اگر به دنیای طراحان وبسایت نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که طراحان سایت برای راه‌اندازی یک سایت نیازمند یک سیستم هستند تا بتوانند سایت را به راحتی مدیریت و بروزرسانی کنند! طراحی یک سیستم اختصاصی علاوه بر آنکه هزینه‌های بسیار سنگینی برای کارفرما برجای خواهد گذاشت، نیازمند زمان زیادی است تا بتواند از آن به عنوان یک سیستم بهینه و سالم استفاده کرد. در واقع طراحی یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی تنها برنامه‌نویسی آن نیست و بخش مهمی از آن را مرحله رفع مشکلات و باگ‌های امنیتی تشکیل می‌دهد.

توسعه یک سیستم اختصاصی نیز مانند طراحی آن هزینه‌بر و زمان‌بر خواهد بود و نمی‌توان هر قابلیتی را به راحتی به آن اضافه کرد؛ دلیل این امر نیز عدم وجود توابع لازم برای توسعه آن سیستم است و اگر بخواهید یک قابلیت به آن اضافه کنید، ابتدا باید از طریق بخش توابع عملکرد آن تابع را تعیین کنید. بنابراین طراحی یک سیستم اختصاصی گاهی به صرفه نیست مگر آنکه سیستم نیازمند یک سیستم پایه و کاملا ایمن باشید. در سال‌های پیش و پس از ۲۰۰۰ میلادی برنامه‌نویسان به این فکر افتادند که برای طراحی یک سیستم یک سیستم جامع نیاز دارند تا بتوانند به کمک یکدیگر آن را گسترش دهند! این مشکل نیز از آنجا منشا گرفت که با طراحی سیستم مدیریت محتوای اختصاصی توسط یک برنامه‌نویس، توسعه و رفع مشکلات آن توسط برنامه‌نویس دیگر بسیار مشکل بود! بنابراین برنامه‌نویس‌های مختلفی تصمیم به طراحی و توسعه سیستم‌های مدیریت محتوا گرفتند تا با استفاده از آن بتوانند تمامی سایت‌های دنیا را طراحی کنند و به کمک یکدیگر آن را توسعه دهند. همین موضوع سبب شد تا سیستم‌های مدیریت محتوای مختلفی نظیر وردپرس، جوملا، دروپال و… پا به دنیای اپن سورس بگذارند و کاربران زیادی را یاری دهند. جوملا یکی از مهم‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوای اختصاصی است که به شما کمک می‌کند تا بتوانید سایت حرفه‌ای خود را با صرف کمترین هزینه و زمان راه‌اندازی کنید و در صورت نیاز آن را توسعه دهید.

در این مقاله و مقالات بعدی قصد داریم به بررسی آموزش کامل این سیستم مدیریت محتوا از مرحله نصب تا مرحله توسعه بپردازیم تا بتوانید بدون هزینه سایت خود را راه‌اندازی کنید.

جوملا چیست؟

جوملا یک سیستم سایت‌ساز حرفه‌ای است که به کاربران اجازه راه‌اندازی انواع وبسایت با قابلیت‌های فراوان را می‌دهد. این سایت‌ساز به کاربران کمک می‌کند تا بدون داشتن دانش برنامه‌نویسی و کدنویسی تحت وب انواع مطالب را در سایت خود منتشر کنند. اولین نسخه جوملا در سال ۲۰۰۵ منتشر شد که توسعه‌یافته سیستم مامبو (یک سیستم مدیریت محتوای قدیمی) بود و توانست توجه تعداد زیادی از کاربران را در سراسر دنیا به خود جلب کند. آغاز پروژه جوملا پس از جدایی برخی از برنامه‌نویسان سیستم مدیریت محتوای مامبو صورت گرفت و توانست جایگاه ویژه‌ای در میان مدیران و طراحان سایت باز کند. معنای لغوی این واژه به معنای همه‌باهم بوده و از زبان‌های ساحلی برگرفته شده است.

انعطاف‌پذیری و قابلیت توسعه جوملا

جوملا یک سیستم کاملا منعطف، اپن‌سورس و کاربردی است که به کاربران مختلف اجازه راه‌اندازی انواع وب‌سایت را می‌دهد. در واقع مستندات این سیستم آن‌قدر کامل و حرفه‌ای هستند که به واسطه آن قادر به راه‌اندازی انواع وب‌سایت هستید که در ادامه لیست برخی از سایت‌هایی که به کمک جوملا قادر به راه‌اندازی آن هستید، آمده است:

  • سایت‌های خبری
  • سایت‌های فروشگاهی
  • سایت‌های دولتی
  • دانلودسنتر
  • مراکز آزمون گیری
  • سامانه‌های پشتیبانی
  • دایرکتوری‌ها
  • وبسایت‌‎های نگهداری مستندات
  • سایت‌های آموزش مجازی

جالب است بدانید اکثر سایت‌های دولتی ایران و جهان نظیر سایت‌ صداسیما، سایت بیمارستان‌ها، مجموعه یونیسف، سایت سازمان ملل، سایت مرجع لینوکس و… با جوملا راه‌اندازی شده‌اند! هدف از گفتن این سایت‌ها این است که بدانید برای سایت‌های دولتی امنیت اهمیت بسیار زیادی دارد و هنگامی که چنین سایت‌های بزرگی از جوملا استفاده کرده‌اند، قطعا جوملا از امنیت بسیار بالایی برخوردار است.

تکنولوژی‌های استفاده‌شده در جوملا

جوملا به عنوان یکی از بروزترین سیستم‌های مدیریت محتوا، همواره از تکنولوژی‌های برتر و جدید دنیای وب و اپن‌سورس پشتیبانی می‌کند. از جمله این تکنولوژی‌ها عبارتند از:

  • استفاده از زبان PHP
  • قابلیت استفاده از جوملا به عنوان یک فریم‌ورک حرفه‌ای PHP
  • سازگاری با انواع پایگاه داده نظیر MYSQL، SQL Server و Oracle
  • سازگاری میان دو تکنولوژی برتر MYSQL و PHP
  • سازگاری با انواع کنترل‌پنل‌های میزبانی وب

مزیت استفاده از آخرین تکنولوژی‌های وب این است که به شما کمک می‌کند تا در صورت نیاز بتوانید از سایت جوملایی خود را با آخرین تکنولوژی‌های روز وب توسعه دهید. این موضوع به پایداری سایت و همچنین امنیت سایت شما کمک زیادی می‌کند و جوملا را به یکی از بهترین سیستم‌های مدیریت محتوا تبدیل کرده است.

پشتیبانی جوملا

جوملا در سطح ایران و دنیا انجمن‌های پشتیبانی را برای کاربران فراهم کرده است که با استفاده از آن می‌توانید سوالات، مشکلات و نیازهای خود را رفع کنید. اگر به دنبال یک سیستمی هستید که پشتیبانی آن توسط کاربران فارسی‎زبان نیز به خوبی صورت می‌گیرد، جوملا یک انتخاب هوشمندانه خواهد بود.

جوملا یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا است که با استفاده از آن قادر به ایجاد یک سایت بسیار حرفه‌ای، قدرتمند و بهینه برای موتورهای جستجو راه‌اندازی کنید. این سیستم اپن‌سوری بوده و امکان توسعه توسط برنامه‌نویسان تحت وب را دارد. در این مقاله به بررسی برخی از بخش‌های این سایت‌ساز قدرتمند پرداختیم و در مقالات بعدی به بررسی بخش‌های دیگر این CMS قدرتمند و حرفه‌ای خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *