یکی از مسائلی که گوگل مستقیما به آن اشاره کرده است و بیان نموده که می تواند بر روی رتبه ها در نتایج گوگل تاثیرگذار باشد بحث پرفورمنس و سرعت سایت می باشد. در همه آپدیت های الگوریتمی گوگل، صراحتا روی بهبود سرعت، امنیت و محتوای کاربرپسند تاکید شده است. در ادامه به بررسی موضوع ارتباط هاست و سئو می پردازیم.

تاثیر هاست بر سئو:

هاست یک فضایی در یک سرور هست که کلیه اطلاعات و دیتابیس سایت شما بر روی آن ذخیره می شود. یکی از عواملی که می تواند بر روی پرفورمنس و سرعت سایت تاثیر مثبت داشته باشد، موضوع هاست می باشد.

زمانی که یک کاربر در مرورگر خود آدرس سایت شما را وارد می کند، یک درخواست به سمت هاست یا سرور شما ارسال می شود، هاست شما این درخواست را پردازش و سایت شما را به کاربر نشان می دهد. این فاصله از درخواست کاربر تا نمایش سایت در مرورگر برای هاست و سرورهای مختلف متفاوت است.

هر چقدر هاست شما بهینه تر و قوی تر باشد، سرعت لود سایت شما و نمایشش برای کاربر بهتر است. این موضوع به سئوی سایت شما کمک شایانی می کند. طبق گفته گوگل سایت باید زیر 3 ثانیه برای کاربر به طور کامل نمایش داده شود و کاربر بتواند تعامل خوبی با سایت شما داشته باشد.

البته با توجه به سرعت اینترنت در ایران، تا 5 ثانیه هم سایت به طور کامل لود شود عدد مناسبی می باشد.

بهبود عملکرد هاست:

یکی از مواردی که می تواند به بهبود سئوی سایت شما کمک کند بهبود عملکرد هاست و سرور می باشد.

زمانی که میخواهید از یک شرکت میزبانی وب، هاست و سرور تهیه کنید، سعی کنید با توجه به میزان ترافیک سایت خود یک هاست مناسب خریداری کنید.

هاست های اشتراکی نسبت به سرورهای اختصاصی دارای عملکرد پایین تری هستند. البته در بسیاری از سایت ها نیازی به خرید هاست اختصاصی نیست و با همین هاست های اشتراکی نیز می توان به نتایج مناسب در سئو دست یافت.

اما اگر کاربران سایت شما زیاد می باشد و روزانه افراد زیادی وارد سایت شما می شوند، و یا کسب و کار شما در طول سال کمپین های تبلیغاتی زیادی برگزار می کند که ممکن است در طول یک روز کاربران زیادی به طور همزمان وارد سایت شما شوند بهتر است که به فکر یک سرور اختصاصی باشید.

گذشته از موارد بالا می توانید برخی از قابلیت ها را از شرکت هاستینگ خود درخواست کنید تا عملکرد هاست بهتر شود.

یکی از این قابلیت ها، فعال سازی gzip می باشد. اگر در هاست شما این مورد فعال نیست حتما درخواست آن را به شرکت هاستینگ بدهید.

اگر سایت شما وردپرسی هست می توانید درخواست دهید تا از وب سرور لایت اسپید بر روی هاست بهره برده شود که در بهبود عملکرد هاست بسیار موثر است.

معرفی یک ابزار برای بررسی رسپانس تایم:

رسپانس تایم زمانی است که یک کاربر به سرور شما درخواست می دهد و سرور درخواست کاربر را پاسخ می دهد.

طبق داکیومنت های گوگل، رسپانس تایم می بایست حدود 500 میلی ثانیه باشد. هر چقدر رسپانس تایم عدد بالاتری باشد، به سئوی سایت بیشتر لطمه وارد می کند.

اما رسپانس تایم را چگونه اندازه گیری کنیم؟

خوشبختانه ابزار به نام uptimerobots وجود دارد که هم میزان رسپانس تایم را بررسی می کند و هم اینکه هر 5 دقیقه (نسخه رایگان) یک رکوئست به سرور شما ارسال می کند و متوجه قطعی های سرور شما می شود.

در مقاله  معرفی ابزار uptimerobots  می توانید اطلاعات بیشتری کسب کنید.

پرفورمنس سایت را چگونه ارزیابی کنیم؟

برای اینکه بفهمیم سرعت و پرفورمنس سایت ما چگونه است تا بتوانیم تصمیم درستی در مورد هاست سایت خودمان بگیریم باید یک ارزیابی مناسبی از وضعیت هاست داشته باشیم. در این بخش از دو ابزار مختلف می توانیم استفاده کنیم.

اولین ابزار که مربوط به خود گوگل است، ابزار GPSI یا گوگل پیج اسپید اینسایت می باشد. این ابزار در دو نسخه موبایل و دسکتاپ پرفورمنس را به طور کامل بررسی می کند و خطاها و مشکلات را به صورت جزئی بیان می کند.

دومین ابزار هم سایت جی تی متریکس می باشد. این ابزار مورد قبول بسیاری از متخصصان می باشد. با کمک این ابزار شاخص های مختلف پرفورمنس سایت مثل LCP – TTI و… بررسی می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دو ابزار می توانید به مقاله 2 ابزار آنالیز سرعت و پرفورمنس سایت مراجعه کنید.

پس در نتیجه اگر سئوی سایت برای شما مهم است، بهتر است یک هاست و سرور بهتری برای سایت خود بگیرید. این موضوع حتی در فروش سایت شما هم می تواند اثرگذار باشد. با کمک سه ابزاری که در این مقاله معرفی شده است می توانید یک آنالیزی از وضعیت هاست خود داشته باشید و  بتوانید تصمیمات بهتری در این زمینه بگیرید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *