کردن می‌پردازند. بعضی از گوشی‌ها از جمله بیشتر گوشی‌های سامسونگ گالکسی دارای قابلیت Dolby Atmos Sound هستند که با فعال کردن آن، کیفیت صوتی بازی‌ها بهبود معنی‌داری پیدا خواهد کرد.

برای انجام این کار به Settings رفته و روی Sounds and vibration لمس کنید.

حالا Sound quality and effects را انتخاب نمایید.

در این‌جا گزینه‌ی Dolby Atmos for gaming را روشن کنید.

  1. Power-Saving Mode یا Battery Saver را غیر فعال کنید

گزینه حفظ باتری در بعضی از نسخه‌های اندروید با نام Battery Saver و در بعضی دیگر با اسم Power-Saving Mode گنجانده شده که با غیر فعال کردن و محدود کردن بعضی از قابلیت‌ها، مصرف باتری شما کاهش پیدا می کند اما همین مصرف کم باعث می‌شود تا در نهایت، عملکرد بازی شما دچار خدشه شود. شما به راحتی می‌توانید رد مسیر Battery این گزینه را غیر فعال کنید.

  1. استفاده از ابزار Game Booster

برنامه‌هایی هم برای بهینه‌سازی اندروید برای انجام بازی وجود دارند که با فعال کردن آن‌ها، قبل از انجام بازی، بعضی از تنظیمات اندروید تغییر پیدا کرده و عملکرد بازی‌ها بهبود داده می‌شود. Game Booster در حال حاضر گزینه‌ای عالی برای این کار است که تنها با زدن یک دکمه، این کار را برای شما انجام داده و عملکردی درخشان نیز از خود به جای گذاشته است.

Game Booster به صورت رایگان ارائه شده و نیازی به انجام تنظیمات خاص ندارد.

 

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *