در دهه ۹۰ میلادی، این صفحه مثل پینت و بازی ورق جز هسته اصلی سیستم عامل ویندوز محسوب می‌شد، چیزی که این روزها دیگر کم‌تر به سراغ صفحه نمایش ما می‌آید. وقتی درباره اخطار صفحه آبی صحبت می‌کنیم کاربران جوان‌تر هیچ تصوری از این اخطار ترسناک و یا معنای آن ندارند. هر کاری که در حال انجامش بودید از دست می‌رفت و سیستم نیاز به راه‌اندازی دوباره داشت و این مرحله چیزی حدود ۱۰ دقیقه به طول می‌انجامید. تا به امروز، صفحه آبی نشانه تمام ایرادهای بدی بود که برای ویندوز یا دستگاه می‌توانست به وجود بیاید. اما عملا برای چه و از کی این صفحه وجود داشت؟

ویندوز ۳٫۱: Ctrl+Alt+Delete Screen

ویندوز ۳٫۱ صفحه آبی نداشت. وقتی از کار می‌افتاد یک صفحه سیاه ظاهر می‌شد که اگر خوش‌شانس بودید و بر روی آن DOS سریع نوشته می‌شد می‌توانستید به کارتان برگردید اگر نه که باید سیستم را دوباره راه‌اندازی (reset) می‌کردید.

با اینهمه فشردن کلیدهای Ctrl+Alt+Delete کار همان صفحه آبی را انجام می‌داد. همین مساله در آینده به کنار گذاشتن اخطار صفحه آبی انجامید.

ویندوز ۹۵ و ۹۸: صفحه آبی اصل

گفتن از ویندوز ۹۵ بیش از حد سخت است. مدل‌های سخت اولیه آیفون را برای سیستم‌عامل ios تصور کنید. دهه ۹۰ واقعا عجیب بود، همه از ویژگی‌های اضافه شده روی دسکتاپ هیجان‌زده بودند اما هیچ‌کس برای این صفحه عذاب آور خوشحال نبود.

زمان‌هایی که یک برنامه یا درایور به طور کامل از کار می‌افتاد اخطار صفحه آبی ظاهر می‌شد. یک سری اطلاعات نامفهوم در مورد مشکلات پیش آمده ارائه می‌داد و بعد یک راهنمایی تا حدودی قابل درک در مورد نحوه ادامه استفاده به کاربران ارائه می‌شد. از نظر تئوری، فشردن هر کلیدی به برنامه پایان می‌داد و شما را به دسکتاپ ویندوز هدایت می‌کرد اما این شرایط به ندرت کار می‌کرد. به نقل از پستی که ریموند چن منتشر کرده، می‌نویسد: نسخه‌های اولیه این اخطار با عبارت It may be possible to continue normally شروع به کار کرد که خوشبختانه بعدها حذف شد.

ویندوز ۲۰۰۰: شاید ویروسی در کار باشد

تا زمان عرضه ویندوز ۲۰۰۰ مایکروسافت به استفاده از اخطار صفحه آبی ادامه داد. اما در نسخه ۲۰۰۰ دیگر خبری از برگشت به ویندوز نبود، تمام چیزهایی که در دسکتاپ شما در حال انجام بود از دست رفته و به شما گفته می‌شد سیستم را به کل خاموش کنید. در صورت وجود مشکل فهرستی از ایده‌های عیب‌زدایی از بررسی و اسکن برای وجود ویروس تا چک کردن هارد دیسک برای خرابی به نمایش در می‌آمد.

ویندوز XP، ویستا و ۷: راه مشاوره بیشتر

ویندوز XP روند افزودن مشاوره بیشتر و بیشتر به صفحه آبی را ادامه داد. اطلاعاتی راجب برنامه‌ای که مشکل حل ناشدنی ایجاده کرده. اما حداقل به شما کدهایی می‌داد که می‌توانستید آن‌ها را در گوگل جستجو کنید و به حل مشکل امیدوار باشید. بقیه صفحه هم با انواع زیادی از مشاوره پر شده بود که به کاربران همچنان می‌گفت سیستم خود را خاموش کنند. اما پس از آن گفته بود که از درستی نصب برنامه‌ها اطمینان حاصل کنند و البته تعداد دیگری ایده عیب‌یابی هم می‌داد. صفحه آبی برای ویستا خیلی تغییر نکرد، بلکه این موضوع بیشتر رواج پیدا کرد. در واقع ویندوز ویستا جدا از تمام مشکلاتی که داشت، اینقدر با این اخطار مواجه می‌شد که خود دلیلی برای فراموش کردن این نسخه ویندوز در اذهان خواهد بود. ویندوز۷ اما در عوض دیگر آن مشکلات عدیده را نداشت اما هنوز زمانی که ایرادی حیاتی پیش می‌آمد با این صفحه مواجه می‌شدید.

ویندوز ۸: چهره غمگین، بدون جزئیات

ویندوز ۸ به طور کامل صفحه آبی را تغییر داد. تمام نوشته‌ها به کل حذف شد، فونت سیستم مدرن همراه با یک چهره غمگین بزرگ به آن اضافه شد. و مهم‌تر از همه تمام اطلاعاتی که مربوط به چگونگی از کار افتادن سیستم ارائه می‌شد از بین رفت. این شبیه چیزی که قبلا بود نیست، شما می‌توانید دلیل خطای دستگاه خود را از طریق لاگ دستگاه یا استفاده از برنامه‌های جانبی پیدا کرده و اطلاعات بهتری از آن ها کسب کنید. البته تاریخ نشان داده بود اطلاعات مندرج در صفحه آبی تقریبا به کار کسی نمی‌آمد، پس به نظر تصمیم درستی برای حذف آن‌ها گرفته شده. حالا ویندوز۱۰ نیز دقیقا از همین پیغام استفاده می کند.

میراث صفحه آبی

مایکروسافت سعی در از بین بردن این صفحه داشت اما تا به امروز صفحه آبی یکی از نمادهای ویندوز بوده است، نمادی اگر چه روی اعصاب اما عضوی از میراث چند ساله ویندوز.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *