هر چقدر که آسان‌تر بتوانیم وارد دنیای وب شویم، برای ما لذت بخش‌تر خواهد بود. این روزها نرم‌افزارهایی که به عنوان سیستم مدیریت محتوا به کمک ما آمده‌اند، سبب شده‌اند تا مدیریت محتوا ساده‌تر انجام شود. CMS مخفف Content Management System است که در ترجمه فارسی به سیستم مدیریت محتوا شناخته می‌شود. هر فرد با استفاده از آن به ساخت، سازماندهی و ویرایش داده‌هایی همچون متون مجلات، کتاب‌های الکترونیکی و مقالات دیگر می‌پردازد.

فریم‌ورک‌های مدیریت محتوا

مفهوم دیگری با نام فریم ورک مدیریت محتوا یا CMF هم وجود دارد که مخفف Content Management Framework است و گاهی به آن پلتفرم CMS هم گفته می‌شود. این نوع فریم‌ورک یک نوع ابزار است که موارد لازم برای مدیریت محتوای وب، اشتراک‌گذاری بخش‌های مختلف را فراهم می‌کند. در فریم‌ورک‌های سیستم‌های مدیریت محتوا امکام استفاده راحت‌تر از کدها وجود دارد که باعث می‌شود به سادگی بتوانیم اقدامات لازم برای سئو، شخصی‌سازی و امنیت را انجام دهیم.

سیستم مدیریت محتوای وردپرس

یکی از مشهورترین، قوی‌ترین و محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوای رایگان و متن باز وردپرس WordPress است. پلتفرمی که نصب آن آسان و کاربردی و بی‌نظیر است. به طوری که درصد بالایی از وب‌سایت‌ها با وردپرس ساخته شده‌اند. امکانات این پلتفرم باعث می‌شود که حتی افراد غیرمتخصص هم بتوانند با استفاده از آن وب سایت مورد نظر خود را بسازند. شما سایت‌های مختلفی را خواهید دید که با وردپرس ایجاد شده‌اند. از وبلاگ‌های کوچک گرفته تا وب سایت شرکت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین همه این امکان را برای کاربران فراهم کرده‌اند تا به سایتشان اعتماد کنند. در واقع وردپرس پلاگین‌ها، تم‌ها و اکستنشن‌های مختلفی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا بتوانند وب سایت‌های خود را شخصی‌سازی کنند. هر چند لازم است که پلاگین‌های آن به طور مرتب به‌روزرسانی شوند. به عنوان مثال‌، تعدادی از وب‌سایت‌هایی که از سیستم‌ مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنند، Sony Music ،Angry Birds ،TechCrunch ،The New Yorker ،BBC America  هستند.

 

برای استفاده و نصب وردپرس کافی است آن را از سایت اصلی خود دانلود نموده و پس از خرید هاست یا همان فضای میزبانی با راهنما و مرحله به مرحله نصب نمایید.

  • منبع فارسی وردپرس : https://fa.wordpress.org

سیستم مدیریت محتوای دروپال

پس از وردپرس، دروپال Drupal یکی دیگر از فریم‌ورک‌هایی است که برای مدیریت محتوا مناسب است. در واقع دروپال یک سیستم مدیریت محتوای ماژولار، رایگان و متن باز است که توسط جامعه بزرگی پشتیبانی می‌شود. هر چند در مقایسه با وردپرس، استفاده از دروپال نیاز یه دانش فنی بیشتری دارد و لازم است برای ساخت یک وب‌سایت با دروپال، از سایت‌های آموزشی و افراد متخصص کمک گرفت. از سیستم‌هایی که هم‌اکنون از این فریم‌ورک استفاده می‌کنند، می‌توان به Arsenal FC ،InStyle ،Mattel ،Tesla ،Warner Bros ،Records  اشاره کرد.

برای آشنایی بیشتر با دروپال و نصب آن می‌توانید به سایت اصلی مراجعه نمایید: https://www.drupal.org

سیستم مدیریت محتوای جوملا

جوملا Joomla یکی دیگر از سیستم‌های مدیریت محتوای رایگان و متن باز است که از محبوبیت بالایی میان کاربران برخوردار است. چرا که محیطی بسیار ساده و کاربرپسند دارد. این سیستم مدیریتی نیز همچون وردپرس و دروپال قابلیت سفارشی‌سازی دارد و شما به راحتی می‌توانید از انواع قالب‌ها و افزونه‌ها برای ساخت وب‌سایت یا وبلاگ مورد نظر خود استفاده کنید. شاید برای شما مهم باشد که در مقایسه این سه CMS با یکدیگر می‌توان اینطور گفت که برای ساخت یک صفحه از سایت توسط یک فرد غیر متخصص، جوملا از دروپال ساده‌تر و کمی سخت‌تر از وردپرس است. این پلتفرم، سومین پلتفرم محبوب مدیریت محتوا به شمار می‌رود که از نظر سئو امتیاز بالا و امنیت خوبی دارد. جوملا به زبان PHP نوشته شده و از یک فریم‌ورک مبتنی بر MVC بهره می‌گیرد و برای ذخیره داده‌هایش از پایگاه داده MySQL استفاده می‌کند. این نرم‌افزار تحت اجازه‌نامه GNU/GPL منتشر می‌شود. از سایت‌هایی که از سیستم‌ مدیریت محتوای جوملا استفاده کرده‌اند می‌توان به IKEA ،LINUX ،Holiday Inn ،Harvard University  اشاره کرد.

برای دانلود و نصب فریم‌ورک جوملا هم می‌توانید از سایت و منبع اصلی آن استفاده کنید: https://www.joomla.org

یک منبع فارسی هم برای راحتی کاربران فارسی‌زبان وجود دارد که اخبار و ورژن‌های جدید و به روز جوملا را می‌توانید از آن دریافت کنید:

منبع فارسی :https://www.joomlafarsi.com/

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *