همان طور که در مقاله تاریخچه اندروید، تمام نسخه‌های اصلی سیستم عامل تا ۲۰۲۲، نسخه‌های فرویو اندروید ۲.۲ تا مارشمالو اندروید ۶ را معرفی کردیم، در ادامه درباره اندروید ۷ تا جدیدترین نسخه آن را می‌خوانیم.

نوقا اندروید ۷ Android 7.0 Nougat

نسخه ۷ سیستم عامل موبایل گوگل در پاییز 2016 راه‌اندازی شد. قبل از معرفی Nougat، گوگل به صورت داخلی اندروید N را “نیویورک کیک پنیر” نامید. بسیاری از ویژگی‌های جدید Nougat شامل عملکردهای چند وظیفه‌ای بهتر برای تعداد فزاینده تلفن‌های هوشمند با نمایشگرهای بزرگ‌تر، مانند حالت تقسیم صفحه، همراه با جابجایی سریع بین برنامه‌ها بود. گوگل در پشت صحنه نیز تغییرات بزرگی ایجاد کرد. برای سرعت بخشیدن به برنامه‌ها به یک کامپایلر جدید JIT تغییر مکان داد و از Vulkan API برای رندر سه بعدی سریعتر پشتیبانی کرد.

اوریو اندروید ۸ Android 8.0 Oreo

در مارس 2017، گوگل به طور رسمی اولین پیش نمایش توسعه‌دهندگان اندروید O را که با نام اندروید ۸ اعلام و منتشر کرد. قبل از انتشار، هیروشی لاکهایمر، معاون ارشد اندروید در گوگل، یک GIF از کیک Oreo را در توییتر پست کرد. اولین اشاره محکم به این موضوع بود که Oreo، کوکی معروف، در واقع نام رمز رسمی اندروید ۸ خواهد بود. این دومین باری بود که این شرکت یک نام تجاری برای اندروید انتخاب کرد. گوگل در همان روز مجسمه دومی را در مقر اصلی خود نصب کرد. اندروید اوریو Android Oreo  برای اولین بار روی گوشی‌های پیکسل ۲ خود گوگل نصب شد.

پای اندروید ۹  Android 9.0 Pie

گوگل اولین پیش نمایش توسعه دهندگان از آپدیت بزرگ بعدی اندروید را در هفتم مارس ۲۰۱۸ راه‌اندازی کرد که شامل برخی از ویژگی‌ها و تغییرات مهم جدید بود. طبق معمول، Android 9.0 Pie ابتدا به طور رسمی برای گوشی‌های پیکسل گوگل در دسترس بود، اما در همان زمان روی Essential Phone نیز عرضه شد.

اندروید ۱۰

ده سال پس از راه اندازی سیستم عامل، ما یک نقطه عطف مهم دیگر در تاریخ اندروید را به دست آوردیم. گوگل اولین پیش نمایش رسمی توسعه دهندگان اندروید Q را در ۱۳ مارس ۲۰۱۹ راه‌اندازی کرد. در ۲۲ آگوست ۲۰۱۹، گوگل به روز رسانی عمده برند اندروید را اعلام کرد. این شامل یک لوگوی جدید و مهمتر از آن، تصمیم به حذف نام سنتی دسر برای نسخه بعدی بود. در نتیجه، Android Q به عنوان اندروید ۱۰ شناخته شد که دارای ویژگی‌ها و پیشرفت‌های جدید بود. همچنین یک حالت تاریک در سراسر سیستم را همراه با کنترل‌های ناوبری حرکتی جدید، منوی اشتراک‌گذاری کارآمدتر، ویژگی‌های پاسخ هوشمند برای همه برنامه‌های پیام‌رسان و کنترل بیشتر بر مجوزهای مبتنی بر برنامه معرفی کرد.

اندروید ۱۱

پس از چندین نسخه بتا، گوگل نسخه نهایی اندروید ۱۱ در ۸ سپتامبر ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد. اندروید ۱۱ با بسیاری از ویژگی‌های جدید که شامل یک دسته جدید اعلان مکالمات است که در آن سیستم تمام چت‌های شما را از برنامه‌های مختلف جمع‌آوری می‌کند. همچنین می‌توانید هر اعلانی را که در ۲۴ ساعت گذشته در تلفن شما ظاهر شده است ذخیره کنید. یک ویژگی جدید به شما امکان می‌دهد بدون نیاز به برنامه صفحه نمایش گوشی خود را به همراه صدا ضبط کنید. همچنین بخش جدیدی از اندروید ۱۱ به کنترل دستگاه‌های خانه هوشمند اختصاص داده شده است. با این حال، گوشی‌های پیکسل دارای ویژگی انحصاری اندروید ۱۱ هستند. از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای کنترل اینکه کدام برنامه‌ها روی داک گوشی شما ظاهر می‌شوند، استفاده می‌کند. گوگل مجسمه سنتی خود را برای جشن راه اندازی اندروید ۱۱ نصب کرد، اما یک نسخه AR از مجسمه را برای همه گوشی‌های اندروید ARCore  هم منتشر کرد. حتی یک دو عدد تخم مرغ عید پاک و دستور تهیه کیک قرمز مخملی دارد.

اندروید ۱۲

آخرین نسخه سیستم عامل، اندروید ۱۲، به طور رسمی در ۱۹ اکتبر ۲۰۲۱ در کنار سری پیکسل ۶ راه‌اندازی شد. احتمالاً مهم‌ترین ارتقایی که در این نسخه نرم‌افزار مشاهده خواهید کرد، بازنگری کامل رابط کاربری است. گوگل برای ایجاد یک رابط پویاتر و مرتبط‌تر به تابلوی طراحی بازگشت. آنها آن را Material You نامیدند. در این نسخه استفاده از ویجت‌ها آسان‌تر است و با محیط خود سازگارتر هستند. منوی تنظیمات اکنون ظاهری تمیزتر با متن بزرگتر دارد. همچنین ضبط صفحه قابل پیمایش، اعلان‌های زیباتر، جستجوی برنامه، اشتراک‌گذاری آسان‌تر Wi-Fi با Nearby Share، حالت یک دست، دسترسی انتخاب صدا از پخش‌کننده رسانه و موارد دیگری به نسخه ۱۲ اندروید اضافه شده‌اند.

اندروید ۱۳

اولین نسخه بتای عمومی نسخه ۱۳ برای دستگاه‌های پیکسل در آوریل ۲۰۲۲ راه اندازی شد. جالب است بدانید که نام رمز داخلی اندروید ۱۳ این بار تیرامیسو است. برخی از ویژگی‌های جدید در نسخه‌های اولیه توسعه‌دهنده و بتا شامل راهی برای تم‌بندی نمادهای گوشی، پشتیبانی از بلوتوث LE Audio و ویجت به‌روز شده Now Playing است. این سیستم عامل همچنین دارای یک حالت بی‌صدا اصلاح ‌شده است که همه چیز را از بین می‌برد. همچنین می‌توانید اعلان‌های برنامه را درست هنگام نصب یک برنامه جدید خاموش کنید.

اندروید ۱۴

با وجود انتشار اندروید ۱۳ به تازگی، برخی از شایعات اندروید ۱۴ را می‌شنویم. ظاهراً اسم رمز نسخه اندروید آینده قرار است “کیک وارونه” نامیده شود. اگر بخواهید در مورد آینده اندروید بدانید، می‌توان اینطور گفت که تاریخچه اندروید نشان می‌دهد که سیستم‌عامل تلفن همراه از آغاز فروتنانه‌اش پیشرفت زیادی کرده است. این سیستم عامل تلفن همراه پیشرو در سراسر جهان است و نزدیک به ۷۰درصد از سهم بازار است. شرکت Mountain View همچنان در حال توسعه اندروید است. با این حال، نشانه‌هایی وجود دارد که برنامه‌های بلند مدت آن می‌تواند بیشتر گسترش یابد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *