مایکروسافت ورد امکانات زیادی به شما می‌دهد که خب ممکن ما در کل دوران استفاده‌مان از این نرم‌افزار محبوب، حتی 10 درصد از این امکانات را نیز مورد استفاده قرار ندهیم. اما این مورد کمی با بقیه متفاوت است. آن‌هایی که خیلی از ورد استفاده می‌کنند، می‌دانند که ویرایش جداول در این برنامه در بعضی موارد بسیار سخت و بعضا عجیب است.

اگر بخواهید جدول را در نوشته از جایی به جای دیگر تغییر دهید، خیلی اوقات شکل ظاهری آن به هم می‌خورد. همچنین گاهی شما فایلی را به کسی می‌دهید و نمی‌خواهید که جدولی را که ساخته‌اید، تغییر دهند. این جاست که می‌توانید در محیط خود ورد، جدول را به عکس تبدیل کرده و از هر نظر خیال خود را راحت کنید. این کار بسیار ساده است و ما در نوشته‌ی امروزمان، آن را به شما آموزش خواهیم داد. برای این کار از دو روش ساده استفاده خواهیم کرد:

  1. استفاده از قابیلیت Paste Special

یکی از قابلیت‌های کم‌تر شناخته شده ورد، Paste Special است که به وسیله‌ آن کارهای مختلفی می‌توان انجام داد. برای شروع، روی هر جایی از جدول خود که می‌خواهید کلیک کنید. با این کار، آیکونی در سمت چپ بالای جدول برا جا به جایی ظاهر می‌شود که با کلیک روی آن، تمامی جدول شما انتخاب خواهد شد.

حالا روی جدول کلیک راست کنید و کپی یا کات را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید یک نسخه دیگر به صورت عکسی از جدول را داشته باشید، کپی و اگر کلا می‌خواهید جدولی که ساخته‌اید را حذف کرده و یک نسخه عکسی از آن درست کنید، کات را زده و سپس به برگه Home بروید. روی فلش پایین Paste زده تا گزینه‌های دیگر برایتان باز شود. در این جا روی Paste Special بزنید.

با زدن روی Paste Special پنجره‌ای با همین عنوان برای شما باز می‌شود که چند گزینه پیش روی شما می‌گذارد. در این جا ما Picture (Enhanced Metafile) را انتخاب می‌کنیم تا جدولمان به یک عکس واحد بدل شود و سپس OK را می‌زنیم.

حالا می‌بینید که مایکروسافت ورد، جدول ما را به صورت یک عکس در سند قرار داده شما می‌توانید اندازه آن را تغییر دهید، شکل قرار‌گیری آن در میان نوشته را عوض کرده و حتی آن را روی دستگاه خود ذخیره کنید.

  1. استفاده از Screen Clipping

مایکروسافت در خود یک ابزار اسکرین شات هم دارد که به وسیله‌ی آن هم جدول و هم هر چیز دیگری را می‌توانید به صورت عکس در آورده و در سند خود استفاده کنید. حتی این امکان را دارید که خارج از فایل ورد نیز از روی دسکتاپ عکس بگیرید.

برای استفاده از این ابزار به برگه Insert بروید.

روی Screenshot کلیک کنید.

در این جا یک نمایه از تمامی پنجره‌هایی که در ویندوز باز است به شما نمایش داده می‌شود.

اگر روی یکی از این نمایه‌ها کلیک کنید، ورد به صورت خودکار از کل آن برنامه عکس می‌گیرد و در نوشته وارد خواهد کرد. اما خب این کار برای وارد کردن جدول در نوشته خیلی کارایی ندارد.

با زدن روی Screen Clipping می‌توانید از هر بخشی از ویندوز که می‌خواهید عکس بگیرید. از این ابزار استفاده کرده و از جدولی که در ورد ساخته‌اید، عکس بگیرید.

بعد از کشیدن کادر به دور جدول، ورد به صورت خودکار آن را در نوشته وارد می‌کند و مثل هر عکس دیگری، شما می‌توانید آن را در صفحه جا به جا کنید، اندازه‌اش را تغییر دهید و کارهایی از این دست کنید. در نظر داشته باشید که کیفیت و رزولوشن عکسی که به این طریق می‌گیرید و در سند مورد استفاده قرار می‌دهید، به رزولوشن ویندوز شما بستگی خواهد داشت.

چطور عکس را از روی ورد در دستگاه ذخیره کنیم

در نهایت اگر می‌خواهید، عکسی که از  جدول خود ساخته‌اید را روی دستگاه ذخیره کنید تا شاید بعدا از آن دوباره استفاده نمایید، باز هم کار ساده‌ای پیش رو دارید. کافی‌ست روی عکس مورد نظر کلیک راست کرده و از منویی که باز می‌شود، Save as Picture را انتخاب نمایید.

سپس آدرس محل ذخیره را داده و خیلی راحت عکس بر روی دستگاه ذخیره می‌شود.

بهترین راه برای محافظت از جداول

این که قبل از ارسال سند به هر کسی، جداول خود را به عکس تبدیل کنید، از هر نظر بهترین راه برای محافظت از آنهاست. گاهی دوست ندارید که کسی اطلاعات جدول را تغییر دهد و گاهی نیز نگران فرمت جدول هستید. اگر کاربر مورد نظر شما، فونتی که شما دارید را نصب نداشته باشد، ممکن است ظاهر جدولی که دارید، به کلی در دستگاه او خراب شود. پس حتما از این قابلیت جذاب و حتی از دیگر قابلیت‌های Paste Special استفاده کرده و ظاهری آراسته‌تر به سند ورد خود دهید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *