حتماً بارها و بارها برایتان پیش آمده است که در پایان روز حس کنید بخش زیادی از زمان خود را بیهوده صرف کرده اید! چند روزی که به این شکل بگذرد، احساس بدی به شما دست می دهد و حس می کنید که زندگی خود را بیهوده صرف می کنید. به خصوص که تکنولوژی پیشرفت کرده است و اگر حواستان نباشد، بخش زیادی از زمان روزانه خود را از دست می دهید. برای این که با چنین اتفاقی روبرو نشوید، باید چه کاری انجام دهید؟ بهترین کار مدیریت زمان است. با توجه به پیشرفت تکنولوژی، اپلیکیشن های زیادی هم برای مدیریت زمان وجود دارد که واقعاً هم کاربردی هستند. برخی از آن ها مستقیم و برخی به صورت غیر مستقیم در مدیریت و صرفه جویی زمان به شما کمک می کند.

در این مقاله می خواهیم به بررسی چند مورد از بهترین اپلیکیشن های مدیریت زمان بپردازیم تا با نصب آن بر روی موبایل خود، بتوانید به تمام اموری که قرار است در طی روز انجام دهید، برسید. پس اگر شما هم مشکل کمبود زمان دارید و می خواهید با مدیریت درست زمان آن را حل کنید، در این مقاله ما را همراهی کنید.

اپلیکیشن مدیریت زمان چیست؟

یکی از بزرگ ترین چالش هایی که بسیاری از ما روبرو هستیم، این است که نمی دانیم در طی روز قرار است چه کارهایی انجام دهیم. بنابراین هر کاری که یادمان بیاید را انجام می دهیم و به همین راحتی بسیاری از کارها را هم فراموش می کنیم. اگر هم کارها را یادمان باشد، زمان کم است و نمی توانیم به همه آن ها برسیم. در حالی که بسیاری از افراد نه تنها برای انجام کارهای خود زمان کم نمی آورند، بلکه همه آن ها را در کمال آرامش انجام می دهند. در چنین شرایطی شما نیاز به اپلیکیشن مدیریت زمان دارید تا بتوانید از زمان خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

اپلیکیشن مدیریت زمان در واقع ابزاری است که در شروع روز یا قبل از شروع روز، کارهایی که قرار است در یک روز مشخص انجام دهید را یادداشت می کنید. حتی می توانید زمان انجام آن را هم مشخص کنید و ببینید که چقدر برای انجام آن باید زمان صرف کنید. انتخاب یک اپلیکیشن مدیریت زمان به شما کمک می کند تا لیست کارهای خود را بنویسید، ساعتی که قرار است آن کار انجام شود را یادداشت کنید و در نهایت، کارها را بر اساس اولویت انجام دهید. اپلیکیشن های مدیریت زمان متنوع هستند و هر کدام از آن ها امکانات، مزایا و معایب خاص خودشان را دارند.

اپلیکیشن های مدیریت زمان

برخی از اپلیکیشن های مدیریت زمان به صورت مستقیم به شما کمک می کنند. در واقع با کمک آن ها می توانید لیست کارهایی که می خواهید انجام دهید را بنویسید. پس از آن، می توانید بر اساس اولویتی که مشخص کرده اید، کارها را به بهترین شکل ممکن به انجام برسانید. در این بخش از مقاله می خواهیم به بررسی چند مورد از بهترین اپلیکیشن های مدیریت زمان بپردازیم تا ببینید که کدام یک از آن ها به شما کمک می کند تا کارهای خود با به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

  • اپلیکیشن RIZE

یکی از بهترین اپلیکیشن هایی که در زمینه مدیریت زمان روزانه به شما کمک زیادی می کند، اپلیکیشن Rize است. با کمک این اپلیکیشن شما به راحتی می توانید زمان خود را مدیریت کنید و ببینید که زمان روزانه خود را صرف چه کارهایی کرده اید. در واقع شما لیست کارهایی که انجام می دهید را در این اپلیکیشن می نویسید و بابت انجام آن زمان می گیرید. این اپلیکیشن نه تنها برای مدیریت زمان عالی است و می توانید لیست کارهای خود را بنویسید، بلکه یک مزیت عالی برای افرادی که زمان زیادی تلف می کند هم دارد.

با کمک این اپلیکیشن می توانید لیست کارهای خود را بنویسید و بابت هر کاری که انجام می دهید، زمان را اندازه گیری کنید. با این کار، در پایان روز کاملاً مشخص است که شما چقدر زمان بابت چه کاری صرف کرده اید. این کار باعث می شود تا بتوانید عادت های بد خود را که باعث اتلاف وقت می شود را فراموش کنید و آن را با عادت های خوب جایگزین کنید. البته بسیاری از کارها در این اپلیکیشن به صورت خودکار انجام می شود. در نهایت شما می توانید گزارش های جذابی در پایان روز، هفته یا ماه دریافت کنید و ببینید که مجموعاً برای هر کار چقدر زمان صرف کرده اید. رابط کاربری این اپلیکیشن هم بسیار جذاب و آسان است.

  • اپلیکیشن Notion

یکی دیگر از مشکلاتی که برخی افراد با آن روبرو هستند، این است که در هر بخشی یک کار نوشته اند که باید انجام دهند. مثلاً برخی کارها را روی کاغذ نوشته و روی میز لپ تاپ خود قرار داده اند. برخی دیگر از کارها را همکارانشان برایشان پیامک کرده اند و بخشی دیگر را در نوت موبایل یادداشت کرده است. بنابراین چنین افرادی می دانند که چه کاری باید انجام دهند اما گاهی اوقات به دلیل این که در یک بخش جمع نشده است، فراموش می کنند. پس بهترین راه کار برای چنین افرادی این است که همه کارهایی که قرار است انجام دهند را در یک جا جمع کنند. اپلیکیشن Notion دقیقاً چنین محیطی در اختیار شما قرار می دهد.

علاوه بر این که شما می توانید کارهای خود را لیست کنید، بلکه می توانید با همکاران خود هم ارتباط برقرار کنید. در واقع این اپلیکیشن یک محیط آنلاین و پویا است که می توانید یادداشت های خود را با دوستان یا همکاران خود به اشتراک بگذارید. همچنین اگر گاهی اوقات بخواهید دانش و آگاهی تیم خود را افزایش دهید، باز هم به راحتی می توانید این کار را در محیط این اپلیکیشن انجام دهید. البته نباید فراموش کنید که تمام این قابلیت ها در یک محیط ساده و جذاب در اختیارتان قرار گرفته است و کار کردن با چنین اپلیکیشنی بسیار ساده است. با نصب این اپلیکیشن می توانید بسیاری از اپلیکیشن های موبایل خود نظیر برنامه های مدیریت پروژه، یادداشت و… را در یک اپلیکیشن ادغام کنید.

  • اپلیکیشن Forest

انجام دادن کارها به صورت پشت سر هم و بدون استراحت کاری بسیار خسته کننده است! با تکنیک Pomodoro آشنا هستید؟ در این تکنیک شما مشخص می کنید که به ازای میزان مشخصی از کار کردن چقدر استراحت کنید؛ مثلاً هر نیم ساعت 5 دقیقه استراحت کنید. یکی از اپلیکیشن های بسیار جذاب و کاربردی که وجود دارد، اپلیکیشن Forest است. با کمک این اپلیکیشن شما به راحتی می توانید لیست کارهای خود را مشخص کنید. سپس کارهایی که مشخص شده است را با تکنیک Pomodoro انجام دهید. کافی است چند روزی از این اپلیکیشن استفاده کنید تا ببینید که کارهایتان چقدر بهتر پیش می رود.

این اپلیکیشن به افزایش تمرکز شما هم کمک بسیار زیادی خواهد کرد! چرا که این اپلیکیشن کارهای شما را با روشی جالب و سرگرم کننده جلو می برد و می توانید تمرکز خود را بهبود ببخشید. این اپلیکیشن مانند یک بازی، شما را تشویق به تکمیل کردن جنگلی می کند که در آن وجود دارد. این کار شما را تشویق می کند تا بتوانید کارهای خود را به صورت کامل انجام دهید و روی آن ها تمرکز ویژه داشته باشید. از این اپلیکیشن می توانید روی موبایل آیفون، اندروید و کامپیوتر شخصی خود استفاده کنید.

  • اپلیکیشن 135List

هر چقدر یک اپلیکیشن پیچیده تر باشد، ممکن است به جای آن که کارهای خود را به بهترین شکل جلو ببریم باعث حواس پرتی شود. بنابراین برای برخی از ما سادگی بهتر است و هر چقدر یک اپلیکیشن ساده تر باشد، کارهای خود را به شکل بهتری انجام می دهیم. یکی از اپلیکیشن های بسیار کاربردی و البته ساده ای که وجود دارد، اپلیکیشن 135List است. با کمک این اپلیکیشن شما به راحتی می توانید کارهای خود را اولویت بندی کنید. به صورت پیشفرض سه بخش کارهای بزرگ، متوسط و کوچک بر اساس اولویت وجود دارد که شما می توانید کارهای روزمره خود را در آن قرار دهید.

با این کار ساده، شما می توانید کارهای بزرگ خود را اول انجام دهید و سپس به سراغ کارهایی بروید که اهمیت کمتری دارد. در واقع در بسیاری از مواقع انجام کارهای مهم و بزرگ اهمیت بیشتری نسبت به کارهای کوچک دارد. اگر کارهای کوچک انجام نشود، مشکلات کمتری ایجاد می کند نسبت به زمانی که کارهای بزرگ و مهم انجام نشود. کافی است این اپلیکیشن را نصب کنید و کارهای خود را که قرار است انجام دهید در آن یادداشت کنید. سپس بر اساس اولویت طبقه بندی کنید. در نهایت هم بر اساس لیستی که در اختیار دارید، آن ها را انجام دهید.

  • اپلیکیشن Freedom

یکی از مهم ترین مشکلاتی که باعث حواس پرتی کاربران می شود، این است که مدام به سراغ سایت ها و شبکه های اجتماعی مختلف می روند. حال فرض کنید کار شما با موبایل باشد و بخواهید کارهای خود را انجام دهید. در چنین شرایطی نوتیفیکیشن شبکه های اجتماعی مختلف روی موبایل ظاهر می شود و شما به سراغ آن ها می روید. در واقع مهم ترین عامل حواس پرتی برای بسیاری از ما دقیقاً همین مورد است! اگر برای شما هم چنین اتفاقی می افتد و از چنین چیزی ناراحت هستید، اپلیکیشن Freedom یک اپلیکیشن کاملاً کاربردی و مفید برای شما خواهد بود.

با کمک اپلیکیشن Freedom شما به راحتی می توانید شبکه های اجتماعی یا اپلیکیشن هایی که حواس شما را پرت می کند را مسدود کنید. البته نه برای همیشه، بلکه برای زمانی که این اپلیکیشن را فعال می کنید تا حواستان پرت نشود. با کمک این کار، شما می توانید یکی از مهم ترین عوامل حواس پرتی را از خودتان دور کنید و با خیالی آسوده کارهای خود را انجام دهید. هر چقدر از زمان خود بهینه تر استفاده کنید، کارهای بیشتری انجام می دهید و در نهایت پیشرفت بیشتری خواهید داشت.

  • اپلیکیشن Serene

اگر از آن دسته افرادی هستید که حواستان پرت می شود و نمی توانید روی کاری که قرار است انجام دهید تمرکز کنید، اپلیکیشن Serene به درد شما می خورد. با کمک این اپلیکیشن به راحتی می توانید جلوی اتلاف وقت ناشی از حواس پرتی را بگیرید. در واقع این اپلیکیشن به شما کمک می کند تا بتوانید بهره وری خود را افزایش دهید. گاهی اوقات افراد درگیر یک مسئله مهم می شوند و آن هم این است که می خواهند چند کار را به صورت هم زمان انجام دهند. در این صورت نه تنها آن کارها را انجام نمی دهند، بلکه زمان زیادی از آن ها تلف می شود. در حالی که با کمک این اپلیکیشن می توانید هر کار را در مدت زمان مشخص انجام دهید و بهترین نتیجه را از آن بگیرید.

با کمک این برنامه می توانید وظایف و اهدافی که در نظر دارید را وارد کنید. پس از آن، می توانید عوامل حواس پرتی خود نظیر سایت یا اپلیکیشن ها را مسدود کنید تا به راحتی به کارهای خود برسید. در نهایت می توانید تایمر آن را برای انجام کارهای خود فعالت کنید. پخش موسیقی و اختصاص دادن زمانی برای استراحت از جمله مزایای استفاده از این اپلیکیشن هستند که کمک زیادی به شما می کنند تا تمرکز خود را حفظ کنید.

  • اپلیکیشن fathom.video

اگر از آن دسته افرادی هستید که همیشه در حال یادداشت برداری هستید و نمی خواهید زمانی را برای یادداشت برداری از دست بدهید، این اپلیکیشن کمک زیادی به شما می کند. با کمک این اپلیکیشن به راحتی می توانید جلسات خود را برگزار کنید و دقیقاً زمانی که وسط جلسه هستید یادداشت برداری کنید. همچنین می توانید بخش های مهمی از جلسه نظیر تصمیم های نهایی، سوالات و هر چیز دیگری که فکر می کنید اهمیت زیادی دارد را برجسته کنید.

  • اپلیکیشن MyLifeOrganized

یکی دیگر از اپلیکیشن های بسیار عالی برای مدیریت زمان اپلیکیشن MyLifeOrganized است. با کمک این اپلیکیشن می توانید لیستی از کارهایی که قرار است انجام دهید را تهیه کنید. هر کاری که انجام می دهید را تیک بزنید و به سراغ کار بعدی بروید. با این کار می توانید تمرکز ویژه ای روی کارهایی که قرار است انجام دهید، داشته باشید. همچنین می توانید کارهای خود را اولویت بندی کنید تا ابتدا کارهای مهم خود را انجام دهید و سپس به سراغ کارهای بعدی که اهمیت کمتری دارند بروید. این اپلیکیشن برای گوشی های آیفون، اندروید و همچنین کامپیوترهای شخصی وجود دارد و به راحتی می توانید از آن استفاده کنید.

  • اپلیکیشن Spark

یکی از مهم ترین مسائلی که باعث حواس پرتی بسیاری از ما می شود، ایمیل ها هستند! بر اساس نظرسنجی های صورت گرفته توسط شرکت ادوبی بسیاری از ما حدود 3.1 ساعت از روز را در محیط کار صرف چک کردن ایمیل می کنیم. همین مسئله باعث حواس پرتی بسیاری از ما خواهد بود و اگر حواستان به این موضوع نباشد و آن را مدیریت نکنید، نیمی از زمان کاری خود را از دست می دهید. یکی از اپلیکیشن هایی که بسیار مفید و کاربردی است، اپلیکیشن Spark است. با کمک این اپلیکیشن شما به سادگی می توانید ایمیل های خود را مدیریت کنید؛ از تنظیمات اطلاع رسانی گرفته تا تعویق انداختن ایمیل ها.

 

تمام این ابزارها در اختیار شما قرار دارند تا بتوانید زمان خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید. اگر شما هم ابزار خاصی استفاده می کنید، می توانید از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا ما و سایر کاربران هم از آن استفاده کنیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *