در گذشته اگر می‌خواستید نتایج جستجوی گوگل بر اساس کشوری خاص جمع‌آوری شود، کافی بود که دامین سایت را تغییر می‌دادید. برای مثال google.com مختص آمریکا، google.co.uk برای انگلستان ، google.co.jp برای ژاپن یا google.ru برای روسیه.

اما حالا گوگل اعلام کرده که حتی اگر دامین سایت را تغییر دهید، باز هم بر اساس موقعیت مکانی شما نتایج جستجو نمایش داده خواهد شد. به این ترتیب اگر در آمریکا زندگی می‌کنید و از طریق  google.ru جستجوی خود را انجام دهید، باز هم نتایجی برای شما نمایش داده می‌شود که بر اساس موقعیت جغرافیایی آمریکا گردآوری شده است.

خوشبختانه راه حلی برای این مشکل وجود دارد و آن تغییر موقعیت مکانی از تنظیمات سایت است. کافی است به  google.com رفته و از منو به بخش تنظیمات بروید. زیر گزینه‌های search settings بخشی را خواهید دید که از آنجا می‌توانید محل اقامت خود را به راحتی تغییر دهید.

گوگل اعلام کرده این تصمیم از آن جهت گرفته شده که تقریبا از هر پنج جست‌وجو، یکی از آن‌ها مربوط به محل سکونت کاربر می‌شود و به زعم آن‌ها تشخیص درست موقعیت مکانی، می‌تواند در بهبود نتایج تاثیر مستقیمی داشته باشد. برای مثال وقتی که استفاده کننده در سفر باشد، به صورت خودکار گوگل متوجه تغییر مکان او شده و جستجوها را بر اساس شهر جدید تنظیم می‌کند که دسترسی بهتری به اطلاعات محلی ایجاد شود.

اما یک نکته کلیدی دراین بین وجود دارد و آن این که گردآوری نتایج جستجو در قوانین منطقه‌ای نمایش آن‌ها تاثیری نخواهد داشت. برای مثال، بعضی از نتایج بر اساس قوانین آمریکا در این کشور به نمایش در نخواهد آمد و اگر از دامنه مربوط به ژاپن جستجو را انجام دهید، حتی اگر در آمریکا هم باشید، باز می‌توانید موضوعات گفته شده را در بین نتایج به نمایش در آمده مشاهده کنید.

احتمالا این ساختار جدید در دیگر سرویس‌های گوگل از جمله یوتیوب نیز مشاهده شود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *