سالمندان، معمولا احتمال پیری خود را تا سال‌ها در نظر نمی‌گیرند، به این معنی که در خانه‌های خود می‌مانند و از تکنولوژی‌ لازم برای راحتی بیشتر خود استفاده نمی‌کنند. به همین منظور برنامه‌هایی وجود دارد که افراد می‌توانند از خدمات و مراقبت‌های خانگی دریافت کنند و در محیطی آشنا و راحت باقی بمانند. تکنولوژی بسیاری از اینها را ممکن کرده است. اگر شما یک سالمند هستید و امیدوارید که در خانه خود پیر شوید و مستقل بمانید، یا می‌خواهید به یکی از عزیزانتان کمک کنید تا برای آینده خود برنامه‌ریزی کند، درک فناوری این امکان را به شما می‌دهد تا بهترین استراتژی را پیدا کنید.

چگونه فناوری به سالمندان کمک می‌کند

حرکت می‌تواند از نظر جسمی و روحی برای یک سالمند استرس زا باشد. برای افراد مسن‌تر هم می‌تواند باعث سردرگمی بیشتر و حتی افسردگی شود. پس می‌تواند در مکانی بماند که برای او راحت و آشنا باشد. در صورتی که فرد در خانه خود باشد و به کمک نیاز داشته باشد، احساس استقلال و توانمندی خواهد کرد. برنامه‌هایی وجود دارند که می‌توانند برخی از هزینه‌های مراقبت در خانه را پوشش دهند. مراقبت از سالمند در خانه تقریباً همیشه هزینه کمتری نسبت به گزینه‌های خارج از خانه دارد. عزیزانی که والدین یا عضوی از خانواده سالخورده دارند، اغلب نگران هستند که تنها باشند یا از دنیای اطراف خود جدا شوند. فناوری می‌تواند در جلوگیری از این خطرات به آنها کمک کند. به عنوان مثال، در طول همه‌گیری ویروس کرونا، زمانی که بسیاری از بستگان بزرگ‌تر ما منزوی شدند، فناوری به آنها کمک کرد تا پلت‌فرم‌های چت ویدیویی را بیاموزند. این راهی برای برقراری ارتباط اجتماعی و اجتناب از انزوا شد.

راه‌های زیادی وجود دارد که فناوری می‌تواند زندگی افراد مسن را آسان‌تر و راحت‌تر کند، علاوه بر اینکه آرامش خاطر عزیزانشان را فراهم می‌کند. حتی داشتن یک گوشی هوشمند برای افراد مسن یک دارایی فوق‌العاده است. می‌تواند از یک دستگاه تلفن همراه برای دریافت اخبار، ایمیل و برنامه‌هایی استفاده کند که از سلامت خود مراقبت کرده و زمان مصرف دارو را به او یادآوری کند.

تکنولوژی ایمن

در صورتی که هر فرد از یک دستگاه هوشمند استفاده می‌کند، می‌تواند انواع برنامه‌ها و نرم‌افزارها را روی گوشی یا تبلت خود نصب کرده و به راحتی از خانه، اخبار را دنبال کند، از تخفیفات و پیشنهادات مراکز خرید آگاه شود، بازی‌های آنلاین را با افراد دیگر جامعه امتحان کرده و مطالعه کند. هر چند در حالی که بسیاری از این موارد، بیشتر در مورد سرگرمی و اوقات فراغت هستند، گزینه‌های فناوری زیادی برای ایمنی وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • تشخیص سقوط: برای هر کسی که امیدوار است در خانه خود پیر شود و استقلال خود را حفظ کند اما این کار را با خیال راحت انجام دهد، تشخیص سقوط یک الزام است. از آنجایی که به علت افت فشار یا ضعف ممکن است فرد کهنسال در هر نقطه از خانه بیفتد، انواع مختلفی از تشخیص سقوط وجود دارد. از جمله می‌توان به  Walabot HOME اشاره کرد که به عنوان اولین سیستم خودکار هشدار سقوط به کار می‌رود و به طور خاص برای حمام، جایی که اکثریت قریب به اتفاق سقوط‌ها در آنجا رخ می‌دهد، به طور خودکار فعال شده و حتی لازم نیست فرد دکمه‌ای را فشار دهد. در واقع این دستگاه حمام خانه را یاد می‌گیرد، سپس به طور مداوم آن را با سنسورهای فرکانس رادیویی نظارت می‌کند. اگر فردی سقوط کند، یک مخاطب اضطراری با یک تماس صوتی دو طرفه و یک پیام متنی مطلع می‌شود. این زنگ خطر با ایستادن غیرفعال می‌شود.

  • فناوری هشدار پزشکی: در گذشته، پوشیدن دستبند یا گردنبند هشدار پزشکی برای برخی افراد، دست و پا گیر و شرم‌آور می‌شد. در حال حاضر، بسیاری از شرکت‌ها در حال ساخت پوشیدنی‌هایی هستند که شبیه هر دستگاه هوشمند دیگری است. آنها نامحسوس هستند و همچنان امنیت و آرامش خاطر را فراهم می‌کنند.
  • مدیریت دارو: مخلوط کردن داروها، مصرف چیزهای اشتباه در زمان نامناسب یا دو برابر کردن دوز می‌تواند یک مشکل جدی و حتی تهدید کننده زندگی برای سالمندان باشد. ابزارهای فناوری از جمله دستگاه‌های الکترونیکی و خودکار دارو وجود دارد که می‌تواند به جلوگیری از این امر کمک کند.

  • پیشگیری از آتش سوزی: یک فرد مسن ممکن است از آشپزخانه‌ای با حسگرهای اجاق گاز بهره‌مند شود که به طور خودکار دستگاه را خاموش می‌کند تا از آتش‌سوزی جلوگیری کند. سنسورهایی وجود دارند که دما را کنترل می‌کنند و برخی با وجود دود تحریک می‌شوند. سنسور دیگری مخصوص امواج مایکروویو است و با اولین نشانه دود، برق را قطع می‌کند.
  • نظارت از راه دور: این ابزارهای فناوری می‌توانند شامل حسگرهای بی‌سیمی باشند که می‌توانند روی صندلی‌ها، تخت‌خواب‌ها، ویلچرها یا درها و پنجره‌ها قرار گیرند و شما از راه دور بتوانید نتایج آنها را مشاهده کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *