سالهاست که زندگی بر اساس تجارت سنتی می‌چرخد. با این حال تکنولوژی تاثیر بسزایی در اقتصاد داشته و مرز تجارت را در دنیا تغییر داده است. این روزها، تجارت دیجیتال، ارز دیجیتال و هر کلمه‌ای که پشتش دیجیتال می‌آید، بحث‌برانگیز می‌شود. بنابراین در این مقاله نیز تعریفی از این نوع تجارت خواهیم داشت تا بیشتر با آن آشنا شویم.

تجارت دیجیتال چیست؟

تجارت دیجیتال (Digital Commerce) بخشی از اقتصاد دیجیتال رو به رشد به شمار می‌رود که بر اقتصاد جهانی تأثیر می‌گذارد. در تعریفی ساده، تجارت دیجیتال، بخش کوچکی از تجارت الکترونیک (E-commerce) است که به خرید و فروش کالاها و خدمات از طریق اینترنت گفته می‌شود. به این صورت که در نهایت کالای دیجیتال یا خدمات دیجیتال ارائه شود و اگر فرآیند به صورت آنلاین اتفاق بیفتد اما محصول نهایی یک کالا یا خدمات فیزیکی باشد، تجارت دیجیتال تلقی نمی‌شود.

به عنوان مثال می‌توان اینطور گفت که کل زنجیره تولید از ثبت سفارش گرفته تا توسعه و دریافت کالا به صورت دیجیتالی، همه در بستر اینترنت صورت می‌گیرد. شرکتی با یک توسعه‌دهنده وب‌سایت تماس می‌گیرد. یک فضای میزبانی و دامنه تهیه کرده و با توافق طراح و برنامه‌نویس در مورد قیمت و بازه زمانی، وب‌سایت به صورت آنلاین راه‌اندازی می‌شود. پرداخت‌ها به صورت آنلاین انجام می شود و معامله پایان می‌یابد. این تجارت دیجیتال است. در مثالی دیگر، کتابفروشی‌های آنلاین کتاب‌های الکترونیکی می‌فروشند. در این صورت کاربر در این وب‌سایت‌ها به صورت اینترنتی ثبت‌نام کرده و به عنوان خریدار کالایی همچون کتاب الکترونیکی، فایل صوتی یا تصویر موردنظر خود را خریداری کرده و مبلغ آن را از درگاه بانکی آنلاین پرداخت می‌کند. سپس از طریق یک دستگاه الکترونیکی و فناوری که در اختیار دارد، از آن استفاده می‌کند. به این معنی که یک خرید، فروش و تحویل الکترونیکی کالای دیجیتال انجام شده است و به آن تجارت دیجیتال گفته می‌شود.

نکات مهم تجارت دیجیتال

عبارتی که اخیرا در حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی زیاد می‌شنوید، جزیی از مفهوم تجارت الکترونیک است که فرایند فروش آنلاین کالا و خدمات بدون نیاز به دخالت انسان انجام می‌شود و شامل تمام مراحل قبل و بعد از خرید و پرداخت همچون فرایند تحقیقات بازار، مارکتینگ، آنالیز داده و حتی مسائل لجستیک است. برای موفقیت در دنیای تجارت دیجیتال لازم است که استراتژی صحیح و به روز فراهم کنید که چند مورد از آنها را در ادامه لیست می‌کنیم:

  • شخصی‌سازی: بیشتر مشتریان تمایل دارند که در خرید برندها یک تجربه خاص به دست بیاورند و برخی از مشتریان بعد از مواجهه با یه تجربه شخصی‌سازی شده خوب، به مشتری دائمی آن برند تبدیل می‌شوند.
  • تجربه کاربری: میانگین نرخ رها کردن سبدهای خرید، بدون انجام پرداخت در دستگاه‌های موبایل بالای ۸۰٪ است. اگر نرم‌افزار شما تجربه کاربری درست و خوبی نداشته باشد و کاربرپسند نباشد، برای تجارت شما مضر خواهد بود.
  • سرچ هوشمند:‌ در بیشتر مواقع کاربران برای پیدا کردن کالای موردنظر خود از باکس جستجو استفاده می‌کنند. شما در طراحی سایت یا اپلیکیشن خود با استفاده از داده‌‌های کاربران، موقعیت جغرافیایی آنها، کاربری هوش مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری ماشین می‌توانید با نمایش نتایج درست، آنها را راضی و در وب‌سایت خود ماندگار کنید.
  • راهبرد یکپارچه: امروزه با وجود پلتفرم‌های مختلف ارتباط با مشتری مثل وب‌سایت‌ها، تلگرام، اینستاگرام، لینکدین و سایر شبکه‌های اجتماعی لازم است که یک راه‌حل یکپارچه یا (Omnichannel) برای تمام آنها داده شوید تا تجربه کاربری یکپارچه‌ای را برای کاربران فراهم آورد.

در نتیجه بنا به تعاریف گفته شده، تجارت دیجیتال عبارت است از فرایند فروش آنلاین کالا و خدمات که از طریق کانال‌های فروش دیجیتال انجام می‌شوند. این نوع تجارت تنها شامل خرید و پرداخت نیست و تمام مراحل تحقیقات بازار، مارکتینگ و آنالیز داده را شامل می‌شود. همچنین تجارت دیجیتال به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود. در این دسته‌بندی، تجارت به تجارت (B2B) و تجارت به مصرف کننده (B2C) بیشترین کاربرد عمومی را دارد. در صورتی که شما هم قصد دارید کسب و کار خود را در بستر اینترنت گسترش دهید، بهتر است با برخی از این مفاهیم اولیه آشنا باشید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *