رم از مهم‌ترین ارکان کامپیوتر به حساب آمده و در سرعت دستگاه شما، تاثیر مستقیم دارد. داشتن یک رم مناسب، می‌تواند در کارکرد کلی دستگاه شما تاثیر گذاشته و به استفاده همزمان از چند برنامه کمک کند. در مقاله‌ای که امروز برایتان تدارک دیده‌ایم، به صورت کامل روش انتخاب رم مناسب برای کامپیوترهای مختلف را توضیح داده‌ایم.

مدل‌های متنوع با سرعت‌ها و ظرفیت‌های مختلف در بازار است که برای کاربران مبتدی، کار انتخاب را سخت می‌کند. در نوشته امروز نیز، ما سعی داریم تا از مسائل ریز فنی دوری کرده و تا جای ممکن، کار انتخاب رم مناسب را برایتان ساده کنیم.

رم چیست ؟

قبل از هر چیز، بهتر است با کارکرد این قطعه در کامپیوتر آشنا شوید. رم (RAM) مخفف عبارت Random Access Memory به شمار می‌رود. ترجمه کلمه به کلمه این عبارت را بی‌خیال شوید! این قطعه در واقع یک حافظه‌ی بسیار پر سرعت است که کار آن، انتقال اطلاعات از قطعات مختلف به پردازنده‌های اصلی و گرافیکی‌ست و اطلاعاتی که در حال پردازش هستند را نیز نگهداری می‌کند. در واقع رم را می‌توان حافظه‌ی موقت دستگاه در نظر گرفت.

بر همین اساس، سرعت و ظرفیت رم، در سرعت کلی دستگاه تاثیر مستقیم دارد. با این حال باید در نظر بگیرید که شما با خرید ظرفیت بالایی از رم روی دستگاهی ضعیف، در نهایت به سرعت بالا دست پیدا نخواهید کرد و باید قطعه‌ای مناسب دستگاه خودتان را خریداری نمایید.

نکاتی که هنگام خرید رم مناسب باید در نظر بگیرید

  • پشتیبانی مادربرد

مادربرد دستگاه شما، تعیین می‌کند که شما می‌توانید چه نوع رمی خریداری کنید. نسل‌های مختلف رم‌هایی که به بازار آمدند با عباراتی مثل DDR2، DDR3، DDR4 و DDR5 مشخص می‌شوند. DDR2 رم‌های بسیار قدیمی هستند و کم‌تر دستگاهی در حال حاضر پیدا می‌کنید که حتی از DDR3 استفاده کند.

بخش زیادی از دستگاه‌های رایج و حتی گیمینگ از DDR4 پشتیبانی کرده و مادربردهای جدید هم به سراغ رم‌های سرعت بالای DDR5 رفته‌اند. تنها راه حلی که بدانید، دستگاه شما از چه رمی پشتیبانی می‌کند، این است که مدل مادربرد خود را روی اینترنت جستجو کرده و ببینید، باید به سراغ چه نوع رمی بروید.

  • نیاز شما برای ظرفیت رم

ظرفیت رم از آن چیزهایی است که همیشه در زمان خرید، در موردش بیشترین صحبت انجام می‌شود. خیلی‌ها پیشنهاد می‌کنند که هر چقدر که می‌توانید، ظرفیت بالاتری خریداری کنید اما واقعیت این است که برای مصارف مختلف، ظرفیت‌های متفاوتی مورد نیاز است. برای کاربرانی که کار خاصی نمی‌کنند، 8 گیگابایت رم کفایت می‌کند و اگر بخواهید سرعت بالایی داشته باشید و کارهای روزانه خود را خیلی راحت‌تر انجام دهید، می‌توانید 16 گیگ رم خریداری کنید.

این مقدار برای جستجو در اینترنت، انجام بخش اعظمی از بازی‌های روز بازار، تایپ، کارهای اداری و … کاملا کافی خواهد بود. آن‌هایی که کارهای گرافیکی، برنامه نویسی، ادیت ویدیو یا ادیت‌های سنگین عکس انجام می‌دهند، حتما باید به فکر ظرفیت رم بالای 16 گیگ باشند. ظرفیت 32 گیگ، یا 64 گیگ یا حتی بیشتر هم توصیه می‌شود، به شرط این که دیگر قطعات کامپیوتر شما نیز بتوانند از چنین ظرفیتی بهره ببرند.

  • سرعت رم

سرعت رم را با مگاهرتز می‌سنجند و هر چه این عدد بالاتر باشد، سرعت دسترسی و انتقال اطلاعات رم سریع‌تر خواهد بود. سرعت رم در هر نسل افزایش پیدا کرده و این را می‌توانید از روی مشخصات هر مدل ببینید. اما برای مثال در رم‌های DDR4 سرعت 2400 مگاهرتز تا 3600 مگاهرتز در دسترس شما است.

اما نکته بسیار مهم در مورد انتخاب سرعت رم، پشتیبانی مادربرد شما خواهد بود. بسیاری از مادربردهای میان رده تنها تا 2400 مگاهرتز را ساپورت می‌کنند. همچنین سرعت‌های بالا هم همچون ظرفیت‌های بالا برای کارهای روزمره تفاوت چندانی ایجاد نکرده و بیشتر به درد آن‌هایی می‌خورد که پردازش‌های سنگین روی دستگاهشان انجام می‌دهند.

  • CL

CL یا تاخیر CAS در رم، تاخیری است که بین درخواست کنترل حافظه و در دسترس قرار گرفتن اطلاعات وجود دارد. هر چه این عدد کم‌تر باشد، عملکرد رم بهتر خواهد بود.

حتی بسیاری اوقات، حافظه‌هایی با ظرفیت بالا که با قیمت پایین در بازار پیدا می‌شوند، به خاطر CL بد، در نهایت عملکردی بهتر از حافظه‌های با ظرفیت پایین نخواهند داشت. در حال حاضر برای رم‌های DDR4، CL18 رقم بسیار خوبی به شمار می‌رود.

  • دو باند یا تک باند

بسیاری از مادربردهای مدرن از رم‌های دو بانده پشتیبانی می‌کنند. این رم‌ها در واقع دو رم در قالب یک کیت است که در دو باند سرعت بهتری را برای انتقال حجم بالای اطلاعات ارائه می‌کنند.

بسیاری از شرکت‌ها کیت‌های این چنینی تولید می‌کنند و برای کسانی که به دنبال ظرفیت‌های بالا هستند، انتخاب چنین رم‌هایی، تصمیم بهتری خواهد بود.

  • بودجه

در نهایت، شما باید بر اساس بودجه خود، به همه‌ی نکات گفته شده دقت کنید و رم مورد نظرتان را انتخاب نمایید. برای مثال، رم‌های با سرعت بالا از برندهای مختلفی در فروشگاه‌های اینترنتی مشاهده می‌کنید که مثلا به خاطر نورپردازی قیمت بالاتری دارند و همان رم‌ها با همان کیفیت، به خاطر نداشتن نورپردازی ارزان‌تر هستند.

همچنین همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، انتخاب رم، مستقیما با کاربرد شما از آن ارتباط دارد و نیازی نیست که مثلا به خاطر تماشای فیلم و گشت و گذار در اینترنت، به سراغ خرید 32 گیگ رم با سرعت بسیار بالا و البته قیمت گزاف بروید!

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *