بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت، که به خاطر تخصیص دادن نیمی از ثروتش به امور خیریه و همینطور محقق کردن رویای کامپیوترهای شخصی همواره مورد احترام عموم است، ظاهراً از بابت یکی از تصمیماتش در گذشته، یعنی گنجاندن میانبر صفحه کلید پر کاربرد Ctrl+Alt+Del در سیستم‌عامل ویندوز پشیمان است.

به گزارش USAToday این میلیاردر معروف، اعتراف یاد شده را چند روز پیش و در هنگامی که در انجمن تجارت جهانی بلومبرگ حضور داشته صورت داده است، البته این نکته مهم است که بدانیم، به صورت معمول کاربران ویندوز از میانبر مورد بحث برای لاگین کردن به سیستم خود یا خاتمه بخشیدن به فرآیند عملیاتی یک نرم‌افزار استفاده می‌کنند.

در طول برگزاری جلسه‌ی انجمن تجارت جهانی بلومبرگ، «دیوید روبن‌اشتاین»، از بنیانگذارن «The Carlyle Group»، رشته‌ی کلام را در دست گرفت و خطاب به گیتس گفت: «شما شخصی بودید که مستقیماً تصمیم گرفتید چنین میانبری را به سیستم‌عامل تولیدی شرکت‌تان بیافزائید. چرا چنین رویه‌ای را انتخاب کردید؟ آیا راه‌حل بهتری وجود نداشت؟»

این پرسش در ابتدا خنده‌ی حضار را در پی داشت و سپس گیتس بعد از مکثی طولانی پاسخ داد: «راه‌حل بهتر این بود که تنها یک دکمه را جایگزین میانبر فعلی می‌کردیم، اما IBM، شریک تجاری ما، به خاطر کیبردی که برای کامپیوترهای شخصی‌اش طراحی کرده بود با چنین راه‌حلی موافق نبود و نمی‌خواست در طراحی و اصولش تغییری به وجود آورد؛ در نتیجه ما از یک میانبر ترکیبی استفاده کردیم.»

گیتس در ادامه افزود: «مطمئن نیستم اگر در زمان به عقب بروید و چیزهای کوچکی را در زندگی خود تغییر دهید، اتفاقات بدی رخ خواهد داد یا خیر. اما مطمئن هستم اگر می‌توانستم در زمان به عقب بروم و چیز کوچکی را دگرگون سازم، همین میانبر ترکیبی را عوض می‌کردم و آن را با یک کلید ویژه جایگزین می‌نمودم.»

می‌بایست یادآور شویم که گیتس در ۲۰۱۳ هم یکبار دیگر استفاده از میانبرهای صفحه کلید Ctrl+Alt+Del را امری اشتباه دانسته و گفته بود که این میانبر سبب به وجود آمدن تجربه‌ی کاربری ناخوشایند برای افراد شده‌ است.

میانبر موردبحث در ابتدای امر در IBM و به وسیله‌ی «دیوید بردلی» اختراع شد و به کمک آن اشخاص می‌توانستند کامپیوترهای این شرکت را ری‌استارت کنند.  همانطور که می‌دانید برای فشردن کلیدهای این میانبر باید حتماً از انگشتان دو دست روی کیبرد استفاده کنید، علت هم در این است که شورت کات مذکور بنا بوده صرفاً توسط توسعه دهندگان و در حین فرآیند توسعه‌ی محصول استفاده شود.

بردلی می‌گوید، اگرچه این میانبر را من ابداع کرده‌ام ولی گیتس آن را در اختیار عموم گذاشت و به شهرت رساندش؛ اتفاقی که خود بیل گیتس امروز از آن ابراز پشیمانی می‌کند و حاصلش تجربه‌ی کاربری ناخوشایندی بوده که سالیان سال نیز ادامه داشته است.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *