بدون خرید سرویس ماهانه که قبلا با نام ایکس باکس لایو گلد (Xbox Live Gold) شناخته می‌شد، کنسول‌های ایکس باکس به شما اجازه‌ی انجام بازی‌های آنلاین را نمی‌دهند. البته بازی‌هایی مثل فورتنایت که از اساس رایگان هستند از این قاعده مستثنی‌هستند. اما به تازگی مایکروسافت اعلام کرد که ایکس باکس لایو گلد را با یک سرویس جدید به نام ایکس باکس گیم پس کور (Xbox Game Pass Core) و با همان قیمت جایگزین می‌کند. در نوشته‌ی امروز به چرایی و جزییات این تصمیم خواهیم پرداخت.

چرا گیم پس کور جایگزین ایکس باکس لایو گلد می‌شود؟

مایکروسافت در حال حاضر دو سرویس دیگر در پکیج گیم پس دارد و دیگر وقتش شده بود تا تمام سرویس‌های اشتراکی خود را با یک برند ارائه کند. گیم پس در واقع یک سیستم اشتراکی است که به وسیله‌ی آن شما با پرداخت مبلغی در ماه، به عناوین زیادی از بازی‌های دسترسی خواهید داشت و تا زمانی که آن اشتراک ماهانه را پرداخت کنید، امکان انجام بازی‌ها را به صورت رایگان خواهید داشت.

در حل حاضر دو اشتراک ایکس باکس گیم پس با قیمت 11.99 دلار در ماه و دیگری گیم پس آلتیمیت با قیمت 16.99 دلار توسط مایکروسافت عرضه می‌شود که اولی تمامی بازی‌های شرکت مایکروسافت از همان لحظه عرضه به همراه چندین و چند بازی دیگر را در خود داشته و دومی، همراه با تمام عناوین اشتراک گیم پس، دسترسی به عناوین شرکت EA را نیز برایتان ممکن کرده و قابلیت استریم بازی‌ها بر روی دستگاه‌های مختلف را نیز به کاربر می‌دهد. لازم است بدانید، تنها گیم پس آلتیمیت، دسترسی‌های لازم برای انجام بازی‌های آنلاین بر روی کنسول‌های مایکروسافت را در خود دارد، درست شبیه به چیزی که در ایکس باکس لایو گلد وجود داشت.

گیم پس کور که قرار است به این سرویس اضافه شود و جایگزین ایکس باکس لایو گلد شود، با همان قیمت قبلی یعنی 9.99 دلار عرضه خواهد شد. البته یک تغییر بزرگ در این زمینه به وجود می‌آید. قبلا وقتی شما اشتراک ایکس باکس لایو گلد را تهیه می‌کردید، هر چند بازی رایگان برای این سرویس عرضه می‌شد که امکان اضافه کردن آن‌ها به صورت رایگان به مجموعه خود را داشتید. حالا اما خبری از آن بازی‌ها نیست و شما از این به بعد به 25 بازی در یک مجموعه دسترسی دارید و آن‌ها نیز مثل گیم‌پس، با پرداخت اشتراک ماهانه در دسترس شما هستند.

البته این حجم از بازی، بسیار کم‌تر از گیم پس است که تنها یک دلار قیمت بیشتری دارد و البته این را هم مد نظر داشته باشید که تمامی بازی‌هایی که قبلا روی ایکس باکس لایو به مجموعه خود اضافه کرده بودید، شبیه به یک بازی خریداری شده، متعلق به شما باقی خواهند ماند. در حال حاضر بازی‌هایی که در مجموعه گیم پس کور وجود دارند شامل عناوینی همچون Fallout 4، Human Fall Flat، Psychonauts 2، Among Us، Doom Eternal، Fallout 76، Gears 5 و چند عنوان دیگر می‌شوند. مایکروسافت گفته است که سالانه چند بازی به این لیست اضافه می‌کند،

ایکس باکس گیم پس، سردگرمی کاربران

البته بعید است که سردرگمی کاربران مایکروسافت با این تغییر نام حل شود. مهم‌ترین دلیلی که کاربران، ایکس باکس لایو گلد را به گیم پس ترجیح می‌دادند، امکان انجام بازی به صورت آنلاین است، چیزی که اشتراک گیم پس 10.99 دلاری نداشت و حالا گیم پس کورد، این امکان را دارد اما دسترسی به بازی‌های زیادی را برای کاربران ممکن نمی‌کند. به همین دلیل خیلی‌ها مجبور به خرید گیم پس آلتیمیت هستند که بخشی از هزینه‌ی سنگین آن به خاطر دسترسی کاربران PC و ایکس باکس به بازی‌ها و امکانات اضافی هست که در این پکیج وجود دارد!  با توجه به این که قیمت این سرویس تقریبا نزدیک به قیمت هر دو اشتراک‌ها با هم است، باعث شده تا خیلی از کاربران ایکس باکس شاکی باشند.

با این حال، خرید گیم پس آلتیمیت برای کاربرانی که هم PC دارند و هم ایکس باکس، بسیار به صرفه است. یکی از خوبی‌های ایکس باکس که قبلا هم به آن اشاره کردیم، دسترسی به بازی‌های استودیوهای متعلق به ایکس باکس است که از همان لحظه عرضه در اختیار شما قرار می‌گیرد. البته یک اشتراک مخصوص PC دارها وجود دارد که شما با قیمت 9.99 دلار می‌توانید آن را خریداری کنید. این اشتراک کمی با گیم پس معمولی فرق دارد، چون یک سری از بازی‌ها که مختص به کنسول بوده در آن‌ها نیست، اما از طرفی، بازی‌های EA در این بسته موجود است. همچنین نیازی هم به بازی آنلاین وجود ندارد چون از موقع بازی با PC شما از طریق ایکس باکس به انجام بازی آنلاین نمی‌پردازید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *