اگر در حوزه عکاسی فعالیت دارید یا علاقه مند هستید، حتماً می دانید که نور اهمیت بسیار زیادی روی کیفیت عکاسی دارد! اگر نور محیط مناسب باشد، کیفیت عکاسی هم تا حد زیادی افزایش پیدا می کند اما اگر نور محیط مناسب نباشد، ممکن است کیفیت تصاویری که تهیه می کنید نتواند رضایت شما را جلب کند. یکی از سوالاتی که برای کاربران پیش می آید، این است که بهترین ابزارهای عکاسی کدام هستند و برای افزایش کیفیت عکاسی از کدام ابزار نورپردازی استفاده کنیم؟ در این مقاله می خواهیم به بررسی مفهوم ابزار نورپردازی بپردازیم و ببینیم که کدام ابزارها می تواند نیاز شما را به خوبی برطرف کند.

ابزار نورپردازی چیست؟

نورپردازی یکی از مهم‌ترین بخش های عکاسی است و به صورت مستقیم روی نتایج عکاسی تاثیر خواهد داشت! فرض کنید شما در حال عکاسی از یک سوژه هستید، اگر نور کافی به آن بتابد، هنگام عکاسی جزئیات سوژه به خوبی قابل مشاهده هستند اما اگر نور کافی وجود نداشته باشد،  جزئیات کافی در عکس مشخص نخواهد بود. در این شرایط ممکن است نتایج عکاسی با آن چیزی که انتظارش را داشتید، متفاوت باشد. به عبارت ساده‌تر، ممکن است است کیفیت عکس کاهش پیدا کند. بنابراین نورپردازی در عکاسی اهمیت بسیار زیادی دارد و باید حتماً هنگام عکاسی نور مناسب را فراهم کنید.

برای آن که نور مناسب را فراهم کنید، شاید در قدم اول بهتر باشد یک محل مناسب برای عکاسی انتخاب کنید! مثلاً اگر در خانه عکاسی می کنید، انتخاب اتاقی که به صورت مستقیم نور آفتاب در آن می تابد بهتر از جایی باشد که نور آفتاب امکان تابیدن به آن جا را ندارد. همچنین شما می توانید محیط بیرون از منزل را برای عکاسی انتخاب کنید! در نهایت تنها چیزی که اهمیت زیادی دارد، این است که نور کافی به سوژه موردنظر بتابانید تا بتوانید کیفیت عکاسی را افزایش دهید.

ابزارهای نورپردازی، ابزارهایی هستند که به شما برای تاباندن نور مناسب بر روی سوژه کمک زیادی می کنند! با استفاده از این ابزارها می توانید در هر محیطی که قصد عکاسی دارید، نور مناسب ایجاد کنید و آن را بر روی سوژه مورد نظر بتابانید. ابزارهای نورپردازی انواع مختلفی دارند که هر یک از آن ها کاربرد خاص خود را دارد! به عبارت دیگر، برای انواع عکاسی می توانید از ابزارهای متناسب با آن استفاده کنید. بنابراین نوع ابزارهای نورپردازی متناسب با نوع فعالیت شما متفاوت است و باید حتماً تحقیق لازم را پیش از خرید آن انجام دهید.

چرا باید از ابزار نورپردازی در عکاسی استفاده کنیم؟

یکی از سوالات بسیار مهمی که برای هر کاربر ممکن است پیش بیاید، این است که چرا باید ابزارهای نورپردازی را خریداری کنیم؟ گاهی اوقات کاربران مبتدی به این فکر می کنند که نور را می توان با کمک نرم افزار بهبود بخشید و نیازی به خرید ابزارهای نورپردازی که گاهی هزینه های زیادی نیاز دارند، نیست. شاید بتوان به کمک نرم افزار بخشی از نور تصاویر را بهبود بخشید اما اگر کیفیت تصویر پایین باشد، این امکان وجود ندارد. دلیل آن هم این است که در صورتی که بخواهید نور یک تصویر بی کیفیت را بهبود ببخشید، تصویر شم از حالت طبیعی خارج می شود و این مسئله کیفیت عکاسی شما را تا حد زیادی کاهش می دهد.

بنابراین استفاده از ابزارهای نورپردازی به شما کمک می کند تا نور کافی به سوژه خود بتابانید و عکاسی خود را با بالاترین کیفیت انجام دهید! در چنین شرایطی عکس شما کیفیت بالایی دارد و اگر بخواهید آن را ویرایش کنید، به راحتی می توانید این کار را بدون آن که کیفیت تصویر کم شود یا تصویر از حالت طبیعی بودن خارج شود، انجام دهید. البته نوع ابزار نورپردازی هم اهمیت بسیار زیادی دارد! برای آن که بتوانید یک خرید مناسب داشته باشید، حتماً باید حوزه خود را مشخص کنید تا ببینید که کدام ابزار نورپردازی می تواند بیشترین کمک را به شما کند.

از طرف دیگر، با توجه به قیمت ارز ابزارهای نورپردازی هم گران هستند و برای آن که بتوانید در هزینه های خود صرفه جویی کنید، باید ابزاری را خریداری کنید که بیشترین استفاده را از آن ببرید. گاهی اوقات کاربران به دلیل عدم اطلاعات کافی، ابزاری را خریداری می کنند که نمی تواند نیاز آن ها را برطرف کند و این مسئله باعث می شود تا در نهایت، مجبور به خرید ابزار دیگری شوند. در این صورت باید دو یا حتی چندین ابزار خریداری کنند و پول آن ها هدر برود.

انواع ابزارهای نورپردازی کدام هستند؟

اکنون که با اهمیت استفاده از ابزارهای نورپردازی آشنا شدید و می دانید که هر عکاسی برای عکاسی از هر چیزی، به نورپردازی و ابزارهای آن نیاز دارد. اکنون زمان آن رسیده که با انواع ابزارهای نورپردازی آشنا شوید تا ببینید که کدام ابزار می تواند برای شما مفید باشد و باید کدام یک را تهیه کنید. در این بخش از مقاله قصد داریم به بررسی انواع ابزارهای نورپردازی بپردازیم تا ببینید که کدام ابزار نورپردازی به درد شما می خورد:

  1. فلاش دوربین عکاسی

فلاش عکاسی یکی از بهترین و کاربردی ترین وسایل نورپردازی است که با استفاده از آن می‌توانید نور خوبی را برای تاباندن روی سوژه عکاسی ایجاد کنید. کار با فلاش، برای آن هایی که به صورت حرفه ای کار می کنند، می تواند بسیار مفید باشد. فلاش عکاسی گاهی به قدری کاربردی است که استفاده از آن برای افراد هیجان انگیز است. گاهی اوقات نیز می تواند این سه مورد را هم زمان با هم دارا باشد. هنگامی که شروع به کار می کنید، ممکن است کمی طول بکشد تا این اتفاق را درک کنید اما فقط یک چیز وجود دارد که می تواند عکاسی با فلاش شما را بهبود ببخشد و آن، این است که بدانید چرا و در چه زمانی باید از فلاش استفاده کنید. این کار به شما کمک می کند تا جلوی بردن تمام وسایل نورپردازی و عکاسی به محل عکاسی را بگیرید و حمل و نقل را راحت تر کنید. حتی این کار به شما کمک می کند تا جلوی آسیب دیدن وسایلی که به آن ها نیاز ندارید را بگیرید.

فلاش عکاسی نه تنها در زمینه ایجاد نور کاربرد دارد، بلکه در جهت اصلاح نور هم بسیار کاربردی است! یک روز ابری می تواند زمان فوق العاده ای برای گرفتن پرتره از افراد باشد. نور خورشید که توسط ابر احاطه شده است، یک فضای دلپذیر را برای پس زمینه فرد فراهم می کند و در این مواقع می توانید بدون این که نگران نور باشید، فقط بر روی سوژه خود تمرکز کنید.

پس از آن همان سوژه را در روز دیگری که آب و هوا بهتر است در نظر بگیرید، اما سوژه را در کنار یک پنجره قرار دهید. با این کار، شما همان نور ملایم را دارید، اما نور دارای جهت است. هنگامی که فرد به یک طرف بر می گردد، نور پنجره به صورت او شکل می دهد. ما می توانیم همین رویداد را با قرار دادن یک فلاش به جای یک پنجره در کنار سوژه، ایجاد کنیم. بنابراین شما می توانید یک نور ملایم نظیر نور پنجره را با استفاده از یک فلاش بزرگ اصلاح کنید و کیفیت عکاسی خود را افزایش دهید. در واقع، کاربرد فلاش در عکاسی ، سطح دیگری از کنترل را فراهم می کند که ما قادر به تنظیم شدت آن هستیم.

شما می توانید از فلاش عکاسی در استدیو و بالای دوربین خود استفاده کنید! حتی شاید بخواهید در یک اثر دراماتیک استفاده کنید، این کار به راحتی انجام می‌ شود. استفاده از اینگونه فلاش ها می تواند بسیار مفید باشد که ما در اینجا چند مورد از مزایای آن را ذکر می کنیم. قبل از شروع، بیایید یک نکته بسیار مهم را در نظر بگیریم. در فیلم های از نوع slow film اغلب برای قرار گیری در معرض دید عموم، فلاش لازم است. با این حال، دوربین های دیجیتالی که در حال حاضر از آنها استفاده می کنیم، خیلی حساس به نور هستند، به طوری که ما به ندرت یا اصلا، نیاز به افزایش مقدار نور نداریم. این کار بسیار ارزشمند است و کیفیت عکاسی ما را تا حد زیادی افزایش می دهد.

  1. رادیو فلاش

رادیو فلاش یا رادیو تریگر یکی دیگر از ابزارهای نورپردازی برای عکاسی است که با استفاده از آن می‌توانید نور مناسب برای سوژه فراهم کنید. این دستگاه از امواج رادیویی برای فرمان دادن به فلاش‌های خارج از دوربین استفاده می‌ کند. همچنین این دستگاه از دو قطعه فرستنده و گیرنده تولید شده است تا بتوانید با استفاده از امواجه رادیویی با آن ارتباط برقرار کرده و آن را کنترل کنید. عملکرد برخی رادیو فلاش‌ها دو گانه بوده و می‌توانید از آن‌ها برای فرمان دادن به دوربین به عنوان ریموت کنترل نیز استفاده کنید.

رادیو فلاش ها دارای یک چشم الکترونیک هستند که در پشت تحت حالت یک پنل با رنگ قرمز در اختیار شما قرار گرفته است. همچنین رادیو فلاش ها معمولاً به صورت یک حباب شیشه ای ساخته می شوند تا بهترین عملکرد را برای شما ایجاد کنند. اگر فلاش اکسترنال در حالت دریافت فرمان یا اصطلاحاً حالت Slave باشد با رسیدن نور یک فلاش دیگر به آن، این فلاش نیز واکنش نشان داده و روشن می‌شود. دلیل استفاده از نام تریگر در رادیو فلاش این است که بخش تحریک نوری آن تحت این عنوان است. شما می توانید با این روش، آن را به فلاش داخلی دوربین متصل کنید تا بهترین عملکرد را برای شما داشته باشد. با استفاده از این وسیله دیگر نیازی به تجهیزات جانبی ندارید و می توانید بخش بزرگی از نیاز خود را برآورده کنید.

اگر از یک رادیو فلاش حرفه‌ای استفاده کنید، به راحتی می توانید فرمان‌ های دیگری را هم برای اجرا به آن بدهید. استفاده از رادیو فلاش حرفه ای به عنوان ابزار نورپردازی برای استدیوهای حرفه ای مناسب است و اگر آماتور هستید، شاید نیازی به این نباشد که برای آن هزینه کنید. البته بدانید که هر چه رادیو تریگر پیشرفته‌تر باشد، کار با آن نیز، سخت‌تر بوده و نیاز دارید تا مدتی با آن‌ها تمرین کنید. طبیعی است که با توجه به امکانات حرفه ای آن، قیمت بیشتری هم نسبت به رادیو فلاش ساده دارد. علاوه بر امکانات آن، صفحه نمایش آن هم بزرگ تر است و این مسئله هم روی قیمت آن تاثیر زیادی دارد.

اگر به عنوان یک کاربر، اطمینان کافی برای استفاده از فلاش‌های اکسترنال دارید، یک رادیو تریگر پیشرفته بگیرید. در ابتدا که کار با آن را نمی‌دانید، به سراغ تنظیم ساده بروید و از امکانات حرفه‌ ای آن صرف نظر کنید.

  1. نورسنج

عکاسان حرفه ای برای آن که بتوانند نتیجه بهتری از عکاسی خود بگیرند، به دنبال ابزاری هستند تا بتوانند میزان نور در دسترس را اندازه گیری کنند! در حالی که عکاسان آماتور این موضوع را به صورت چشمی بررسی می کنند. ابزار نورسنج در عکاسی، یکی از ابزارهای است که با استفاده از آن می توانید میزان نور محیط را اندازه گیری کنید. بنابراین اگر شما یک عکاسی حرفه ای هستید یا به هر دلیلی نیاز به اندازه گیری نور محیط دارید، می توانید از یک نورسنج یا فلاش متر استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

دلیل استفاده از فلاش متر در میان عکاسان، این است که دوربین‌های عکس ‌برداری قادر به نورسنجی برای فلاش ‌های دستی یا نورهای استودیویی نیستند. در واقع زمانی که شما قدرت خروجی دوربین خود را تعیین می‌کنید، بدون فعال شدن فلاش‌ها عکس به خوبی روشن خواهد شد. به همین دلیل بهتر است در کنار نورسنجی دوربینی، فلاش متر را هم استفاده کنید تا نور تصاویر بیش از حد زیاد نشود و بهترین نتیجه را از آن بگیرید. در این صورت بهترین راه حل برای اعمال تنظیمات درست، استفاده از فلاش‌های دستی یا همان فلاش متر است. فلاش متر انواع مختلفی داد که برخی از آن ها به کمک سیم به دوربین متصل می شوند و برخی دیگر، به صورت بی سیم. در هر صورت هر دوی آن ها در اندازه گیری نور دقیق هستند و می توانید شدت روشنایی عکس ها را با استفاده از آن تنظیم کنید.

برای این کار باید دستگاه خود را در مقابل سوژه و رو به دوربین قرار دهید. در این صورت نورسنجی به خوبی انجام خواهد شد. لازم به ذکر است که روشنایی خود سوژه بر تنظیمات پیشنهادی این وسیله تاثیری ندارد و این یک مزیت بسیار مهم محسوب می شود. اندازه گیری نور محیط به کمک این وسیله کاملاً خودکار است. بنابراین این وسیله برای سنجیدن نور موجود در محیط بسیار کاربردی است. دلیل آن هم این است که نور لحظه ای به شما گزارش می شود و خطای این که نور انعکاسی به شما گزارش شود وجود ندارد. در واقع میزان نور محیط، دقیقاً در همان لحظه عکاسی گزارش می شود و این مسئله خطا را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.

اگر برای خرید نورسنج در حوزه عکاسی به فروشگاه مراجعه کرده باشید، با انواع نورسنج‌ها مواجه خواهید شد. این ابزار کاربردی در دو نوع نورسنج دیجیتالی و عقربه‌ای در بازار وجود دارد که هر کدام کاربردهای خود را دارند. جالب است بدانید بسیاری از عکاسان مدرن، استفاده از نورسنج و فلاش متر را در عکاسی دیجیتال را غیر ضروری می دانند. دلیل آن هم این است که در دوربین های عکاسی، هر عکسی بلافاصله در صفحه نمایش دوربین قابل مشاهده است. از این رو با بررسی عکس به راحتی می‌توانید تنظیمات را برای آن لحظه انجام دهید و دیگر نیازی به نورسنج نخواهید داشت.

با این وجود هم چنان استفاده از نورسنج و فلاش متر در میان عکاسان رایج است! بنابراین این وسیله کاربردی برای تمام عکاسان نیاز نیست! تنها عکاس‌های حرفه‌ای در استودیوها به این ابزارهای حرفه‌ای و تخصصی نیاز دارند تا بهترین نتیجه را از کار خود بگیرند. با استفاده از نورسنج‌ها نوری که به صورت مستقیم به سوژه تابیده می‌شود را اندازه می‌گیرید. اما نوری که در دوربین به شما نمایش داده شده، نوری است که به سوژه تابیده و و انعکاس آن گزارش می شود.

  1. فلاش استدیویی

پیش از آن که به بررسی این مورد بپردازیم، بهتر است به یک سوال کاربران پاسخ دهیم! گاهی اوقات کاربران می پرسند که چرا نمی توانیم از فلاش دوربین برای عکاسی حرفه ای استفاده کنیم و آیا فلاش خود دوربین بدرد بخور نیست؟ فلاش داخلی دوربین نه تنها ابزاری کم ارزش نیست، بلکه می‌تواند در نوردهی به سوژه‌ی شما در بسیاری از شرایط سخت نوری، ابزاری کاربردی و موثر باشد. مسئله ای که وجود دارد این است که این فلاش‌ها تنها برای عکاسی‌های ساده و غیرحرفه‌ای کافی هستند. در هر حال اگر قصد ارتقاء توانایی‌های عکاسی خود را دارید و یا هدف شما از این کار، کسب درآمد است، باید از ابزارهای حرفه ای برای نورپردازی استفاده کنید تا بهترین نتیجه را از آن بگیرید.

در فلاش استدیویی قدر و مدت زمان بازیابی اهمیت بسیار زیادی دارد که بسیاری از فلاش های استدیویی این قابلیت را در اختیار شما قرار می دهد. شناخت ویژگی های فلاش استدیویی به شما کمک می کند تا هنگام خرید آن، راحت تر بتوانید تصمیم بگیرید و گزینه بهتری را انتخاب کنید. اولین فاکتور مهمی که هنگام خرید فلاش استدیویی باید به آن دقت کنید، توان آن است! توان با شخصی به نام GN شناخته می‌شود که هر چقدر بالاتر باشد، نور تولید شده توسط فلاش استدیویی که یکی از بهترین ابزارهای نورپردازی است، بیشتر خواهد بود. در حالی که در بسیاری از فلاش‌ها شما می‌توانید توان خروجی را تا حد دلخواه کاهش دهید. این در حالی است که حداکثر توان آن ثابت است و نمی توانید آن را افزایش دهید.

در حالت کلی دو نوع فلاش استدیویی وجود دارد که در این پاراگراف به بررسی آن می پردازیم! اولین مدل، مدلی است که سر فلاش و عوامل کنترلی جدا ‌‌از‌ هم هستند و مدلی که واحد فلاش جزئی از ساختار است. در این راهنمای خرید فلاش استودیویی می‌بینیم که نسخه‌ها‌ی جداگانه مفید‌تر هستند چون در این‌صورت کنترل در دست شما خواهد بود. از طرف دیگر، استفاده از فلاش های تک شاخه بسیار ساده تر است و دلیل آن هم این است که گاهی در یک محیط، ممکن است شدت نور بالا باشد و این مسئله استفاده از فلاش تک شاخه را راحت تر می کند.

  1. بیوتی دیش

بیوتی دیش یکی از ابزارهای پرکاربرد نورپردازی هستند که افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند! به خصوص کسانی که در حوزه عکاسی پرتره فعالیت دارند، برای فراهم کردن نور موردنیاز از بیوتی دیش استفاده می‌ کنند. طراحی بیوتی دیش ها با هم متفاوت است و بر اساس نیاز شما می تواند فرق کند. در حالت کلی، بیوتی دیش یک کاسه نور است که به کمک یک رفلکتور طراحی شده است و یک صفحه فلزی مقابل دهانه فلاش قرار دارد تا از مرکز به سمت کنار‌ها تفاوت زیادی از لحاظ روشنایی یا همان هات‌اسپات وجود نداشته  و نوری یکنواخت با کنتراست کم تشکیل شود. در صورتی که از یک بیوتی دیش استفاده می کنید، حتماً می دانید که نور آن نسبت به سایر ابزارهای نورپردازی متمرکزتر است و با کمک آن می توانید بهترین استفاده را در عکاسی پرتره از آن داشته باشید. به لطف این کیفیت نور گذر از روشنایی به سایه در سوژه خیلی نرم می‌باشد ولی از طرفی نیز نور آن قدر نیز نرم یا سافت نیست که جزئیات با یک نواختی و بدون تاکید روشن شوند.

یکی از مسائلی که اهمیت زیادی در خرید بیوتی دیش دارد، این است که رنگ داخلی آن چه رنگی باشد! بیوتی دیش دو نوع دارد که نوع اول آن از رنگ سفید و نوع دوم از رنگ داخلی نقره ای تولید شده است. بیوتی دیش‌هایی با جداره داخلی سفید رنگ نور سافت‌تری را تشکیل می‌دهد و متقابلا بیوتی دیش‌های نقره‌ای نور را کنتراست بیشتری بازتاب می‌دهند. تمامی این ویژگی‌ها باعث شده که بیوتی‌دیش‌ها یکی از محبوب‌ترین شکل‌دهنده‌های نوری برای افرادی که در زمینه عکاسی مدلینگ، پرتره و سوژه هایی نظیر آن به حساب بیاید.

استفاده از لوازم جانبی دیگر در کنار بیوتی دیش به شما کمک می کند تا بتوانید کنترل بیشتری بر روی نورپردازی خود داشته باشید! گرید بر روی بیوتی دیش مانند هر شکل‌دهنده دیگری، زاویه بخش نور را کمتر کرده و تابش نور را متمرکز تر می‌کند. بنابراین برای رسیدن به نوری با کنتراست بیشتر و زاویه تابش محدود‌تر می‌توان از آن استفاده کرد. با وجود آن که بیوتی دیش خودش نور متمرکز ایجاد می کند و می توانید نور آن را کنترل کنید، اما باز هم بهتر است از ابزارهای جانبی دیگری هم استفاده کنید تا نور کاملاً تحت کنترل شما باشد.  در واقع برای رسیدن به نوری با زاویه تابش کم ‌تر، محدود‌‌ه‌ای کوچک‌تر با سایه‌های تیز‌تر استفاده از گرید یک امر ضروری به حساب می آید.

  1. چتر عکاسی

چتر عکاسی یکی از ابزارهای بسیار عالی در زمینه نورپردازی محسوب می شود که به راحتی می توانید به هر جایی که نیاز داشتید، حمل کنید! در واقع این ابزار نورپردازی برای نرم کردن نور محسوب می شود! شما می توانید نور موردنظر را داخل آن به کار بگیرید تا یک نور نرم و پخش تحویل بگیرید. اگر می خواهید از محصولی عکاسی انجام دهید، می توانید با استفاده از چتر عکاسی سایه های خشن و سخت را از بین ببرید تا کیفیت عکاسی شما تا حد زیادی افزایش پیدا کند. به طور کلی می توان گفت که چترها در دسته ابزار پخش‌کننده‌ نور قرار می‌گیرند. تمامی دیفیوزرها یک منبع نور کوچک را به یک منبع نور بزرگ تبدیل می‌کنند، نور را در محیط بزرگتری پخش می‌کنند و در نهایت به شما یک نور نرم تحویل می دهد.

این ابزار نوری در مقایسه با هد فلاش تنها، در نوری که از چتر منعکس می‌شود شاهد انتقال تدریجی بین قسمت های روشن و تیره هستید. با استفاده از چتر، شما می‌توانید عکاسی هایی انجام دهید که شباهت کمتری به عکس‌های ثبت شده توسط فلاش دارند و در زمینه عکاسی پرتره هم نوری خواهید داشت که این موضوع نتیجه عکاسی را تا حد زیادی بهتر می کند.

چتر نور به شما کمک می کند تا سطح نور را گسترده تر پخش کنید و در نهایت، یک نور نرم تحویل بگیرید. از چتر برای عکاسی های مختلفی نظیر پرتره و عکاسی استدیویی استفاده می شود که نتیجه عکاسی با استفاده از آن هم بسیار عالی است. مهم‌ترین تفاوت بین سافت باکس و چتر این است که کنترل محل دقیق افتادن نور سافت‌باکس خیلی راحت‌تر است اما چترها معمولا ارزان‌تر هستند. همچنین کاربرد آن بسیار ساده تر است و می توانید آن را به هر جایی که نیاز داشتید، حمل کنید.

اگر قصد استفاده از این ابزار نوری را دارید، باید آن را به گونه ای تنظیم کنید که سوژه دقیقاً روبرو آن باشد! در واقع شما باید سوژه را جلوی آن قرار دهید تا نور کاملاً بر روی آن تابیده شود. البته این زاویه، برای اهداف خلاقانه می‌تواند متفاوت باشد ولی مطمئن شوید که نور را برعکس قرار نمی‌دهید.در مورد چترهای میان‌گذر، باید نور را به شکلی قرار دهید که جهت فلاش به سمت سوژه باشد اما در چترهای بازتابی نور به قسمت سفید یا نقره‌ای برخورد خواهد کرد و بازتاب آن به سمت عقب خواهد بود.

  1. رینگ لایت

رینگ لایت یکی دیگر از ابزارهای نورپردازی است که با استفاده از آن به راحتی می توانید نور را بر روی بخشی که به آن نیاز دارید، بتابانید. از رینگ لایت با نام حلقه جادویی عکاسی هم یاد می شود که ارزش بسیار زیادی برای عکاسان دارد. در واقع رینگ لایت همان طور که از نامش پیداست، یک منبع نور دایره‌ شکل است که دور دوربین شما قرار گرفته و سوژه را روشن می‌کند. در واقع ابعاد آن به‌قدری بزرگ است که بتوانید دوربین‌تان را میان آن قرار دهید، همچنین نوری کاملاً یک‌دست و مستقیم به سوژه‌ شما می‌تاباند. رینگ لایت انواع مختلفی دارد که یکی از پرکاربردترین آن ها، رینگ لایت سلفی است که یک منبع نوری ال ای دی بر روی موبایل شما قرار می گیرد. این رینگ لایت‌ها دقیقاً مثل رینگ لایت‌های دوربین عمل کرده و نوری بسیار نرم و متراکم در اختیارتان می‌گذارد، تا بتوانید تصاویر زیبا با نور و روشنایی یکنواختی تهیه کنید. این ابزار در موبایل به شما کمک می کند تا بتوانید تصاویر با کیفیت را بدون استفاده از فلاش موبایل بگیرید.

هدف استفاده از ابزارهای نورپردازی کاملاً مشخص است! هدف رینگ لایت هم این است که بتواند نور نرم و یکسان بر روی سوژه موردنظر شما بتاباند. به‌کارگیری از این ابزار برای گرفتن سلفی، سایه‌های صورت را کاهش می‌دهد و نمایش لکه‌ها را به حداقل می‌رساند، درواقع کار شما را برای مرحله‌ ادیت و ویرایش بسیار راحت‌تر خواهد می‌کند، اما در عین حال چشم‌ها را بسیار روشن‌تر کرده و درون آن‌ها یک افکت دایره‌ای نورانی یا همان catch light را به وجود می‌آورد که در عکاسی پرتره بسیار جذاب به نظر می‌رسد. بنابراین از این ابزار حرفه ای برای عکاسی پرتره، فیلم برداری، عکاسی تبلیغات و حتی صنعتی استفاده می شود تا نتیجه تصویر برداری به بهترین حالت ممکن برسد.

رینگ لایت از لامپ ال ای دی تشکیل شده است و رنگ نور آن انواع مختلفی دارد! از طرف دیگر، در بسیاری از آن ها و دمای رنگ نیز در اکثر مدل‌ها قابل تغییر است. شما می‌توانید دمای نور رینگ لایت را متناسب با نور محیط تنظیم کنید تا رنگ‌های بهتر و طبیعی‌تری داشته باشید. شاید برایتان جالب باشد اما رینگ لایت یکی از ابزارهای ضروری برای افرادی است که در حوزه بلاگری فعالیت می کنند و اکثر افراد بلاگر، از این ابزار نورپردازی استفاده زیادی دارند.

  1. اکتاباکس

اکتاباکس یکی دیگر از ابزارهای نورپردازی است که تفاوت جزئی با سافت باکس دارد! هنگامی که با یک اکتاباکس روبرو می‌شوید، متوجه تفاوت ظاهری آن را سافت باکس خواهید شد. سافت باکس انواع مختلفی نظیر مربعی و مستطیلی دارد در حالی که اکتاباکس به شکل هشت ضلعی طراحی شده است. هنگام استفاده از اکتاباکس، متوجه درخشش دایره‌ای نور به سوژه می‌شوید و دلیل آن هم به خاطر شکل دایره‌ای مخصوص آن است. یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود تا برخی عکاسان استفاده از اکتاباکس را نسبت به سافت باکس ترجیح دهند، این است که درخشش دایره‌ای شکل در اکتاباکس نسبت به درخشش مربعی شکل در سافت باکس طبیعی‌تر است! این مسئله باعث می‌شود تا نتیجه عکاسی از سوژه طبیعی‌تر و جذاب‌تر به نظر برسد.

اکتاباکس انواع مختلفی دارد که هر یک از آن‌ها در ابعاد، ویژگی‌ها، امکانات و… متفاوت هستند! هنگام خرید اکتاباکس باید ابتدا ببینید که نیاز شما به آن چیست و کدام اکتاباکس می‌تواند نیاز شما را به خوبی رفع کند. گاهی اوقات از اکتاباکس به عنوان نوعی سافت باکس یاد می‌شود و دلیل آن هم عملکرد و کاربرد مشابه آن دو است. در واقع شاید بتوان اکتاباکس‌ها را نوعی سافت باکس در نظر گرفت اما تفاوت‌های مهمی با هم دارند. اکتاباکس انواع مختلفی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نوع دایره‌ای و مربعی اشاره کرد. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که از نوع دایره‌ای آن استفاده کنند اما دلیل این کار چیست؟

اکتاباکس دایره‌ای نور را به صورت طبیعی‌تر و گسترده‌تری نسبت به نوع مربعی آن نشان می‌دهد! همین مسئله باعث می‌شود تا نور کافی و مناسب روی سوژه عکاسی شما تابیده شود و بتوانید بهترین عکس‌ها را بگیرید. همچنین این موضوع به چشم شما کمک می‌کند تا بتوانید سوژه را به خوبی در جایی که قرار است از آن عکس بگیرید، تنظیم کنید. از اکتاباکس معمولاً برای عکاسی از افراد استفاده می‌شود! دلیل آن، این است که نور اکتاباکس به صورت گسترده است و می‌توان به عنوان نور آفتاب استفاده کرد. به عبارت ساده‌تر، درخشش نوری اکتاباکس به نحوی است که شباهت بسیار زیادی به نور ناشی از آفتاب دارد و اگر بتوانید به درستی از آن استفاده کنید، نتیجه عکاسی شما فوق‌العاده خواهد بود.

  1. سافت باکس

یکی دیگر از ابزارهای بسیار کاربردی در زمینه نورپردازی، سافت باکس است! سافت باکس ابزاری است که به صورت یک جعبه طراحی شده است و درون آن، نور مناسب برای عکاسی از سوژه‌های مختلف درج شده است. داخل سافت باکس یک لایه فویل بازتابنده وجود دارد و دلیل استفاده از آن، این است که نور را تقویت کند و در نهایت، نور با قدرت بیشتری روی سوژه تابیده شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سافت باکس که باعث شده تا طرفداران زیادی داشته باشد، این است که نور حاصل از سافت باکس نرم است و این مسئله باعث می شود تا روی سوژه شما سایه نیفتد! افراد مختلفی از سافت باکس استفاده می‌کنند اما این ابزار برای افرادی که از محصولات خود عکاسی صنعتی انجام می‌دهند، کاربرد بیشتری دارد. دلیل آن هم این است که به راحتی می‌توانند پس زمینه تصاویر تهیه شده را با توجه به این که سایه در آن وجود ندارد، حذف کنند.

سافت باکس‌ها انواع مختلفی دارند و امکانات متنوعی هم در اختیار شما قرار می‌دهند! حتی در نوع طراحی هم تفاوت دارند اما پرکاربردترین آن‌ها، سافت باکس‌های مربعی هستند که برای عکاسی صنعتی و پرتره مورد استفاده قرار می‌گیرند. پارچه قرار گرفته روی سافت باکس، به شما کمک می‌کند تا نور به بیرون نفوذ پیدا نکند و در نهایت، نتیجه عکاسی شما عالی شود. سافت باکس در شکل‌های مختلفی تولید شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مستطیل، هشت ضلعی، مربع و نواری اشاره کرد! سافت باکس، خودش نوری ندارد و تنها یک پارچه شفاف است که شما می‌توانید نور موردنظر خود نظیر نورهای استدیویی یا هولدرهای لامپ را به آن متصل کنید. البته برخی سافت‌ باکس‌ها تنها از نوع خاصی نور پشتیبانی می‌کنند که هنگام خرید باید ببینید که قرار است چه نوع نوری را به سافت باکس خود متصل کنید. پارچه سافت باکس از رنگ‌های مختلفی وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به رنگ‌های سفید، نقره‌ای اشاره کرد که معمولاً بیرون آن مشکی است. این پارچه روی یک فریم فلزی متصل می‌شود و اکنون آماده استفاده برای عکاسی صنعتی، تبلیغاتی و پرتره است. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا پارچه بیرون سافت باکس معمولاً از رنگ مشکی است؟ دلیل آن، این است که جلوی نفوذ نور به بیرون و بازتاپ آن روی تجهیزات عکاسی گرفته شود.

  1. خیمه عکاسی

اگر عکاسی از محصول انجام می‌دهید، حتماً می دانید که سایه نیفتادن در این نوع عکاسی اهمیت زیادی دارد! خیمه عکاسی یکی از ابزارهای نورپردازی است که بر خلاف موارد قبلی، محصول دقیقاً داخل آن قرار می گیرد و می توانید عکاسی خوبی از آن انجام دهید. در واقع خیمه نور یا لایت باکس یا چادر عکاسی، یک سازه با طرفین نیمه شفاف است که نور حاصل از چند منبع مختلف را پخش می‌کند. این کار به شما کمک می کند تا نور یک نواخت به تمام بخش های محصول شما برسد و یک پست زمینه بدون سایه ایجاد شود. با کمی خلاقیت، استفاده از خیمه عکاسی تا به شما کمک کند از محصولاتتان عکس های شفاف و با کیفیت بگیرید. بنابراین از خیمه‌های نوری برای تصویر برداری از انواع اجسام استفاده می کنند. کاربرد اصلی این لایت باکس‌ها از بین بردن بازتاب سطحی نور است. به عنوان مثال لایت باکس در تصویر برداری باعث می شود، زمانی که می خواهید از جواهرات تصویر برداری کنید سطح براق جواهر، نور را بازتاب نکند و این مسئله به افزایش بسیار زیادی کیفیت تصاویر گرفته شده از محصول کمک زیادی می کند.

یکی از سوالات بسیار مهمی که کاربران می پرسند، درباره تنوع استفاده از لایت باکس است. لایت باکس‌ تنوع بسیار زیادی ندارد و تمامی این لایت باکس‌ها یک کار انجام می دهند پس به راحتی می توانید با در نظر گرفتن بودجه خود یک لایت باکس مناسب تهیه کنید. تفاوت عمده آن ها در جنس نور به کار رفته و همچنین سایز آن است که بستگی به نیاز خود باید یکی را انتخاب کنید. در واقع اولین مخاطبان لایت باکس‌ها و خیمه‌ها عکاسی فروشندگان اینترنتی هستند. خیمه و چادرهای عکاسی با ایجاد فضای مناسب، به شما امکان ثبت تصاویر بسیار با کیفیت و وضوح بالا را می دهد. انتخاب سایز مناسب لایت باکس کاملاً بستگی به محصولی دارد که می خواهید از آن عکس برداری کنید. اگر مشکل بودجه ندارید، از همین ابتدا یک سایز بزرگ را انتخاب کنید تا بعداً هم بتوانید برای عکاسی از محصولات بزرگ تر از آن استفاده کنید. اگر به تازگی قصد استفاده از باکس نور عکاسی را دارید و به دنبال یک خیمه با سایز مناسب هستید، استفاده از سایز ۶۰×۶۰ این محصول بسیار مناسب خواهد بود.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کامل بسیاری از ابزارهای نورپردازی در عکاسی بپردازیم تا ببینید که هر یک از آن ها، چه کاربردی دارند! اگر شما هم از ابزار نورپردازی استفاده می کنید، تجربه خود را در بخش نظرات مطرح کنید. همچنین اگر سوالی دارید، می توانید بپرسید تا شما را از طریق بخش نظرات راهنمایی کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *